Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenTankekjør..

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

karina skrev:
kirsti skrev:ok..Hva er egentlig regresjon? Forbinner det med matte-timen, men har egentlig ikke forstått det der heller...

har og hatt en opplevelse som kanskje ligner litt. Jeg sto å så meg i speilet på badet, stirret lenge på meg selv,og plutselig fikk jeg følelsen av at jeg var en liten jente igjen og at jeg sto på siden av meg og så på meg selv, jeg så hvor patetisk jeg egentlig var. Det var faktisk et par ting som gikk opp for meg, jeg så på meg selv i et litt nytt lys, og jeg sjemtes over at "lille meg" så hva jeg hadde ført henne/meg inn i.
Mattetimen ja, hehe, etter å nesten være ferdig med min tredje matteeksamenpugge-dag, har jeg endelig forstått regresjon ;)
Hva er det dere driver med i matte? Går dere på skole i bakvendtland?

Kanskje REKURSJON? ellerINTEGRASJON?
Har aldri hørt uttrykket regresjon i matematikk, men det kan jo være noe jeg ikke har fått med meg...ennå :roll:
Antall ord: 177
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Lykke til på eksamen! ;) tvi tvi

Nei, ikke hørt om regresjon i mattesammenheng jeg heller gitt...
Antall ord: 17
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kirsti
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 07 Jun 2004 21:57
19

Innlegg av kirsti »

Det heter regresjon, er helt sikker...Du setter inn en (eller to)?! verdier på kalkulatoren å så finner kalkulatoren en funksjon for verdien...
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Da er det nok det samme som rekursjon. Er det i forbindelse med tallfølger og rekker? Fibonaccitall?
Regresjon betyr å gå tilbake til et tidligere stadium. Rekursjon betyr å beregne neste ledd utifra de foregående.
Antall ord: 35
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Heia skrev:Da er det nok det samme som rekursjon. Er det i forbindelse med tallfølger og rekker? Fibonaccitall?
Regresjon betyr å gå tilbake til et tidligere stadium. Rekursjon betyr å beregne neste ledd utifra de foregående.
HELT sikker på at det er regresjon, har tross alt lest psykomye i snart fem dager nå. Litt skuffet over deg nå, Heia ;)

Regresjon er sånn du gjør på kalkulatoren hvertfall, har mange type regrsjoner. Er for å finne en potensfunksjon. Man har forskjellige regresjoner for 1.,2.,3.,4.-gradsfunksjoner og en spesiell for potensfunksjoner med bare ett ledd, og en for funksjoner med x-potens. Nå følte jeg meg utrolig flink her asså 8)
Men jeg lover dere, torsdag kveld er alt borte, og jeg skal ALDRI ALDRIIIIIIIIIIIIIII(og nå mener jeg faktisk aldri) gjøre matte igjen!!!!!!! :D :D :D :D
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Åjaaa... du tenker på minste kvadraters metode?
Når det gjelder kalkulator, så er ikke det min sterke side :oops: Foretrekker å regne for hånd, jeg..
Antall ord: 25
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Heia skrev:Åjaaa... du tenker på minste kvadraters metode?
Når det gjelder kalkulator, så er ikke det min sterke side :oops: Foretrekker å regne for hånd, jeg..
Minste kvadraters metode :shock: ? Vettke jeg, regresjon er regresjon :D
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

karina skrev:
Heia skrev:Åjaaa... du tenker på minste kvadraters metode?
Når det gjelder kalkulator, så er ikke det min sterke side :oops: Foretrekker å regne for hånd, jeg..
Minste kvadraters metode :shock: ? Vettke jeg, regresjon er regresjon :D
Joda, det må være det. Sjekket den første pensumboka fra mattestudiet og der sto det om lineær regresjon og lineær programmering. Så jeg har faktisk hatt om det selv :oops:
Det går ut på å bestemme en funksjon ved å tilpasse verdier som gir minst mulig avvik. Har ikke hatt bruk for dette ennå, så derfor har jeg dessverre glemt det. Buker mest Taylorpolynomet til approksimering foreløpig.

Lykke til på torsdag!

Regner med at du også begynner å bli litt sliten i hodet nå....jeg har ikke regnet en eneste oppgave i hele dag! :shock:
Antall ord: 133
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ok

Innlegg av Ok »

Zind, ja kanskje det var tidligere meg som kom og hilset på meg, vet ikke..
Synes det bare er litt merkelig hvis det var meg, for hvordan skulle jeg kunne hilse på meg selv? Får det ikke til å stemme helt :?
Jeg har jo flere ganger gått tilbake i dette liv og da er jo ikke jeg (lillemeg) klar over at jeg er der. Det som skjer da er at jeg er tilstede og observerer, jeg vet hva jeg tenker og hva jeg føler som "lillemeg" men det har ikke innvirkning på meg før jeg reflekterer over det etter jeg er ferdig. Og det virker jo ikke ut som om jeg har innvirkning på "lillemeg". Så hvis han var/er meg og er klar over meg hvorfor er ikke "lillemeg" det?


Karina, jeg har sendt deg pm.
Psst: Lykke til på eksamen :)
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Heia skrev:
karina skrev:
Heia skrev:Åjaaa... du tenker på minste kvadraters metode?
Når det gjelder kalkulator, så er ikke det min sterke side :oops: Foretrekker å regne for hånd, jeg..
Minste kvadraters metode :shock: ? Vettke jeg, regresjon er regresjon :D
Joda, det må være det. Sjekket den første pensumboka fra mattestudiet og der sto det om lineær regresjon og lineær programmering. Så jeg har faktisk hatt om det selv :oops:
Det går ut på å bestemme en funksjon ved å tilpasse verdier som gir minst mulig avvik. Har ikke hatt bruk for dette ennå, så derfor har jeg dessverre glemt det. Buker mest Taylorpolynomet til approksimering foreløpig.

