Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenKarma og skyld

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

>wiz

Karma og skyld

Innlegg av >wiz »

Ser nå at flere brukere har så blind tro på karma at det går ut over dømmekraften. Det gjelder ikke bare nå i det siste, men for å strekke den litt lenger så alle skjønner poenget;


Baneheia ofrene hadde pga tidligere handlinger, kanskje i tidligere liv gjort seg fortjent til sin skjebne.
Barna i Afrika som dør av sult har seg selv å takke
Tsunamiofrene var skyldige alle sammen. Ingen uskyldige omkom.
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg ser ikke på karma på den måten. Jeg ser på det som ubearbeidet energi som en bærer med seg fra tidligere erfaringer. Personlig tror jeg ikke slike ting som du nevner har noe med karma å gjøre, men heller livslære. Og siden vi har fri vilje, så velger vi kanskje dette på et dypere plan som ikke er like opplagt for det bevisste jeg'et.
Antall ord: 69
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Heia skrev:Jeg ser ikke på karma på den måten. Jeg ser på det som ubearbeidet energi som en bærer med seg fra tidligere erfaringer. Personlig tror jeg ikke slike ting som du nevner har noe med karma å gjøre, men heller livslære. Og siden vi har fri vilje, så velger vi kanskje dette på et dypere plan som ikke er like opplagt for det bevisste jeg'et.
Karma og fri-vilje er motsetninger. Ikke alle handlinger er produkt av karma tror jeg. HVIS det er tilfellet eksisterer ikke fri-vilje 100%!
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tussa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 185
Startet: 21 Aug 2005 11:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jorda
Blitt takket: 1 gang

Re: Karma og skyld

Innlegg av Tussa »

>wiz skrev:Ser nå at flere brukere har så blind tro på karma at det går ut over dømmekraften. Det gjelder ikke bare nå i det siste, men for å strekke den litt lenger så alle skjønner poenget;


Baneheia ofrene hadde pga tidligere handlinger, kanskje i tidligere liv gjort seg fortjent til sin skjebne.
Barna i Afrika som dør av sult har seg selv å takke
Tsunamiofrene var skyldige alle sammen. Ingen uskyldige omkom.
Nei, dette blir feil for meg Wiz! Da måtte Baneheiaofrene selv ha utsatt noen for det samme, barna i Afrika ha sultet noen og Tsunamiofrene ha druknet noen.

Karma er mere for meg: What goes around, comes around. Jeg tror at dersom jeg oppfører meg dårlig mot noen, så vil jeg før eller siden få det tilbake. Dårlig samvittighet og gale handlinger gir dårlig karma og man vil tiltrekke seg andre mennesker med dårlig karma og få et negativt syn på livet som vil være destruktiv i det man foretar seg. Og motsatt ved positive og gode handlinger. Karma er utstråling. Det er godt å være rundt mennesker med varm utstråling og ikke fullt så hyggelig rundt de som er negativt ladet. Det er det Karma er for meg :wink:
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Animalspirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 52
Startet: 17 Feb 2005 10:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: En liten bygd på Vestlandet

Re: Karma og skyld

Innlegg av Animalspirit »

Tussa skrev:Karma er mere for meg: What goes around, comes around. Jeg tror at dersom jeg oppfører meg dårlig mot noen, så vil jeg før eller siden få det tilbake.
Er vel det som skjer på para nå virker det som :roll: Da mener jeg generellt
Antall ord: 49
How lonely is the night without the howling of the wolf? Hear my song, know that you are not alone. Listen, you will hear me singing. Listen to my freedom, floating on the night air. Listen to what could be yours... oh my hunter, if only you would listen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg tror ikke det henger sammen på den måten nei..

Jeg tror vi har ting å lære, vi velger selv på hvilken måte vi vil lære det på. Det eneste jeg kan strekke meg til å kanskje tro, er at man er nødt til å sette seg i ekstreme situasjoner (være "offer" i et liv) for å lære hvis man gjentatte ganger har blitt reinkarnert med hensikt om å lære en viss ting, men enda ikke har lært det.

