Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenKornsirkler; et forvarsel?

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av Jeppski »

Jeg skal hjelpe Svartepus!

Det finnes mange vakre og kompliserte kornsirkler som det er bevist er laget av mennesker med ingenting annet enn tau og planker. Og det finnes faktisk grupper som har det å lage kornsirkler som hobby. Man kan faktisk tjene penger på dette også, enten ved at store selskap lager kornsirkler av logoen sin, eller ved at de som eier kornet tar betalt for de som vil ut å inspisere kornsirklene. Nå kan disse kunstnerne også bruke GPS når de lager kornsirkler, og vi får vel bare anta at ingen av de kornsirklene vi har hittil sett er for vanskelig å lage for et menneske.

Det finnes mange videoer på youtube som viser hvordan kornsirklene blir laget.

Men det finnes kornsirkler hvor ingen har tatt på seg skylden og hvor vi ikke kan bevise direkte at det er mennesker som står bak. Hvis vi likevel vil prøve å finne den mest sannsynlige årsaken til disse kornsirklene, må vi ha dette i bakhodet: Det finnes mennesker som kunne ha laget dette, flesteparten av alle kornsirkler som noensinne har eksistert har blitt laget i England fra 1970-tallet og vi har aldri observert at naturlige fenomener har laget skikkelig kompliserte kornsirkler.

Hvis vi skal tro at det er utenomjordiske som har laget kornsirklene må vi anta at det finnes romvesen som har oppdaget romfart til andre stjerner. Når disse utenomjordiske først oppdager en bebodd planet, bruker de tiden sin på å ikke gjøre seg kjent og lage fine mønstre i kornåkre. De har mest sannsynligvis brukt flere år og gigantiske summer av penger og slit på å kunne reise til andre planeter bare for å kødde med oss på en høyst rar måte.

Den enkleste forklaringen er selvfølgelig at det er mennesker som står bak nesten alle kornsirkler. Mennesker har motiv, kunnskapen til å gjøre det og en kjent historie med å faktisk lage kornsirkler. Se for dere at det har skjedd et drap i et nabolag hvor det aldri har skjedd noe mer spennende enn epleslang. Når detektivene ankommer scenen får de vite at den ene naboen er en ensom kar som har blitt tidligere dømt for å være en seriemorder. Drapet er også helt likt med de andre drapene til seriemorderen, men det finnes ingen vitner. Selvfølgelig vil seriemorderen være den hovedmistenkte.
Antall ord: 396

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av armageddon »

Jeppski skrev:Jeg skal hjelpe Svartepus!

Det finnes mange vakre og kompliserte kornsirkler som det er bevist er laget av mennesker med ingenting annet enn tau og planker. Og det finnes faktisk grupper som har det å lage kornsirkler som hobby. Man kan faktisk tjene penger på dette også, enten ved at store selskap lager kornsirkler av logoen sin, eller ved at de som eier kornet tar betalt for de som vil ut å inspisere kornsirklene. Nå kan disse kunstnerne også bruke GPS når de lager kornsirkler, og vi får vel bare anta at ingen av de kornsirklene vi har hittil sett er for vanskelig å lage for et menneske.

Det finnes mange videoer på youtube som viser hvordan kornsirklene blir laget.

Men det finnes kornsirkler hvor ingen har tatt på seg skylden og hvor vi ikke kan bevise direkte at det er mennesker som står bak. Hvis vi likevel vil prøve å finne den mest sannsynlige årsaken til disse kornsirklene, må vi ha dette i bakhodet: Det finnes mennesker som kunne ha laget dette, flesteparten av alle kornsirkler som noensinne har eksistert har blitt laget i England fra 1970-tallet og vi har aldri observert at naturlige fenomener har laget skikkelig kompliserte kornsirkler.

Hvis vi skal tro at det er utenomjordiske som har laget kornsirklene må vi anta at det finnes romvesen som har oppdaget romfart til andre stjerner. Når disse utenomjordiske først oppdager en bebodd planet, bruker de tiden sin på å ikke gjøre seg kjent og lage fine mønstre i kornåkre. De har mest sannsynligvis brukt flere år og gigantiske summer av penger og slit på å kunne reise til andre planeter bare for å kødde med oss på en høyst rar måte.

