Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynÅndelighet og andre mennesker

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Åndelighet og andre mennesker

Innlegg av zind »

Jeg lurer på hvordan din åndelige utvikling spiller inn på menneskene rundt deg?

Det blir ofte sagt at man utvikler seg selv gjennom alt dette, det blir også pratet om at vi alle er en del av den samme kilden. Og selv om mange her sier at hvis man har evner skal de brukes til å hjelpe andre, er det sjelden det blir nevnt noe om hva man faktisk gjør i forhold til de rundt seg. Jeg leste nettopp noe som traff meg: "Du er ikke alle planene og drømmene dine, eller tankene du har om deg selv. Du er de tingene du gjør".
Antall ord: 106
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Re: Åndelighet og andre mennesker

Innlegg av >wiz »

zind skrev:Jeg lurer på hvordan din åndelige utvikling spiller inn på menneskene rundt deg?
Ikke annet enn at jeg blir et bedre menneske. Kanskje...?

Tror ikke jeg helt skjønte spørsmålet.
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Ja.. det var vel det underliggende spørsmålet:
fører den åndelige utviklingen til at man blir et bedre menneske?

Sier det fordi jeg synes i mye av det paranormale har penger tatt overhånd, og fordi jeg synes mange av de som påroper seg evner av diverse slag ikke virker spesielt empatiske av seg. For meg er det å gjøre en positiv forskjell i hverdagen en stor del av åndelighet.
Antall ord: 73
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Ja altså jeg synes ikke det er pent å ta 500 kr for å fortelle at du en dag møter drømmeprinsen.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg synes heller ikke det er greit. Ikke fordi jeg har kastet bort penger på sånt, svært lite av pengene mine har gått til noe annet enn bøker når det gjelder det paranormale. Likevel ER det mange som blir lurt, kanskje kan de skylde på seg selv. Likevel er det trist, for de som ikke vet så mye om disse tingene fra før kan fort havne hos feil personer. Det kan føre til enda fler misforståelser og negativitet rundt dette emnet, jeg vil faktisk dra det så langt som å si at en del faktisk blir hjernevasket også. Jaja.. man kan jo ikke stoppe folk i drive buisness heller.... man kan bare la vær å støtte de som driver svindel. Then again, jeg ville heller ikke ha brukt penger på en som virkelig har evner, men som er kjepphøy og usympatisk, uansett hvor flink og begavet personen er.

Det var vel en avsporing, mildt sagt. Spørsmålet er fortsatt: hvordan forholder menneskene her inne seg til andre og gjør noe positivt ut av sin egen utvikling?
Antall ord: 187
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Martine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 53
Startet: 22 Jan 2005 14:29
19

Innlegg av Martine »

Jeg tror jeg har blitt et bedre og litt mer mangfoldig menneske etterhvert som jeg begynte å utvikle min åndelighet. F.eks så mediterer jeg en del og merker positiv forandring i form av mindre stress, da blir jeg mer tolerant og derav mer fornøyd med meg selv og så legger jeg bedre merke til andres behov. Jeg har også innsett at jeg faktisk må tro litt på meg selv også og mange andre positive ting :)
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Martine skrev:Jeg tror jeg har blitt et bedre og litt mer mangfoldig menneske etterhvert som jeg begynte å utvikle min åndelighet. F.eks så mediterer jeg en del og merker positiv forandring i form av mindre stress, da blir jeg mer tolerant og derav mer fornøyd med meg selv og så legger jeg bedre merke til andres behov. Jeg har også innsett at jeg faktisk må tro litt på meg selv også og mange andre positive ting :)
Dette igjen må jo også virke inn postivit på dine omgivelser ikke sant, opplever det slik iallfall selv.. men til det andre: jeg har nok aldri vært til å ty til diverse spåkoner for å vite ting som jeg egentlig ikke trenger å vite eller innerst inne vet svaret på.. de to gangene jeg gjorde var for moro skyld og underholdningen idet, uten å la det styre min fremtid etc, det hadde dessuten ingen negativ innvirkning på lommeboken da heller :lol:

selv om vi forbanner slike som lurer penger ut av folk på det viset må vi også huske at den som søker og ønsker denne tjenesten er også ansvarlig for sine valg.. tjenester og etterspørsel.. :mozilla_wink:
Antall ord: 195
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Bare for å ha sagt det.....
Nå er det ikke bare alternative "svindlere" som tar penger ifra deg med tjenester som de tilbyr.
Se til de forskjellige menigheter rundt om. De kan blakke deg ganske fort dersom du blir grepet inn i deres garn.

Nå må det også sies at både det alternative og en menighet kan gi deg positive opplevelser og selvfølgelig negative slike.

