Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenDrømmer om å forlate kroppen min

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Sansa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 09 Apr 2014 09:23
10

Drømmer om å forlate kroppen min

Innlegg av Sansa »

Hei! Jeg er ny her. Jeg har hatt noen merkelige drømmer, og er nysgjerrig hva dere tenker om dem.

I et års tid nå har jeg hatt mange rare drømmer. Jeg har søkt litt rundt og funnet ut at det ligner litt på søvnparalyse. Likevel er ikke søvnparalyse helt det samme som jeg opplever. Jeg har forstått det slik at søvnparalyse er en paralyse man opplever når man har våknet.

Mine drømmer foregår slik at jeg er paralysert i drømmen. Jeg drømmer at jeg ligger på rommet mitt, i min egen seng, akkurat der jeg ligger. Mens jeg ligger der så innser jeg "herregud, jeg drømmer!". Da merker jeg at kroppen min er paralysert, jeg klarer ikke å bevege meg. Jeg prøver å skrike etter hjelp, men jeg klarer ikke å skrike. Når jeg omsider klarer å bevege på meg er bevegelsene blytunge, og det føles ut som noe vil holde meg tilbake. Jeg forsøker å strekke hånden mot bryteren på nattlampen min, men når jeg trykker på bryteren vil ikke lyset skru seg på. Jeg prøver også å ta opp mobilen min fra under puten og trykke på den, men den fungerer heller ikke.

Ofte har jeg følelsen av at noen holder meg nede, at noe sitter på brystet mitt for eksempel. Disse drømmene er ekstremt smertefulle og fulle av frykt. Det er en skremmende drøm fordi jeg drømmer at jeg ligger der jeg er, derfor er det vanskelig å skille mellom om jeg er våken eller faktisk sover. I drømmen tenker jeg "våkn opp våkn opp våkn opp" og drømmen går ut på å prøve å få meg selv til å våkne. Ofte tror jeg at jeg har klart det, bare for å oppdage at jeg fortsatt er fanget i drømmen.

Av og til i løpet av disse drømmene klarer jeg faktisk å bevege meg ut av sengen min. Men da er som sagt bevegelsene blytunge, smertefulle, og jeg kjemper mot meg selv. En gang klarte jeg å komme meg ut av soveromsdøren min, men da satte jeg i et helt grusomt skrik og alt ble svart og jeg ble kastet tilbake i sengen min. Dette skjer også ofte de gangene jeg klarer å komme meg ut av senga og gå mot døren, jeg blir dratt/kastet tilbake i sengen min.

For noen netter siden hendte det noe enda rarere. Tidligere har jeg kun hatt denne drømmen på rommet mitt, og har derfor trodd at jeg sikkert bare har en vill fantasi. Men for et par netter siden sov jeg på garasjeloftet vårt. I drømmen fikk jeg opplevelsen av at jeg forlot kroppen min (!) og fløy ut gjennom gangen på garasjeloftet. Da tenkte jeg "nå forlater du kroppen din". Da ble jeg veldig redd og tenkte tilbake "nei det vil jeg ikke" og med en gang ble jeg dradd tilbake til kroppen min. Etter dette opplevde jeg tilstanden i sengen der jeg ikke klarte å bevege meg og var fanget i drømmen.

Håper at noen vil ta seg tid til å lese selv om det ble litt langt. Jeg ønsker meg veldig noen svar, spesielt siden mange av disse drømmene er svært skremmende.

På forhånd takk :)
Antall ord: 560

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Drømmer om å forlate kroppen min

Innlegg av Asbjørn »

Dette er i utgangspunktet typisk for slike søvnparalyse-tilfeller - når vi ser litt bredere på dette enn bare det vitenskapen forklarer.
Vitenskapen utelater nemlig at det er en sjel / en bevissthet som også kan leve utenfor kroppen....

