Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynOppdragelse og etikk.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Slettet_Fighteren

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Kjærligheten er god, men den er ikke alt.
Slutt med den subtile jesus-propagandaen din!


Kommer her og serverer oss 2 logiske "bud"(som du kaller dem) og prøver å presse inn det tredje budet
som tilfeldigvis er Jesus sitt bud som går utpå å la seg bli rumpekjørt av et lokomotiv.

Jeg er ikke imponert MISTER ARMA.. [-(
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Bearchild »

armageddon skrev:De tre barnebud.

1. Barnet skal du oppdra uten fysisk avstraffelse.
2. Barnet skal du gi ubetinget kjærlighet.
3. Barnet skal du lære å gi mer til sin neste enn til seg selv.

Hva innebærer en slik oppdragelse? Risikerer man å elske dette mennesket man har fått ansvaret for, i hjel? Eller vil det resultere i et lykkelig menneske som går forelsket i livet, gjennom livet?
Å gjøre seg noen tanker om hvordan man ønsker å oppdra et barn og å ha noen retningslinjer er sikkert ikke dumt, men å begynne å følge "bud for oppdragelse" høres ikke særlig matnyttig ut. Skal man liksom godta psykisk avstraffelse fordi oppdragelsesbudene ikke sier at det er galt?

Jeg tror man kommer langt med sunn fornuft (og kjærlighet) og ser ikke behovet for regler- eller "bud" som uansett bare tolkes til avsenders eget beste. Som alt annet.
Antall ord: 149
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Fero »

armageddon skrev:Ja, jeg vet at tanken er kontroversiell og provoserende, men jeg tenker at nye tanker må nå få luft for det går så fort den gale veien for menneskeheten på grunn av egoismens herjinger.
Mener du at om man ikke elsker sin neste høyere enn seg selv, så er man egoistisk? Uansett, krasjer ikke dette litt med "elsk din neste som deg selv", som det virket som om du var enig i i en annen tråd? Da er det vel ikke nødvendig å plutselig skulle elske sine neste mer enn seg selv?

Nå vet jeg ikke om du har barn, men uavhengig av dét, kan du gi noen eksempler på dette i praksis? Når elsker man sin neste nok, og hvordan fungerer dette i praksis? Hva er grunntanken (når den er) omgjort til handling?
Antall ord: 142
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:
armageddon skrev:De tre barnebud.

1. Barnet skal du oppdra uten fysisk avstraffelse.
2. Barnet skal du gi ubetinget kjærlighet.
3. Barnet skal du lære å gi mer til sin neste enn til seg selv.

Hva innebærer en slik oppdragelse? Risikerer man å elske dette mennesket man har fått ansvaret for, i hjel? Eller vil det resultere i et lykkelig menneske som går forelsket i livet, gjennom livet?
Å gjøre seg noen tanker om hvordan man ønsker å oppdra et barn og å ha noen retningslinjer er sikkert ikke dumt, men å begynne å følge "bud for oppdragelse" høres ikke særlig matnyttig ut. Skal man liksom godta psykisk avstraffelse fordi oppdragelsesbudene ikke sier at det er galt?

Jeg tror man kommer langt med sunn fornuft (og kjærlighet) og ser ikke behovet for regler- eller "bud" som uansett bare tolkes til avsenders eget beste. Som alt annet.


Jeg takker for den kommentaren, Bearchild, og som alltid kommer du med vennlige irettesettelser (der de er nødvendig).

Jeg har lenge lurt på om bud 1. hadde blitt mer forståelig om jeg hadde tatt med; psykisk. Nå er jeg ikke lenger i tvil om det. Fra nå av heter det;.........uten fysisk eller psykisk avstraffelse.
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Fighteren skrev:Kjærligheten er god, men den er ikke alt.
Slutt med den subtile jesus-propagandaen din!


Kommer her og serverer oss 2 logiske "bud"(som du kaller dem) og prøver å presse inn det tredje budet
som tilfeldigvis er Jesus sitt bud som går utpå å la seg bli rumpekjørt av et lokomotiv.

Jeg er ikke imponert MISTER ARMA.. [-([/quote
]


Subtil Jesus-propaganda? Greit, da får jeg sette det på plass så ingen skal misforstå. JESUS ER MIN STØRSTE KJÆRLIGHET!!!!!!! Er det mindre subtilt nå, F?

Når det gjelder din uttalelse om at å følge det tredje budet er det samme som å la seg bli rumpekjørt av et lokomotiv, så må jeg spørre; kan du dokumentere det?

