Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynOppdragelse og etikk.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

De tre barnebud.

1. Barnet skal du oppdra uten fysisk avstraffelse.
2. Barnet skal du gi ubetinget kjærlighet.
3. Barnet skal du lære å gi mer til sin neste enn til seg selv.

Hva innebærer en slik oppdragelse? Risikerer man å elske dette mennesket man har fått ansvaret for, i hjel? Eller vil det resultere i et lykkelig menneske som går forelsket i livet, gjennom livet?
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2809
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Terra »

1. Barnet skal du oppdra uten fysisk avstraffelse.
2. Barnet skal du gi ubetinget kjærlighet.
3. Barnet skal du lære å gi mer til sin neste enn til seg selv.
Jeg tror jeg ville forandret litt på disse budene...
1 og 2 er for så vidt greie.

Ville lagt til at nr. 3 Barnet skal du lære å gi like mye til sin neste som seg selv.
Det skulle også stå at barnet skal lære grensesetting, at man skal lære barnet å respektere andres grenser, men også lære å sette sunne grenser selv.

Setter man ikke grenser for barnet med kjærlighet (og autoritet om nødvendig, da mener jeg ikke fysisk avstraffelse men å være foreldre på en god måte så barnet føler seg trygt), ellers har barnet lett for å oppføre seg egoistisk og ikke lære å ta hensyn til andre. Viktig å lære barnet å elske seg selv like mye som andre. Ikke elske andre mer, det blir helt feil.

Ja, ja, bare noen strøtanker på morra'n dette her. :)
Antall ord: 177
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Terra skrev:
1. Barnet skal du oppdra uten fysisk avstraffelse.
2. Barnet skal du gi ubetinget kjærlighet.
3. Barnet skal du lære å gi mer til sin neste enn til seg selv.
Jeg tror jeg ville forandret litt på disse budene...
1 og 2 er for så vidt greie.

Ville lagt til at nr. 3 Barnet skal du lære å gi like mye til sin neste som seg selv.
Det skulle også stå at barnet skal lære grensesetting, at man skal lære barnet å respektere andres grenser, men også lære å sette sunne grenser selv.

Setter man ikke grenser for barnet med kjærlighet (og autoritet om nødvendig, da mener jeg ikke fysisk avstraffelse men å være foreldre på en god måte så barnet føler seg trygt), ellers har barnet lett for å oppføre seg egoistisk og ikke lære å ta hensyn til andre. Viktig å lære barnet å elske seg selv like mye som andre. Ikke elske andre mer, det blir helt feil.

Ja, ja, bare noen strøtanker på morra'n dette her. :)


Takker for fine strøtanker. Kan du presisere det med at det blir helt feil å elske andre mer?
Antall ord: 197

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2809
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Terra »

Det ligger vel i ordet, eller rettere sagt setningen det. ;)
Alle har like stor verdi, ingen er hverken mer eller mindre verdt enn andre.
Derfor ville det være fint om alle greide å elske seg selv like høyt som andre. Om en har det godt med seg selv og er glad i seg selv er det lettere å elske og være glad i andre. Med å elske mener jeg å være glad i og respektere - altså både seg selv og andre. For hvis en skal elske andre mer enn seg selv så elsker en jo seg selv mindre og underforstått blir det jo slik at en får en følelse av at en selv er mindre verdt og alle andre er mer verdt enn en selv og slik er det jo ikke. Håper du fikk svar på det du lurte på. :)
Antall ord: 145
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Terra skrev:For hvis en skal elske andre mer enn seg selv så elsker en jo seg selv mindre og underforstått blir det jo slik at en får en følelse av at en selv er mindre verdt og alle andre er mer verdt enn en selv og slik er det jo ikke.



Kanskje det er tvert i mot, at ved å praktisere å elske andre mer enn seg selv øker selvtilliten?
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Borte.. »

armageddon skrev:
Terra skrev:For hvis en skal elske andre mer enn seg selv så elsker en jo seg selv mindre og underforstått blir det jo slik at en får en følelse av at en selv er mindre verdt og alle andre er mer verdt enn en selv og slik er det jo ikke.



Kanskje det er tvert i mot, at ved å praktisere å elske andre mer enn seg selv øker selvtilliten?
Hvordan da? Om noe, så kunne det ha vært oppskriften på hvordan oppnå et mindreverdighetskompleks.
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Fero »

Nummer 1 og 2 ser jeg på som en selvfølge, mens jeg også heller mot en nedtoning av nummer. 3. Jeg synes ikke man behøver å gi mer til sin neste enn seg selv for å være et godt menneske.

