Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynEt nytt bud?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

armageddon skrev:
xyrea skrev:Da du gikk på skolen, armageddon.. var du en av de der ungene som stadig fikk deng fordi de gjorde seg dummere enn de var hver gang noen prøvde å forklare dem noe, og til slutt ble det forklaringer uten ord som gjaldt? Så isteden for at noen sa 'slutt med det der' så du kunne late som du ikke skjønte hva de mente, fikk du deg ganske enkelt en på trynet isteden?

Jeg antar at du ikke liker spørsmålet til den grad at du ikke vil svare på det, kanskje fordi det antyder at andre tror du kan ta feil, noe du ikke ser ut til å takle spesielt godt... til tross for mye trening.

Kjære vene, xyrea; har du lyst til å gi meg en "på trynet"? Men det er jo der argumentene slutter. Har du ikke flere argumenter?
Du vil ha 'argumenter' for å svare på et spørsmål? Det forklarer kanskje litt. Det er ofte regna for å være høflig å svare når noen spør, selv om du kanskje ikke skjønner grunnen til at de lurer på akkurat det. Hvis spørsmålet er stilt på feil måte, kan man korrigere dette ved å omformulere det, for eksempel som 'er det xxxxxx spør om? blablablabla'.

Men for all del, hva med dette argumentet: Å snakke om å elske andre høyere enn seg selv når man ikke greier å oppføre seg normalt høflig i et diskusjonsforum, virker mer enn litt ironisk.

Og neida, jeg bare mente at du ofte gjør deg dummere enn du er for å unngå å svare på spørsmål du ikke liker, og at dette er en ganske irriterende vane. Jeg antyda at du kanskje var klar over dette selv også.
Antall ord: 299
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:
armageddon skrev:

Kjære vene, xyrea; har du lyst til å gi meg en "på trynet"? Men det er jo der argumentene slutter. Har du ikke flere argumenter?
Du vil ha 'argumenter' for å svare på et spørsmål? Det forklarer kanskje litt. Det er ofte regna for å være høflig å svare når noen spør, selv om du kanskje ikke skjønner grunnen til at de lurer på akkurat det. Hvis spørsmålet er stilt på feil måte, kan man korrigere dette ved å omformulere det, for eksempel som 'er det xxxxxx spør om? blablablabla'.

Men for all del, hva med dette argumentet: Å snakke om å elske andre høyere enn seg selv når man ikke greier å oppføre seg normalt høflig i et diskusjonsforum, virker mer enn litt ironisk.

Og neida, jeg bare mente at du ofte gjør deg dummere enn du er for å unngå å svare på spørsmål du ikke liker, og at dette er en ganske irriterende vane. Jeg antyda at du kanskje var klar over dette selv også.

Glem det.
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

Glem det, sier han som vil proklamere det nye budet om å elske andre høyere enn seg selv.

Jeg tror det budet som mangler er i retning av å leve som man lærer, eller 'du skal ikke hykle'. Man kunne bytte ut det der smålige budet om å ikke ha andre guder, for eksempel.
Antall ord: 54
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:Glem det, sier han som vil proklamere det nye budet om å elske andre høyere enn seg selv.

Jeg tror det budet som mangler er i retning av å leve som man lærer, eller 'du skal ikke hykle'. Man kunne bytte ut det der smålige budet om å ikke ha andre guder, for eksempel.


Som sagt; glem det.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

armageddon skrev:
xyrea skrev:Glem det, sier han som vil proklamere det nye budet om å elske andre høyere enn seg selv.

Jeg tror det budet som mangler er i retning av å leve som man lærer, eller 'du skal ikke hykle'. Man kunne bytte ut det der smålige budet om å ikke ha andre guder, for eksempel.


Som sagt; glem det.
Dessverre, du kan ikke bestemme hva folk skal huske eller ikke. Hvis du sier at de skal glemme noe og de ikke respekterer deg noe særlig, kan de til og med være så smålige at de fortsetter å diskutere emnet bare for moro skyld.

Jeg synes det er ekstremt ironisk at man kan snakke om tilgivelse av massemordere, og samtidig ikke tåler kritiske spørsmål om en elendig bibeltolkning. Vi snakker om å tilgi noen som har drept en haug unger her, vs noen som pirker i egoet vårt. Vet du hva forskjellen er? Det ene er bare teori, det andre er praksis. Forskjellen på liv og lære.

