Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserHvordan er en empat?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Hvordan er en empat?

Innlegg av Empathica »

Da synes jeg det er på tide å komme med litt empatstoff.
Tenker de fleste har nå fått med seg hva det er? :mozilla_wink:

Men hva vet man egentlig om det å være en empat?

Selv vil jeg ikke kalle det overfølsom eller at det er noe hokus pokus,
men at vi finnes er sikkert.
Men hvor det kommer ifra, og hvorfor vi er slik vet vi ikke.
Og det er litt spesielt synes jeg, da vi er de menneskene som ofte bare "vet."



Så - hva er en empat?
Å være en empath er når du er påvirket av andres energier, og har en medfødt evne til å intuitivt føler og oppfatter andre. Ditt liv er ubevisst påvirket av andres begjær, ønsker, tanker og stemninger. Å være en empath er mye mer enn å være svært følsom og det er ikke bare begrenset til følelser. Empaths kan oppfatte fysiske forhold og åndelige lyster, samt det å kjenne motivasjon og intensjoner til andre mennesker. Du er enten en empath eller er du ikke. Det er ikke en egenskap som er lært. Du er alltid åpen, så å si, å behandle andre menneskers følelser og energi, noe som betyr at du virkelig føler, og i mange tilfeller ta på andres følelser. Mange empater oppleve ting som kronisk tretthet, i omgivelsene, eller uforklarlige smerter daglig. Dette er alle ting som er mer sannsynlig å være bidratt til ytre påvirkninger og ikke så mye selv i det hele tatt. Hovedsak du vandre rundt i denne verden med all den akkumulerte karma, følelser og energi fra andre.
Resten kan leses her: http://themindunleashed.org/2013/10/30- ... mpath.html

Jeg er litt nysgjerrig på om dere som ikke er slik, forstår det som står på den siden?
For meg er det jo hverdagen, så jeg skjønner veldig godt hva som står og hva det går ut på.
Men hva med dere andre?
Antall ord: 335

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 17 Sep 2008 13:11
15
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Hvordan er en empat?

Innlegg av MissCoffee »

Hm.. Dette var jammen merkelig. Jeg har aldri tenkt på meg selv som empat, og sånn igrunn så har jeg vært skeptisk til denne terminologien.. Men, av alle 30 punktene så var det kun to av dem som overhodet ikke stemte for meg i hele tatt. (Ikke avhengig av substanser/rusmidler, og litt skeptisk til det at man plukker opp ting fra sine nærmeste når det gjelder fysiske symptomer.. Forkjølelse og smitte av slikt er jo godt dekket fra vitenskapen, om at man smitter lettere de man har tett kontakt med..).

Men vil ikke mye av dette her være det samme som det å være åpen? Bare tenker, når jeg driver med dyrekommunikasjon så kan jeg i enkelte tilfeller kjenne en smak i munnen, en bestemt duft i nesa, nesten kjenne et bestemt produkt/fabrikata på huden, og smerter i noen deler av kroppen som stemmer med noe av det eier bekrefter dyret kjenner til eller lider av. Jeg tenker ikke på dette som å være empat, men heller at man plukker opp slike ting ved....tankeoverføring, eller hva skal jeg kalle det? Eller vil det være det samme? Vil det si at jeg godt kan være empat og at dette bidrar til økt kvalitet på kommunikasjon gjennom telepati, eller er det å være empat helt atskilt?
Antall ord: 227
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Hvordan er en empat?

Innlegg av Empathica »

Jeg tenker ikke på dette som å være empat, men heller at man plukker opp slike ting ved....tankeoverføring, eller hva skal jeg kalle det? Eller vil det være det samme? Vil det si at jeg godt kan være empat og at dette bidrar til økt kvalitet på kommunikasjon gjennom telepati, eller er det å være empat helt atskilt?
Ganske interessant at du spør om dette da vi nettopp gjorde en undersøkelse på en annen nettside jeg er på, der det er kun empater.
Vi tok en test ang hvilke spirituelle egenskaper man har og 90% av oss scoret høyest på telepati.
Så da er vel kanskje det å være empat en form for telepati?

Men når du bruker telepati, bruker du det bevisst?
Empater er som regel "åpne" hele tiden.
Vanskelig for å "lukke" igjen.
Antall ord: 142

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hvordan er en empat?

