Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterForurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av Isan »

Ja, hva sier dere?

Hubble-teleskopet skal altså lete etter eksoplaneter med forurensning.

[quote)Vil se etter forurensning på fjerne planeter[/quote]
http://www.forskning.no/artikler/2014/juli/398325

Er det en fornuftig strategi?

Og fururenser annet intelligent liv, eller er de mye edlere enn oss - hvis de finnes der ute?
Hvorfor?
Hvorfor ikke?
Antall ord: 55
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av jeditrond »

Det er vel en viss sjanse for at de har vært gjennom samme fase som vi er i nå? Men det er jo lov å håpe at det finnes vesner der ute som er glupere enn oss og har hoppet over dette stadiet :D
Antall ord: 44
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av UFO »

Tror det finnes mange stadier av intelligens "der ute". Kanskje noen verre forurensende enn oss, noen lik oss, og de som kanskje ligger veldig langt fram i forhold til oss. (De har neppe noe forurensning å stri med).

En liten avstikker fra hovedtema siden det er helga :)
Denne her var jo litt spennende

http://www.side3.no/vitenskap/signaler- ... 70502.html

Kanskje noe på vårt stadie siden de/det benytter av dett gammeldagse "radio-kontakt"
konseptet. (Men, man har vel bare konstatert at det er noe der, men ikke hva selvsagt).
Bare det at vitenskapsmenn våger å si at det kan være utenomjordisk liv/intelligens låter bra.
Antall ord: 109
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av Bearchild »

Forurensing kan jo være mer enn søppel og eksos. Man bruker jo ordene "lysforurensing" og "lydforurensing",- kanskje ikke i vitenskapelige termer men allikevel. Med store populasjoner av levende organismer vil det vel være naturlig at noe målbart hoper seg opp? Tenk bare på bakteriekolonier. Selv om de ikke lys- eller lydforurenser eller svir av fossile brensler tar det ikke lang tid før de luktforurenser ihvertfall. :mrgreen:
Antall ord: 70
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 530 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av g.r.y »

Jeg er enig med Ufo. Til tross for at det antagelig er max en av en milliard stjerner eller noe slikt som kan skilte med en planet (ev. måne) som huser avanserte livsformer, vil det alikevel være milliarder av dem i universet. Det er derfor åpenbart at disse ligger på forskjellige utviklingsstadier, og at noen av disse har mer til felles med oss enn andre.
Min personlige oppfatning, er at mennesket ikke er annet enn en kjepphøy primat som er så høy på seg selv at de har mistet perspektivet fullstendig. Med tanke på at solsystemet enda er godt under halvveis av forventet levealder, og at alt liv på jorden praktisk talt er blitt totalutslettet to ganger på denne tiden, er det åpenbart at vi er lysår fra toppsjiktet hva intelligens og utvikling angår..
Mennesket er hverken smartest eller bast på noen måte, men når det er sagt, er jeg mer åpen for muligheten for at vi representerer en av universets største tabber/blundere.. Ikke at vi er alene, for all del, men jeg tror nok det er jævelig langt mellom de livsformer som matcher vår selvdestruktive adferd, både med hensyn til vold/undertrykkelse, forurensning & annen rovdrift på planeten..
Om antallet er noe slikt som 1-100 pr galakse eller noe slikt, er nok kjansen for at vi skal få snappet opp dette med det første mindre enn en snøballs kjanse i helvete.. En må jo oxo ta i betraktning at slik adferd vil stoppe seg selv, -på den ene eller andre måten, innen svært kort tid i universell målestokk.. -Enten utrydder rasen seg selv, den rømmer planeten, eller klarer å ta seg sammen og redde stumpene i grevens time. Uansett, vil forurensning, masseutryddelsesvåpen, overpopulasjon, etc. kun ville pågå i max 1000 år, hvilket bare er et ørlite lite øyeblikk i tiden, og knapt nok det....
Antall ord: 325
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av Bearchild »

Min personlige oppfatning er at det er fint lite som er åpenbart. De eneste utgangspunktene jeg har for å fable om hva som kan finnes der ute er hvordan jeg kjenner til forutsetningene for liv. Og de som leter etter liv "der ute" er også av den oppfatning at det må finnes noen grunnleggende komponenter for at liv skal være mulig. Sjansen er stor for at de er helt på bærtur.

Men for all del, hvorfor la noe være uprøvd. Å lete etter forurensing kan vel være vel så bra som å lete etter noe annet. Dess flere innfallsvinkler desto bedre.
Antall ord: 103
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2814
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1497 ganger
Blitt takket: 1120 ganger
Kjønn:

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av Terra »

jeditrond skrev:Det er vel en viss sjanse for at de har vært gjennom samme fase som vi er i nå? Men det er jo lov å håpe at det finnes vesner der ute som er glupere enn oss og har hoppet over dette stadiet :D
Akkurat det samme som jeg tenker dette, Jeditrond. :)
Antall ord: 54
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av ludoburgero »

Isan skrev:Og fururenser annet intelligent liv, eller er de mye edlere enn oss - hvis de finnes der ute?

Hvorfor?
Hvorfor ikke?
Det gjør de. Forurensning er en naturlig prosess, avfall er det som er igjen etter bruk.

Vi snakker ofte om forurensning, men bruken defineres korrekt av omfang/skala;
hvilke mengder avfall klarer vi å kvitte oss med, og hvilke stoffer etterlates og ikke brytes ned?
Eventuelt brytes langsomt ned.

Hvorfor er vel egentlig allerede besvart i disse utsagnene mine, men jeg vil anta at de også som intelligente vesener utvikler seg teknologisk og strukturelt i form av bygninger og næring og det som er. Jeg vil nok ikke ta det for gitt at andre planetbeboere må ha funnet en mer gylden middelvei og lever nødvendigvis mer harmonisk med naturen sin enn det vi gjør. Jeg vil si at spørsmålet videre burde være et argument for hvorfor? Kommer ikke disse idéene som et behov av å sidestille seg selv (menneskeheten) i perspektiv, for å bedre forstå at vi ødelegger, for eksempel i motsetning til dyrene (også en noe romantisert idé, men likevel en legitim sammenligning)?

Hvorfor ikke? Isåfall ligger også svaret i forrige utsagn; de har funnet utav greiene og lever mer harmonisk med naturen og er ikke så grådige som oss mennesker. Det kan godt hende de er kommet der, men jeg tror de også må ha vært igjennom en slags "forurenselsesprosess" for å komme til en slik "renselsesprosess" for så å ha nådd målet. Hvis de er som oss mennesker da, som lærer av våre feil (et snev av sarkasme inni der), men det kan jo være at de er mer intelligente fra de første vesnene bosatte/oppsto på andre planeter enn her på jorden også, for all del, men hvis vi skal tro på Darwins teorier, så er det kanskje gjeldende universalt?

Hvem vet.
Antall ord: 320
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Forurenser andre intelligente vesner sine kloder?

Innlegg av Borte.. »

rhcKuMjvcCk
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links