Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenLysglimt i natten

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Lysglimt i natten

Innlegg av Bearchild »

Har fortalt om dette før men oppretter en ny tråd. Kanskje det finnes flere som opplever dette?

De senere årene har jeg ved flere anledninger opplevd kraftige lysglimt på kvelds-/ nattehimmelen. Jeg ble nylig fortalt at det er flere som har rapportert om lignende rundt om i landet og blir selvsagt enda mer nysgjerrig på hva dette kan være..!

Vi har fleipet med at det er Trolljegeren som kjører rundt på fjellet og blitser troll. :lol:
Men lysene beskrives faktisk enklest med kraftige blitslys, ikke ulikt de man ser i trolljegerfilmen.

Vi har diskutert ulike alternativer uten at det gir noen god forklaring. Kornmo har kanskje vært det mest nærliggende men kornmo er som kjent et fenomen utløst av tordenvær. Og disse lysene opptrer helst på kalde, klare vinterkvelder. Eller,- det er ihvertfall da jeg har sett dem. For alt jeg vet blinker det også når tåke og skyer ligger tett..

Lysene ser ut til å komme fra bakkenivå. Det har et blåaktig skjær og lyser opp landskapet brøkdelen av et sekund. Det hittils kraftigste jeg har sett var rett ovenfor gården her, i et område hvor det ikke finnes elektrisitet. Vi har jo vurdert kortslutning/ overslag i kraftlinjer som et alternativ men kan utelukke dette her ihvertfall.

Jeg har kommet i kontakt med en kar i trøndelag som er hobbyastronom og har greie på "sånne ting".. og derfor også får spørsmål fra folk rundtomkring vedrørende diverse naturfenomener. Og han fortalte altså at han har fått flere lignende henvendelser.

Så om det er enda flere som har sett "trolljegeren" håper jeg dere gir lyd fra dere, kanskje man kan klare å finne ut av dette sammen? :)
Antall ord: 296
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Irrlys »

Har sett elektriske blink, en eller to ganger, men kan ikke utelukke en eksplodert trafo eller noe slikt. Det var i minus 15-20 kuldegrader, morgen og skyfri himmel, i en trøndersk dal (ikke hessdal!).
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Bearchild »

"Elektriske blink" er i grunn en god beskrivelse. Det kan se litt ut som gnistene som oppstår når toget kjører forbi, men er mye kraftigere. Selv om det varierer hvor kraftige de er også.. Og jeg vet jo heller ikke om det er snakk om ett og samme fenomen jeg ser! :dontknow

Sist jeg observerte det var i slutten av september i år. Var på en tilstelning høyt til fjells og gikk ut i natten for å trekke litt "frisk luft" (eller bare ta en røyk :p ).
Det var flere ute i samme ærend og etterhvert som øynene vente seg til mørket syntes jeg å se noen lysglimt bak fjellet. Disse var ikke så kraftige som jeg har sett tidligere, men det var flere. Samt at de kom fra forskjellige plasser.

Jeg måtte spørre de andre om de også så det, halvredd at jeg så syner.. :lol:
Men alle så disse glimtene. Vi ble ikke enige om hvor de kom fra siden de var så langt borte, men alle var enige i at det var fra bakkenivå. Retningen tatt i betraktning så de ut til å komme fra "vidda"- langt inne på Hemsedalsfjellet, bak Skogshorn for de som måtte være lokalkjente.

Ergo ingen opplagte kilder som tog, ledninger, trafoer eller annet. :dontknow

Ved et par anledninger har jeg sett de så kraftige at de lyser opp omgivelsene såpass at det blir "dagslys". Den ene gangen rett bak gården her hjemme som nevnt, den andre gangen langt inne på Golsfjellet.

Men jeg opplever stadig å se mindre glimt, såpass svake at jeg har tenkt det er synsbedrag. Det var først når samboeren min påpekte disse lysglimtene at jeg ble mer observant på disse.

Elektriske utladninger i lufta som følge av "noe" i bakken/ fjellet? Mineraler, bevegelse..? Aner ikke. Men det er jo dèt som gjør det spennende,- at ingen kan komme med en opplagt forklaring! :D
Antall ord: 325
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Isan »

Nå skyter jeg fra hofta, men bedre å prøve enn ikke å prøve.
Bearchild skrev:Vi har diskutert ulike alternativer uten at det gir noen god forklaring. Kornmo har kanskje vært det mest nærliggende men kornmo er som kjent et fenomen utløst av tordenvær. Og disse lysene opptrer helst på kalde, klare vinterkvelder. Eller,- det er ihvertfall da jeg har sett dem. For alt jeg vet blinker det også når tåke og skyer ligger tett..
Kan det være at du ser disse glimtene når det er kaldt og klart hos deg (som du jo skriver), mens det er tordenvær på Vestlandet? På vestlandskysten er det jo vel så heftige tordenvær om vinteren som om sommeren.

Mulig dette forslaget er helt på trynet, og at krumningen på jorda er så stor at det ikke er sjanse til å kunne se noe slikt, men nå har jeg iallfall luftet tanken.

:dontknow
Antall ord: 157
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2809
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Terra »

Jeg har også ved flere anledninger opplevd kraftige lysglimt på kvelds-/ nattehimmelen. Jeg har ingen anelse om hva det kan være. :dontknow
Antall ord: 22
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av UFO »

Det er alt for mange amatørfotografer som løper rundt i terrenget og blitzer i vildensky :mrgreen:

For å være litt seriøs så har jeg sett slike blink på alle årstider, men har aldri tenkt på det som noe
annet enn lyn, kornmo, overslag på en eller annen kraftlinje, jernbanelinje, eller rett og slett en i nabolaget som tar bilder med blitz. De lyser jo godt opp om fotografen de står ved et vindu.
Antall ord: 76
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Bearchild »

Moro å høre at det er flere som har sett noe lignende! :)
Isan skrev: Kan det være at du ser disse glimtene når det er kaldt og klart hos deg (som du jo skriver), mens det er tordenvær på Vestlandet? På vestlandskysten er det jo vel så heftige tordenvær om vinteren som om sommeren.

Mulig dette forslaget er helt på trynet, og at krumningen på jorda er så stor at det ikke er sjanse til å kunne se noe slikt, men nå har jeg iallfall luftet tanken.

:dontknow
Jeg har hørt at man kan se "ting" som er kjempelangt borte. Luftspeiling.
Lys i natten vil jeg tro kan synes over kjempestore avstander og ha utspring helt andre plasser enn hva man får inntrykk av. Så egentlig er vel ikke forslaget helt på trynet..

De to kraftigste blinkene har forøvrig vært i øst. Jeg kan egentlig ikke huske å ha sett noen vestover, men mulig jeg i såfall hadde avskrevet det som "toggnist" da Bergensbanen går på vestsiden av dalen.
Jeg aner som sagt ikke hvor utspringet er men utifra de få holdepunktene vi har ser det ut som om det oppstår høyt til fjells og har utspring fra bakkenivå. Det lyser nedenifra og opp.
ufo skrev:Det er alt for mange amatørfotografer som løper rundt i terrenget og blitzer i vildensky :mrgreen:

For å være litt seriøs så har jeg sett slike blink på alle årstider, men har aldri tenkt på det som noe
annet enn lyn, kornmo, overslag på en eller annen kraftlinje, jernbanelinje, eller rett og slett en i nabolaget som tar bilder med blitz. De lyser jo godt opp om fotografen de står ved et vindu.
Lyn/ tordenvær (og eventuelt kornmo) hadde nok vært en opplagt forklaring hvis det hadde foregått på den tiden av året da sånt vær er aktuelt. Men.. på kalde skyfrie vinterkvelder? Neppe. :)
Overslag i kraftlinjer er en mulighet mtp at vi jo ikke vet eksakt hvor det kommer fra. Men da burde vi vel egentlig sett det ved "alle" kraftlinjene som strekker seg over fjellene her,- hvis det er så vanlig? I perioder ser vi småglimt "her og der" nesten daglig, men jeg har aldri sett noe tilsvarende langs kraftlinjene som går på kryss og tvers rundt her..?

Kamerablits er helt utelukket. Da snakker vi faktisk i størrelsesorden "må transporteres med eget kjøretøy". :lol:
Antall ord: 413
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av UFO »

Kamerablitz på eget kjøretøy hørtes kult ut. :D

Nei, kommer ikke på noen gode ideer om hva det kan være. Det er vel mest sannsynlig
litt forskjellige årsaker, og så er det den biten ingen kan forklare.
Antall ord: 40
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Bearchild »

Har prøvd flere kanaler for å få svar på hva dette kan være.. uten hell. Det er noen som snakker om "værblink", har ikke hørt dette uttrykket før. Men det er ihvertfall ganske mange som forteller at de har sett tilsvarende men at det ofte stemmer med forhold for kornmo.
Kanskje det er ukjent form for kornmo..? :p

Kommer vel neppe videre før jeg kanskje klarer å filme/ fotografere dette sånn at folk får se selv! :coffe2
Antall ord: 81
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Bearchild »

Og plutselig dukket det opp et alternativ.

Noen nevnte at dette kanskje kunne relateres til Hessdalenfenomenet.
Jeg avslo forslaget i utgangspunktet,- jeg ser slett ikke lysende kuler på himmelen. Men så gikk jeg inn på noen av prosjektsidene og leste at det er snakk om forskjellige lysfenomen, deriblant noe de omtaler som "blå blink".

Sendte mail til et par av prosjektlederne (måtte jo gardere meg så ihvertfall èn fikk spørsmålet! :p ) og fikk raskt svar fra begge to; "blå kjappe blink i bakkehøyde, under horisonten, sees i Hessdalen også".

Yey!! :lykkelig

Så nå har jeg fått i "oppgave" å finne ut av mineralforkomster og berggrunnsarter i området. Kanskje det finnes en kobling? Og kanskje vi omsider nærmer oss en forklaring på mysteriet..?! :D
Dette er spennende!
Antall ord: 129
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Isan »

Ja, dette høres spennende ut!

Lykke til! :like
Antall ord: 9
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Tyrell »

Hvis det er mineralforekomster i berggrunnen som forårsaker fenomener som man ser i Hessdalen, hvorfor er antall observasjoner som var opp til 20 i uken på 80-tallet nå redusert til bare et par registrerte tilfeller i 2014?

Man skulle tro hvis det var noe i berggrunnen som utløste disse lysfenomenene så ville intensiteten vært mer konstant over tid og ikke avta med årene.
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Asbjørn »

Tyrell skrev:Hvis det er mineralforekomster i berggrunnen som forårsaker fenomener som man ser i Hessdalen, hvorfor er antall observasjoner som var opp til 20 i uken på 80-tallet nå redusert til bare et par registrerte tilfeller i 2014?

Man skulle tro hvis det var noe i berggrunnen som utløste disse lysfenomenene så ville intensiteten vært mer konstant over tid og ikke avta med årene.
Kansje det er en sammenheng med solflekk-aktivitet, og jordmagnetisme ?
Det er jo kjent at solas aktivitet har vært påfallende rolig i de senere år...

Det har også vært diskutert de senere år at polene skal bytte plass.... kansje det og har sammenheng ?

A
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tommyboy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 30 Mar 2015 11:41
9
Blitt takket: 3 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Tommyboy »

Interessant tråd! Har selv sett sterke lysglimt på himmelen flere klare kvelder, og har lurt på hva det kan være. Har bare opplevd det på fjellet, og aldri nær byer. Pussig..
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Lysglimt i natten

Innlegg av Irrlys »

Må kanskje nevne, at "Hessdalen fenomenet" er sett utenfor Hessdalen, i Trøndelag. Bare ekstremt sjeldent. Lysglimt i natten kan være relatert, siden jeg så blinket en morgen, i en dal hvor noen har sett en "hessdal ufo" i.
Men blinket var ikke på himmelen, det lyste opp ganske kraftig, nede i dalen.
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links