Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynEt nytt bud?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Borte..

- - Et nytt bud?

Innlegg av Borte.. »

Fero skrev:Vermis: jeg hadde en diskusjon med min gamle bestefar for en drøy uke siden. En noe opphetet diskusjon mellom gammelpresten og hans frafalne barnebarn. Ikke alltid gøy, men alltid interessant! Anyway, som han så fint sa det: Det gamle testamentet er skrevet for jødene, ikke for oss ;)

Kanskje det ja, men det nye testamentet er jo ikke særlig bedre. Jeg husker noen fortalte at det var en del kvinnefiendtlige vers derfra. Jeg har ikke lest den, har bare lest bruddstykker her og der fra det gamle testamentet. Det var noe om at kvinnen var under mannen ovs. Same shit, different wrapping liksom.

EDIT: Jeg fant noe da!
Bibelen skrev: Paulus’ brev til efeserne kap 5:

21 Vær hverandre underordnet i ærefrykt for Kristus! 22 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. 24 Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.
Her er mer:
Bibelen skrev: Peters første brev kap 3:

På samme måte skal dere kvinner underordne dere mennene deres. Slik kan de mennene som ikke vil tro på Ordet, bli vunnet – ikke ved ord, men ved sin kones livsførsel, 2 når de ser hvordan dere lever i renhet og gudsfrykt. 3 La ikke ytre stas, som frisyrer, gullkjeder og fine klær, være det som pryder dere, 4 men hjertet, det skjulte mennesket med sin milde og rolige ånd, som er uforgjengelig og dyrebar for Gud. 5 For slik smykket de hellige kvinnene seg i tidligere tider, de som satte sin lit til Gud. De underordnet seg sine menn, 6 slik Sara var lydig mot Abraham og kalte ham herre. Hennes døtre er dere nå blitt, når dere gjør det gode og ikke lar dere skremme av noen trussel. 7 På samme måte dere menn: Vis omtanke i samlivet med kvinnen, som er den svakere part. Vis henne ære, for sammen skal dere arve nåden og livet. Gjør dette, så ikke deres bønner blir hindret.
Er bare å komme seg tilbake på kjøkkenet, kitchen bitches! :lol:


bibelen.no var faktisk nyttig!
Antall ord: 375

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - - - - Et nytt bud?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

armageddon skrev: Ja kunne han egentlig det? I en tid hvor kjærlighetsbudet stanget mot; et øye for et øye, og du skal elske din neste og hate din fiende, så kunne han vel ikke bare proklamere at; du skal elske din neste høyere enn deg selv. Da kunne han risikert at til og med disiplene hadde trodd han var spike galen og dermed forlatt ham.
Ja det kunne han.
Og det var det mange andre som gjorde og.
Street-preaching var ikke unormalt på den tiden og særlig kjærlighetsfilosofi fra østen(noe mye av Jesuspreiket kan minne sterkt om).


armageddon skrev: Vi må huske på at Jesus formidlet dette nye budet først under innstiftelsen av brødsbrytelsen. I Bergprekenen hadde han analysert budet, men først i avskjedstalen presiserer han at slik skal disiplene leve etter at han er gått bort. Han vil forsikre seg at de husker dette budet ved å fortelle dem at det er nytt og at de må formidle det ved å leve slik han hadde levd for dem. Altså praktisere budet i første rekke og la teorien høre framtiden til.
Jesus formidlet dessverre ingenting selv.
Det eksisterer skrifter skrevet av andre mennesker som påstår det, men det er alt.
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av Moonstone »

Moro å se hvordan offspins av andre religioner fortsatt har kveletak på folk, og at vedkommende som har tatt til seg en offspinn religion tror at den og den alene er sannheten.
Kristendom er en offspinn av Jødedom, Gresk filosofi og Zoroasterisme, Jødedom offspinn av Kanaanisk, Egyptisk, Persisk, Assyrisk og Babylonsk religion, og disse var igjen offspinns av Sumerisk religion.
Om Kristne skal komme til bunns i sin tro, forstå den, finne opphavet til den, må de søke til eldgamle Sumeria og Egypt, to meget gamle antikke kulturer.
Glem Jødebøkene som bare er mer moderne offspinns, søk heller til de eldre, svarene dere søker ligger der, gjemt i de gamle mytologiene bak et slør av metaforiske myter og allegorier.
Om dere er rede for å tyde symbolspråket da.. Ikke alle er det. De Kristne tilhører gruppen som helt tydelig ikke har klart det.
Antall ord: 151
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av Fero »

