Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenBilder av det første lyset

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tussa skrev:Vi får håpe sola holder seg, men om 800 millioner år er det visst slutt uansett da hvis vi skal stole på dagens forskere. No more univers!
Nå må du ikke skremme folk unødig da. :)

Solen er nå ca 4 milliarder år, og har fortsatt 4,5 milliarder år igjen.

Universet har enda bedre tid. Så vidt jeg vet finnes det ingen beregninger på hvor gammelt universet kan bli, men jeg har sett antagelser på at universet er i midten av dets levetid nå, hvilket vil si at det har ca 14 000 millioner år igjen. :)
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

BA skrev:
Tussa skrev:Vi får håpe sola holder seg, men om 800 millioner år er det visst slutt uansett da hvis vi skal stole på dagens forskere. No more univers!
Nå må du ikke skremme folk unødig da. :)

Solen er nå ca 4 milliarder år, og har fortsatt 4,5 milliarder år igjen.

Universet har enda bedre tid. Så vidt jeg vet finnes det ingen beregninger på hvor gammelt universet kan bli, men jeg har sett antagelser på at universet er i midten av dets levetid nå, hvilket vil si at det har ca 14 000 millioner år igjen. :)
ååååå. Puh. Ble nesten nervøs jeg nå.
Men BA. Universet kan vel aldri forsvinne? Det er jo uendelig stort. Den delen vi lever i kan jo bli borte med det er jo ikke alt.
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

Wiz skrev:
Hvis sola eksploderte ville lyset av eksplosjonen tatt 8 min til jorda. Effekten burde jo da ta lengre tid eller...?
Hvis sjokkbølgene etter soleksplosjonen(hvis hele sola ble spreng i millioner av biter med en gigantisk kinaputt) er raskere enn lyset så ville vi dødd uten enn anelse. Hvis lyset var er raskere ville vi sett at noe skjedde før det fikk innvirkning på oss.

Men dette er bare ren gjetning fra min side altså. Men hvis man tar utgangspunkt i at en person blir skudd i hodet av en geværkule som går raskere enn lyden, da vil han være død før han hører lyden av skuddet. Blir ikke det på samme måte?
Lysets hastighet er vel den raskeste bevegelse av energi vi vet om er det ikke? SÅ om solen skulle forsvinne ville vi se det aller først, og senere bli truffet av sjokkbølger og materie fra solen. kan sammenligne det med en atomeksplosjon da, LYSGLIMTET først, deretter SJOKKBØLGENE, så MATERIEN som blir slynget bort fra treffstedet. Materien ville sikkert beveget seg like fort eller fortere enn ei geværkule. Altså LYDEN sist. Da ville man altså bare SE og ikke HØRE noe slikt før man døde...

Mulig jeg tar helt feil, men slik ser jeg det for meg iallefall :)
Antall ord: 230
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:
BA skrev:
Tussa skrev:Vi får håpe sola holder seg, men om 800 millioner år er det visst slutt uansett da hvis vi skal stole på dagens forskere. No more univers!
Nå må du ikke skremme folk unødig da. :)

Solen er nå ca 4 milliarder år, og har fortsatt 4,5 milliarder år igjen.

Universet har enda bedre tid. Så vidt jeg vet finnes det ingen beregninger på hvor gammelt universet kan bli, men jeg har sett antagelser på at universet er i midten av dets levetid nå, hvilket vil si at det har ca 14 000 millioner år igjen. :)
ååååå. Puh. Ble nesten nervøs jeg nå.
Men BA. Universet kan vel aldri forsvinne? Det er jo uendelig stort. Den delen vi lever i kan jo bli borte med det er jo ikke alt.
Det har du sannsynligvis rett i, med utgangspunkt i den rådende teorien. Nå finnes det også andre teorier, selv om de til stadighet blir mindre sannsynlige. Da tenker jeg på f.eks. pulserende univers. Ut fra denne teorien vil dette universet nå en ende, før et nytt oppstår.