At du ikke er imponert av meg er sikkert en av mine minste bekymringer.
Antall ord: 140

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Bearchild »

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å lage nye bud. Strengt tatt er det ikke noe nytt det du kommer med heller, fysisk avstraffelse er forbudt ved lov. Kjærlighetsgreia sier seg i grunn helt av seg selv og hvilke verdier vi ønsker å gi barna i form av nestekjærlighet er forsåvidt også ganske opplagte.
Antall ord: 59
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

"Fero"]
armageddon skrev:Ja, jeg vet at tanken er kontroversiell og provoserende, men jeg tenker at nye tanker må nå få luft for det går så fort den gale veien for menneskeheten på grunn av egoismens herjinger.
Mener du at om man ikke elsker sin neste høyere enn seg selv, så er man egoistisk? Uansett, krasjer ikke dette litt med "elsk din neste som deg selv", som det virket som om du var enig i i en annen tråd? Da er det vel ikke nødvendig å plutselig skulle elske sine neste mer enn seg selv?

Nå vet jeg ikke om du har barn, men uavhengig av dét, kan du gi noen eksempler på dette i praksis? Når elsker man sin neste nok, og hvordan fungerer dette i praksis? Hva er grunntanken (når den er) omgjort til handling?

Jeg har ett barn som jeg har oppdratt etter de tre barnebud, og uten å kunne vite om hun hadde blitt som hun er blitt uten den oppdragelsen, så må jeg si at hun er blitt en høyst oppegående dame som eier og drifter flere firma, er høyt elsket blant sine mange venner og ikke minst; er en som setter stor pris på sine foreldre. Jeg kan fortelle at det manglet ikke på advarsler fra våre venner og slektninger under oppveksten når de så hvordan vi oppdro henne. Det gikk mest på at hun kunne risikere å bli bortskjemt. Begrepet bortskjemt er veldig negativt ladet, for det er underforstått at du kan ødelegge barnet. Men vi kom oss gjennom stormen og vi landet trygt.

I praksis verner de to første budene den risikoen som ligger i det tredje, men hvis jeg skal gi deg ett av mange eksempel på praktiseringen, så må det bli som følger.

Fordi jeg arbeidet hjemme var det vanlig at hun tok venner med seg til middag etter skolen. Det tok en stund før hun godtok det at jeg konsekvent serverte henne sist. På den måten måtte hun arbeide med seg selv om jeg elsket henne mindre enn de andre. Hun forstod til slutt at det var fordi jeg elsket henne så høyt at jeg lærte henne å ta hensyn til de andre først, så seg selv. Og den respekten hun i dag nyter blant sine venner er ekte og kommer fra hjertene deres fordi hun setter dem før seg selv.
Antall ord: 410

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Lilja »

Det er normalt å servere gjester først. Det har med høflighet å gjøre, ikke kjærlighet :roll:
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:Det er normalt å servee gjester først. Det har med høflighet å gjøre, ikke kjærlighet :roll:
Fero bad om et praktisk eksempel. Jeg ga henne ett av mange. Ja, det har med vanlig høflighet å gjøre, men å utelukke at det handler om oppdragelse i kjærlighet til andre enn seg selv, blir galt.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Slettet_Fighteren »

armageddon skrev:

Subtil Jesus-propaganda? Greit, da får jeg sette det på plass så ingen skal misforstå. JESUS ER MIN STØRSTE KJÆRLIGHET!!!!!!! Er det mindre subtilt nå, F?
Din forkjærlighet for Jesus har alltid vært krystallklar.
Men nå var det ikke det jeg pratet om.
Når det gjelder din uttalelse om at å følge det tredje budet er det samme som å la seg bli rumpekjørt av et lokomotiv, så må jeg spørre; kan du dokumentere det?
Dokumentasjon tja,
Vi har vel alle engang her i livet uavhengig av Jesus satt oss selv til side for et annet menneske og tabbet oss ut på det.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.

Husker du ikke den snille gutten i klassen som alltid var så snill og lånte bort en 10kroning her og en 20kroning der og til slutt ikke hadde nok peng til sin egen lunsj
mens alle som lånte penger av han stod med ryggen til han nå og gomlet og koste seg.

"ei kompis har du 10 kroner jeg kan låne eller, du får imorra! vi er venner ikke sant eller hva???"

Jeg fikk alltid så vondt hvordan de utnyttet godheten hans.
Det var ikke det at han var redd, men bare snill og ville ikke skuffe folk.
Satte seg selv alltid til side, men det ble ALDRI satt pris på av noen.
(og sjeldent betalte noen tilbake... fordi de visste han ikke ville mase)
At du ikke er imponert av meg er sikkert en av mine minste bekymringer.
Jada, slapp av, jeg er nok mer klar over dine bekymringer enn du aner.
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Fighteren skrev:
armageddon skrev:

Subtil Jesus-propaganda? Greit, da får jeg sette det på plass så ingen skal misforstå. JESUS ER MIN STØRSTE KJÆRLIGHET!!!!!!! Er det mindre subtilt nå, F?
Din forkjærlighet for Jesus har alltid vært krystallklar.
Men nå var det ikke det jeg pratet om.
Når det gjelder din uttalelse om at å følge det tredje budet er det samme som å la seg bli rumpekjørt av et lokomotiv, så må jeg spørre; kan du dokumentere det?
Dokumentasjon tja,
Vi har vel alle engang her i livet uavhengig av Jesus satt oss selv til side for et annet menneske og tabbet oss ut på det.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.