Uansett så tror jeg at du, ved å utvikle deg åndelig, blir et bedre og med vennlig og tålmodig menneske ovenfor dine omgivelser.
Vel og merke dersom dette er en utvikling som du ikke absolutt må pådytte andre; at det er din egenutvikling.
Antall ord: 110
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Re: Åndelighet og andre mennesker

Innlegg av Atmi »

zind skrev:Jeg lurer på hvordan din åndelige utvikling spiller inn på menneskene rundt deg?
Veldig mye. Jeg jobber med mennesker og bruker hele tiden min intuisjon for å finne svar på hva som er riktig og ikke rikgit i forhold til enkeltmenneske. Jeg healer ikke da, ikke uten å spørre - og ettersom jeg i hverdagsslige situasjoner ikke vanligvis prater i termer som healing og intuisjon, så gjør jeg ikke det med alle. Men healing er mer enn det, kjenner godt at jeg koker over av varme med noen mennesker, så noe skjer selv om intensjonen ikke er å presse på folk ting de ikke ønsker eller har bedt om eller blitt tilbudt.

Merker det veldig godt på folk fordi de stadig vil ha mer. Eks - en skadet person. Da finner jeg den kremen jeg føler er best og prøver og masserer der jeg mener og tror er best. I de aller fleste tilfellene settes det stor pris på og blir brukt videre etterpå.

Dette er også noe jeg tror er veldig viktig, for mye kan gjøres uten å være så vanvittig åndelig. Det går helt fint å bare lytte til seg selv, magafølelsen som ikkeåndelige folk kaller det :)

Men jeg har lært meg å, i større grad enn da jeg var yngre, stole på intuisjonen. La den lede meg i hva som er best,. Enten det gjelder fysisk behandling eller det gjelder samtale. Lar intuisjonen fortelle meg om vedkommende liker sånn eller sånn, om vedkommende trenger direkte tale eller man må være mer forsiktig osv. Og jeg er heller ikke redd for å si "jeg oppfatter det som at du tenker, tror, føler - slik eller slik" - og erfarer at det er veldig nyttig. Og igjen, uten et fokus på det åndelige, men et fokus på det menneskelige og magafølelsen.


Men - jeg tror ikke at jeg er et bedre menneske. Jeg tror at jeg er heldig som får informasjon som gjør at andre setter pris på det jeg gjør. Men jeg personlig, tror i grunn ikke intensjonene mine er bedre enn andres. Jeg har bare vært så heldig at jeg har funnet en måte der jeg kan finne løsninger som settes pris på.

Atmi
Antall ord: 379

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Åndelighet og andre mennesker

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:Ikke annet enn at jeg blir et bedre menneske. Kanskje...?
Ouuu! Uffda.

Hvis mange tenker slik, tror jeg vi kan være på vei til å komme ille ut.

Hvis du tror du blir et bedre menneske av åndelig utvikling, tror du andre som ikke utvikler seg åndelig ikke blir bedre mennesker?

Dermed ser det ut til at du tror du blir et bedre menneske enn oss andre på grunn av din åndelige utvikling.

Håper jeg ser litt feil her, men trenger nok litt hjelp til å se hva som er feil.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fjosa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 24 Okt 2005 11:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad i Hedmark.

Innlegg av Fjosa »

Vil bare påpeke at det var flere enn wiz som skrev at de hadde blitt et bedre menneske... Syns det er mye kritisering av wiz her på forumet, er ikke riktig at bare han blir kritisert da flere skriver det samme.
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tussa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 185
Startet: 21 Aug 2005 11:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jorda
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Tussa »

Mitt prinsipp er ganske enkelt og har vært uforanderlig igjennom alle år: Du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Det synes jeg er en fin leveregel.
Hva har Paranormal gjort for meg? Fått meg til å undersøke flere aspekter av livet. Gjort meg enda mere oppmerksom på at den åndelige delen av livet mitt er viktigere enn den materialistiske og DET er til stor hjelp i hverdagen. Jeg føler jeg begynner å få flyttet fokuset over på det som er viktig her i livet og verdsetter det jeg opplever i hverdagen.

Jeg er mere bevisst på å lære av mine feil og bli et bedre medmenneske, hvilket har gjort at jeg har blitt tøffere til å komme i prat med mennesker som er "på det skrå planet i livet," samt de som tilhører "overklasse og fiffen". Og det gjør jeg fordi jeg føler meg i likeverd med alle mennesker rundt meg for tiden. Uansett hvilke "sosiale lag" vi tilhører her i livet er vi alle mennesker på samme planet med sjel og ånd. Min hverdag blir rikere av at jeg husker det for det gir meg en oppriktig god kontakt med mennesker som jeg får godt innblikk i og lærer mye av.

