Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserSlik kan du bli en sjarlatan.

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Slik kan du bli en sjarlatan.

Innlegg av Empathica »

Fra webpsykologen:
Dette er ikke for godt til å være sant. Synske, spirituelle healere og ulike medier gjør det hver dag. Alt som trengs er viljen til å lure folk – folk som vil bli lurt.

http://www.webpsykologen.no/artikler/sl ... sjarlatan/


Ingen tvil om at slike finnes, og det er så forbasket at de ødelegger for dem som er seriøs og virkelig kan hjelpe andre.
Antall ord: 67

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Slik kan du bli en sjarlatan.

Innlegg av Bearchild »

Sjarlataner finnes i alle yrkesgrupper, hvorvidt de er overrepresentert i "de klarsyntes rike" eller vet jeg ikke.. men råtne epler ødelegger raskt en hel kurv.

Litt artig mtp en gammel bekjent jeg fant igjen på facebook tidligere i dag. Vi var "venner" tidligere, men han har slettet meg og det er et par år siden jeg så hva han holdt på med. Den gang var han "profesjonell fotograf" uten annen utdannelse enn ungdomsskole med foto som valgfag og han drev med "portrettfotografering" av lettkledde/ nakne tenåringer. :p
Nå har han byttet jobb og er "proffesional personal"- ettellerannet. Har man kjeften med seg og baller nok til å satse stort og gjerne med fancy titler kan man tjene greit med kronasjer. En stund ihvertfall. :666
Antall ord: 123
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Slik kan du bli en sjarlatan.

Innlegg av jeditrond »

Det er dessverre mange useriøse innenfor det alternative fortsatt, men har inntrykk av at flere og flere av disse blir nå avslørt som "falske", eller at de selv får en aha-opplevelse og trekker seg stille og rolig tilbake og finner noe annet å drive på med :D

Ellers synes jeg Bearchild har et meget godt poeng i at det finnes mange råtne epler utenfor det alternative også, folk som skryter på seg ting som overhodet ikke stemmer, slik som fotografeksempelet :)
Antall ord: 83
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

- Slik kan du bli en sjarlatan.

Innlegg av Empathica »

Ja, sjarlataner finnes det over alt dessverre.

Men blir det litt ekstra "oppstyr" rundt dette når det gjelder det alternative?
I og med at dette er er noe, som ikke er så synlig?
Da tenker jeg på spådom, klarsynthet o.l ....

En sjarlatan innenfor f.eks salg er kanskje noe mer synlig/håndfast?
Antall ord: 56

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Slik kan du bli en sjarlatan.

Innlegg av jeditrond »

Empathica skrev:Ja, sjarlataner finnes det over alt dessverre.

Men blir det litt ekstra "oppstyr" rundt dette når det gjelder det alternative?
I og med at dette er er noe, som ikke er så synlig?
Da tenker jeg på spådom, klarsynthet o.l ....

En sjarlatan innenfor f.eks salg er kanskje noe mer synlig/håndfast?
Det alternative er populært som skyteskive hver gang sjarlataner avsløres, ja, men også her aner jeg en vag endring i holdningene i media. Men dessverre er det ofte slik at positive omtaler av alternativ behandling avskrives som fyllstoff for ukeblader og ikke tas særlig seriøst ennå. Men media er som gribber om noen kan avsløres og/eller drites ut.

En sjarlatan innenfor salg eller lignende er mer håndfast og kanskje det forventes at selgere skal være litt sånn "Ærlige Harrys bruktbilsjappe"? Det ligger liksom i kortene at man kan bli lurt til tross for sterkt forbrukervern her til lands :)

Men alternative kan ikke ha en dårlig dag overhodet, nå må nok enkelte praktiserende innenfor det alternative ta litt av skylden selv. Innta en litt mindre bastant holdning i noen tilfeller og spåbransjen har jo et noe frynsete rykte pga. ymse teletorg-tjenester :D
Antall ord: 210
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Slik kan du bli en sjarlatan.

Innlegg av Asbjørn »

Så lenge det er mulig å lure penger av folk, så finner vi sjarlataner i alle "bransjer".
Selv i offentlige verdsatte yrker, er det mye snusk ute å går, kjenner du de rette folka, er det utrulig hva som "lovlig" kan passere. ( men heldigvis, det de fleste er ærlige, da....)

Hvis vi ser på kjøp/salg av f.ex kjeledyr, (rasehunder f.ex ) så er det nå så mye svindel, hvor folk mister tusener av kroner,
falske fakturaer for "katalogoppføringer", falske profiler på facebook, hacking, enkelte bruktbilselgere, og ikke minst profesjonelle som tar gebyrer bare de tenker på om de skal løfte av telefonrøret...

At de finnes også innenfor det alternative, ja, selvfølgelig, - så lenge det er penger å lure til seg, så dukker sjarlatanene opp over alt. Noen tar et kurs, sånn at de vet hvilke ord de skal bruke, og så er de igang.
Teletorgspådommer er jo et kjent eksempel, men der finnes og noen som faktisk kan det de driver med.

Problemet er at innenfor det alternative, er beviser en vanskelig sak, da mye er subjektivt. Man merker at det er energier i et hus, og man merker at noe skjer når man "renser".
Men måleapparatet som viser "før og etter" - det savner jeg, skulle ønske vi hadde noe slikt.

Men personlig vet jeg at det ER mer mellom himmel og jord, enn hva vitenskapen har klart å dokumentere...

Og derfor hadde det vært bedre om vi kunne måle tingene i det alternative som vi kan måle 3 kg poteter, og etpar bananer...
Og kansje litt middagspølse.... Måle det i gram og kilo, se hva som skjer når vi deler det opp for å enten koke eller steke det.

Men verden er slik at vi har noe som skjer - noe som vi ikke kan vise vitenskapelig, men som er reelt for mange.
Og da , da er egentlig det alternative et sted hvor sjarlatanene virkelig kan utfolde seg.... Iallfall de taleføre...

Og iallfall så lenge folk er villige til å betale....
og betale enda mer og enda mer, ....

De som KAN tingene innen det alternative / åndelige, har somregel en fast pris, som man vet på forhånd.
Og mange som vet, jobber gratis.

Så skal man se etter sjarlatanene, så sjekk hvem som skal ha mest peng... ( og enda litt ... x 3 )

Det største problemet med sjarlataner, er at de ødelegger for de som virkelig kan litt, og som ønsker å hjelpe andre...

A
Antall ord: 418

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links