Vermilion Oriol skrev:
Fero skrev:Vermis: jeg hadde en diskusjon med min gamle bestefar for en drøy uke siden. En noe opphetet diskusjon mellom gammelpresten og hans frafalne barnebarn. Ikke alltid gøy, men alltid interessant! Anyway, som han så fint sa det: Det gamle testamentet er skrevet for jødene, ikke for oss ;)

Kanskje det ja, men det nye testamentet er jo ikke særlig bedre.
Nja, jevnt over fremstilles i alle fall hovedpersonen som en jovial fyr. Rekker hånden ut til spedalske, beskytter **, vekker opp stakkars Lasarus og spiser middag med kjipe, lille Sakkeus. Med andre ord, langt hyggeligere stemning enn i det gamle testamentet.

Enkelte steder fremstår Jesus som en sympatisk type som virkelig er forut for sin tid, mens andre steder fremstår han som en kvinnefiendtlig sidræva gubbe. Slik vi i dag ser det, mener jeg.

På den tiden var det uhørt å stoppe for å slå av en prat med en "uren" kvinne, mens det i dag er uhørt for en kvinne å skulle bli kalt "uren".

Hadde Jesus levd i dag hadde han helt sikkert vært for likestilling.
Antall ord: 189
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

Er det bare meg som synes at 'å leve i renhet og gudfryktighet' høres ut som en eller anna slags straff, heller enn et ideal?

Men uansett, selv om jeg personlig synes det er helt greit å finne opp egne bud (eller egne religioner, for den saks skyld), tror jeg kristne har litt problemer med at man driver og legger til ekstrabud. Det heter faktisk 'heresi' på norsk, det visste jeg ikke.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kjetteri

Etter å ha lest dette er jeg helt klart for alle former for vranglære, heresi og kjetteri, og synes vi trenger mye mer sånt.. så dette er ikke på noen måte et angrep på deg, armageddon. Jeg er ganske enkelt nysgjerrig på hvordan du stiller deg til at enkelte tydeligvis ville ha brent deg på bålet for å så mye som tenke på å forandre noen bud.
Antall ord: 145
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev: dette er ikke på noen måte et angrep på deg, armageddon. Jeg er ganske enkelt nysgjerrig på hvordan du stiller deg til at enkelte tydeligvis ville ha brent deg på bålet for å så mye som tenke på å forandre noen bud.

Jeg forandrer ingen bud.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Det kan kanskje være på sin plass å sammenfalle litt.

Jeg hevder altså at Jesus innførte et nytt bud, nemlig; at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Men hva innebærer et slikt bud, og er det mulig og leve opp til? Vende det andre kinn til? Elske mine fiender? Er det absurde tanker i en vond verden som ville spise deg levende om du forsøkte å leve opp til idealet? Eller er det et ideal som hvis du klarte å leve tett opp til det, ville åpne en ny verden for dine øyne; en verden av barmhjertighet?
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

armageddon skrev:
xyrea skrev: dette er ikke på noen måte et angrep på deg, armageddon. Jeg er ganske enkelt nysgjerrig på hvordan du stiller deg til at enkelte tydeligvis ville ha brent deg på bålet for å så mye som tenke på å forandre noen bud.

Jeg forandrer ingen bud.
Unnskyld, jeg glemte at du hadde tenkt å skylde på Jesus. Hvis jeg omformulerer spørsmålet til hvordan du stiller deg til at noen ville ha brent deg på bålet for å påstå at Jesus hadde forandret et bud, er det lettfattelig nok?
Antall ord: 94
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:
armageddon skrev:

Jeg forandrer ingen bud.
Unnskyld, jeg glemte at du hadde tenkt å skylde på Jesus. Hvis jeg omformulerer spørsmålet til hvordan du stiller deg til at noen ville ha brent deg på bålet for å påstå at Jesus hadde forandret et bud, er det lettfattelig nok?

Men Jesus forandret heller ikke på noe bud. Han bare førte det første og det største budet i Loven fra å elske Gud av hele sitt hjerte og av all sin makt, til å elske sin neste på samme måte.
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

Da du gikk på skolen, armageddon.. var du en av de der ungene som stadig fikk deng fordi de gjorde seg dummere enn de var hver gang noen prøvde å forklare dem noe, og til slutt ble det forklaringer uten ord som gjaldt? Så isteden for at noen sa 'slutt med det der' så du kunne late som du ikke skjønte hva de mente, fikk du deg ganske enkelt en på trynet isteden?

