Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynOppdragelse og etikk.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av xyrea »

armageddon skrev:
xyrea skrev:Den sporet av fordi ingen er enige i at man skal elske andre mer enn seg selv, så da må den avsluttes med angrep på de vantro. Eventuelt var det snakk om tær i den andre tråden som ikke gikk så bra, jeg vil ikke begynne å spekulere i den nøyaktige sammenhengen.

Sånn personlig synes jeg ikke noen skal drive og tjene andre, det være seg guder eller mennesker, og heller ikke at de skal oppdras til det.

Er å elske andre høyere enn seg selv det samme som å si at andre er viktigere enn seg selv, dvs at man setter dem først? Må jeg slepe frem den tråden om at man veldig ofte er selvoppofrende for sin egen del?
Men den sporet ikke av likevel. Det var jeg som sporet av i sporet til Månen. Og når det gjelder spørsmålet om hvor mange som ikke er enige med meg når det kommer til påstanden min om at man skal elske sin neste høyere enn seg selv, så virker det ikke som om at du gir særlig rom for nye tanker.

PS
Ikke slep den fram for min del, for du har sagt mer enn nok.
Hahaha jeg har sagt mer enn nok, fordi jeg er uenig? Tenk på alle de nye tankene du har sjansen til å gi rom for, da!

Og jeg beklager virkelig at jeg antok at du posta i riktig tråd, men det er noe med de trådene dine som gjør dem ganske like.
Antall ord: 268
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:
armageddon skrev:
Men den sporet ikke av likevel. Det var jeg som sporet av i sporet til Månen. Og når det gjelder spørsmålet om hvor mange som ikke er enige med meg når det kommer til påstanden min om at man skal elske sin neste høyere enn seg selv, så virker det ikke som om at du gir særlig rom for nye tanker.

PS
Ikke slep den fram for min del, for du har sagt mer enn nok.
Hahaha jeg har sagt mer enn nok, fordi jeg er uenig? Tenk på alle de nye tankene du har sjansen til å gi rom for, da!

Og jeg beklager virkelig at jeg antok at du posta i riktig tråd, men det er noe med de trådene dine som gjør dem ganske like.

At du har sagt mer enn nok for meg, betyr ikke at jeg har noe i mot uenigheten mellom oss, men at du skal komme slepende med en tråd i tillegg for å understreke uenigheten din, det ber jeg om å få slippe.
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av xyrea »

Som du vil, den var egentlig litt på siden av dette emnet også. Men som diskusjon av etikk var den ikke så ille, siden den var om egoisme kamuflert som selvoppofrelse.

Greit nok, man er oppdratt til å sette andre før seg selv, og gjør dette fordi man mener det er riktig. Men man må ha noen å sette foran seg, hva hvis de ikke vil ha det du gir dem? Det er en veldig stor gave, og personlig.. å få noe sånt fra noen man ikke liker høres vanskelig ut. Og hvis man ubedt ofrer seg for andre/tjener andre, kan man da kreve eller forvente noe igjen? Man bruker andre til å gi sitt eget liv mening, skal dette være uten betingelser? Det er sikkert det ideelle, men forventninger får og har man. Og håp. Hvis man bruker et eksempel som gaver, greier veldig få og ta imot en gave uten å føle at den andre ikke vil ha noe igjen, eller at man bør gi noe igjen. Hvis noen ofrer seg selv for en, og en kan gjøre det samme for den andre er det en ting.. men hva om en har for mange en føler en må sette før seg selv?

Jeg prøver bare å komme frem til at det som høres veldig enkelt ut (sett andre før deg selv) ikke nødvendigvis er det, for noen av de involverte.
Antall ord: 243
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

"xyrea"]Som du vil, den var egentlig litt på siden av dette emnet også. Men som diskusjon av etikk var den ikke så ille, siden den var om egoisme kamuflert som selvoppofrelse.



Selvsagt kamuflerer egoismen seg i selvoppofrelsen. Er det noe nytt i det siden du vil vise meg det i en helt egen tråd? Har ikke det onde alltid kledd seg i uskyldigheten? Er det ikke på tide at vi gir det onde kamp ved at vi kler oss i en uskyldighet som det onde ikke har en sjanse til å etterligne for da ville det onde utslette seg selv?
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av xyrea »

Neida, det var bare en tråd jeg huska som interessant, og som hadde med dette å gjøre.

Jeg tror ikke på 'det onde', men skal ikke begynne å flisespikke om det akkurat nå.

Folk har alltid skjulte motiver som ofte er det motsatte av det de later som de gjør, ja. Tilgivelse er en annen ting man gjør mer for seg selv enn for andre, mens det offisielt er for andre mennesker eller for en gud man tror på.