Den enkleste forklaringen er selvfølgelig at det er mennesker som står bak nesten alle kornsirkler. Mennesker har motiv, kunnskapen til å gjøre det og en kjent historie med å faktisk lage kornsirkler. Se for dere at det har skjedd et drap i et nabolag hvor det aldri har skjedd noe mer spennende enn epleslang. Når detektivene ankommer scenen får de vite at den ene naboen er en ensom kar som har blitt tidligere dømt for å være en seriemorder. Drapet er også helt likt med de andre drapene til seriemorderen, men det finnes ingen vitner. Selvfølgelig vil seriemorderen være den hovedmistenkte.

....laget av mennesker med bare tau og planker, skriver du. OK, men hvordan klarte disse menneskene å få væsken og næringsstoffene som livnærer planten inne i det hule strået til å begynne å koke og eksplodere i leddknutene nederst på strået slik at de bøyer seg. Vi snakker her om millioner av strå i hver kornsirkel.

At de fleste kornsirklene er oppstått i Sør-England er riktig, men det er registrert en økende kornsirkeldannelse også i resten av verden. Hvorfor England er så rikt representert er ikke godt å vite, men fra gammelt av finnes det jo rike tradisjoner på steinsirkler der (Stonehenge, steinsirkelen ved Avebury m.m.)

Når det gjelder det du skriver om utenomjordiske og hvorfor de skulle kommunisere med oss gjennom kornsirkler og ikke på et mer jordnært nivå, så kan man spørre seg hvorfor vi absolutt vil ha dem til å lande på gressplenen utenfor det Hvite Hus?
Antall ord: 556

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av jeditrond »

armageddon skrev:
Svartepus skrev: Ingen klarer å bli enig om hva armageddon egentlig går ut på


Armageddon er omtalt i Joh. Åpenbaring kap. 16. vers 16.

At Armageddon til alle tider er forbundet med en krig er basert på at det i samme kapittelet skrives om en Guds krig mot de onde på Jorden. Men ser man på hva som faktisk står skrevet om Armageddon der, så dreier det seg kun om at Gud samler de salige på Armageddon i det han avslutter krigen og oppretter fredens rike.
Javel. Men hvorfor skulle utenomjordiske da bry seg med en lokal hendelse? Positivt med krig og fred og sånn selvsagt, men tviler på at de suser rundt i universet og besøker alle planeter hvor det går mot fred :)
Antall ord: 130
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - - - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av Svartepus »

armageddon skrev:
Svartepus skrev: Ingen klarer å bli enig om hva armageddon egentlig går ut på
Armageddon er omtalt i Joh. Åpenbaring kap. 16. vers 16.

At Armageddon til alle tider er forbundet med en krig er basert på at det i samme kapittelet skrives om en Guds krig mot de onde på Jorden. Men ser man på hva som faktisk står skrevet om Armageddon der, så dreier det seg kun om at Gud samler de salige på Armageddon i det han avslutter krigen og oppretter fredens rike.
Og hvem har skrevet bibelen? Det strides også de lærde (og religiøse og ikke-religiøse) om. Det er en del av den kristne tro og er like troverdig og ekte som f.eks. ragnarok, som igjen er litt annerledes ende på verden. Som sagt; forskjellige religioner er litt uenige om hvordan verden ender. Med andre ord understreket du bare mitt poeng med innlegget ditt.
armageddon skrev: Du har sikkert googlet "kornsirkler", Svartepus, og da må du ha tvilt på at alle disse er laget av mennesker.
Jeg har googlet mye og lest mye om temaet fra begge sider av saken. Jeg har tvilt litt men konkludert med at jeg ikke tror det er aliens som står bak kornsirkler.
Når det gjelder det du svarte til Jeppski om å lande på plenen foran det hvite hus; det er dine ord. Jeg har allerede skrevet at de burde ha brukt internett eller TV-signaler f.eks. for å gi seg til kjenne. Men uansett hadde det faktisk vært mer logisk å lande ufoen på plenen til det hvite hus enn å rote i kornsirkler i åresvis. I hvertfall om de ønsker kontakt med menneskeheten.