Universets størrelsesmessige uendelighet finnes det flere forklaringer på, og (no)en av dem går ut på at det er krumt, slik at man ved å bevege seg i en retning tilstrekkelig lenge, vil komme tilbake til utgangspunktet.
Om det finnes tilsvarende teorier på universets tidslinje kjenner jeg ikke noe til, men utelukker det ikke.
Antall ord: 245

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jan-Olav PPV skrev:Lysets hastighet er vel den raskeste bevegelse av energi vi vet om er det ikke? SÅ om solen skulle forsvinne ville vi se det aller først, og senere bli truffet av sjokkbølger og materie fra solen. kan sammenligne det med en atomeksplosjon da, LYSGLIMTET først, deretter SJOKKBØLGENE, så MATERIEN som blir slynget bort fra treffstedet. Materien ville sikkert beveget seg like fort eller fortere enn ei geværkule. Altså LYDEN sist. Da ville man altså bare SE og ikke HØRE noe slikt før man døde...

Mulig jeg tar helt feil, men slik ser jeg det for meg iallefall :)
Lyden består av trykkbølger, og trenger materie å forplante seg i. Derfor kan ikke lyden forplante seg i områder uten atmosfære. Altså vil ikke lyd fra en slik eksplosjon komme i det hele tatt.

Hvorvidt gravitasjonens hastighet er større, lik eller mindre enn lysets kjenner jeg ikke til noen viten om.
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jan-Olav PPV skrev:Wiz skrev:
Hvis sola eksploderte ville lyset av eksplosjonen tatt 8 min til jorda. Effekten burde jo da ta lengre tid eller...?
Hvis sjokkbølgene etter soleksplosjonen(hvis hele sola ble spreng i millioner av biter med en gigantisk kinaputt) er raskere enn lyset så ville vi dødd uten enn anelse. Hvis lyset var er raskere ville vi sett at noe skjedde før det fikk innvirkning på oss.

Men dette er bare ren gjetning fra min side altså. Men hvis man tar utgangspunkt i at en person blir skudd i hodet av en geværkule som går raskere enn lyden, da vil han være død før han hører lyden av skuddet. Blir ikke det på samme måte?
Lysets hastighet er vel den raskeste bevegelse av energi vi vet om er det ikke? SÅ om solen skulle forsvinne ville vi se det aller først, og senere bli truffet av sjokkbølger og materie fra solen. kan sammenligne det med en atomeksplosjon da, LYSGLIMTET først, deretter SJOKKBØLGENE, så MATERIEN som blir slynget bort fra treffstedet. Materien ville sikkert beveget seg like fort eller fortere enn ei geværkule. Altså LYDEN sist. Da ville man altså bare SE og ikke HØRE noe slikt før man døde...

Mulig jeg tar helt feil, men slik ser jeg det for meg iallefall :)
Man har klart å få enkelte elektroner til å bevege seg fortere enn lyset. Men den er bare på korte avstander. Når man tenker på lyset så tenker man gjerne at det er det raskeste som finnes. Men det er altså bare 300 000 km i sekundet. Jeg tror ikke det er det raskeste.

Man sier jo osgå at ånder kan bevege seg hvor man vil på ingen tid omtrent. Det er fortere enn lyset hvis det er sant. Men det er vel litt utenfor vitenskapen.
Antall ord: 319

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

BA skrev:
Lyden består av trykkbølger, og trenger materie å forplante seg i. Derfor kan ikke lyden forplante seg i områder uten atmosfære. Altså vil ikke lyd fra en slik eksplosjon komme i det hele tatt.
Det har du helt rett i BA,vi ville ikke høre noe om vi var ute i verdensrommet. Men mener du at det ikke ville være noe som helst "bølger" som inneholdt en potensiell lydstyrke?? Vi mennesker står jo på jordskorpa, med en atmosfære over oss :) så om disse eventuelle bølgene brøt gjennom og inn i vår atmosfære, ville det da ikke bli lyd??