Lykke til på torsdag!


Regner med at du også begynner å bli litt sliten i hodet nå....jeg har ikke regnet en eneste oppgave i hele dag! :shock:
Sliten i hjernen ja! Helt sykt... Jeg blir helt tullete av det, for noen dager siden hadde jeg regnet i flere timer, og da jeg gikk ned for å få i meg litt mat, klarte jeg ikke gjøre noenting, bare snakket feil og puttet osten i klesskapet og sånn. Er ikke helt bra for mitt allerede veldig distrée meg, dette.

Linær regresjon ja! Stemmer det :D Takk for lykkeønskning, det trengs :lol:

Forresten, ett siste spørsmål angående matte:
Når jeg får en oppgave der det bare står ''løs'' eller ''finn ut'', uten videre spesifisering av metode, tror det jeg får lov å bruke lommeregneren da? :? Vet liksom ikke helt, er kjipt å ta feil på...
Antall ord: 258

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Tja....det tør jeg ikke svare på uten videre. Kommer an på hva slags oppgave det er. Hvis du skal løse en likning, så må du sikkert vise hvordan du har gjort det. Er det oppgaver som du kan løse i hodet er det ikke sikkert at det er krav om å vise fremgangsmåte.
Jeg hadde nok regnet for hånd og sjekket svaret med kalkulator :wink:
Dessuten liker matematikere at det er pent ført inn med fortegn og likhetstegn på samme linje og linjalrette streker under svaret. Fyll gjerne ut med tekst der det passer med en forklaring. Da kan du kanskje ro i land en liten regnefeil dersom du viser at du har skjønt poenget. Men prøv å regne riktig :lol:

Det går nok bra serru! :P
Antall ord: 132
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kirsti
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 07 Jun 2004 21:57
19

Innlegg av kirsti »

Joda d tror jeg er helt greit, men det er altid en fordel å begrunne svaret ditt, eller vise hvordan du kom frem til det, skriv vilke taster du brukte på kalkulatoren.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Ruth skrev:Zind, ja kanskje det var tidligere meg som kom og hilset på meg, vet ikke..
Synes det bare er litt merkelig hvis det var meg, for hvordan skulle jeg kunne hilse på meg selv? Får det ikke til å stemme helt :?
Jeg har jo flere ganger gått tilbake i dette liv og da er jo ikke jeg (lillemeg) klar over at jeg er der. Det som skjer da er at jeg er tilstede og observerer, jeg vet hva jeg tenker og hva jeg føler som "lillemeg" men det har ikke innvirkning på meg før jeg reflekterer over det etter jeg er ferdig. Og det virker jo ikke ut som om jeg har innvirkning på "lillemeg". Så hvis han var/er meg og er klar over meg hvorfor er ikke "lillemeg" det?


Karina, jeg har sendt deg pm.
Psst: Lykke til på eksamen :)
Hvis man kan se tilbake å oppleve ting fra barndommen, å se seg selv som liten. Hvorfor kan man da ikke se seg selv fra enda lenger tilbake? det er jo bare bilder fra fortiden :)

men,.. kanskje små sjanser for at det var det? Tenkte bare at det kunne være sannsynelig hvis du var i transe (drev med regresjon). Var bare en tanke som falt meg inn når jeg leste innlegget ditt, høres kanskje mest ut som om det kunne vært noe åndelig aktivitet. Men så var det det her med utseende på kvinnen da.. Hmmmm..
Antall ord: 245
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ok

Innlegg av Ok »

zind skrev:
Ruth skrev:Zind, ja kanskje det var tidligere meg som kom og hilset på meg, vet ikke..
Synes det bare er litt merkelig hvis det var meg, for hvordan skulle jeg kunne hilse på meg selv? Får det ikke til å stemme helt :?
Jeg har jo flere ganger gått tilbake i dette liv og da er jo ikke jeg (lillemeg) klar over at jeg er der. Det som skjer da er at jeg er tilstede og observerer, jeg vet hva jeg tenker og hva jeg føler som "lillemeg" men det har ikke innvirkning på meg før jeg reflekterer over det etter jeg er ferdig. Og det virker jo ikke ut som om jeg har innvirkning på "lillemeg". Så hvis han var/er meg og er klar over meg hvorfor er ikke "lillemeg" det?


Karina, jeg har sendt deg pm.
Psst: Lykke til på eksamen :)
Hvis man kan se tilbake å oppleve ting fra barndommen, å se seg selv som liten. Hvorfor kan man da ikke se seg selv fra enda lenger tilbake? det er jo bare bilder fra fortiden :)

men,.. kanskje små sjanser for at det var det? Tenkte bare at det kunne være sannsynelig hvis du var i transe (drev med regresjon). Var bare en tanke som falt meg inn når jeg leste innlegget ditt, høres kanskje mest ut som om det kunne vært noe åndelig aktivitet. Men så var det det her med utseende på kvinnen da.. Hmmmm..
Hehe, det var en ung mann ikke en kvinne :D
Det er jo det jeg prøver på, å se lenger tilbake enn bare dette livet. Det er bare det at hvis denne personen var/er meg i tidligere liv så synes jeg det er merkelig at han var klar over at jeg var der, jeg har hvertfall hverken opplevd eller hørt om no sånt før.

Altså hvis det var meg og siden han var klar over at jeg var der, da skal det vel være mulig å ha innvirkning på fortiden sin/sine tidligere liv..? :?
Antall ord: 344

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links