Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKK1 AV 5 I NORSKE FENGSEL

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 345
Startet: 04 Mai 2005 13:28
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ghettoen

Innlegg av Mystica »

Tror mye av problemet er at mor og far ikke lærer seg norsk.
De er også livredde for at barna skal bli norske (ikke bra..),
og sender ikke ungene i barnehage så de lærer seg språket.
Begynner de på skolen da så sliter de allerede ekstra mye.
Det også veldig mange gjør er å sende ungene til hjemlandet for å gå på skole der,
så når de kommer tilbake som voksne så kan de hverken språket,
eller vet noe om hvordan det norske samfunnet fungerer.
Mange utlendinger tolererer ikke nordmenn i det hele tatt og går og snakker nedsettende om oss,
kan du litt språk merker du fort det at de kan gå bak deg og snakke dritt om deg og nordmenn.
Veldig mange er her for bevisst å utnytte systemet og skaffe seg gode trygder og leve godt på det i feks. pakistan.
Dette gjør meg forbannet og jeg har sett mange eksempler på dette.
De som virkelig trenger å komme hit ønsker jeg velkommen,
men man må sette noen krav til de,norskurs og jobb osv.
Slik at de blir ordentlig integrert i det norske samfunnet.
Antall ord: 193
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

wiz skrev:
Engangsland? Hva mener du? At vi skal bruker millioner av kroner på vietnamisiske butikkbander, sette dem i Norske fengsel? Synes det er rart? De butikkbandene er svenske statsborgere så de skal utvises til sverige. Hvis du mener at det er bedre å blir sendt tilbake til hjemlandet enn å sitte i et Norsk fengsel er du på bærtur.
Å sendes hjem til sin familie i f.eks. Sverige eller Polen er ikke så avskrekkende straff. Å sitte i norsk fengsel regner jeg som større straff, uansett hvem som er på bærtur.
Mener du at vi skal bruke flerehundretusen kroner av våre skattepenger på å bure inne tyver som har stjålet sminke for 2000 kr på H&M?
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:Mener du at vi skal bruke flerehundretusen kroner av våre skattepenger på å bure inne tyver som har stjålet sminke for 2000 kr på H&M?
Hva jeg mener vi skal gjøre har jeg ikke sagt noe om, men jeg diskuterer noen problemer som dukker opp med de lettvinte FrP-løsningene som dukker opp her i forumet.
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Sannheten er vond å høre for folk som møter seg selv i døra, ja så vondt gjør det at de ikke vil erkjenne det engang. *LER* (så jeg rister) Og det som kommer kan ikke kalles for argumenter engang. :mozilla_tongue:
Antall ord: 42
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

BA skrev:
>wiz skrev:Mener du at vi skal bruke flerehundretusen kroner av våre skattepenger på å bure inne tyver som har stjålet sminke for 2000 kr på H&M?
Hva jeg mener vi skal gjøre har jeg ikke sagt noe om, men jeg diskuterer noen problemer som dukker opp med de lettvinte FrP-løsningene som dukker opp her i forumet.
Jeg synes ikke frp har lette løsninger. Jeg synes de har effektive løsninger i motsetning til alle andre partier som ikke engang kommer forslag. Det blir for dumt når frp blir beskyldt for å ha idiotiske løsninger at ingen klarer å komme med noe bedre.

Og hva er det som er så ille med enkle løsninger???
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Jeg er faktisk enig i at folk som kommer til norge for å få det bedre, både bør vise takknemlighet og respekt for oss og vår levemåte. Der er kanskje en grunn til at de vil være nettopp her og derfor blir hele greit merkelig mange ganger.

Selvfølgelig er det vanskelig å forstå at folk som tilsynelatende lider så vanvittig at de må forlate landet sitt - kommer hit og lager sjau og forbryter seg. At de ikke gidder lære seg norsk (endatil de selv har valgt dette landet foran sitt eget) og at de ikke vil respektere vår levemåte (endatil de har valgt denne som mer levelig enn sin egen)

Men vi glemmer en del ting her.

Vi glemmer først og fremst at det er helt oss selv som har laget det slik. Det er vi selv (mener nå norge som stat) som i utgangspunktet har så lite respekt for andre at vi har gjort det til en greie der folk faktisk hører rykter om at i norge, der kan du bo og trenger ikke jobbe. Det er et så flott land at der får vi penger og det vi trenger. Kom til norge alle sammen. Dette er faktisk riktig, mange som kommer hit har en sånn vinkling på det. Og da må vi ikke anklage dem - men se på oss selv. I tillegg kan vi prøve å sette oss inn i deres situasjon. Hva om vi var fattige og hørte at i England, der kan alle komme og få alt de trenger. Trenger ikke jobbe en gang, faktisk får du bare penger....

Ja - mange hadde reist der med den holdningen. Og en slik tro gjør noe med måten vi møter det nye landet på. Hva skjedde da Amerika ble befolket i sin tid - der var da mange nordmenn. Respekterte de vertslandet sitt mer enn hva innvandrere gjør her? Der var da masse kriminalitet der også - men jeg tror ikke hovedparten ble gjort av indianere for å si det slik.

Nå prøver jeg ikke å å forsvare noen her, heller ikke å sverte andre. Jeg bare tror at man ofte kan ha en tendens til å begynne i feil ende uten egentlig å se hva som blir gjort.