Ellers skrev Jeppski ganske så greit om hvordan mennesker kan lage store og innfløkte kornsirkler. Angående spørsmål om rare kornendringer som antas å ikke kunne være gjort av mennesker, antar jeg at punkt 11 på denne lista kan lure mange til å se "utenomjordisk påvirkning":
http://www.wikihow.com/Make-a-Crop-Circle

Og her er en film av cropcirclemakers i full aksjon (det finnes sikkert flere på youtube så det er bare å lete om man gidder):
rtkMrNrEMLM

Og offtopic-svar til herr ufo: ja pusen på bildet er min ;)
Antall ord: 377
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av Fero »

Hva har armageddon og aliens til felles? Og burde de ikke prøve med en annen kommunikasjonsform all den tid generasjon etter generasjon jordboere fremdeles ikke skjønner bæret?

Eller er det sånn at de folka som lager kornsirkler i realiteten har forstått alt, og driver og svarer tilbake?

:bandit :bandit :bandit
Antall ord: 52
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Slettet_Fighteren

- - - - - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

armageddon skrev: I løpet av de siste hundre årene har mennesket utslettet ved målrettet vold bortimot hundre millioner av vår egen art, og det gjelder kun i krig. I 2014 står vi ovenfor en klimakrise ingen ser enden på, og vi har nok atomvåpen til å utslette oss selv noen tusen ganger. Dette er de to sterkeste tegnene på en mulig endetid.

Jeg skulle være den første til å tro at det likevel ville gå bra med oss hvis jeg hadde sett tegn i menneskeheten som antydet at vi er i ferd med å bli mindre egoistiske. Men det jeg ser er tvert i mot. Jeg føler at vi står ved et vendepunkt nå og hvis vi ikke får hjelp da går det galt. Og hvor skulle hjelpen komme fra?
Det har allerede gått galt, og det vil ikke komme noe hjelp, bare en kjip slutt for oss og en ny start for andre.
Hvis du ikke forstår hva jeg mener, bør du se filmen "Planet of the apes".
(Se, New York endte opp som en strand for apene)
Bilde
Jeg personlig synes filmen virker mer sannsynlig enn bibelen Bilde
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- - - - - - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av UFO »

Svartepus skrev:
armageddon skrev:
Svartepus skrev: Ingen klarer å bli enig om hva armageddon egentlig går ut på
Armageddon er omtalt i Joh. Åpenbaring kap. 16. vers 16.

At Armageddon til alle tider er forbundet med en krig er basert på at det i samme kapittelet skrives om en Guds krig mot de onde på Jorden. Men ser man på hva som faktisk står skrevet om Armageddon der, så dreier det seg kun om at Gud samler de salige på Armageddon i det han avslutter krigen og oppretter fredens rike.
Og hvem har skrevet bibelen? Det strides også de lærde (og religiøse og ikke-religiøse) om. Det er en del av den kristne tro og er like troverdig og ekte som f.eks. ragnarok, som igjen er litt annerledes ende på verden. Som sagt; forskjellige religioner er litt uenige om hvordan verden ender. Med andre ord understreket du bare mitt poeng med innlegget ditt.
armageddon skrev: Du har sikkert googlet "kornsirkler", Svartepus, og da må du ha tvilt på at alle disse er laget av mennesker.
Jeg har googlet mye og lest mye om temaet fra begge sider av saken. Jeg har tvilt litt men konkludert med at jeg ikke tror det er aliens som står bak kornsirkler.
Når det gjelder det du svarte til Jeppski om å lande på plenen foran det hvite hus; det er dine ord. Jeg har allerede skrevet at de burde ha brukt internett eller TV-signaler f.eks. for å gi seg til kjenne. Men uansett hadde det faktisk vært mer logisk å lande ufoen på plenen til det hvite hus enn å rote i kornsirkler i åresvis. I hvertfall om de ønsker kontakt med menneskeheten.

Ellers skrev Jeppski ganske så greit om hvordan mennesker kan lage store og innfløkte kornsirkler. Angående spørsmål om rare kornendringer som antas å ikke kunne være gjort av mennesker, antar jeg at punkt 11 på denne lista kan lure mange til å se "utenomjordisk påvirkning":
http://www.wikihow.com/Make-a-Crop-Circle

Og her er en film av cropcirclemakers i full aksjon (det finnes sikkert flere på youtube så det er bare å lete om man gidder):
rtkMrNrEMLM

Og offtopic-svar til herr ufo: ja pusen på bildet er min ;)
Vedr. Cropcircelmakers video.