Massemord er så jævlig fjernt fra det vi kan forestille oss at det ikke er virkelig, og sånn bør det kanskje også være.. men det kan vi diskutere, nettopp fordi det er en teoretisk situasjon å tilgi noen man aldri kommer til å ha noe med å gjøre.

Men så er det det som ikke er teori, da. Slemme mennesker som ikke er enige i det man sier og vrir på ordene ens. Dem vil man ikke engang snakke med. På grunn av det de skriver.
Antall ord: 263
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Et nytt bud?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:
armageddon skrev:


Som sagt; glem det.
Dessverre, du kan ikke bestemme hva folk skal huske eller ikke. Hvis du sier at de skal glemme noe og de ikke respekterer deg noe særlig, kan de til og med være så smålige at de fortsetter å diskutere emnet bare for moro skyld.

Jeg synes det er ekstremt ironisk at man kan snakke om tilgivelse av massemordere, og samtidig ikke tåler kritiske spørsmål om en elendig bibeltolkning. Vi snakker om å tilgi noen som har drept en haug unger her, vs noen som pirker i egoet vårt. Vet du hva forskjellen er? Det ene er bare teori, det andre er praksis. Forskjellen på liv og lære.

Massemord er så jævlig fjernt fra det vi kan forestille oss at det ikke er virkelig, og sånn bør det kanskje også være.. men det kan vi diskutere, nettopp fordi det er en teoretisk situasjon å tilgi noen man aldri kommer til å ha noe med å gjøre.

Men så er det det som ikke er teori, da. Slemme mennesker som ikke er enige i det man sier og vrir på ordene ens. Dem vil man ikke engang snakke med. På grunn av det de skriver.

Kjære xyrea.

La oss begrave stridsøksen og sammen røyke en fredspipe. Har jeg vært uhøflig mot deg, så ber jeg herved om unnskyldning. Jeg er klar over at min tone noen ganger kan være tøff og direkte, men det er fordi jeg håper på en tøff og direkte tone tilbake. Jeg er her for å lære og det gjør jeg fortest ved å gå direkte på sak. Jeg klarer ikke snikk snakk. Jeg ber deg; ha tålmodighet med meg. Jeg liker deg fordi du er så engasjert. Uenighet tåler vi.

Nok en gang, unnskyld hvis jeg har såret deg. Solen skinner og fuglene synger. Det er vår. La oss glede oss over det.
Antall ord: 335

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Et nytt bud?

Innlegg av Borte.. »

Hva er poenget med å diskutere hvis du ender opp med å be folk om å ta seg sammen eller glemme det? :lol: Skal man ha en diskusjon, så må man jo ha så pass takhøyde at det er rom for andre til å kunne være uenig og/eller stille seg kritisk til det man selv tenker/mener/føler.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- - - Et nytt bud?

Innlegg av Fero »

armageddon skrev:
Fero skrev:Du sier du mener at det nye budet går ut på at man skal elske hverandre høyere enn man elsker seg selv. Hva baserer du dette på? Jesus sier i følge beretningene "Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre" og legger i tillegg til at "Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre." Aha! Det er altså en grunn til at Jesus sier dette!

Hvor sier Jesus selv at dette er det samme som å elske sin neste høyere enn seg selv? Eller hva baserer du denne tolkningen på hvis den er din egen?

Dette virker jo mer som en understrekelse av "Du skal elske din neste som deg selv", sagt på en annen måte. For å si det på en litt banal måte: å elske sin neste er å elske sin neste. Same shit, different wrapping.

Kjærlighetsbudet er ikke perfekt for det krever at du må kunne elske deg selv for å kunne utøve det. Av de milliardene vi utgjør på denne kloden er det få som elsker seg selv. Majoriteten hater seg selv på grunn av de kompromissene de må inngå med sin neste for å få lov til å overleve.
Vet ikke om jeg vil gå så langt som å være enig i at majoriteten hater seg selv, men at majoriteten langt i fra elsker seg selv, det er jeg enig i. En annen ting er at dette budet ikke egentlig ber deg elske deg selv, men elske andre slik du elsker deg selv. Jeg tror kanskje at dette ville vært en uheldig fremstilling i dagens samfunn, hvor flere og flere er misfornøyde med seg selv alt fra de er barn. Akkurat der tror jeg, uten å ha noe håndfast jeg kan basere troen på, at samfunnet er vidt forskjellig fra Jesu tid og til i dag.