Men det å 'ikle seg uskyldighet' lurer jeg litt på. Jeg tror man enten ER uskyldig, eller ikke er det.. det er ikke noe man kan bestemme. For eksempel, hvis man er for uskyldig til å forstå at man har en falsk venn, forstår man det ikke. Da er man uskyldig. Men sånt som vel, verden generelt har det med å slite på uskyldighet. Hvis man forstår at vennen er falsk på grunn av tidligere bitre erfaringer, hva da? Man er ikke uskyldig, men skal man late som man er det ved å tenke at 'nei, jeg skjønner ikke dette jeg'.? Det siste høres ut som en slags selvbedrag.

Cruelty has a Human Heart, And Jealousy a Human Face, og så videre. Uskyldighet er en tilstand man gir i bytte mot lærdom. Mener jeg, da. Også noen ganger brukt som en slags metafor på et en del omtalt fall, du har kanskje hørt om det.
Antall ord: 239
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Borte.. »

armageddon skrev:
Vermilion Oriol skrev:
Hvordan da? Om noe, så kunne det ha vært oppskriften på hvordan oppnå et mindreverdighetskompleks.
Mindreverdighetskompleks? Er det slik du ser på mennesker du møter i livet som tjener deg; at de lider av et mindreverdskompleks? Sier mye om deg det da.
Mennesker som tjener meg? I hvilken tidsalder er det du eksisterer i egentlig? Hva sier det om meg? At jeg ikke ønsker å heve alle andre over meg som om jeg var en annenrangs statsborger? Jeg ser på meg selv som en likeverdig, på lik linje med alle andre. Ingen over, ingen under. Hva er problemet med det egentlig? Glem det. Ta deg en bolle og ta deg sammen. Er det ikke det du bruker å si til folk? Btw...vi snakker om å elske alle andre mer enn seg selv. Det har ingenting med å tjene andre som en eller annen slave.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

"Vermilion Oriol"
Mindreverdighetskompleks? Er det slik du ser på mennesker du møter i livet som tjener deg; at de lider av et mindreverdskompleks? Sier mye om deg det da.
Mennesker som tjener meg? I hvilken tidsalder er det du eksisterer i egentlig? ...... å elske alle andre mer enn seg selv. Det har ingenting med å tjene andre
[/quote]




Det utsagnet sier jo alt, og jeg tillater meg å spørre hvilken planet du befinner deg på.
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Borte.. »

armageddon skrev:
"Vermilion Oriol"
Mennesker som tjener meg? I hvilken tidsalder er det du eksisterer i egentlig? ...... å elske alle andre mer enn seg selv. Det har ingenting med å tjene andre



Det utsagnet sier jo alt, og jeg tillater meg å spørre hvilken planet du befinner deg på.
Ok, så det var aldri snakk om å elske alle andre mer enn seg selv? Det er en forskjell på det og det å "tjene" andre som du så fint sa det. Bestem deg! Jeg tok utgangspunkt i det som ble diskutert her. Så kom du og vridde alt rundt som om jeg var plutselig var elitistisk.

Forresten, du kan kutte ut resten av det jeg skrev så mye du vil, men det var nå i så fall dette utsagnet du skulle henge deg opp i:
At jeg ikke ønsker å heve alle andre over meg som om jeg var en annenrangs statsborger? Jeg ser på meg selv som en likeverdig, på lik linje med alle andre. Ingen over, ingen under.
Som i at jeg ser på alle som likeverdig og dermed synes at det å skulle heve alle andre over seg selv, ved å "elske" dem mer, virker ganske tåpelig. Det blir litt som å si at alle andre er mye viktigere og bedre enn meg og det stemmer ikke i mine øyne. I mine øyne er alle like viktige og alle stilles på lik linje.

Jeg befinner meg på jorden. Du burde komme deg ned hit en gang i blant :D
Antall ord: 244

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Vermilion Oriol skrev:

Jeg befinner meg på jorden. Du burde komme deg ned hit en gang i blant :D

Vel, det brenner jo på Månen, så jeg kan like godt stige ned på Jorden (på tross av at temperaturen stiger også her). Hva skal jeg ta meg til her nede? Lese litt historie? Grøss og gru; den siste grenen på evolusjonstreet er syk av egoisme og har stoppet å vokse. Den viser tydelige tegn på at den er i ferd med å visne. Og ikke bare det; sykdommen har smittet hele treet. Hjelpe meg, hvor skal jeg gjøre av meg? Hva kan jeg gjøre? Nytter det å rope på altruisme? Jeg prøver. VI TRENGER ALTRUISME!!!!!!!!!!! Nei, ingen svar, jo, der hører jeg noe. NEI; VI TRENGER IKKE ALTRUISME FOR DET BLIR MAN EGOISTISK AV. Jeg snur meg og går. Er det mulig å få plass på fergen til Mars?
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger
I dag har JEG BURSDAG ! Gratuler meg ;)

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Høretil »