Jeg antar at du ikke liker spørsmålet til den grad at du ikke vil svare på det, kanskje fordi det antyder at andre tror du kan ta feil, noe du ikke ser ut til å takle spesielt godt... til tross for mye trening.
Antall ord: 118
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av Fero »

armageddon skrev:Det kan kanskje være på sin plass å sammenfalle litt.

Jeg hevder altså at Jesus innførte et nytt bud, nemlig; at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Men hva innebærer et slikt bud, og er det mulig og leve opp til? Vende det andre kinn til? Elske mine fiender? Er det absurde tanker i en vond verden som ville spise deg levende om du forsøkte å leve opp til idealet? Eller er det et ideal som hvis du klarte å leve tett opp til det, ville åpne en ny verden for dine øyne; en verden av barmhjertighet?

Jeg er ikke enig i at det er dette som menes med dette budet, men jeg kan gi deg et svar hvor jeg later som.

For min del hadde jeg funnet det vanskelig å leve opp til, og ja, jeg finner det absurd. At jeg skulle elske mine fiender, eller elske våre samfunnsfiender, som for eksempel Breivik? Nei, det kan jeg ikke gjøre. Ei vil jeg.

Men honnør til folk som faktisk klarer dette, uavhengig av religion eller andre eventuelle årsaker bak valget om å leve slik. Jeg tenker det kanskje blitt litt vel naivt og tafatt, men disse personene er nok i alle fall fredelige og snille, og skaper få problemer.

Helt til de åpner kjeften og sier at Breivik også fortjener vår støtte og kjærlighet, fordi Jesus har sagt.. "Bla bla". Da ringer gaustadalarmen for fullt for min del. Nå har jeg ikke hørt noen faktisk si dette, heldigvis. Høyreekstremister av samme ulla gidder jeg ikke engang å regne med, for der er støtten ikke basert i nestekjærlighet, altså irrelevant for dette eksemplet.
Antall ord: 286
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av Fero »

Du sier du mener at det nye budet går ut på at man skal elske hverandre høyere enn man elsker seg selv. Hva baserer du dette på? Jesus sier i følge beretningene "Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre" og legger i tillegg til at "Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre." Aha! Det er altså en grunn til at Jesus sier dette!

Hvor sier Jesus selv at dette er det samme som å elske sin neste høyere enn seg selv? Eller hva baserer du denne tolkningen på hvis den er din egen?

Dette virker jo mer som en understrekelse av "Du skal elske din neste som deg selv", sagt på en annen måte. For å si det på en litt banal måte: å elske sin neste er å elske sin neste. Same shit, different wrapping.
Antall ord: 150
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Fero skrev:
armageddon skrev:Det kan kanskje være på sin plass å sammenfalle litt.

Jeg hevder altså at Jesus innførte et nytt bud, nemlig; at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Men hva innebærer et slikt bud, og er det mulig og leve opp til? Vende det andre kinn til? Elske mine fiender? Er det absurde tanker i en vond verden som ville spise deg levende om du forsøkte å leve opp til idealet? Eller er det et ideal som hvis du klarte å leve tett opp til det, ville åpne en ny verden for dine øyne; en verden av barmhjertighet?

Jeg er ikke enig i at det er dette som menes med dette budet, men jeg kan gi deg et svar hvor jeg later som.

For min del hadde jeg funnet det vanskelig å leve opp til, og ja, jeg finner det absurd. At jeg skulle elske mine fiender, eller elske våre samfunnsfiender, som for eksempel Breivik? Nei, det kan jeg ikke gjøre. Ei vil jeg.

Men honnør til folk som faktisk klarer dette, uavhengig av religion eller andre eventuelle årsaker bak valget om å leve slik. Jeg tenker det kanskje blitt litt vel naivt og tafatt, men disse personene er nok i alle fall fredelige og snille, og skaper få problemer.

Helt til de åpner kjeften og sier at Breivik også fortjener vår støtte og kjærlighet, fordi Jesus har sagt.. "Bla bla". Da ringer gaustadalarmen for fullt for min del. Nå har jeg ikke hørt noen faktisk si dette, heldigvis. Høyreekstremister av samme ulla gidder jeg ikke engang å regne med, for der er støtten ikke basert i nestekjærlighet, altså irrelevant for dette eksemplet.

