Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHva hvis gud?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Hva hvis gud?

Innlegg av Horus^ »

Hva hvis GUD spaserer rundt oss her på jorden og møter oss. Hver gang han ser oss, så skapes en ny historie. Han forteller deg brøkdeler av "sannhet", du selv må gå videre for å finne. Som brødsmuler i "Hans og Grete" fortellingen, eller en rød tråd, osv. Det er oppover på "stigen", men så vil alle redde de som ligger under oss. Det er vår instinktive natur. Vi vil ikke ofre den som er bak oss, for vår egens skyld. Det ligger i ett menneskets hjerte. Tilgivelse og ikke minst det å aldri gi slipp på seg selv, eller hvor man sto. Men vi har glemt oss selv og våre røtter og vi prøver å "pynte" på det med ny "teknologi" og vidunder?!" :) Vi kan skytes frem og tilbake som en sprettball, men innerst inne, så kjenner vi allerede historien, vi har bare så mange andre "tanker, følelser,osv!" som tar oss ivekk ifra vår sanne "historie", her på jorden.

For de som mediterer her inne, så er dette veien oppover. :whee :kosepus
Antall ord: 181
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av UFO »

Jeg sliter litt med å skjønne hva begrepet "GUD" er. Om det kan defineres som "NOE" vi ikke vet hva er, så er jeg med. Mao Jeg tror det finnes et system i det hele, men aner ikke hva som har "skapt" et slikt ekstremt fintunet system.
Antall ord: 47
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av Horus^ »

ufo skrev:Jeg sliter litt med å skjønne hva begrepet "GUD" er. Om det kan defineres som "NOE" vi ikke vet hva er, så er jeg med. Mao Jeg tror det finnes et system i det hele, men aner ikke hva som har "skapt" et slikt ekstremt fintunet system.
Ja, det er igrunn ikke mulig å beskrive det med ord heller. La oss forestille oss at alt bare en lang historie, som du selv må innse at du er med i, for å kunne gå videre. Hvis ikke står du bare å krangler med deg selv, i "prinsippet" (ditt eget ego).
Antall ord: 99
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 530 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av g.r.y »

ufo skrev:Jeg sliter litt med å skjønne hva begrepet "GUD" er. Om det kan defineres som "NOE" vi ikke vet hva er, så er jeg med. Mao Jeg tror det finnes et system i det hele, men aner ikke hva som har "skapt" et slikt ekstremt fintunet system.

Om jeg noen gang benytter/omtaler noe som Gud, vil det være en slags kjapp betegnelse på denne almektige kraften, eller hva nå pokker det kan være som på en eller annen måte fikk dette uratomet plantet utenfor tid, rom og alt annet, for så å sette i gang denne ekspansjonen vi kaller the Big bang hvor fysikkens lover brytes i hytt & pine. -Og dette var bare begynnelsen! Universet rommer så mange hendelser & ekstremiteter at vi ikke ikke er i stand til å fatte halvparten, men det følger de samme retningslinjer over hele fjølen! -Og hva pokker er det på utsiden, om en kan kalle det dét, kian en jo bare spekulere i.. Hva pokker det er som dro i gang dette her, og muligens er det den samme greia som styrer dette skaperverket, so to speak..
Denne 'Gud' er med andre ord noe langt forbi det vårt intellekt er i stand til å danne seg det minste begrep om.
Horus^ skrev: Jeg driver oxo å surrer med tanken på at det kan være slik at vi, om noe, kun blir prisgitt en ørliten dose av den 'totale sannhet' hva de eksistensielle spm angår. -Og de av oss som er prisgitt disse 'teaserne' av sannheten, får ikke de eksakt samme 'dryppene'.
Det er faktisk flaut hvor sykt arrogante vi mennesker er, som kan stå å påstå at det er VI som har svarene, -alle som ett, -og de andre har feil.. :P
Antall ord: 296
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av Horus^ »

Ja, det kan være det er like mange "sannheter" som det mennesker for alt vi vet. Men jeg tror det ligger noe dypt forankret i oss alle. Litt bak alle konstruksjoner og forestillinger vi har dannet oss om verden rundt oss. :)
Antall ord: 42
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lightwave
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 280
Startet: 18 Jan 2015 03:08
9
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 52 ganger
Blitt takket: 137 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av lightwave »

Jeg tror bevissthet er en fundamental egenskap ved universet som alltid har eksistert, en slags gigantisk hjerne som fyrer av kosmiske signaler som starter prosesser som utvikler galakser og etterhvert biologisk liv som denne bevisstheten kan oppleve seg selv gjennom.

