hellyjelly skrev:Noen ganger føler jeg bare at noen stirrer på meg, dette har de fleste følt, men dette er ekklere.... Når jeg får følelsen lukker jeg noen ganger øynene og da føles det ut som om en hel folkemengde står rundt meg og glor... En gang da dette skjedde sto jeg i dusjen, da skulle jeg teste hva som skjedde hvis jeg lukket øynene lenge.. det som skjedde var et det føltes ut som om noen dyttet meg med lette slag i ryggen og knærne så ille at jeg nesten fallt 'pladask' i dusjen
når jeg lukker øynene får jeg sånne hvite flekker og sånt som fyker frem og forbi, det er en veldig ekkel følelse, men hvorfor skjer det???
Dette med å føle seg stirret på, er en heller vanlig følelse som mange mennesker har. Spesielt i ungdomsårene / puberteten.
Det føles som om alle stirrer direkte på deg, i flere minutter i slengen.
Men faktum er at de aller aller fleste - HVIS de legger merke til deg - ser på deg i maks to-tre sekunder før blikket vandrer videre.
Dersom det er noen som "liker" det de ser ( en som har falt pladask

), da kan vedkommende kansje stirre på deg, men bøyer ofte vekk blikket når du snur deg.
Dersom du er på f.ex. en fotballkamp - så er 95% opptatt av hva som foregår på banen.
4,5% er opptatt av å snakke med personen ved sin side
0,4 % er opptatt med seg selv,
og deretter er det litt mer tilfeldig...;-)
( tallene er ikke riktige, bare ment som illustrasjon ).
Poenget er at folk flest er mer opptatt med seg selv, enn av andre.
Det å lukke øynene - hvorfor skulle de se mer på deg da ?
Dersom du har noen rundt deg, så tror iallfall jeg at det er en eller flere hjelper(e) .
Og de følger normalt IKKE med inn i dusj, eller på toalettet.
( eller hvis man holder på med andre "private gjøremål ).
Det er noe som heter "privatlivets fred" også i åndeverdenen.
Og de respekterer det. ( Hjelperene holder på en måte vakt UTENFOR... )
Dette med å føle at man blir stirret på , og at man "tror" det er noen som rører ved en,
det er fantasien som reagerer på noe mikroskopisk - som en vannddråpe f.ex, som så trigger underbevisstheten,
som igjen forsøker å "lage" det som skal til av følelser på dette.
En liten vanndråpe er nok til at du kan forsterke følelsen kraftig.
Spesielt når man er litt "edgy" ... - litt småskremt av egne tanker.
Så jeg tror ikke det er noe som skulle tyde på at ALLE stirrer på deg slik du nevner.
Dersom du er Madonna, eller utrolig lik henne, ja da kansje ;-)
Asbjørn