Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserNår vi diskuterer kristendommen

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Atmi

Når vi diskuterer kristendommen

Innlegg av Atmi »

Jeg syns det er kjempespennende med folk som har forskjellige livssyn og forskjellige tilnærminger til livet og meningen med livet og grunnlaget for livet osv. Og en stor del av dette er jo uten tvil kristendommen, i og med at kristendommen er såpass utbredt og har vært så stor som den har.

Og jeg vil gjerne diskutere kristendommen også, for der er ting i den jeg reagerer på, ting som provoserer osv. Men jeg syns det er vanskelig å diskutere her inne fordi mentaliteten er så preget av negativitet at objektiv diskusjon og å virkelig vurdere det, det er nærmest umulig. Det er som om vi bare prøver å finne noe galt, og hakker på dette om og om igjen.

Der er et par ting som er veldig vesentlige. Og som jeg personlig føler ikke blir tatt i betraktning når vi diskuterer kristendom.

Først. Kristendommen er de som tror på Jesus, andre som tror på gamle testamentet er ikke å regne som kristne. Ordet Kristen kommer av kristus. Altså - de som er kristne, de tror at Jesus kom for å frelse oss. Det vil si at Gud syns han var for streng, han så at menneskene ikke klarte leve opp til det som var i gamle testamentet. Han så at det var galt, derfor sendte han Jesus for å rette på dette. Så de kristne i dag, de forholdet seg ikke til all volden i gamle testamentet. De Kristne, de forholder seg til Nytestamentet. Og det bør være hovedfokus når vi diskuterer denne religionen. De kristne kan ikke svare for hva som står i gamletestementet når hele religionen deres er bygget på at disse tingene ikke lenger er gjeldende.

Likevel er jo nytestamentet og jesus kommet fordi at det gamle testamentet var for strengt. Menneskene klarte ikke leve opp til det. Likevel er det naturlig at de i bruker gamletestamentet til å kanskje vurdere ting som er rett og galt. Eks, at hekseri er galt, at homofili er galt - men ettersom nytestamentet er kommet og frigjort menneskene fra straffen - så faller straffemetodene ut.

Jeg må bare si det. For selv jeg som ikke kristen ser dette som den største selvfølge. Når dette ikke blir tatt med i betraktning blir det nærmest umulig å ha en opplysende og utviklende diskusjon på emnet. For enten vi er enige eller ikke så må vi diskutere ut fra hvordan det faktisk er. Vi kan ikke bare dikte opp ting og angripe andre for å være teite fordi at de gjør ting som de faktisk ikke gjør...

En annen ting som også er vesentlig er at staten var kristen. Altså, alt det som er gjort i kristen regi er ikke nødvendigvis kirken. Men staten var kristen, altså - staten brukte kristendom som målestokk for rett og galt. Det skjer i stor grad også nå. Så det blir feil å skylde alt på de kristne. Noe kan vi skylde på de kristne. Men vi må huske at stat var stat også tidligere, det var ikke menighetene som gjorde disse tingene. Så hvis vi skal sammenligne med dagens situasjon må vi nesten skylde på regjeringen, ikke på kirken.

Samtidig blir jeg frustrert av de "kristne". Denne gangen mennesker med kristen bakgrunn som bruker det som manipulering for å få andre til å tro det de vil. Jeg har respekt for at de ønsker å bringe sitt budskap videre, det er naturlig ettersom de mener de har sett lyset.j Men jeg misliker at de forsøker å presse seg inn på en måte som skal skyve ut andre. Liksom bokhandler. Hehe - høres sikkert banalt ut. Men det var min siste erfaring som provoserer meg noe aldeles.

Jeg jobber nemlig i en gate der der er en bokhandel. Den heter Bok og Media. På posen står der ett eller annet om for ..... Jeg husker ikke ordrett hva der står. Men det virker tydelig å bety at det er en bokhandel som er åpen for alt, en bokhandel for alle og som ikke er begrenset av spesielle tema. For fri informasjon eller noe i den duren.

Så hadde jeg en time uten noe å gjøre og skulle inn å hente meg en bok og lese i - 99.9% av bøkene heter noe med Jesus. Og det provoserer meg noe uendelig. De må vel selge jesusbøker om de vil, men da må de kalle en spade en spade og kalle seg kristen bokhandel, ikke fri bokhandel. Og slikt irriterer meg. :) hehe.

Hadde det enda bare vært at de ikke hadde så mange bøker om det paranormale og de tingene som kristne ofte vil kalle djevelens verk, hadde vært en ting. Men de kunne i det minste hatt et utvalg nøytrale romaner eller bøker? Men nei - det mest interessante jeg fant var en bok der de plukket fra hverandre Da Vinchi koden. Altså en bok for kristne som fikk problemer med sin jesustro etter å ha lest den boka - med motsagn og forklaringer. Og det er jo absolutt spennende å lese.

Men - vel, jeg ble nå så provosert av det at jeg måtte skrive om det. For at de lager en bokhandel og dermed bruker opp muligheten i et område, for så å selge kun en type bøker - det er provoserende. Vi bor da i et fritt land, og slike som oss har vel også rett til å kjøpe bøker selv om vi ikke ønsker 100 forskjellige bibelhistorier.

Jeg skulle ønske at folk kunne velge en mellomting. I stede for å overdrive sin egen side, så hva med å fremheve den men også vise evne til å være nøytral. I det som er nøytralt. Når utvalget kun er frk detektiv. kokebøker og bibelhistorier, da er det rett og slett veldig begrensende.

Det går veldig bra å selge en bok om for eksempel filosofi uten å være ukristelig.

:twisted:

Atmi
Antall ord: 987

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 04 Jan 2005 13:56
20
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Jeg er enig i mye av det du skriver egentlig.. Men jeg vil egentlig ikke begi meg ut på noe diskusjon om kristendommen.. Jeg annser meg selv som kristen og bevarer troen min i hjertet.. Jeg er svært uenige med andre som ser seg selv som kristne så jeg tror ikke jeg blir så mye klokere av å diskutere det med så mange forskjellige mennesker her som det er her inne på paranormal..
Det er synd at så mange kristne utelukker slike bøker du nevner her..
Men de syns kanskje det er litt skremmende å lese om slikt siden det slår bena under den troen de har fått inn med morsmelken..
Jeg vet ikke jeg.. Men jeg mistenker det.. Synd er det iallefall..
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Problemet er enkelt. Hvis man tar et bibelvers og tar utgangspunkt i det så er det feil fordi da har man tatt det ut av sammenhengen. Ok så vi må se på helheten. Så gjør vi det, men NEIDA, det gjelder ikke, det gjelder ikke, de gjelder ikke.

Problemet er at de kristne faen ikke vet hva dem trur på sjøl. Bibelen er en salig lapskaus. Du kan plukke ut de ingrediensene du vil å lage hva som helst. De kristne som bør ta et oppgjør med sin egen tro.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mar 2005 18:56
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Re: Når vi diskuterer kristendommen

Innlegg av Xpirit »

Enig i at vi burde diskutere kristendommen. Jeg LIKER å diskutere mine syn, jeg likerå se hva andre forstår av det, hvordan andre tenker, om andre har tenkt på det samme som meg, -hvorfor liker ikke kristne det? hvorfor tviler så mange kristne på input fra andre?

Kanskje kristne tenker: Tro er privat og folk har ingen rett til å grave å spørre i min tro. Men da tenker jeg at jammen jeg bor faktisk her, her som du og ditt personlgie vesen bor. Jeg lever også i denne verdenen og jeg bryr meg faktisk om hva folk tenker og synes. Jeg vet forskjellen på mangfoldet, forskjellene og likhetene våre. Jeg vet hva vi er tillært til og hvor lett friheten vår kan ødelegges av religion.

Kristne vet at det blir krangling/diskutering i det uendelige når de diskuterer tro på den måten de gjør. Så lenge de svarer med bibelmetaforer eller har den holdingen at ikke-kristne ikke evner til forstå dem, ja da sier det seg jo selv at diskusjonen blir ikke rettferdig og konstruktiv. Skal man diskutere må jo begge parter ønske å forstå hverandre. Hjelper lite når den ene begrenser seg til hva det skal være lov å prate om. Tro og livssyn er noe av det viktigste som fins, og ja det er privat, du tror hva du tror, men å sperre det inne i deg selv synes jeg er TULLETE. (Privat er det jo bare fordi du forstår hva du forstår, men det er lov å spørre andre om ting for å lære mer. Det er lov å lure, forske, spekulere.) Jeg diskuterer her på paranormal, for å se om ting jeg interesserer meg for faller på plass og make more sense. Og sånn.
Jeg vil lære mer, hvofor vil ikke kristne det?

Vi er én menneskehet, og vi har tilfeldigvis forskjellige syn på livet. Vi skal ta vare på våre forskjeller og vi skal vite hvorfor vi tror som vi gjør. Vi må observere oss, på en måte se oss i tredjepersperspektiv hvis vi skal lære ordentlig og effektivt.

Jeg bryr meg om verden og samfunnsproblemer, folk jeg ikke kjenner og folk jeg kjenner, gamle og unge, og jeg vet at det første vi må gjøre for å forløst oss, for å frelse og fri oss, for å ha en sjangse til å samarbeide godt og gjøre noe godt på jorden er å VÅGE Å DISKUTERE LIVSSYN.
Antall ord: 413
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

>Wiz skrev:
Problemet er at de kristne faen ikke vet hva dem trur på sjøl. Bibelen er en salig lapskaus. Du kan plukke ut de ingrediensene du vil å lage hva som helst. De kristne som bør ta et oppgjør med sin egen tro.
Wiz...

Siden der er så mange tråder om kristendommen. Tror du at du kunne vært stor nok til å gi meg lov til å diskutere på et litt annet nivå enn det jeg har sitert her? I denne ene tråden?

