Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKNøkkelen til DaVinci-koden

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Luna Ane
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 46
Startet: 10 Okt 2004 02:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Nøkkelen til DaVinci-koden

Innlegg av Luna Ane »

NØKKELEN TIL DA VINCI-KODEN
Av Simon Cox.

Har du undret deg over hva som er fakta og hva som er fiction i Dan Browns Da Vinci-koden?

Her er boken som gir deg svarene.
Dette er riktignok en uautorisert guide til faktaene bak fantasien, slik det står skrevet på bokens omslag.

Simon Cox er sjefsredaktør for Phenomena, et amerikansk tidskrift som spesialiserer seg på å utfordre dogmer, ortodoksi og halve sannheter.

Boken er ingen kritikk mot Da Vinci-koden. Dens målsetting er å gi lesere nøkler, forståelse og kunnskap om de elementer som Da Vinci koden tar for seg. Samt å gi kunnskap om hva som er fakta og hva som ikke er det. Boken er bygd opp som et lite minileksikon, med kapitler om for eksempel Sionordenen, Maria Magdalena, Isis, Osiris, tempelherrene, pentagrammet, Gudinnen, gnostikerne, Hieros Gamos, Hellig Blod-Hellig Gral, den Hellige Gral, osv..

Forfatteren sier at bokas målgruppe ikke er kristne eller troende som blir provosert over bokens teorier- men den er for lesere som er forvirret eller nyskjerrige på hva som er fakta og hva som ikke er, og for de som kritiserer romanen for å være ukorrekt, og med dårlig forarbeid. For disse vil boken tjene som en innføring i alle faktaelementene i boken.

Jeg har skummet fort gjennom boken- og mitt inntrykk er at dette er en interessant og lettlest liten sak. Særlig for de lesere som er interessert i tematikken, og som ikke har all verdens tid og tålmodighet til å dykke ned i alskens historiske verk, samt artikler og debatter som har kommet i den senere tid- som følge av kritikk mot boken.
Selv fant jeg mange interessante oppsummeringer av for eksempel historien om Isis plass i mytologi, religion og historie, om jakten på den hellige gral- om tempelridderne m.m.

Det eneste jeg savnet, var et lite kapittel om Tarotkortene, som Da Vinci-koden sveiper innom par steder.

Boken er utgitt på Damms forlag, og du får den i pocket til en hundrings. :)
Antall ord: 342

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

h

Innlegg av Kittana »

Har lest den .
Den er intresang . :mozilla_wink:


Mvh kira
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Dette høres bra ut gitt!! Har lest davinchi koden, og synes dette er en helt fantastisk bok.. Tror det er på tide jeg finner ut hva som er sant eller ikke ;)
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links