For meg virker det naturlig at vi velger vår egen skjebne, men at enkelte ting ikke er tilfeldige. Likevel tror jeg vi har fri vilje, i den forstand at vi visste om hvilket liv vi gikk til når vi valgte det.
Dessuten tror jeg ikke det nødvendigvis er sånn at det å bli født inn i en økonomisk trygg familie gjør en mer lykkelig enn en som ikke eier nåla i veggen. Det kan også hende at en som har opplevd ubeskrivelig mye vondt har levd et rikere liv sammenlagt enn en som hele tiden lever "sånn passe".

Jeg har også hørt noen si at noen velger et liv som vil bli kort (pga ulykke, sykdom eller hva som helst annet som vil føre til en tidlig død) fordi dette kan hjelpe de pårørende å lære noe.. For å ta ett kanskje ekstremt dårlig, og provoserende, eksempel: ofrene i tsunamien, kanskje de "ofret" seg for å lære verden å holde sammen og innse hva som er i ferd med å skje med naturen når vi ikke viser den respekt. Kanskje det var et rop om hjelp?
Jeg sier ikke at det er sånn det henger sammen, jeg bare lufter tanken om at kanskje det kan være en større mening bak tingene som VI selv har bestemt
Antall ord: 313
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

>J skrev:
Heia skrev:Jeg ser ikke på karma på den måten. Jeg ser på det som ubearbeidet energi som en bærer med seg fra tidligere erfaringer. Personlig tror jeg ikke slike ting som du nevner har noe med karma å gjøre, men heller livslære. Og siden vi har fri vilje, så velger vi kanskje dette på et dypere plan som ikke er like opplagt for det bevisste jeg'et.
Karma og fri-vilje er motsetninger. Ikke alle handlinger er produkt av karma tror jeg. HVIS det er tilfellet eksisterer ikke fri-vilje 100%!
Husker du på at din frie vilje ikke er din bevisste frie vilje, men den viljen din sjel har? Det du har bestemt deg for i dette livet, det er din frie vilje. Det er ikke nødvendigvis noe samsvar mellom dette og egoets vilje.
Antall ord: 142
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Re: Karma og skyld

Innlegg av Eireen »

Wiz1 skrev:Ser nå at flere brukere har så blind tro på karma at det går ut over dømmekraften. Det gjelder ikke bare nå i det siste, men for å strekke den litt lenger så alle skjønner poenget;


Baneheia ofrene hadde pga tidligere handlinger, kanskje i tidligere liv gjort seg fortjent til sin skjebne.
Barna i Afrika som dør av sult har seg selv å takke
Tsunamiofrene var skyldige alle sammen. Ingen uskyldige omkom.
Desverre har jeg opplevd at mennesker som kaller seg selv "åndelige" er blant de som har det synet Wiz1 viser til. Når jeg har stått ovenfor en slik person har jeg ofte spurt den følgende "Hvis det nå er slik at barn som sulter i hjel har seg selv å takke pga sitt karma, hvordan kan du være sikker på at det ikke er ditt karma å hjelpe dem?" Som oftest har jeg ikke fått noen klare svar tilbake, hvilket sier mye.

Personlig tror på karma, men ikke i den betydning det er fremstilt her. Jeg tror på karma i den betydning at må gjøre opp for våre handlinger ovenfor andre, men dette skjer ikke i form av straff, men i form av erkjennelse.

Derimot tror jeg det er mulig å velge hvilke erfaringer vi ønsker å gjøre oss når vi skriver livsplanen vår. Vi kan med andre ord velge å bli født inn i et liv i den tredje verden. Det betyr likevel ikke at de som velger et slik liv, ikke fortjener eller ikke skal motta hjelp fra andre, da jeg mener dette er gunnen til at vi lever et jordiske liv - å lære å ha omsorg for hverandre og dele av de godene livet på jorden byr på.
Antall ord: 292
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links