Om jeg ikke kalkulerte feil så brukte de ca 5 timer + ca 20 min å lage den kornsirkelen.
De brukte vel også rimelig bra med flashlight som sikkert syntes i mils omkrets.
Kan ikke se at cropcircel-makerne bruke noe hodelykter. så defor ikke noe IR lys.

Mon tro hvordan den så ut i detalj i dagslys :mozilla_wink:
Antall ord: 440
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av armageddon »

Fero skrev:Hva har armageddon og aliens til felles? Og burde de ikke prøve med en annen kommunikasjonsform all den tid generasjon etter generasjon jordboere fremdeles ikke skjønner bæret?

Eller er det sånn at de folka som lager kornsirkler i realiteten har forstått alt, og driver og svarer tilbake?

:bandit :bandit :bandit[/quote
]


Jeg spurte en gang en kristen om hva han trodde Herren landet i på Sinai. Hakesleppet hans var like stort som det gapet det er mellom sju skapelsesdager og milliarder av år. Hvilken kommunikasjonsform ville du brukt for å få den kristne til å forstå evolusjonen? Ville den kommunikasjonsformen ligne på det vi ser i kornsirklene? Er mennesket av i dag like så uopplyst for de utenomjordiske som den kristne med hakesleppet?
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av armageddon »

Fighteren skrev:
armageddon skrev: I løpet av de siste hundre årene har mennesket utslettet ved målrettet vold bortimot hundre millioner av vår egen art, og det gjelder kun i krig. I 2014 står vi ovenfor en klimakrise ingen ser enden på, og vi har nok atomvåpen til å utslette oss selv noen tusen ganger. Dette er de to sterkeste tegnene på en mulig endetid.

Jeg skulle være den første til å tro at det likevel ville gå bra med oss hvis jeg hadde sett tegn i menneskeheten som antydet at vi er i ferd med å bli mindre egoistiske. Men det jeg ser er tvert i mot. Jeg føler at vi står ved et vendepunkt nå og hvis vi ikke får hjelp da går det galt. Og hvor skulle hjelpen komme fra?
Det har allerede gått galt, og det vil ikke komme noe hjelp, bare en kjip slutt for oss og en ny start for andre.
Hvis du ikke forstår hva jeg mener, bør du se filmen "Planet of the apes".
(Se, New York endte opp som en strand for apene)
Bilde
Jeg personlig synes filmen virker mer sannsynlig enn bibelen Bilde

Mennesket er på toppen av næringskjeden på denne kloden og det kan bare komme klokere vesen etter oss. Det er alfa og omega i evolusjonslæren. Spørsmålet mennesket er stilt ovenfor i dag er; hvordan skal vi klatre den bratte fjellsiden vi har foran oss, som består av selvutslettelseselementer, og på smarteste vis nå toppen og overvinne den. Det som har ført oss til toppen av næringskjeden er jo vår intelligens, så la oss bruke den. Og hva består gaven i av å bruke sin intelligens?; om ikke en hel, vakker verden.
Antall ord: 300

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av armageddon »

Er det i kornsirklenes geometri nøkkelen ligger i tydningen av dem? Utgangspunktet for mange av dem er det gylne snitt som er så geometrisk perfekt at kornsirklene framstår i vårt syn som usedvanlig vakre. Er det i dag et ukjent språk, men som er lesbart hvis vi bare kan forstå den kombinasjonen av matematiske prinsipper som skaper dem? Er kornsirklene de utenomjordiske sin test på vår intelligens. Kommer de når de vet at de kan snakke med oss? Er geometrien universets språk?
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av Isan »

armageddon skrev:Hvilken kommunikasjonsform ville du brukt for å få den kristne til å forstå evolusjonen?
De fleste kristne har ingen problemer med evolusjonen. Det er bare de bokstavtro og ikke minst en del nykristne, som har så voldsomme problemer med den.
Antall ord: 40
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Kornsirkler; et forvarsel?

Innlegg av armageddon »

Isan skrev:
armageddon skrev:Hvilken kommunikasjonsform ville du brukt for å få den kristne til å forstå evolusjonen?
De fleste kristne har ingen problemer med evolusjonen. Det er bare de bokstavtro og ikke minst en del nykristne, som har så voldsomme problemer med den.

Helt enig. Jeg burde skrevet; de bokstavtro kristne. Takker for opplysningen.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !