Og jeg vil gjerne diskutere kristendommen også, for der er ting i den jeg reagerer på, ting som provoserer osv. Men jeg syns det er vanskelig å diskutere her inne fordi mentaliteten er så preget av negativitet at objektiv diskusjon og å virkelig vurdere det, det er nærmest umulig. Det er som om vi bare prøver å finne noe galt, og hakker på dette om og om igjen.
Der er et par ting som er veldig vesentlige. Og som jeg personlig føler ikke blir tatt i betraktning når vi diskuterer kristendom.
Først. Kristendommen er de som tror på Jesus, andre som tror på gamle testamentet er ikke å regne som kristne. Ordet Kristen kommer av kristus. Altså - de som er kristne, de tror at Jesus kom for å frelse oss. Det vil si at Gud syns han var for streng, han så at menneskene ikke klarte leve opp til det som var i gamle testamentet. Han så at det var galt, derfor sendte han Jesus for å rette på dette. Så de kristne i dag, de forholdet seg ikke til all volden i gamle testamentet. De Kristne, de forholder seg til Nytestamentet. Og det bør være hovedfokus når vi diskuterer denne religionen. De kristne kan ikke svare for hva som står i gamletestementet når hele religionen deres er bygget på at disse tingene ikke lenger er gjeldende.
Likevel er jo nytestamentet og jesus kommet fordi at det gamle testamentet var for strengt. Menneskene klarte ikke leve opp til det. Likevel er det naturlig at de i bruker gamletestamentet til å kanskje vurdere ting som er rett og galt. Eks, at hekseri er galt, at homofili er galt - men ettersom nytestamentet er kommet og frigjort menneskene fra straffen - så faller straffemetodene ut.
Jeg må bare si det. For selv jeg som ikke kristen ser dette som den største selvfølge. Når dette ikke blir tatt med i betraktning blir det nærmest umulig å ha en opplysende og utviklende diskusjon på emnet. For enten vi er enige eller ikke så må vi diskutere ut fra hvordan det faktisk er. Vi kan ikke bare dikte opp ting og angripe andre for å være teite fordi at de gjør ting som de faktisk ikke gjør...
En annen ting som også er vesentlig er at staten var kristen. Altså, alt det som er gjort i kristen regi er ikke nødvendigvis kirken. Men staten var kristen, altså - staten brukte kristendom som målestokk for rett og galt. Det skjer i stor grad også nå. Så det blir feil å skylde alt på de kristne. Noe kan vi skylde på de kristne. Men vi må huske at stat var stat også tidligere, det var ikke menighetene som gjorde disse tingene. Så hvis vi skal sammenligne med dagens situasjon må vi nesten skylde på regjeringen, ikke på kirken.
Samtidig blir jeg frustrert av de "kristne". Denne gangen mennesker med kristen bakgrunn som bruker det som manipulering for å få andre til å tro det de vil. Jeg har respekt for at de ønsker å bringe sitt budskap videre, det er naturlig ettersom de mener de har sett lyset.j Men jeg misliker at de forsøker å presse seg inn på en måte som skal skyve ut andre. Liksom bokhandler. Hehe - høres sikkert banalt ut. Men det var min siste erfaring som provoserer meg noe aldeles.
Jeg jobber nemlig i en gate der der er en bokhandel. Den heter Bok og Media. På posen står der ett eller annet om for ..... Jeg husker ikke ordrett hva der står. Men det virker tydelig å bety at det er en bokhandel som er åpen for alt, en bokhandel for alle og som ikke er begrenset av spesielle tema. For fri informasjon eller noe i den duren.
Så hadde jeg en time uten noe å gjøre og skulle inn å hente meg en bok og lese i - 99.9% av bøkene heter noe med Jesus. Og det provoserer meg noe uendelig. De må vel selge jesusbøker om de vil, men da må de kalle en spade en spade og kalle seg kristen bokhandel, ikke fri bokhandel. Og slikt irriterer meg.

Hadde det enda bare vært at de ikke hadde så mange bøker om det paranormale og de tingene som kristne ofte vil kalle djevelens verk, hadde vært en ting. Men de kunne i det minste hatt et utvalg nøytrale romaner eller bøker? Men nei - det mest interessante jeg fant var en bok der de plukket fra hverandre Da Vinchi koden. Altså en bok for kristne som fikk problemer med sin jesustro etter å ha lest den boka - med motsagn og forklaringer. Og det er jo absolutt spennende å lese.
Men - vel, jeg ble nå så provosert av det at jeg måtte skrive om det. For at de lager en bokhandel og dermed bruker opp muligheten i et område, for så å selge kun en type bøker - det er provoserende. Vi bor da i et fritt land, og slike som oss har vel også rett til å kjøpe bøker selv om vi ikke ønsker 100 forskjellige bibelhistorier.
Jeg skulle ønske at folk kunne velge en mellomting. I stede for å overdrive sin egen side, så hva med å fremheve den men også vise evne til å være nøytral. I det som er nøytralt. Når utvalget kun er frk detektiv. kokebøker og bibelhistorier, da er det rett og slett veldig begrensende.
Det går veldig bra å selge en bok om for eksempel filosofi uten å være ukristelig.
:twisted:
Atmi