Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKK1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Gjesten

1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Innlegg av Gjesten »

Hva skjer med intergreringen av utlendinger de er jo overrepresentert i norske fengsel ?

Er det vår kultur som er vanskelig og leve etter for de eller er det rett og slett kjeltringer?

:mozilla_wink:
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
>wiz

Innlegg av >wiz »

Enkelte innvandreregrupper som Pakistanere og Somaliere er bare mer kriminelle. Se på landene de kommer ifra.


Faktisk har vi innvandringsstopp i dette landet og den bør vi opprettholde.
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

men det er jo sånn vi velger å integrere :P
plassere de i fengsel først og lære dem kulturen våres :D
Antall ord: 22
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rottulf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 99
Startet: 14 Jun 2005 15:06
18
Kjønn (valgfri): Guteslamp
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av Rottulf »

Innavl!

Hehe, neida
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Hva betyr dette med integrering? ja det har jeg ofte lurt på..Betyr det at de må legge av sitt gamle tankesett og begynne å tenke slik vi etniske nordmenn gjør, i store trekk da? Isåfall tror jeg at det blir en vanskelig ting om ikke umulig for mange av våre nye landsmenn å gjenomføre. For å si det slik; det er vel lettere sagt en gjort. :mozilla_wink:
Antall ord: 70
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Man trenger ikke tenke som oss, bare oppføre seg på en måte som ikke kommer i konflikt med vår straffelov. Det bør ikke være mye forlangt.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

>wiz skrev:Man trenger ikke tenke som oss, bare oppføre seg på en måte som ikke kommer i konflikt med vår straffelov. Det bør ikke være mye forlangt.
Ja vi må jo følge andre lands regler når vi er der??
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Re: 1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Innlegg av Atmi »

jaktmann skrev:Hva skjer med intergreringen av utlendinger de er jo overrepresentert i norske fengsel ?

Er det vår kultur som er vanskelig og leve etter for de eller er det rett og slett kjeltringer?

:mozilla_wink:
En stor grunn er at de har en vanskelig bakgrunn. Akkurat som norske mennesker vokst opp med krig og tvang og vold blir vanskeligstilte, så gjelder det for innvandrerne. Vi er ganske like sånn sett

Atmi
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Re: 1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Innlegg av Gjesten »

Atmi skrev:
jaktmann skrev:Hva skjer med intergreringen av utlendinger de er jo overrepresentert i norske fengsel ?

Er det vår kultur som er vanskelig og leve etter for de eller er det rett og slett kjeltringer?

:mozilla_wink:
En stor grunn er at de har en vanskelig bakgrunn. Akkurat som norske mennesker vokst opp med krig og tvang og vold blir vanskeligstilte, så gjelder det for innvandrerne. Vi er ganske like sånn sett

Atmi
Ja det er vi enige om, men vi kan da ikke la det forsette som no, altfor mye vold og fanskap i norge no, tør jo nesten ikke slippe barna ut uten og passe på hele tia :(
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Re: 1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Innlegg av >wiz »

Atmi skrev:
jaktmann skrev:Hva skjer med intergreringen av utlendinger de er jo overrepresentert i norske fengsel ?

Er det vår kultur som er vanskelig og leve etter for de eller er det rett og slett kjeltringer?

:mozilla_wink:
En stor grunn er at de har en vanskelig bakgrunn. Akkurat som norske mennesker vokst opp med krig og tvang og vold blir vanskeligstilte, så gjelder det for innvandrerne. Vi er ganske like sånn sett

Atmi
Ja i noen tilfeller. Men det gjelder vel ikke 2generasjons pakistanere som er overrepresentert på ran og voldsstatistikken?
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Mye av grunnen desverre er nok at de rett og slett ikke ønsker å bli "norske". De vil gjerne ikke lære seg norsk, og ett annet moment er at norsk er faktisk er ett veldig vanskelig språk å lære seg. Se nå bare på Spania feks. Hvordan er vi norske der nede? Vi benker jo oss sammen under unnskyldning for at det er så langt hjem, og vi savner det norske! Så hvorfor i all verden skal ikke de kunne gjøre det samme? Gjelder det andre regler for dem som kommer til ett nytt land? De skal ikke få omgås andre fra sitt land fordi de må bli norske, mens vi kan omgåes hverandre når vi bosetter oss i ett annet land?

Det er ingen unnskyldning for at de skal bedrive kriminalitet, og sånne ting bør slås hardt ned på. Men så er det sånn at det de får fra systemet gjerne ikke er nok til at de klarer seg godt nok. Særlig ikke de som bor på mottak!

Litt av skylden har nok vi og. Jeg har feks aldri fått så mange stygge blikk som da jeg gikk gjennom Bergens gater leiende på to mørkhudede barn!
Antall ord: 210
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

>wiz skrev:Man trenger ikke tenke som oss, bare oppføre seg på en måte som ikke kommer i konflikt med vår straffelov. Det bør ikke være mye forlangt.
Ja, jo, er helt enig i det.
Antall ord: 40
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Re: 1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Innlegg av Atmi »

>wiz skrev:
Atmi skrev:
jaktmann skrev:Hva skjer med intergreringen av utlendinger de er jo overrepresentert i norske fengsel ?

