Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenMerkelig lys på himmelen 28 spetember

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av Vortex »

Hei igjen alle. :)

Jeg har vel alltid vært opptatt og ikke minst fasinert av hva som måtte befinne seg der ute i det store univers, og nå når det var blodmåne i september, så opplevde jeg i tillegg å se noe annet på himmelen som jeg ikke har sett før.

Dette var vel rundt 04:00 og mens jeg står det å ser på månen, så legger jeg merke til noe som kan minne om en stjerne, men denne hadde et rødt og blått lys som pulserte i raskt tempo. Den sto tilsynelatende rolig på himmelen, men innimellom så "danset" den i en pendellignende bane raskt frem og tilbake.

Jeg har prøvd å søke på nettet etter hva jeg så og google har bilder av nettopp hva jeg så, men har ikke funnet svar på hva det var jeg faktisk så.

Jeg sto og så på dette i ca 20 minutter før jeg måtte gå inn, så jeg så aldri på hvilken måte objektet forsvant, men etter 45 minutter så var det borte.

Hva tror dere jeg så?

Dette objektet så jeg sør/øst på himmelen.
Antall ord: 198
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av jeditrond »

Frem til du finner ut av hva det var for noe så er det jo en ufo, altså uidentifisert flygende objekt :)

Men en mulighet er at det du så var en satellitt, atmosfæren forvrenger lyset fra objekter utenfor, så det gir illusjonen av at stjerner blinker og "hopper". Mener å huske at ymse satellitt-tv greier har ting i bane i den retningen du beskriver du så den.
Antall ord: 68
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av Bearchild »

Jeg har en "kjedelig" forklaring.. det var nok en stjerne. At den var borte etter 45 minutter kan forklares med at den hadde endret posisjon (forsvunnet bak horisonten eller bak en sky, et tre e.l).

At den pendlet er et optisk fenomen, det samme er blinkingen. Akkurat nå husker jeg ikke hvilken stjerne jeg tror det er, men jeg så det samme som du beskriver under måneformørkelsen,- samme himmelretning og med kraftige fargevekslinger. Jeg har sett den så mange ganger før at jeg vet det var en stjerne jeg så.. :)

Akkurat dette med pendling/ "hopping" er ganske rart. Hvis man ser lenge nok på lyssterke himmelobjekter- og forholdene ligger til rette for det- kan de se ut som om de nærmest spretter hit og dit. Når man opplever sånt kan man forsøke å se på stjernen/ planeten samtidig som man ser på en tretopp eller noe annet som "sitter fast". Hvis objektet fortsatt beveger seg da er det ikke en stjerne/ planet.

Fargevekslingen har sammenheng med temperatur og lysbrytning i atmosfæren å gjøre og kan også varierer fra dag til dag selv om noen stjerner har en mye tydeligere blinking enn andre. :)
Antall ord: 200
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av Vortex »

Jeg var inne på tanken selv om at blinkingen måtte skyldes forvrenginger pga atmosfæren, da spesielt pga av dette objektet lå forholdsvis lavt i horisonten. Men det litt snodige her var at stjernene som lå parallelt med dette objektet ikke blinket.

Jeg fant en youtube video som viser det samme som jeg så. Kan det ha vært Sirius jeg så?


https://www.youtube.com/watch?v=gL-la_c2Eac
Antall ord: 72
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av Asbjørn »

Stjerner som ligger lavt på himmelen, og da spesielt over bebodde områder, vil påvirkes av luftstrømmer.
Dvs varm luft som stiger, og kald luft som synker.

Dette er helt normalt, og forventet - vitenskapelig sett.

Lyset fra en slik stjerne brytes i luftlagene, og det forårsaker også at vi ser farger som blafrer.
( tenk på en prisme , hvordan den splitter lyset i forskjellige farger.)

Her er et bilde på hvordan varme stiger, og kald luft synker :
Image

Hvor varm og kald luft møtes, vil det bli lysbrytning, pågrunn av at luftens tetthet forandres.
( samme fenomen vi ser fra luft til vann, bare mindre...)
og siden lufta er i bevegelse, vil det påvirke lyset slik at det blinker eller blafrer.

Fotografen i videoen trodde også at han så på en komet, men det var nok en stjerne.
(https://www.youtube.com/watch?v=gL-la_c2Eac)

Det at stjernen beveget seg synlig i kamera, er fordi han zoomet inn på stjernen.
Vi vet at jorden roterer - en gang i døgnet - og det betyr at hele himmelen beveger seg saaakte.
Men når man zoomer inn blir alt forstørret, også bevegelsen....


A
Antall ord: 197

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av Bearchild »

Vortex skrev:Men det litt snodige her var at stjernene som lå parallelt med dette objektet ikke blinket.
Det er ikke snodig, det er bare et fåtall himmelobjekter man ser dette hos. Ihvertfall så kraftig som denne rød- grønne- hvite- blå- blinkeren. :)

Mulig det var Sirius. Venus er også en lyskraftig sak som står litt lenger øst enn Sirius, begge relativt lavt i horisonten på det aktuelle tidspunktet.
Antall ord: 72
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av Bearchild »

.. jeg får ikke tatt printscreen av Stellarium ( ](*,) ) men der kan jeg spole tilbake og se nattehimmelen på det aktuelle tidspunktet. Supert program som kan anbefales (utenom den biten med at de har noe krypteringsgreier så man ikke får delt..).
Antall ord: 41
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Merkelig lys på himmelen 28 spetember

Innlegg av UFO »

Vortex skrev:Jeg var inne på tanken selv om at blinkingen måtte skyldes forvrenginger pga atmosfæren, da spesielt pga av dette objektet lå forholdsvis lavt i horisonten. Men det litt snodige her var at stjernene som lå parallelt med dette objektet ikke blinket.

Jeg fant en youtube video som viser det samme som jeg så. Kan det ha vært Sirius jeg så?


https://www.youtube.com/watch?v=gL-la_c2Eac
Sirius er absolutt en god kandidat. Den er akkurat slik du beskriver. Har alltid synes at den er flott å beskue. Ser den litt under / ved "orion".
Antall ord: 100
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links