Husker du ikke den snille gutten i klassen som alltid var så snill og lånte bort en 10kroning her og en 20kroning der og til slutt ikke hadde nok peng til sin egen lunsj
mens alle som lånte penger av han stod med ryggen til han nå og gomlet og koste seg.

"ei kompis har du 10 kroner jeg kan låne eller, du får imorra! vi er venner ikke sant eller hva???"

Jeg fikk alltid så vondt hvordan de utnyttet godheten hans.
Det var ikke det at han var redd, men bare snill og ville ikke skuffe folk.
Satte seg selv alltid til side, men det ble ALDRI satt pris på av noen.
(og sjeldent betalte noen tilbake... fordi de visste han ikke ville mase)
At du ikke er imponert av meg er sikkert en av mine minste bekymringer.
Jada, slapp av, jeg er nok mer klar over dine bekymringer enn du aner.

Du er overhodet ikke klar over mine bekymringer, og når det gjelder dokumentasjonen din så er den verdiløs når det ikke finnes en konklusjon på hvordan det ellers gikk i livet til gutten.
Antall ord: 319

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Slettet_Fighteren »

armageddon skrev:
og når det gjelder dokumentasjonen din så er den verdiløs når det ikke finnes en konklusjon på hvordan det ellers gikk i livet til gutten.
DPS.

Edit:
Men det har uansett ikke en relevanse.
Du spurte om jeg kunne dokumentere at det tredje budet fører til at man blir rumpekjørt av et lokomotiv og det har jeg gjort.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Fighteren skrev:
armageddon skrev:
og når det gjelder dokumentasjonen din så er den verdiløs når det ikke finnes en konklusjon på hvordan det ellers gikk i livet til gutten.
DPS.

Edit:
Men det har uansett ikke en relevanse.
Du spurte om jeg kunne dokumentere at det tredje budet fører til at man blir rumpekjørt av et lokomotiv og det har jeg gjort.

Greit, og lenger kommer vi ikke der. Men når det gjelder mine bekymringer som du er mer klar over enn jeg selv aner?
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av Slettet_Fighteren »

armageddon skrev:
Men når det gjelder mine bekymringer som du er mer klar over enn jeg selv aner?
Ja hva med dem?
Du virket veldig bestemt på at jeg overhodet ikke er klar over dine bekymringer.
Og det respekterer jeg.


Jeg beklager uansett hvis du føler deg fornærmet over mitt syn på det tredje budet, men jeg synes det er rart at du ikke forstår mitt syn
når mitt syn er et resultat av at det er for mange egoister i vårt samfunn til at det vil lønne seg å følge det tredje bud da man mest sannsynlig vil risikere å bli brukt på en eller annen måte, selv som voksen i arbeidslivet.

Det virker som du tror at folk ikke har samvittighet til å utnytte snille mennesker.
Folk er fucka, de er som beist. Fatter ikke at du tørr å gi dem tillit, men lykke til, jeg ønsker deg og dine det beste og det mener jeg.

Edit: jeg måtte bare rette på en ting, jeg skrev "de er som dyr, men jeg mente "de er som beist".
Sist redigert av Slettet_Fighteren på 07 Apr 2014 15:22, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 186

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - - - Oppdragelse og etikk.

Innlegg av armageddon »

Fighteren skrev:
armageddon skrev:
Men når det gjelder mine bekymringer som du er mer klar over enn jeg selv aner?
Ja hva med dem?
Du virket veldig bestemt på at jeg overhodet ikke er klar over dine bekymringer.
Og det respekterer jeg.


Jeg beklager uansett hvis du føler deg fornærmet over mitt syn på det tredje budet, men jeg synes det er rart at du ikke forstår mitt syn
når mitt syn er et resultat av at det er for mange egoister i vårt samfunn til at det vil lønne seg å følge det tredje bud da man mest sannsynlig vil risikere å bli brukt på en eller annen måte, selv som voksen i arbeidslivet.

Det virker som du tror at folk ikke har samvittighet til å utnytte snille mennesker.
Folk er fucka, de er som dyr. Fatter ikke at du tørr å gi dem tillit, men lykke til, jeg ønsker deg og dine det beste og det mener jeg.
Jeg takker og bukker for en intens, tøff og direkte diskusjon.
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links