Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenMeditasjon - trenger råd

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
FFlower
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 189
Startet: 16 Jul 2010 16:01
13
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 25 ganger

Meditasjon - trenger råd

Innlegg av FFlower »

Hei :)

Jeg har ved flere anledninger blitt tipset om meditasjon av dere, men jeg klarer ikke å finne en start. Dette er rett og slett fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd meg på meditasjon før. Da har jeg bare opplevd at jeg sitter med øynene igjen og blir trøtt og sliten i hode :D De gangene jeg har prøvd, har jeg sittet ganske lenge uten å få noen spesiell følelse av ro eller lignende. Blir vel heller til at jeg kjeder meg og sitter og "venter" på at jeg skal nå et eller annet punkt.

Kan noen kanskje utdype hva meditasjon går ut på, hva man skal oppnå, hvordan man gjør det i startfasen og deres opplevelser med meditasjon? Mitt mål med å meditere er vel å gå litt dypere i meg selv, finne en ro og åpne meg mer for de nære på den andre siden.
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Meditasjon - trenger råd

Innlegg av jeditrond »

Meditasjon er på overflaten en stresse-ned øvelse, "tømme hodet". Men greia er at man skal ikke tømme hodet bevisst, det skal komme av seg selv. Under meditasjon vil alskens rare tanker dukke opp, de skal man bare observere uten å nødvendigvis reagere på dem.

Det vil ta for lang tid å skrive alle former for meditasjon som finnes, ikke kjenner jeg til alle heller. Selv bruker jeg min egen versjon av oppmerksomhetsmeditasjon, som går på å sitte stille, fokusere på og observere pusten. Stort sett med lukkede øyne og bare følge pusten inn og ut av kroppen.

Men det finnes som sagt tonnevis av andre teknikker du kan prøve, så du må rett og slett finne en du selv føler passer for deg, men: denne siden: http://meditasjon.nyttiginfo.no/ Så ut til å ha noen nyttige tips :)

I startfasen oppnår man ingenting, det er liksom noe av vitsen, man oppnår ikke noe som sådan, man mister noe istedenfor. Om sitatet under kommer fra Buddha selv er uklart, så ta den med en klype salt eller tre. Men budskapet i sitatet er sant nok, man oppnår ikke noe av meditasjon, men man mister bla. stress og får tilbake en indre ro. Den indre roen er da med på å skape rom for åpnere "kanaler" slik jeg ser det :)

Image
Antall ord: 226
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Meditasjon - trenger råd

Innlegg av Bearchild »

Jeg har prøvd mange forskjellige teknikker.. uten hell. :p For det første har jeg problemer med å visualisere, for det andre er det ikke noe som får meg til å sovne så fort. Uansett hvor våken og opplagt jeg er blir jeg dødstrøtt i løpet av et par minutter og mister totalt det vesle fokuset jeg hadde. :lol:

Men. Jeg mediterer når jeg f.eks går i skogen. Det er så enkelt(?) som at jeg automatisk kobler ut alt rundt meg og glemmer alt av hverdagslige tanker. Jeg er helt i min egen verden rett og slett.

Så det er mulig å finne en teknikk som fungerer for deg og det er nok ikke dumt å prøve litt forskjellig. Når du blir sittende og kjede deg og vente på at "noe skal skje" anbefaler jeg ihvertfall å bytte metode..! :)

Mange har nytte av guidede meditasjoner, da rekker man ikke å begynne å kjede seg siden man får instruksjoner kontinuerlig. Vil tro det ligger mange sånne på nettet.
Antall ord: 171
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- Meditasjon - trenger råd

Innlegg av Høretil »

Jedi hadde en fin forklaring her syns jeg, det er mye av vitsen med å starte meditasjon! Man oppnår ikke noe i starten, men etterhvert vil man kunne erfare ulike ting som gir deg en mulighet til å gå dypt i sinnet! Man kan også som Bear skriver meditere i andre sammenhenger. Noen uttrykker seg gjennom trening, musikk, natur! Selv opplever jeg dyp tilstedeværelse når jeg vasker!!! Hehe, rart med det :) man kan og søke på forskjellige pusteøvelser som kan hjelpe for å så rette oppmerksomheten på den naturlige pusten som vi alle er utstyrt med ;) lykke til, ikke vær redd for å spør etter råd og tips :)
Antall ord: 112
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Synergist

- Meditasjon - trenger råd

Innlegg av Slettet_Synergist »

Etter min erfaring er ikke det viktigste nøyaktig HVA du gjør når du begynner å meditere. Det viktiste er at at du gjør det regelmessig. Du er garantert lettere å stillne sinnet når du har forsøkt å gjøre det hundre dager på rad enn hvordan det er den første dagen.

Så det viktigste er: begynn!
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links