Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHva er våre beste bevis?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

>wiz

Hva er våre beste bevis?

Innlegg av >wiz »

Hva er det beste argumentet/beviset vi har for at mennesket har en sjel?
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Re: Hva er våre beste bevis?

Innlegg av Gjesten »

>wiz skrev:Hva er det beste argumentet/beviset vi har for at mennesket har en sjel?
Kansje så enkelt at vi ikke greier og svare på det :mozilla_tongue:
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Hvordan vet vi egentlig at vi har en sjel? :mozilla_cool:
Antall ord: 11
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

at vi har følelser kanskje.... eller.... denne var hard... :mozilla_undecided:
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Det første spm man burde stille er jo hva sjelen egentlig er :)
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Kanskje fordi at vi er betydelig annerledes enn en maskin? At vi kan tenke uten input utenifra?
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 167
Startet: 01 Jun 2005 02:13
18

Innlegg av skytte »

At vi drømmer, men er jo 1000 vis av meninger om hva drømmer kommerav.Personlig vil jeg si å drømme er en reise med sjelen...Å UKO synes jeg er er ett sterkt bevis på at vi har en sjel.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

...Å UKO synes jeg er er ett sterkt bevis på at vi har en sjel.
Kan du bevise UKO???
Antall ord: 18
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Det er vel akkurat en av de tingene forskerne ikke klar å finne ut av: at mennesket er så bevisst, hvor bevisstheten kommer fra og hva den er?

Det har jo blitt intervjuet tusenvis av mennesker som har hatt nærdøden opplevelser,vært klinisk døde og forteller at de fortsatt var bevisste. Så har man ut av kroppen opplevelser, dette har det blitt gjort parapsykologiske tester på hvor de plasserte en kvinne som hadde daglige obe opplevelser i et rom sammen med en tallkode. Dvs hun skulle sove der over natten og hadde kun en seng å ligge i. Høyt oppe på veggen, rett under taket, var det plassert en hylle. Oppå hyllen lå tallkoden. Koden kunne ikke se fra noen vinkler av rommet, med mindre man kunne komme seg opp rett under taket. Neste morgen kunne kvinnen fortelle tallkoden, og hun hadde slike bevisste obe opplevelser ofte. Dette betyr jo i såfall at vi er bevisst selv når vi er et sted uten kroppen vår, og selv når kroppen vår er død. Er ikke den "bevisstheten" det vi definerer som sjel? eller? Da må jo i såfall disse testene og det alle disse menneskene sier stemme. Det er i allefall ekstremt mange som opplever ting som er så uforklarlige og komplekst at de tror det er noe mer. Finnes det er ordbokforklaring for ordet "sjel"? :)
Antall ord: 235
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Atmi skrev:Kanskje fordi at vi er betydelig annerledes enn en maskin? At vi kan tenke uten input utenifra?
Kan vi?

Vi kan tenke nye tanker, men er ikke de trigget av impulser utenfra?
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
NoMore

Innlegg av NoMore »

Å bevis at UKO finnes?

For ca et år siden gikk det et program om akkurat dette på NRK1.
Der var det en lege som hadde operert ei dame, og midt i operasjonen så ting ut til å gå galt. Hun ble erklært hjernedød pga at de ikke kunne måle noe aktivitet i hjernen hennes.

Men av en eller annen grunn våknet hun i live igjen, og legene trodde ikke sine egne øyne. Før så trodde man at hvis man ble erklært hjernedød, så kunne man umulig komme tilbake til hektene. Det gjorde altså denne kvinnen.

Det som var sykt med dette var at kvinnen i etter tid mente å ha sett hele operasjonen ovenifra, og sett seg selv og legene, og hun kunne tilogmed beskrive hele operasjonsrommet, fra hvordan legene så ut til hva som hang på veggen.

Og det som var ennå mer utrolig, var at dama var født blind, og var det også når hun våknet etter operasjon.

Vet det er et dokument på nettet et sted, der legen som var vitne til dette har skrevet en rapport på hele hendelsen. Skal se om jeg kan finne den... Kanskje noen andre av dere har hørt om dette og kanskje har en link til dette dokumentet?
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Hadde vært bra hvis du fant en link ja.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gjest_3

Innlegg av gjest_3 »

Tror følelsene våre er et sterkt bevis på at vi har sjel. Vi setter kjærligheten høyere enn fysiologiske behov. Noe som beviser at vi har noe inni oss som er mer enn alt vi ta kan ta på og se.
Bare det at vi kan ofre livet vårt for at andre skal ha det bra beviser at vi ikke er vandrende kjøttklumper som er styrt kun av instinkt og kroppslige behov. Da hadde vi vært mye mer egoistiske enn det vi er nå.
Jeg tror ikke kjærlighet eksisterer mellom to mennesker, men mellom to sjeler.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

sonjaera skrev:Tror følelsene våre er et sterkt bevis på at vi har sjel. Vi setter kjærligheten høyere enn fysiologiske behov. Noe som beviser at vi har noe inni oss som er mer enn alt vi ta kan ta på og se.
Bare det at vi kan ofre livet vårt for at andre skal ha det bra beviser at vi ikke er vandrende kjøttklumper som er styrt kun av instinkt og kroppslige behov. Da hadde vi vært mye mer egoistiske enn det vi er nå.
Jeg tror ikke kjærlighet eksisterer mellom to mennesker, men mellom to sjeler.
Hvis en fremmed bie kommer inn i et vepsebol så vil den bli angripet. De vil gjøre alt for å forsvare dronningen. Tilogmed stikke inntrengeren slik at de selv dør. Og bier handler kun på instinkt.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Kjærligheten er sterk den sonjaera :) Før var jeg helt sikker på at det jeg følte var det eneste som kunne fortelle meg noe om hvem jeg egentlig er.
Antall ord: 31
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links