OK. Breivik er et godt utgangspunkt for en videre diskusjon omkring det nye bud. Jeg vil gi deg et bilde.

Breivik våkner på cellen sin. Fengselsfrokosten er klar. Han kjenner duften av varm kaffe og toast med bringebær og bacon. En ny dag venter. Som vanlig har han sovet dårlig for drømmene gir ham ikke fred. Det er ansiktene til barna han drepte han drømmer om. Til å begynne med (i tiden like etter fengslingen) hadde ansiktene på ofrene hatt mange uttrykk , men ettersom tiden gikk dannet det seg kun et ansikt, et uttrykk, av dem alle; det spørrende uttrykket; hvorfor liker du meg ikke? Hva har jeg gjort deg?

Han drikker kaffen og spiser toasten. Blikket hviler på pulten. Der står pc-en med notatene fra i går kveld. Alle notatene om hvordan verden burde se ut om bare han kunne få lov til å bestemme, og som er hans svar til det spørrende barnet fra drømmen. Han tenker at boken han nå skriver på vil selge stort når den kommer ut. Her forklarer han for verden sine handlinger, og han ser for seg at han blir forstått. Han blir tilgitt.

Tilgitt? Han mister kaffekoppen, for fingrene mistet kraften til å holde den, og plastkruset dunker mot sementgulvet. Den brune vesken skvetter oppetter leggene hans. Han kaller på vakten, men ingen svarer umiddelbart. Panikkangsten fjerner alt som holder ham jordnær og helvete begynner. Hva har han gjort? Han har drept syttisju mennesker. Hvorfor?

Han går på kne foran celledøren og bøyer hodet mot gulvet. Hva har han gjort? Han kjenner at minnene fra den skjebnesvangre dagen trykker på for å få lov til å komme opp og slippe ut litt stim. Men han tillater det ikke. Han kan ikke, for hva skjer om han bare lar det slippe løs? Kunne det hende at han da angret? Og hvis han tillot angeren å komme, hva ble det da igjen av alt det han hadde forestilt seg for å rettferdiggjøre handlingen? Han siger ned i fosterstilling der han ligger på gulvet. Han vil dø, men han tør ikke.

Vakten, som kommer for å svare på hans anrop, finner ham på gulvet. Like etter kommer fengselspresten og fengselspsykologen til cellen. De ser med en gang at sammenbruddet er på gang. Breivik ber om noe beroligende, men de kan ikke gi ham noe. Dette må gå sin gang. Så kommer skrikene og bønnene. Finnes det tilgivelse for det han har gjort?
Sist redigert av armageddon på 30 Mar 2014 10:19, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 708

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

Fero skrev:Du sier du mener at det nye budet går ut på at man skal elske hverandre høyere enn man elsker seg selv. Hva baserer du dette på? Jesus sier i følge beretningene "Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre" og legger i tillegg til at "Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre." Aha! Det er altså en grunn til at Jesus sier dette!

Hvor sier Jesus selv at dette er det samme som å elske sin neste høyere enn seg selv? Eller hva baserer du denne tolkningen på hvis den er din egen?

Dette virker jo mer som en understrekelse av "Du skal elske din neste som deg selv", sagt på en annen måte. For å si det på en litt banal måte: å elske sin neste er å elske sin neste. Same shit, different wrapping.

Kjærlighetsbudet er ikke perfekt for det krever at du må kunne elske deg selv for å kunne utøve det. Av de milliardene vi utgjør på denne kloden er det få som elsker seg selv. Majoriteten hater seg selv på grunn av de kompromissene de må inngå med sin neste for å få lov til å overleve.
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:Da du gikk på skolen, armageddon.. var du en av de der ungene som stadig fikk deng fordi de gjorde seg dummere enn de var hver gang noen prøvde å forklare dem noe, og til slutt ble det forklaringer uten ord som gjaldt? Så isteden for at noen sa 'slutt med det der' så du kunne late som du ikke skjønte hva de mente, fikk du deg ganske enkelt en på trynet isteden?

Jeg antar at du ikke liker spørsmålet til den grad at du ikke vil svare på det, kanskje fordi det antyder at andre tror du kan ta feil, noe du ikke ser ut til å takle spesielt godt... til tross for mye trening.

Kjære vene, xyrea; har du lyst til å gi meg en "på trynet"? Men det er jo der argumentene slutter. Har du ikke flere argumenter?
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links