Innlegg av jeditrond »

Det er kanskje en glidende overgang mellom telepati og empati? Jeg er ikke på langt nær på det nivået som beskrives på nettsiden, men jeg kan fange opp "tunge" følelser osv. fra mennesker/dyr/steder. Allikevel har jeg både en søster og en venninne som nok har sterkere grad av empatevner enn meg for begge kan ramse opp årsakene til at personen/dyret sliter med ting. Sånne detaljer får ikke jeg opp, men jeg blir slått ut av andres "bagasje" når det er skikkelig ille.

Kjenner meg dog igjen i det punktet om at "alle" kommer til meg for råd og veiledning blant venner og bekjente :) Samme går for punktet om alenetid og kjøpesentre :)

Tror muligens antennen for å oppdage energier, fungerer litt i samme gate som empat, men at empater kan gå mye mer i dybden på følelser? Bare tenker høyt her nå. For å kunne "rense" hus og steder må jeg jo ha antenner for å peile inn hvor problemene befinner seg og evt. ånder som lager dårlig stemning også. Og her som over merker jeg at min søster og venninnen min fanger opp flere detaljer rundt evt. ånder, mens jeg får jobben med å sende dem videre :)
Antall ord: 213
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Hvordan er en empat?

Innlegg av Empathica »

Kanskje går disse kategoriene litt sånn hånd i hånd?
Jeg vil ikke si at jeg er en renspikket empat, men heller mest mot det.

Har også andre "ting" jeg opplever, som heller mer mot andre "kategorier".
Antall ord: 40

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hvordan er en empat?

Innlegg av jeditrond »

Empathica skrev:Kanskje går disse kategoriene litt sånn hånd i hånd?
Jeg vil ikke si at jeg er en renspikket empat, men heller mest mot det.

Har også andre "ting" jeg opplever, som heller mer mot andre "kategorier".
Tror kanskje det er noe sånt, ja, alle har grader av de forskjellige "evnene", noen er mye sterkere empater, mens andre igjen har sterkere grad av andre ting. Omtrent som noen har språkøre og andre har "matteøre" kanskje? :D
Antall ord: 84
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 17 Sep 2008 13:11
15
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Hvordan er en empat?

Innlegg av MissCoffee »

Empathica skrev:
Men når du bruker telepati, bruker du det bevisst?
Empater er som regel "åpne" hele tiden.
Vanskelig for å "lukke" igjen.

Det syns jeg er litt vanskelig å svare på. Jeg tror kanskje jeg er litt todelt der. Jeg er konstant åpen for påvirkning utenfra i form av stemninger og humør. Det er vanskelig å stenge det av, og jeg føler ofte at jeg er som en slags "emosjonssvamp" som bare suger til meg (ufrivillig) det rundt meg uten at jeg klarer å kvitte meg med det igjen - og klarer heller ikke stenge det av. Det bare kommer. Det er til tider veldig slitsomt. Om det er å være klarfølt eller empat, det vet jeg ikke.

Når det gjelder telepati - om jeg bruker det bevisst er lissom både og. Noen ganger bare kommer det uten at jeg er forberedt på det, andre ganger er jeg i en situasjon hvor jeg er mer forberedt på det uten å ha aktivt gått inn for det hvis du skjønner hva jeg mener. Det gjelder spesielt når jeg er sammen med mine egne dyr på hverdagsbasis. Jeg syns iblant det er vanskelig å skille mellom spontan telepati og ting jeg "vet" fordi det er mine egne dyr og jeg kjenner dem så godt.

Den tredje tingen er såklart telepati hvor jeg går aktivt inn for det, fordi jeg er i en situasjon hvor jeg kommuniserer andres dyr eller går inn for å prate med mine egne. Jeg har ikke drevet på med dette sånn aktivt så lenge så jeg føler meg ganske fersk, og har enda litt vanskelig på å stole på intuisjonen min. Antar det er en treningssak.

Svarte jeg på det du spurte om? :)
Antall ord: 291
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Hvordan er en empat?

Innlegg av Empathica »

MissCoffee skrev:
Svarte jeg på det du spurte om? :)
Jada, supert! :)
Antall ord: 11

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links