Hva skjer om man ikke setter seg selv som sjef over eget sinn og egen kropp? Jeg bare spør.... Man skal ikke (etter mitt å vurdere) elske andre høyere en seg selv. Du ender opp som offer i eget liv. Å lære barn at man skal elske andre høyere en seg selv er faktisk talt bare helt horribelt!!
Antall ord: 60
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - - - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Borte.. »

armageddon skrev:
Vermilion Oriol skrev:

Jeg befinner meg på jorden. Du burde komme deg ned hit en gang i blant :D

Vel, det brenner jo på Månen, så jeg kan like godt stige ned på Jorden (på tross av at temperaturen stiger også her). Hva skal jeg ta meg til her nede? Lese litt historie? Grøss og gru; den siste grenen på evolusjonstreet er syk av egoisme og har stoppet å vokse. Den viser tydelige tegn på at den er i ferd med å visne. Og ikke bare det; sykdommen har smittet hele treet. Hjelpe meg, hvor skal jeg gjøre av meg? Hva kan jeg gjøre? Nytter det å rope på altruisme? Jeg prøver. VI TRENGER ALTRUISME!!!!!!!!!!! Nei, ingen svar, jo, der hører jeg noe. NEI; VI TRENGER IKKE ALTRUISME FOR DET BLIR MAN EGOISTISK AV. Jeg snur meg og går. Er det mulig å få plass på fergen til Mars?
Wow..seriøst?

Jeg skal begynne å kalle deg metodisten 2.0.
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Vermilion Oriol skrev:
armageddon skrev:

Vel, det brenner jo på Månen, så jeg kan like godt stige ned på Jorden (på tross av at temperaturen stiger også her). Hva skal jeg ta meg til her nede? Lese litt historie? Grøss og gru; den siste grenen på evolusjonstreet er syk av egoisme og har stoppet å vokse. Den viser tydelige tegn på at den er i ferd med å visne. Og ikke bare det; sykdommen har smittet hele treet. Hjelpe meg, hvor skal jeg gjøre av meg? Hva kan jeg gjøre? Nytter det å rope på altruisme? Jeg prøver. VI TRENGER ALTRUISME!!!!!!!!!!! Nei, ingen svar, jo, der hører jeg noe. NEI; VI TRENGER IKKE ALTRUISME FOR DET BLIR MAN EGOISTISK AV. Jeg snur meg og går. Er det mulig å få plass på fergen til Mars?
Wow..seriøst?

Jeg skal begynne å kalle deg metodisten 2.0.
Metodisten 2.0. betyr?
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Høretil skrev:Hva skjer om man ikke setter seg selv som sjef over eget sinn og egen kropp? Jeg bare spør.... Man skal ikke (etter mitt å vurdere) elske andre høyere en seg selv. Du ender opp som offer i eget liv. Å lære barn at man skal elske andre høyere en seg selv er faktisk talt bare helt horribelt!!


Deg om det. Ja, jeg vet at tanken er kontroversiell og provoserende, men jeg tenker at nye tanker må nå få luft for det går så fort den gale veien for menneskeheten på grunn av egoismens herjinger.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Borte.. »

armageddon skrev:
Høretil skrev:Hva skjer om man ikke setter seg selv som sjef over eget sinn og egen kropp? Jeg bare spør.... Man skal ikke (etter mitt å vurdere) elske andre høyere en seg selv. Du ender opp som offer i eget liv. Å lære barn at man skal elske andre høyere en seg selv er faktisk talt bare helt horribelt!!


Deg om det. Ja, jeg vet at tanken er kontroversiell og provoserende, men jeg tenker at nye tanker må nå få luft for det går så fort den gale veien for menneskeheten på grunn av egoismens herjinger.
Omg jeg dør! :lol: Der gjør du det igjen! Herregud menneske, er du seriøs? :loool

Uansett...så du mener at alle skal putte seg selv under alle andre, fordi verden er så egoistisk? At verden er egoistisk er jeg enig i, men løsningen er nok ikke at jeg skal dyrke deg, mer enn jeg dyrker meg selv. :lol:
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger
I dag har JEG BURSDAG ! Gratuler meg ;)

- - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Høretil »

armageddon skrev:
Høretil skrev:Hva skjer om man ikke setter seg selv som sjef over eget sinn og egen kropp? Jeg bare spør.... Man skal ikke (etter mitt å vurdere) elske andre høyere en seg selv. Du ender opp som offer i eget liv. Å lære barn at man skal elske andre høyere en seg selv er faktisk talt bare helt horribelt!!


Deg om det. Ja, jeg vet at tanken er kontroversiell og provoserende, men jeg tenker at nye tanker må nå få luft for det går så fort den gale veien for menneskeheten på grunn av egoismens herjinger.
Jeg kommer aldri til å støtte "nye" tanker om å underkaste seg selv! Om du vil så er jo det din egen frie vilje! Go ahead :)
Antall ord: 128
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links