Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynEt nytt bud?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Jesus sa i sin avskjedstale til disiplene at han hadde et nytt bud til dem, et bud som bestod i at de heretter skulle elske hverandre som han hadde elsket dem. Hva mente han med et nytt bud? Hvilket bud kunne overgå kjærlighetsbudet?

Noen funderinger fra noen...........?
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av Bearchild »

Har du noen kilder på dette?

Merkelig at Gud glemte dette ved den høytidelige(?) overrekkelsen til Moses. "Øh, vent.. det var noe med liten skrift her jeg ville ha med". :roll:
Antall ord: 31
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av Fero »

Image

Markus 12

Image

Johannes 13

Jeg regner med det er disse to du sikter til når du trekker sammenligningen? Må budet i avskjedstalen nødvendigvis annulere kjærlighetsbudet? Kan de ikke utfylle hverandre? Jeg leser "nytt bud" som "enda et bud" ikke "et nytt bud som feier de andre budene av banen".

Men jeg forsto ikke helt hva spørsmålet i hovedinnlegget egentlig var, så mulig jeg er på bærtur her.
Sist redigert av Fero på 27 Mar 2014 18:29, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 73
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av jeditrond »

Jeg er enig med Fero her, jeg tolker det mer som et tillegg til kjærlighetsbudet om du vil :)

Mine tanker er da utfra sitatene til Fero at Jesus mente noe i retning av buddhismens tanker om det kristendommen kaller nestekjærlighet. Altså respektere og ha medfølelse med andre selv om de ikke deler din tro :)
Antall ord: 57
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

Jeg er nøytral, jeg driver ikke og lever etter sånne bud, kan ikke huske å ha lest det der før, og tolker det på samme måte som Fero og Jedi.

Men dette kunne bli en morsom diskusjon, hvilket bud mangler? Man driver jo og reviderer skattelover og sånt med jevne mellomrom for å tette smutthull, kanskje religiøse påbud burde gåes over nå og da på samme måte? :mrgreen:
Antall ord: 74
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av Moonstone »

armageddon skrev:Jesus sa i sin avskjedstale til disiplene at han hadde et nytt bud til dem, et bud som bestod i at de heretter skulle elske hverandre som han hadde elsket dem. Hva mente han med et nytt bud? Hvilket bud kunne overgå kjærlighetsbudet?
Noen funderinger fra noen...........?
Rettere sagt: Det blir hevdet i Antikke mytologiske nedskrevne fortellinger at figuren Jesus angivelig skulle ha gitt et nytt "bud" ang nestekjærlighet.
Dette er ikke det samme som at det faktisk var tilfelle..
Antall ord: 84
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Fero skrev:
Må budet i avskjedstalen nødvendigvis annulere kjærlighetsbudet? Kan de ikke utfylle hverandre? Jeg leser "nytt bud" som "enda et bud" ikke "et nytt bud som feier de andre budene av banen".



Det gikk mange tiår etter Jesu død til det som gikk på "folkemunne" om ham ble nedskrevet og fremstår som det vi i dag kaller evangeliene. Mye sannhet om Jesu liv gikk tapt i tiden før nedskrivingen og like mye løgn ble lagt til, men at utsagnet hans om "et nytt bud" overlevde den prosessen tyder på at dette var noe Jesus hadde sagt som ikke kunne fornektes. Derfor leser vi i dag, i vers 34 i Johannes evangeliums trettende kapittel, at han faktisk sier rett ut til disiplene; "Et nytt bud gir jeg dere."

Kort og greit, Fero; betyr ikke hans utsagn om "et nytt bud gir jeg dere" at det finnes et nytt bud som disiplene ennå ikke har hørt om, og at essensen i budet er at de heretter skal elske hverandre som han har elsket dem? Går det an å tolke utsagnet på noen annen måte?
Antall ord: 192

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av Lilja »

Fero skrev: Image
Et nytt bud gir jeg dere : <------- Det kolonet betyr at budet følger.
Altså ER "Dere skal elske hverandre" osv det nye budet :roll:
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:
Fero skrev: Image
Et nytt bud gir jeg dere : <------- Det kolonet betyr at budet følger.
Altså ER "Dere skal elske hverandre" osv det nye budet :roll:

Bravo, Lilja, og hva innebærer det at disiplene skal elske hverandre som Jesus har elsket dem?
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Moonstone skrev:
armageddon skrev:Jesus sa i sin avskjedstale til disiplene at han hadde et nytt bud til dem, et bud som bestod i at de heretter skulle elske hverandre som han hadde elsket dem. Hva mente han med et nytt bud? Hvilket bud kunne overgå kjærlighetsbudet?
Noen funderinger fra noen...........?
Rettere sagt: Det blir hevdet i Antikke mytologiske nedskrevne fortellinger at figuren Jesus angivelig skulle ha gitt et nytt "bud" ang nestekjærlighet.
Dette er ikke det samme som at det faktisk var tilfelle..

Her antyder du at evangeliene ikke er noe å bry seg om, egentlig. Så; hvorfor bryr du deg med å poste dette innlegget?
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:Jeg er nøytral, jeg driver ikke og lever etter sånne bud, kan ikke huske å ha lest det der før, og tolker det på samme måte som Fero og Jedi.

Men dette kunne bli en morsom diskusjon, hvilket bud mangler? Man driver jo og reviderer skattelover og sånt med jevne mellomrom for å tette smutthull, kanskje religiøse påbud burde gåes over nå og da på samme måte? :mrgreen:

Du spør godt. Hvilket bud mangler? Jeg spør også, men jeg vil formulere spørsmålet litt annerledes; hvordan lyder det nye bud?
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

jeditrond skrev:Jeg er enig med Fero her, jeg tolker det mer som et tillegg til kjærlighetsbudet om du vil :)





Tillegg til kjærlighetsbudet? Jesus sier jo helt klart; "et nytt bud gir jeg dere". Kjærlighetsbudet; "du skal elske din neste som deg selv", hadde bestått lenge før Jesu tid og var vel kjent, så ingenting var nytt med det. Det nye bud, derimot, er beskrevet (etter kolon som Lilja presist skriver); at disiplene skal elske hverandre som Jesus hadde elsket dem. I spørsmålet om hva Jesus mener med nytt må man derfor finne svaret på hva han mener med; "som jeg har elsket dere". Hvor høyt elsket Jesus disiplene sine?
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:Har du noen kilder på dette?

Merkelig at Gud glemte dette ved den høytidelige(?) overrekkelsen til Moses. "Øh, vent.. det var noe med liten skrift her jeg ville ha med". :roll:

Ta deg sammen, Bearchild.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Fero skrev:Image
Markus 12

Image

Johannes 13

Jeg regner med det er disse to du sikter til når du trekker sammenligningen? Må budet i avskjedstalen nødvendigvis annulere kjærlighetsbudet? Kan de ikke utfylle hverandre? Jeg leser "nytt bud" som "enda et bud" ikke "et nytt bud som feier de andre budene av banen".

Men jeg forsto ikke helt hva spørsmålet i hovedinnlegget egentlig var, så mulig jeg er på bærtur her.[/quote
]



Spørsmålet i hovedinnlegget er ikke til å misforstå. Ikke bare sier Jesus rett ut til disiplene at han har et nytt bud til dem, men han dikterer for dem også innholdet i det nye budet. Hvilke konklusjon skal man trekke av det? Er det nytt fordi han presiserer at det er nytt, eller er det gammelt nytt?

Du spør om dette nye budet nødvendigvis må annulere kjærlighetsbudet. Ikke annulere, men erstatte. Noe nytt og bedre er kommet.

Jeg har en teori om hvordan det nye budet lyder, men jeg er usikker på om jeg skal presentere det nå.
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av Bearchild »

armageddon skrev:
Bearchild skrev:Har du noen kilder på dette?

Merkelig at Gud glemte dette ved den høytidelige(?) overrekkelsen til Moses. "Øh, vent.. det var noe med liten skrift her jeg ville ha med". :roll:

Ta deg sammen, Bearchild.

Jaha? Seriøst, hvis Gud hadde ment at det skulle finnes flere bud, tror du han hadde glemt det i forbifarten i utgangspunktet? Det var jo ikke Jesus som fant på de 10 første så hvorfor i all verden skal han komme drassende med et lite sidenotat?
Antall ord: 87
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links