Personlig tror jeg på at dette er ett skritt på veien til en UKO (OBE) - eller Ut av Kroppen Opplevelse, noe du også beskriver på slutten :
I drømmen fikk jeg opplevelsen av at jeg forlot kroppen min (!) og fløy ut gjennom gangen på garasjeloftet. Da tenkte jeg "nå forlater du kroppen din". Da ble jeg veldig redd og tenkte tilbake "nei det vil jeg ikke" og med en gang ble jeg dradd tilbake til kroppen min. Etter dette opplevde jeg tilstanden i sengen der jeg ikke klarte å bevege meg og var fanget i drømmen.
Når man legger seg til å sove, vil hjernen koble ut kobling til de muskler som gjør at vi kan bevege oss, slik at om vi drømmer om slosskamp, skal vi ikke kverke den som (evt) ligger ved siden av oss.

Videre har vi det at hjernen på en måte består av flere lag, og i landet mellom det å være våken, og det å sove tungt - er det mange som opplever det vi kaller overnaturlige ting, men også et vannvidd av fantasier og drømmer.

Personlig tror jeg at sjelen ( eller ånden ) til et menneske er det vi kaller personligheten - den du er, det som gjør deg spesiell. Denne har bolig i kroppen din, og styrer kroppen omtrent som en sjåfør styrer bilen.
Uten sjåfør kan bilen gå på tomgang ( koma ) - man ser livstegn men ingenting skjer.
Eller bilen er "død" - ingen motoraktiviteter ....

En ut av kroppen opplevelse vil gjøre at kroppen er i koma - som en bil uten sjåfør som går på tomgang - sålenge man er i en UKO.

"Ble dratt tilbake til kroppen" - er også typisk for en UKO, enten fordi man er redd ( som du ) eller av andre grunner. Ofte beskrevet som dratt tilbake av en sølvstreng.

Merk at mange opplever UKO ved alvorlige ulykker, hvor man enten dør og blir gjenopplivet, eller under operasjoner på sykehus, hvor kroppen blir midlertidig stoppet pågrunn av operasjonen.

Dersom tiden er "inne" for å gå videre - vil UKO'en fortsette, og det man kaller sølvstrengen til kroppen forsvinner. Men da kan man ikke komme tilbake og beskrive det hele.

Altså tror jeg at personligheten / sjelen går videre, og at den kan komme tilbake i ny kropp (reinkarnasjon ). Noe små barn ofte forteller om...
Antall ord: 439

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Drømmer om å forlate kroppen min

Innlegg av Bearchild »

Synes dette passer til den klassiske beskrivelsen av søvnparalyse? Du skriver innledningsvis at du har lest at søvnparalyse er noe man opplever når man har våknet. Det stemmer ikke.
Ikke at jeg har noen inngående kjennskap til fenomenet..

.. men søvnparalyse er såvidt jeg har skjønt noe som skjer i tilstanden mellom våken og søvn.

Det er minst èn på forumet som har egenerfaring med dette, han er ikke innom så ofte, men håper han ser tråden din og deler noen tanker. :)
Antall ord: 93
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sansa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 09 Apr 2014 09:23
10

Re: Drømmer om å forlate kroppen min

Innlegg av Sansa »

Asbjørn skrev:Dette er i utgangspunktet typisk for slike søvnparalyse-tilfeller - når vi ser litt bredere på dette enn bare det vitenskapen forklarer.
Vitenskapen utelater nemlig at det er en sjel / en bevissthet som også kan leve utenfor kroppen....

Personlig tror jeg på at dette er ett skritt på veien til en UKO (OBE) - eller Ut av Kroppen Opplevelse, noe du også beskriver på slutten :
I drømmen fikk jeg opplevelsen av at jeg forlot kroppen min (!) og fløy ut gjennom gangen på garasjeloftet. Da tenkte jeg "nå forlater du kroppen din". Da ble jeg veldig redd og tenkte tilbake "nei det vil jeg ikke" og med en gang ble jeg dradd tilbake til kroppen min. Etter dette opplevde jeg tilstanden i sengen der jeg ikke klarte å bevege meg og var fanget i drømmen.
Når man legger seg til å sove, vil hjernen koble ut kobling til de muskler som gjør at vi kan bevege oss, slik at om vi drømmer om slosskamp, skal vi ikke kverke den som (evt) ligger ved siden av oss.