Spør sikkert veldig dumme spørsmål men :)
Antall ord: 121
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jan-Olav PPV skrev:
Det har du helt rett i BA,vi ville ikke høre noe om vi var ute i verdensrommet. Men mener du at det ikke ville være noe som helst "bølger" som inneholdt en potensiell lydstyrke?? Vi mennesker står jo på jordskorpa, med en atmosfære over oss :) så om disse eventuelle bølgene brøt gjennom og inn i vår atmosfære, ville det da ikke bli lyd??

Spør sikkert veldig dumme spørsmål men :)
Mellom solen og oss er det en avstand på 8 lysminutter. I dette området finnes ingen atmosfære som kan bære lyden videre.
Vi har altså et alvorlig linjebrudd å hanskes ned.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Leste i seth materialet jorden har befunnet seg 7 ganger før på omtrent samme plassen i universet. Hvis det er riktig spiller tiden ingen rolle for oss.
Antall ord: 28
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Jan-Olav PPV skrev:BA skrev:
Lyden består av trykkbølger, og trenger materie å forplante seg i. Derfor kan ikke lyden forplante seg i områder uten atmosfære. Altså vil ikke lyd fra en slik eksplosjon komme i det hele tatt.
Det har du helt rett i BA,vi ville ikke høre noe om vi var ute i verdensrommet. Men mener du at det ikke ville være noe som helst "bølger" som inneholdt en potensiell lydstyrke?? Vi mennesker står jo på jordskorpa, med en atmosfære over oss :) så om disse eventuelle bølgene brøt gjennom og inn i vår atmosfære, ville det da ikke bli lyd??

Spør sikkert veldig dumme spørsmål men :)
1. Det produseres ikk lyd i lufttomt rom - ergo ingen lyd.
2. Lyden vil være den siste opplevelsen etter trykkbølgen.

På grunnlag av dette så er vel lyden kun teoretisk fordi alt og alle ville være blåst ut av eksistens før lyden i det hele tatt vill nå noen ?
Vil et tre som faller i skogen lage noen lyd dersom ingen var der å kunne høre det?
Antall ord: 197
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

larsrolle skrev:
1. Det produseres ikk lyd i lufttomt rom - ergo ingen lyd.
2. Lyden vil være den siste opplevelsen etter trykkbølgen.

På grunnlag av dette så er vel lyden kun teoretisk fordi alt og alle ville være blåst ut av eksistens før lyden i det hele tatt vill nå noen ?
Vil et tre som faller i skogen lage noen lyd dersom ingen var der å kunne høre det?



1.nei det produseres ikke lyd i lufttomt rom. Men ville vi få ett "smell" da sjokkbølgene traff vår atmosfære?
2.Ja det vil være slik jeg sa i første innlegget, at lyden ville komme sist, om det i det hele tatt kom lyd. Sikkert ingen som ville være levende nok til å høre lyden, men trur den fremdeles er der, også i skogen :)
Antall ord: 144
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tussa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 185
Startet: 21 Aug 2005 11:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jorda
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Tussa »

BA skrev:
Tussa skrev:Vi får håpe sola holder seg, men om 800 millioner år er det visst slutt uansett da hvis vi skal stole på dagens forskere. No more univers!
Nå må du ikke skremme folk unødig da. :)

Solen er nå ca 4 milliarder år, og har fortsatt 4,5 milliarder år igjen.

Hehe! Innen den tid bør isåfall menneskene og jordsmonnet gått igjennom en forandring som gjør at vi og jorda tåler den høye varmen og strålene. Eller funnet opp en helsikka til solkrem for om 800 millioner år er det ikke levelig på denne planeten lengre i forhold til solens styrke.
Universet har enda bedre tid. Så vidt jeg vet finnes det ingen beregninger på hvor gammelt universet kan bli, men jeg har sett antagelser på at universet er i midten av dets levetid nå, hvilket vil si at det har ca 14 000 millioner år igjen. :)
Dagens beregninger går utpå at de ikke har satt sluttdato da forskerne er meget overrasket over at universet stadig er i ekspansasjon. De mener at universet næres av den mørke massen/energien, og så lenge den eksisterer vil universet stadig utvides.