Men følgende har jeg fått med meg i ryggsekken fra barnsben av, og vil gi videre til mine barn:

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.

Det synes jeg er vel så viktig som å gi til sin neste.
Antall ord: 89
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2809
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Terra »

Er nok enig med både Vermilion Oriol og Fero der gitt.
Antall ord: 12
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Vermilion Oriol skrev:
armageddon skrev:



Kanskje det er tvert i mot, at ved å praktisere å elske andre mer enn seg selv øker selvtilliten?
Hvordan da? Om noe, så kunne det ha vært oppskriften på hvordan oppnå et mindreverdighetskompleks.
Mindreverdighetskompleks? Er det slik du ser på mennesker du møter i livet som tjener deg; at de lider av et mindreverdskompleks? Sier mye om deg det da.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Fero »

armageddon skrev:
Vermilion Oriol skrev:
armageddon skrev:
Kanskje det er tvert i mot, at ved å praktisere å elske andre mer enn seg selv øker selvtilliten?
Hvordan da? Om noe, så kunne det ha vært oppskriften på hvordan oppnå et mindreverdighetskompleks.
Mindreverdighetskompleks? Er det slik du ser på mennesker du møter i livet som tjener deg; at de lider av et mindreverdskompleks? Sier mye om deg det da.
Nå trenger vel ikke denne tråden også å spore av..?
Antall ord: 78
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Fero skrev:
armageddon skrev:
Mindreverdighetskompleks? Er det slik du ser på mennesker du møter i livet som tjener deg; at de lider av et mindreverdskompleks? Sier mye om deg det da.
Nå trenger vel ikke denne tråden også å spore av..?
Denne tråden sporet av da brannen på månen spredte seg til paranormal.no. Den sporet av til rett spor, kan det virke som.
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av xyrea »

Den sporet av fordi ingen er enige i at man skal elske andre mer enn seg selv, så da må den avsluttes med angrep på de vantro. Eventuelt var det snakk om tær i den andre tråden som ikke gikk så bra, jeg vil ikke begynne å spekulere i den nøyaktige sammenhengen.

Sånn personlig synes jeg ikke noen skal drive og tjene andre, det være seg guder eller mennesker, og heller ikke at de skal oppdras til det.

Er å elske andre høyere enn seg selv det samme som å si at andre er viktigere enn seg selv, dvs at man setter dem først? Må jeg slepe frem den tråden om at man veldig ofte er selvoppofrende for sin egen del?
Antall ord: 126
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

armageddon skrev:
Denne tråden sporet av da brannen på månen spredte seg til paranormal.no. Den sporet av til rett spor, kan det virke som.
Der sporet jeg av. Kommentaren var ment til Månen. Beklager.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Fero »

xyrea skrev:Den sporet av fordi ingen er enige i at man skal elske andre mer enn seg selv, så da må den avsluttes med angrep på de vantro. Eventuelt var det snakk om tær i den andre tråden som ikke gikk så bra, jeg vil ikke begynne å spekulere i den nøyaktige sammenhengen.
Da forsto du langt mer enn meg :roll:
Antall ord: 63
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:Den sporet av fordi ingen er enige i at man skal elske andre mer enn seg selv, så da må den avsluttes med angrep på de vantro. Eventuelt var det snakk om tær i den andre tråden som ikke gikk så bra, jeg vil ikke begynne å spekulere i den nøyaktige sammenhengen.

Sånn personlig synes jeg ikke noen skal drive og tjene andre, det være seg guder eller mennesker, og heller ikke at de skal oppdras til det.

Er å elske andre høyere enn seg selv det samme som å si at andre er viktigere enn seg selv, dvs at man setter dem først? Må jeg slepe frem den tråden om at man veldig ofte er selvoppofrende for sin egen del?
Men den sporet ikke av likevel. Det var jeg som sporet av i sporet til Månen. Og når det gjelder spørsmålet om hvor mange som ikke er enige med meg når det kommer til påstanden min om at man skal elske sin neste høyere enn seg selv, så virker det ikke som om at du gir særlig rom for nye tanker.

PS
Ikke slep den fram for min del, for du har sagt mer enn nok.
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links