Videre har vi det at hjernen på en måte består av flere lag, og i landet mellom det å være våken, og det å sove tungt - er det mange som opplever det vi kaller overnaturlige ting, men også et vannvidd av fantasier og drømmer.

Personlig tror jeg at sjelen ( eller ånden ) til et menneske er det vi kaller personligheten - den du er, det som gjør deg spesiell. Denne har bolig i kroppen din, og styrer kroppen omtrent som en sjåfør styrer bilen.
Uten sjåfør kan bilen gå på tomgang ( koma ) - man ser livstegn men ingenting skjer.
Eller bilen er "død" - ingen motoraktiviteter ....

En ut av kroppen opplevelse vil gjøre at kroppen er i koma - som en bil uten sjåfør som går på tomgang - sålenge man er i en UKO.

"Ble dratt tilbake til kroppen" - er også typisk for en UKO, enten fordi man er redd ( som du ) eller av andre grunner. Ofte beskrevet som dratt tilbake av en sølvstreng.

Merk at mange opplever UKO ved alvorlige ulykker, hvor man enten dør og blir gjenopplivet, eller under operasjoner på sykehus, hvor kroppen blir midlertidig stoppet pågrunn av operasjonen.

Dersom tiden er "inne" for å gå videre - vil UKO'en fortsette, og det man kaller sølvstrengen til kroppen forsvinner. Men da kan man ikke komme tilbake og beskrive det hele.

Altså tror jeg at personligheten / sjelen går videre, og at den kan komme tilbake i ny kropp (reinkarnasjon ). Noe små barn ofte forteller om...
Åj! Jeg har faktisk lest litt om ut av kroppen opplevelser, og jeg tenkte kanskje at det kunne være noe slikt. Men det føles også veldig uvirkelig. Jeg har jo bodd i kroppen min hele mitt liv, det føles merkelig å skulle forlate den. De fleste av disse drømmene er jo rett og slett mareritt. Når jeg våkner fra dem er jeg helt svett og tør nesten ikke å kikke opp fra dynen før det har gått en lang stund.

Hva om jeg ikke var redd i disse drømmene? Ville opplevelsen blitt en annen da?

Og så, til det jeg lurer på mest av alt. Selv om du kanskje ikke vet svaret på det.

Hvorfor prøver jeg å forlate kroppen min? Hva er formålet med noe slikt? Hvorfor skjer det igjen og igjen når det bare gjør meg livredd?

Tusen takk for godt og utfyllende svar forresten :)

Bearchild: Tusen takk for svar! Ja jeg håper også at han stikker innom tråden, det ville vært fint å høre om hans erfaringer :)
Antall ord: 626

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
charpia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 01 Nov 2006 21:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: Drømmer om å forlate kroppen min

Innlegg av charpia »

Jeg vet hvordan det føles! å føler med deg! :O
Antall ord: 11
Det du ikke vil vite, kan du unngå.
Det du ikke vet har du ikke vondt av.
Det du vil vite, kan bli noe du vet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2809
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

Re: Drømmer om å forlate kroppen min

Innlegg av Terra »

Jeg tror vi er ute av kroppen om natten. Sånne småturer rundt omkring for å føle litt på friheten og slippe å være innestengt i kroppen hele tiden. Når vi da våkner, i det øyeblikket rett før vi er helt våkne, kan vi ha mange opplevelser og det høres ut som det er dette du har opplevd synes jeg. I natt, for eksempel, i det jeg holdt på å våkne, så jeg rett over meg min egen sølvtråd som var krøllet sammen i en bunt som en stor hvit, sølvgrå edderkoppaktig greie. Når jeg våknet helt var den borte. Tar litt tid å komme helt inn i kroppen etter en tur ute tror jeg. Dette har skjedd meg flere ganger. Til å begynne med skvatt jeg for jeg forsto ikke hva denne digre edderkoppen eller lange edderkoppspinntråden var for noe... Men når jeg skjønte det bare var den "sølvstrengen" som forbinder kroppen og sjelen var det veldig stas å kunne se den.
Antall ord: 176
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links