Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterFilmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 17 Sep 2008 13:11
15
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av MissCoffee »

Siste par årene har det kommet flere vanvittig bra filmer (syns jeg) som berører aspekter rundt livet, døden og sammenhengen mellom "alt".

- Interstellar - fy flate så bra og så vakker historie og screenplay! Og musikken er fantastisk!
Siden den er så ny venter jeg litt med å gjengi filmen her i tilfelle noen ikke har sett den. Den har fått en del blandet omtale fordi den berører vitenskapelige teorier i fysikken, og ble visst produsert med hjelp av eksperter på området for å få teorier filmatisert så nær inntil virkeligheten og anerkjente teorier som mulig.


- Oblivion - Min desidert favorittfilm, fantastisk musikk, fantastisk historie og skuespillerprestasjoner.

- Cloud Atlas - favoritt nr. 2. "Everything is Connected" - og idèen om sjelegrupper og gjenfødelse, at man møter hverandre igjen og igjen i flere liv og at selv den minste handling kan gi kraftige ekko gjennom flere generasjoner.

- Winter's Tale - øyeblikket i filmen hvor Peter Lake har glemt hvem han er, og hans usynlige "hjelper" flipp'er en mynt i lufta og sier "Here's Your miracle" og kaster ham inn på riktig vei igjen. Filmen i seg selv var så som så, men budskapet bak var virkelig "something".


Hvis noen har lyst til å dele synspunkter på disse filmene og gjerne sette dem i eget perspektiv så er dere hjertlig velkomne! Og har dere ikke sett dem -
Antall ord: 229
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av jeditrond »

Interstellar og Winter's Tale har jeg ikke sett, noterer meg disse :) Cloud Atlas er meget bra og vil føye til Contact på lista.
Antall ord: 25
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 17 Sep 2008 13:11
15
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av MissCoffee »

Ja, Contact har jeg sett men det er haugevis av år siden. Men den var også veldig bra - tror det må nærme seg tid for å se den igjen snart.

Ja, Interstellar er virkelig verdt å se , anbefaler på kino. Den har virkelig evne "to bend Your mind like a pretzel" - og plukk den opp i tråden her igjen når du har sett den!

Også Inception var knallbra - og fascinerende syns jeg med teorien om strekking av tid i alle bevissthetslagene.
Antall ord: 82
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av ludoburgero »

Waking Life, en av favorittfilmene mine. Donnie Darko, en annen.
Begge disse får en til å fundere og sitte igjen med ettertanker, synes jeg.

Fint det du sier om Interstellar, for den har jeg vært nysgjerrig på, og den tenker jeg å se! :)
Antall ord: 43
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 17 Sep 2008 13:11
15
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av MissCoffee »

Waking Life har jeg bare hørt om, og etter hva jeg har skjønt så er den litt spesiell. Mye delt kritikk, men det er jo ofte slik med filmer som er litt "utenfor boksen". Kanskje verdt å gi den en sjanse :)

Donnie Darko har jeg sett, men den husker jeg ikke så mye av, men skal sies at det muligens var før jeg "våknet opp", om man kan si det på den måten, hehe. Hvilke temaer i den filmen syntes du var bra da Ludo?

Kom på en til forresten; The Butterfly Effect (den første med Ashton Kutcher), den var også veldig bra syns jeg, og det utfordrer virkelig tanken om hva som kunne vært dersom man kunne gå tilbake og forandre fortiden, og tanken om skjebnen og hva som er "meant to be" vil skje selv om man har mulighet til å foreta egne valg.
Antall ord: 151
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av Bearchild »

Takk for gode tips! :)
Jeg ser veldig lite TV og filmer men har forstått at Netflix(?) har det meste. Jeg har allikevel utsatt å få meg noe sånt fordi jeg har gått glipp av enormt mange filmer og er redd jeg blir sittende foran en skjerm konstant hvis jeg skal begynne å hente meg inn etter et par tiår. :oops:

Men hvis jeg etterhvert kryper til korset er det kjempefint å ha noen "bør sees" å starte med. :D
Antall ord: 78
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:Takk for gode tips! :)
Jeg ser veldig lite TV og filmer men har forstått at Netflix(?) har det meste. Jeg har allikevel utsatt å få meg noe sånt fordi jeg har gått glipp av enormt mange filmer og er redd jeg blir sittende foran en skjerm konstant hvis jeg skal begynne å hente meg inn etter et par tiår. :oops:

Men hvis jeg etterhvert kryper til korset er det kjempefint å ha noen "bør sees" å starte med. :D
Netfllix har en del, ja, litt usikker på hvor mange av filmene som har blitt nevnt som er i Netflix sin portefølje, men det finner du jo evt. ut av når den tid kommer :)
Antall ord: 116
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av ludoburgero »

MissCoffee skrev:Waking Life har jeg bare hørt om, og etter hva jeg har skjønt så er den litt spesiell. Mye delt kritikk, men det er jo ofte slik med filmer som er litt "utenfor boksen". Kanskje verdt å gi den en sjanse :)
Jeg elsker den filmen fordi den er "enkel og dyp samtidig". Har anbefalt den til andre før, og kritikken er delt her også. En tilbakemelding jeg fikk var at det var "pseudofilosofisk" og at det virket påtatt ut, og at det derfor var en oppskrytt film. Jeg vil nå ikke si den er oppskrytt, for det er ikke en film mange har hørt om, så jeg mener det er en liten gjemt perle av en film. Saken er at man må ta den for det den er; en animert (roboskopisk, egentlig) film basert på mange løse teorier og tanker rundt livet og døden, fantasien vår, menneskets utvikling, og den røde tråden er bevisstheten og drømmene våre. Jeg synes faktisk dette er en fantastisk film som klarer å fange interessen og som virker litt drømmeaktig i seg selv. Et budskap som hele tiden ligger med en undertone også er at man ikke skal gi slipp på sine drømmer, og man skal ikke bry seg så mye om begrensningene sine, for når alt kommer til alt spiller det ingen rolle - man skal søke muligheter, man skal være fri!

Dessuten liker jeg noen av de musikalske innslagene, og jeg liker mange av de filosofiske intervjuene og idéene som presenteres i filmen. Jeg driter egentlig i om noen mener at det bare er et sammensurium og at det mangler en rød tråd - for meg ser jeg den klart og tydelig, og kanskje mest fordi den etterlater seeren litt til å dykke ned i sin egen verden også.
Donnie Darko har jeg sett, men den husker jeg ikke så mye av, men skal sies at det muligens var før jeg "våknet opp", om man kan si det på den måten, hehe. Hvilke temaer i den filmen syntes du var bra da Ludo?

Kom på en til forresten; The Butterfly Effect (den første med Ashton Kutcher), den var også veldig bra syns jeg, og det utfordrer virkelig tanken om hva som kunne vært dersom man kunne gå tilbake og forandre fortiden, og tanken om skjebnen og hva som er "meant to be" vil skje selv om man har mulighet til å foreta egne valg.
Der har du en liten parallell som også er svar på spørsmålet du stilte meg:

Donnie Darko og The Butterfly Effect har litt samme tematikk;
om hva som kunne blitt annerledes dersom man kunne gå tilbake og forandre fortiden.

Samtidig er Donnie Darko en underfundig spillefilm med mange skjulte kvaliteter og små finesser som man kan pusle sammen, og på toppen av det hele er det en film som etterlater en til seg selv med mange følelser man ikke nødvendigvis helt kan sette fingeren på første gang man ser den. For det er en film som fungerer på mange plan; som en kjærlighetsfilm, som science fiction, som en litt underholdende komedie innimellom, men kanskje mest som en mystisk og litt merkelig film som ikke helt lar seg definere av sjangere.

Alle jeg kjenner som har sett denne filmen har sittet igjen med inntrykk.
Antall ord: 571
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av Tyrell »

Et par bra filmer om mennesker som følger sin egen spirituelle vei...

o5VZKWcgw6c

2LAuzT_x8Ek
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av Ankh »

Har en i familien som får tak i mye ukjent og har derfor sett mye som JEG synes er bra ihvertfall.

Event horizon, white noise, the man from earth, in time, alexandras project, the fountain, bloodline.

Ser også mange real events hauntings filmer (the possession, the rite, the exorcism of emily rose, the haunting in connecticut, when the lights went out, the conjuring, annabelle osv).

Mye å ta av :-)
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av Empathica »

The Shift by Wayne Dyer [FULL MOVIE]


u17FcsRkotE

Denne har et flott og viktig budskap. :)
Antall ord: 15

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Filmer som gir ettertanke rundt livet og universet.

Innlegg av g.r.y »

Så mye interessant! Skal få tatt en titt på disse!
Antall ord: 10
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links