Fra påvirkning gjennom vår oppvekst og oppdragelse får vi naive forestillinger rundt dette med gud, noe som er over oss og noe vi er underlagt, men ved å gå egne veier og praktisere teknikker som meditasjon og ved spesielle spontane mystiske opplevelser får man en utilslørt opplevelse av denne større bevisstheten som vi er en del av og som vi vanligvis ikke sanser i vår travle hverdag...
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av ludoburgero »

Eller kanskje Gud er en samlende betegnelse på all vår bevissthet, som jo er fragmenterte deler av Gud, som igjen er både opphavet, nuet og all fremtid i evighet, som en tidløs kraft som skaper seg selv og fragmenteres som følge av en softwarefeil der vi ble utstyrt med en frihetsfølelse som innebærer individet, slik vi kjenner, og lurer oss til å tro at vi er alene og ikke er forstått, og i enkelte tilfeller utgreiner seg til å gi en følelse av å ikke forstå andre, og vi operer i stor grad underlagt av denne frykten der overlevelse og statusjag er to primære funksjoner i oss som vi gledelig lytter til da truslene rundt oss virker så mange, men i bunn og grunn bare skyldes mangel på kjennskap og kunnskap om oss selv i et større bilde der vi er opplærte til å enten tro at Gud eksisterer som en gammel mann med skjegg - eller ikke i det hele tatt?
Antall ord: 168
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av Horus^ »

ludoburgero skrev:Eller kanskje Gud er en samlende betegnelse på all vår bevissthet, som jo er fragmenterte deler av Gud, som igjen er både opphavet, nuet og all fremtid i evighet, som en tidløs kraft som skaper seg selv og fragmenteres som følge av en softwarefeil der vi ble utstyrt med en frihetsfølelse som innebærer individet, slik vi kjenner, og lurer oss til å tro at vi er alene og ikke er forstått, og i enkelte tilfeller utgreiner seg til å gi en følelse av å ikke forstå andre, og vi operer i stor grad underlagt av denne frykten der overlevelse og statusjag er to primære funksjoner i oss som vi gledelig lytter til da truslene rundt oss virker så mange, men i bunn og grunn bare skyldes mangel på kjennskap og kunnskap om oss selv i et større bilde der vi er opplærte til å enten tro at Gud eksisterer som en gammel mann med skjegg - eller ikke i det hele tatt?
Ja, det litt av det her jeg mener :)

Vi blir født i "tro" og uskyld. Vi har ikke ett begrep om tid, slik vi har ettersom vi blir eldre. Vi fokuserer alt vi har på det som skjer i den fysiske verdenen omkring oss. Men vi har glemt alt vi lovde oss selv. Det er helt naturlig at fokus på åndelighet og slikt åpner seg, når vi blir for stressa. Har noen av dere noen gang tenkt på hvorfor det er så mange narkomane som plutselig ser lyset? Eller folk i en litt vondt/vanskelig tid i livet sitt, som snur seg mot åndelighet?
Går man dypt nok inn i seg selv, så kan man se "syndefallet", "skapelsen" og alt det skulle være. Klarer man å være i ett med seg selv, så åpenbarer ting seg foran øynene. I ett øyeblikk, eller over lang tid, det får jo så være. Tid er jo uansett relativt. Livet er en pakt med seg å "leve" etter beste evne og så får man godene av det i etterkant. Underbevisstheten vår skjønner alt det her og passer på oss. Man kan gjerne kalle det "skytsengelen" vår. :)
Antall ord: 371
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Hva hvis gud?

Innlegg av Horus^ »

lightwave skrev:Jeg tror bevissthet er en fundamental egenskap ved universet som alltid har eksistert, en slags gigantisk hjerne som fyrer av kosmiske signaler som starter prosesser som utvikler galakser og etterhvert biologisk liv som denne bevisstheten kan oppleve seg selv gjennom.

Fra påvirkning gjennom vår oppvekst og oppdragelse får vi naive forestillinger rundt dette med gud, noe som er over oss og noe vi er underlagt, men ved å gå egne veier og praktisere teknikker som meditasjon og ved spesielle spontane mystiske opplevelser får man en utilslørt opplevelse av denne større bevisstheten som vi er en del av og som vi vanligvis ikke sanser i vår travle hverdag...
Vi opplever ingenting i "livet", som i livet. :)
Antall ord: 123
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links