Vil vi høre det hvis sola smeller? Nei. For det første hadde vi ikke klart oss: Den ekstreme varmen i den tidlige flammeballen av eksplosjonen ville gjort oss til toast øyeblikkelig. Dette bygger jeg på forskernes uttalelser i forhold til BigBang. Litt barnslig lyd på min PC, men den som har litt mer mikkmakk og lydstyrke kan kanskje få denne lyden til å bli litt kul. Gå inn på undernevnte nettside og hør den første lyden i universet. En millon år komprimert til 5 sek. Pluss mye annet lydsnavvel fra det ytre roms dannelse.

Ved å analysere den kosmiske bakgrunnsstrålingen har en amerikansk forsker laget lydsporet til Universets begynnelse. Venter du en kjempesmell, får du deg en overraskelse. De lyseste tonene i soundtracket til Universets begynnelse, er opprinnelsen til de første stjernene. De ble slått på rundt 200 millioner år etter Big bang - mye tidligere enn forskere har trodd til nå. Lyden av Universets første én million år begynner som noe midt imellom en akkord og en buldring, som blir stadig dypere og med stadig økende volum. Etter hvert går Universet over i en vislelyd. Volumet var på nivå med dette.
Skiftet er vanskelig å høre, fordi det overdøves av to andre effekter. For det første blir tonene stadig lavere – flere oktaver lavere, i det dypere toner legges til blandingen og bølgene strekkes av Universets utvidelse. Kombinert med verdensrommets stadig økende volum, blir lyden ganske lik et jetfly som suser forbi. Ironisk nok begynte Big bang stille. Hvislelyden er dannelsen av skodde i universet. Vanskelig å få med seg på så få sekunder men..

Du kan laste ned flere lydspor av Universets opprinnelse fra professor Whittles egen hjemmeside, som du finner en lenke til nedenfor:

Lenker:

Professor Mark Whittle: Hjemmeside
Professor Mark Whittle: Big Bang Acoustics: Movie and Sound Files
Antall ord: 514
Man skal ikke tro at man vet noe, før man vet hva man tror!

http://www.start.no/tegneserier/m/?1127858400

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Har problem med å skjønne dette.Lever vi i en boble som utvider seg. Hva er i så fall utenfor boblen? Et ubegrenset univers? eller ingenting?
Ingenting tror jeg det ikke er da det må være masse eller rom!!
Antall ord: 40
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jan-Olav PPV skrev:1.nei det produseres ikke lyd i lufttomt rom. Men ville vi få ett "smell" da sjokkbølgene traff vår atmosfære?
2.Ja det vil være slik jeg sa i første innlegget, at lyden ville komme sist, om det i det hele tatt kom lyd. Sikkert ingen som ville være levende nok til å høre lyden, men trur den fremdeles er der, også i skogen :)
  1. Ja, dette kan være mulig. Og avhengig av hvordan sola skulle eksplodere, kunne vi fått masse gasser slynget ut i tilstrekkelige mengder til at lydbølgene kunne forplante seg.

    Dette er vel forsåvidt det som kommer til å skje i slow motion, at sola etterhvert vil vokse og sluke planetene som kretser rundt i de nærmeste banene.
  2. Ja, vi ville nok ikke hørt noe lyd uansett . :)
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tussa skrev:Lenker:

Professor Mark Whittle: Hjemmeside
Professor Mark Whittle: Big Bang Acoustics: Movie and Sound Files
Nå virker lenkene dine :)

Professor Mark Whittle: Hjemmeside
Professor Mark Whittle: Big Bang Acoustics: Movie and Sound Files
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links