Det gjør det kanskje enda vanskeligere for dagens kristne å overholde budet. Kan jeg elske min neste hvis jeg ikke elsker meg selv? For noen er svaret "nei". For å trekke frem min morfar (altså ikke gammelpresten), sa han til meg forrige helg:

Hvordan går det egentlig med deg? Elsker du egentlig deg selv? Gud har sagt det er en forutsetning for å kunne elske noen andre, at man kan elske seg selv. Jeg har blitt mye lykkeligere etter jeg med årene har lært å elske meg selv. Da har jeg også mer kjærlighet å gi til andre.

Jeg ble litt provosert. Nå sier min morfar riktignok mye rart, så det er litt sammensatt. Men akkurat dette provoserte meg litt, kanskje fordi det traff en nerve. Skulle jeg ikke elske ektemannen min jeg venter barn med? Er det sånn at jeg egentlig ikke kommer til å elske barnet? Er det bare falske følelser? Fordi jeg ikke elsker meg selv?

Å akseptere meg selv, det gjør jeg. Enkelte ting er jeg fornøyd med, andre ting ikke. I dagens samfunn har vi fryktelig mye tid til å reflektere over slikt. I vestlige land har de fleste det de trenger. Vi jobber mindre enn aldri før. Mer tid til familie, venner og hobby. Mer å rutte med. Og aldri før har vi vært så deprimerte som nå. Jeg tror rett og slett ikke folk hadde tid nok til å bekymre seg for alle de banale tingene vi bekymrer oss for i dag.

Er jeg feit? Ser føttene mine rare ut i de skoene her? Begynner håret mitt å bli litt slitt? Er det en rynke? Herregud, flere strekkmerker? Burde jeg ikke ha trent litt, kanskje? Er mannen min egentlig bra nok? Synes venninnene mine han er kjekk? Er foreldrene mine fornøyd med hva jeg har oppnådd i livet? Er brødrene mine smartere enn meg? And the list goes on..

Jeg tror det var lettere å følge dette budet i en tid der man ikke hadde dagens selvmisnøye og høye selvstandard. Budskapet er flott, men jeg tror det kommer feil frem fordi det peker på en vesentlig forskjell. Det som kan virke som var en selvfølge (elsk deg selv) er i moderne tid kanskje det vanskeligste budet av alle. Og det er ikke engang et eget bud, bare nevnt som en del av et setningsledd, for å gi mening til det ordentlige budet. Man kan bli sprø av å filosofere rundt mindre saker enn dette her gitt :p
Antall ord: 738
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - - - Et nytt bud?

Innlegg av xyrea »

armageddon skrev: Kjære xyrea.

La oss begrave stridsøksen og sammen røyke en fredspipe. Har jeg vært uhøflig mot deg, så ber jeg herved om unnskyldning. Jeg er klar over at min tone noen ganger kan være tøff og direkte, men det er fordi jeg håper på en tøff og direkte tone tilbake. Jeg er her for å lære og det gjør jeg fortest ved å gå direkte på sak. Jeg klarer ikke snikk snakk. Jeg ber deg; ha tålmodighet med meg. Jeg liker deg fordi du er så engasjert. Uenighet tåler vi.

Nok en gang, unnskyld hvis jeg har såret deg. Solen skinner og fuglene synger. Det er vår. La oss glede oss over det.
For all del, fred er herved etablert! :D

Du har egentlig ingenting å unnskylde ovenfor meg, jeg greier fint å svare med samme mynt. ,) Og jeg har ikke noe imot at folk er direkte, jeg er litt direkte selv.
Og nei, du har ikke såret meg i det hele tatt, ingen fare.

Fero, det var en veldig bra post og noe jeg egentlig aldri har tenkt på, men du har helt rett. Det virker som mange synes det er mer enn bra nok hvis man aksepterer seg selv, og noen mener at dette er så langt som man skal gå i den retningen. Jeg tror det eller anna med å gå rundt og leke selvoppofrende, og en slags misforstått ide om hva det er å være ydmyk, ved å ha en slags konstant 'det er ikke så farlig med meg, andre er viktigere'-holdning.. mens de ofte bebreider andre for å følge dette. Må stikke på jobb nå, så jeg har ikke tid til å pønske mer.
Antall ord: 292
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links