Atmi
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Xpirit.

Personlig tror jeg at mye av grunnen til at de kristne ikke orker og gidder diskutere sin tråd er slike responser som
Problemet er at de kristne faen ikke vet hva dem trur på sjøl. Bibelen er en salig lapskaus.
Jeg tror ikke jeg hadde hatt særlig lyst å forklare noe som helst jeg heller dersom jeg ble tiltalt på en slik måte.

Men på den annen side er der noen av disse låste kristne menneskene som ødelegger for alle andre. De gjør slike helt vanvittige ting som å ha kun bøker om jesus i en bokhandel. Altså - kun et tema!! Det er ganske spesielt. .. Fatter det ikke
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Bibelen er en lapskaus og jeg har ennå til gode å møte en kristen som er bestemt i sin tro.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

>Wiz skrev:Bibelen er en lapskaus og jeg har ennå til gode å møte en kristen som er bestemt i sin tro.
Jeg forstår at det er din oppfatning. Min oppfatning er at der er forskjellige kristne. Og det er helt greit at du oppfatter det som du gjør. Det er bare at jeg har litt lyst å høre begge sider, derfor kunne jeg tenke meg en diskusjon med litt andre holdninger.

Eks hvis du hadde sagt at du oppfatter bibelen som en lapskaus og føler at de kristne du kjenner ikke er bestemt i sin tro. Da blir det straks lettere og mer interessant og komme med reaksjoner på det du sier,

Og jeg er virkelig interessert i en skikkelig diskusjon. Og håper jeg kan få lov til å prøve på det. Fordi slike hat tråder med konklusjoner og steder dere får kjefte og tømme ut frustrasjonen over kristne - de er der mange av her fra før.

Atmi
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Lykke til
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Xpirit »

Atmi PPVo skrev:Xpirit.

Personlig tror jeg at mye av grunnen til at de kristne ikke orker og gidder diskutere sin tråd er slike responser som
Problemet er at de kristne faen ikke vet hva dem trur på sjøl. Bibelen er en salig lapskaus.
Jeg tror ikke jeg hadde hatt særlig lyst å forklare noe som helst jeg heller dersom jeg ble tiltalt på en slik måte.

Men på den annen side er der noen av disse låste kristne menneskene som ødelegger for alle andre. De gjør slike helt vanvittige ting som å ha kun bøker om jesus i en bokhandel. Altså - kun et tema!! Det er ganske spesielt. .. Fatter det ikke
I know, men hva når man ikke har en slk holding, og bare spør helt vanlig? De liker fortsatt ikke at det stiller spørsmål ved deres tro.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Xpirit »

Atmi PPVo skrev: derfor kunne jeg tenke meg en diskusjon med litt andre holdninger.

Eks hvis du hadde sagt at du oppfatter bibelen som en lapskaus og føler at de kristne du kjenner ikke er bestemt i sin tro. Da blir det straks lettere tømme ut frustrasjonen over kristne - de er der mange av her fra før.

Atmi
Ja. Å si kristne er no dritt, uten å problemstille noe er jo ikke noe fint.
Da uttrykker du bare hva du synes, men du sier ingenting om du vil høre hva kristne har å si. Jeg vil høre hva kristne har å si til mine spørsmål.
Men desverre svarer de oftere med bibel og tillærte ord, enn med "egne ord".
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

For å diskutere med finden må man kjenne dennes innhold :lol: viste dere at bibelvarianten norsk kristendom (les hva statskirken står for) er den jødiske kortversjonen av bibelen?

forøvrig om noen synes det er interessant å vite litt om etikk etc i de store religionene kan jeg anbefale en flott bok: "Den andre" så er det bare å sett igang og prøve å sette til veggs en religionsfanatiker he he :shock:
Antall ord: 69
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bettykvinna
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Nov 2004 11:44
20

Innlegg av Bettykvinna »

>Wiz skrev:Bibelen er en lapskaus og jeg har ennå til gode å møte en kristen som er bestemt i sin tro.
Jeg synes at det er respektløst å snakke om Bibelen som en lapskaus. Alle vet jo at den er av papir! (dårlig spøk)
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 22 Apr 2005 13:56
20
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Har alltid syntes at religion er interessant. Hvorfor tror folk på det de tror på og sånne ting.

Atmi; at de kaller seg en fri bokhandel, den er litt tynn, men samtidig så har jo de kristne ett behov for å finne bøker som underbygger deres tro. Man finner liksom ikke de samme bøkene i en vanlig bokhandel. Og temaet som Da Vinci koden bygger på, er jo velkjente teorier fra langt tilbake da! Det er liksom ikke en nyhet at Jesus muligens var gift og hadde barn. Og hvilken rolle spiller det egentlig?

For min del koker egentlig hele Bibelen ned til ett skriftsted og det er Joh 3, 16. Det sier egentlig det meste og er etter min mening det mest essensielle!
Antall ord: 126
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links