Er det vår kultur som er vanskelig og leve etter for de eller er det rett og slett kjeltringer?

:mozilla_wink:
En stor grunn er at de har en vanskelig bakgrunn. Akkurat som norske mennesker vokst opp med krig og tvang og vold blir vanskeligstilte, så gjelder det for innvandrerne. Vi er ganske like sånn sett

Atmi
Ja i noen tilfeller. Men det gjelder vel ikke 2generasjons pakistanere som er overrepresentert på ran og voldsstatistikken?
Sånn teoretisk sett gjelder det nok også 2 generasjons utlendinger. Det er veldig vanlig at sønn gjør som far osv.

Om det er hele grunnen det vet jeg ikke, men det er nok en stor del av grunnen.
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 638
Startet: 11 Okt 2005 16:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Re: 1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Innlegg av Satsuki »

Atmi skrev:
>wiz skrev:
Atmi skrev:
jaktmann skrev:Hva skjer med intergreringen av utlendinger de er jo overrepresentert i norske fengsel ?

Er det vår kultur som er vanskelig og leve etter for de eller er det rett og slett kjeltringer?

:mozilla_wink:
En stor grunn er at de har en vanskelig bakgrunn. Akkurat som norske mennesker vokst opp med krig og tvang og vold blir vanskeligstilte, så gjelder det for innvandrerne. Vi er ganske like sånn sett

Atmi
Ja i noen tilfeller. Men det gjelder vel ikke 2generasjons pakistanere som er overrepresentert på ran og voldsstatistikken?
Sånn teoretisk sett gjelder det nok også 2 generasjons utlendinger. Det er veldig vanlig at sønn gjør som far osv.

Om det er hele grunnen det vet jeg ikke, men det er nok en stor del av grunnen.
I mange invandrerfamilier er det vanlig at foreldrene ikke behersker norsk godt nok til å forstå hva ungene deres driver med. En som gikk i klassen min lurte for eksempel foreldrene sine med at 1 var beste karakter. Om man kommer skeivt ut på skolen, er det lett å komme skeivt ut ellers og, og havne i et dårlig miljø. I tillegg har de en annen kultur der gutter blit oppdratt mye friere enn jenter, og i stor grad (jeg sier ikke at dette gjelder alle!) får gjøre som de vil. Dermed dannes lettere gjenger der man havner ut på skråplanet, hvilket kan bidra til statistikken slik den er.

Som andre generasjons innvandrer må man ofte også forholde seg til kulturforskjeller, nemlig mellom kulturen i hjemmet, og den norske kulturen ute. Kulturkræsj på den måten kan føre til enda tøffere problemer med å finne sin egen identitet, som leder til sterkere ungdomsopprør.

Enda en ting er at mange innvandrerfamilier ikke har så mye penger, fordi det er vanskelig for utlendinger som ikke beherksker språket å få seg jobb. Dette fører ofte til at man bosetter seg i belastede, "rimelige" områder, der det allerede er et dårlig miljø, for eksempel som følge av traumatiserte 1-generasjonsinnvandrergjenger.

I det hele tatt, det finnes mange mulige grunner til at statistikken er som den er, jeg sier ikke dermed at dette er totalt vanntette grunner, kun noe jeg har ressonnert meg fram til som mulige svar på det statistikken viser.
Antall ord: 395

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Taimi er inne på en del vesentlige ting her.

Det er mange årsaker til at statistikken er slik den er.

- Vi registrerer at det innenfor den organiserte kriminaliteten er et forholdsvis stort innslag fra tidligere østblokkland, som Polen, Litauen, Estland samt Balkan. Kriminelle nettverk er nå etablert i hvert eneste fylke i Norge, sier Roll-Mathiesen.

Altså har ikke dette med innvandrerdebatten å gjøre, men internasjonale ligaer som bare er på turne i Norge når de blir arrestert.

Hvordan de har kommet inn i landet avhenger av nasjonalitet. En del reiser fritt frem og tilbake til Norge fra land hvor det ikke kreves visum. Andre har skaffet seg arbeidstillatelse. Noen har kommet til Norge med visum, mens andre har klart å ta seg til Norge uten papirer. En del søker asyl, mens andre har oppholdt seg ulovlig i landet uten å la seg registrere.
Dette viser også at dette ikke vil være noe argument i innvandringsdebatten.

Artikkelen sier heller ikke om hvordan straffesakene ligger an. Vi vet at en god del er dømt for forskjellige forbrytelser, men gjelder dette alle? Kan noen sitte i fengsel mens myndighetene sjekker deres identitet osv, altså at man ikke har grunn til å tro at noe straffbart er skjedd? Hvor mange sitter i varetekt mens man etterforsker saker?
I et skriv fra SSB for noen år siden viste man at en statistikk som tilsynelatende viste grov overvekt hos innvandrere vedr. kriminalitet, ved nærmere ettersyn viste seg at innvandrerne faktisk var underrepresentert på all kriminalitet unntatt grov vold.
Antall ord: 255

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links