Mennesker som oppfører seg dårlig mot andre er rotløse sjeler i mine øyne. Mennesker som ikke har funnet sjelefred med seg selv og ikke funnet meningen med livet. (Det er jo den alle virrer rundt etter på denne klode). Mengelen på sjelelig trygghet gjør at man fort blir et produkt av å skyve hverdagen foran seg. Mennesker som ikke tør å tenke, ikke tør å føle. Ikke rart de ikke vet konsekvensen av det de gjør mot andre menneskers følelser og tanker. Ikke rart at enkelte havner i disharmoni med verden og menneskene rundt seg og ender opp med rusavhengighet eller i motsatt ende med trang til materialistiske goder og suksessavhengighet. Uansett hvilken menneskegruppe man tilhører og hvilket adelsklasse man er i, er det viktig å gjøre som Finn Kalvik sier: å finne seg sjæl. (og sin sjel)
Antall ord: 364
Man skal ikke tro at man vet noe, før man vet hva man tror!

http://www.start.no/tegneserier/m/?1127858400

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tussa skrev:Mitt prinsipp er ganske enkelt og har vært uforanderlig igjennom alle år: Du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Det synes jeg er en fin leveregel.
Det er en leveregel jeg ikke vil støtte. Du har dine grenser for privat sfære, og jeg har mine. Du vil neppe at jeg skal påtvinge deg mine grenser her.

Om jeg synes det er greit å bli kysset, skal jeg bare gå bort å kysse enhver jeg har lyst til?
Hva har Paranormal gjort for meg? Fått meg til å undersøke flere aspekter av livet. Gjort meg enda mere oppmerksom på at den åndelige delen av livet mitt er viktigere enn den materialistiske og DET er til stor hjelp i hverdagen. Jeg føler jeg begynner å få flyttet fokuset over på det som er viktig her i livet og verdsetter det jeg opplever i hverdagen.
Er ikke det materielle viktig? Hvor lenge overlever du uten mat, drikke og varme? Dette er primærbehovene, og først når disse er fylt, kommer sekundærbehovene inn i bildet. Dette er sosial kontakt, verdsettelse mm.
Jeg er mere bevisst på å lære av mine feil og bli et bedre medmenneske, hvilket har gjort at jeg har blitt tøffere til å komme i prat med mennesker som er "på det skrå planet i livet," samt de som tilhører "overklasse og fiffen". Og det gjør jeg fordi jeg føler meg i likeverd med alle mennesker rundt meg for tiden. Uansett hvilke "sosiale lag" vi tilhører her i livet er vi alle mennesker på samme planet med sjel og ånd. Min hverdag blir rikere av at jeg husker det for det gir meg en oppriktig god kontakt med mennesker som jeg får godt innblikk i og lærer mye av.
Ja, er det ikke fint å kunne sette merkelapper i hytt og pine, og kunne kommunisere med dem likevel?
De "på det skrå planet" synes nok det er fint at du prater med dem. De var nok bekymret for at du ikke skulle føle deg likeverdig dem.
Mennesker som oppfører seg dårlig mot andre er rotløse sjeler i mine øyne. Mennesker som ikke har funnet sjelefred med seg selv og ikke funnet meningen med livet.
Mener du at å diagnostisere andre mennesker setter dere likeverdig? For min egen del føler jeg at de som prøver å sette en syk merkelapp på meg setter seg selv høyere enn meg.
(Det er jo den alle virrer rundt etter på denne klode). Mengelen på sjelelig trygghet gjør at man fort blir et produkt av å skyve hverdagen foran seg. Mennesker som ikke tør å tenke, ikke tør å føle. Ikke rart de ikke vet konsekvensen av det de gjør mot andre menneskers følelser og tanker. Ikke rart at enkelte havner i disharmoni med verden og menneskene rundt seg og ender opp med rusavhengighet eller i motsatt ende med trang til materialistiske goder og suksessavhengighet. Uansett hvilken menneskegruppe man tilhører og hvilket adelsklasse man er i, er det viktig å gjøre som Finn Kalvik sier: å finne seg sjæl. (og sin sjel)
Nå skal jeg ikke si noe mer stygt om det du sier her. Nå har jeg vært slem nok.

Slik selvrettferdighet som vises her gjør at jeg bare er nødt til å pirke litt borti med en kjepp.
Det er mange jeg kunne angrepet her, så mitt innlegg er ikke rettet mot personen, men holdningene.

Fjosa:
Du har rett, wiz var den første som skrev noe slikt i denne tråden, derfor var det ham jeg siterte.
Antall ord: 617

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 03 Aug 2005 13:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av snowfall »

Har alltid vært et godt menneske jeg...men Paranormal har gitt meg svar på mye,god hjelp har jeg også fått.Morsommere å diskutere når man vet litt mer om ulike tema.Har også brukt noe av det jeg har funnet her inne til å hjelpe venner.Men et bedre menneske?Neppe,litt klokere?Ja. :mozilla_smile:
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 03 Aug 2005 13:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av snowfall »

Med materialistisk tenker jeg:
Overdose av ting og tang man overhode ikke er avhengig av for å overleve i dette landet...Vel,slik forstod jeg Tussa.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links