Hvem har lyst å reise tilbake til Sarajevoog bygge opp landet sitt - komme hjem til to vegger og masse løv - der siste minnnene var at de ble skutt på da de gikk ut døra? Er det så rart de heller vil være her når de har et tilbud om å bo her og leve her som oss? Jeg syns det det er trist for de som faktisk ønsker å bygge opp landet igjen, men jeg kan også på mange måter forstå folk som ikke orker eller er villige til det.

For de tenker nok ikke at de er noen andre, at vi eiger her og har definisjonsretten her. De tenker at dette er et land som er deres nye hjem. Noen føler takknemlighetsgjeld, andre tenker som det ble gjort da halve verden flyttet til amerika - det er deres rett.

Og heller ikke dette er negativt ment, det er bare vanskelig, sånn i en fart, og finne ord som passer helt.

Men hvis vi skal kunne endre noe vi ikke syns fungerer skikkelig, da er å sette seg inn i de andres situasjon, med hjertet, en veldig viktig start.

Hva jeg syns kan gjøres. Jeg er knallhard og syns det er helt greit med lukkede asylmottak. Ja, det syns jeg. Hvis folk flykter for å redde sitt eget liv, da er de glade for alt. Og et lukket mottak ville ikke blitt veldig negativt, men en trygg havn. Det som derimot er problem er at saksgangen tar så lang tid at et evt lukket mottak ville blitt som et fengsel. Dessuten plasserer de bitre fiender sammen og forventer at alt skal gå på skinner.

Vi - norge, har også en del ting vi bør se på - og å starte med oss selv er (i tillegg til å sette oss inn i andres situasjoner) også en god start. De som ikke har fått innvilget asyl, som ikke har rett til norskopplæring hva med dem? Først holder vi dem her i ugudelig lang tid, men mulighet til å lære språket, det får de faktisk ikke alltid.

Ja, der er mange ting. Og det er fryktelig dumt at vi gjennom politikken vår gjør at enda flere tikkende bomber går rundt i gatene. Ja, det er som om vi ønsker og presser frem vanskelige situasjoner for mennesker som har det vanskelig fra før.

Der er noen innvandrere og asylsøkere i dette landet som ikke oppfører seg bra. Det er jo ikke så rart da, der er noen nordmenn som ikke oppfører seg bra også. Og så er der noen som oppfører seg kjempebra men som gremmes over at deres landsmenn til tider kan vise lite respekt og utnytte systemet. Når disse folkene som faktisk oppfører seg bra skal fungere i samfunnet - da støter de stadig på ting som denne tråden eller annen kritikk, som går på farge eller rase eller land, og ikke på person. For en person som kjemper mye, og møter mye motgang og på toppen av alt blir mødt med så stor skepsis - så kan det faktisk være hva som gjør at akkurat denne personen gir opp - gir faen og lar det stå til. Ja, det går ann. For det å starte helt på ny, uten sin familie og sine venner rundt seg, det er vanseklig det, Vi hadde nok brukt noen psykologitimer selv om vi måtte gjort slikt. Og når de på toppen av alt bare møter frykt og kjeft og folk ser stygt på dem ---- vi må huske at det er mennesker som føler og tenker som vi gjør.

Og vi må vise respekt gjennom forventninger. Det vil si at vi forventer at de er oppegående mennesker. Dessverre er det slik i dag at mange møter en verden som forventer at de ikke gidder lære norsk, at de lar barna gå for lut og kalt vann, at de stjeler og lyver - og - vel, da er vi med på å produsere akkurat dette.

Men det er bare litt forskjellige tanker fra min side da. Jeg mener litt her og litt der. Jeg liker ikke hissige mennesker som skriker opp og blir truende om man er uheldig og kommer i deres vei - ikke i det hele tatt. Men jeg vil likevel gjerne prøve å forstå at dette er ikke alle, og jeg ønsker at de som ikke er slik, de skal vi heller ikke gjøre slik.

Atmi
Antall ord: 1136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:Hva jeg mener vi skal gjøre har jeg ikke sagt noe om, men jeg diskuterer noen problemer som dukker opp med de lettvinte FrP-løsningene som dukker opp her i forumet.
Jeg synes ikke frp har lette løsninger. Jeg synes de har effektive løsninger i motsetning til alle andre partier som ikke engang kommer forslag. Det blir for dumt når frp blir beskyldt for å ha idiotiske løsninger at ingen klarer å komme med noe bedre.

Og hva er det som er så ille med enkle løsninger???[/quote]Det enkle er ofte det beste :)

Det er ikke alltid at de mest lettvinte løsningene er de beste heller, og man må da kunne diskutere evt. problemer som kan dukke opp pga disse løsningene.
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Greit det kan vi godt. 1 problem med å ikke gjøre noe er det moralske forfallet som vil ramme samfunnet når lovlydige mennesker jobber seg i hjel og betaler økte skatter fordi kampen mot kriminalitet er dyr. Når det lønner seg å være kriminell er noe galt. Og det gjør det i dag.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:Greit det kan vi godt. 1 problem med å ikke gjøre noe er det moralske forfallet som vil ramme samfunnet når lovlydige mennesker jobber seg i hjel og betaler økte skatter fordi kampen mot kriminalitet er dyr. Når det lønner seg å være kriminell er noe galt. Og det gjør det i dag.
Vi er enige om at vi må reagere mot lovbryterne.
Hva med samfunnsstraff? Der de arbeider for offeret i saken til skaden er gjort opp for.

Dette vil føre til at lovbryterne koster samfunnet minst mulig penger, og at skadelidte får erstattet skadene. Alternativt kan skaden gjøres opp med forsikringsselskapet.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Samfunnstraff er fint. Burde brukt det mye mer i alle saker.
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rita
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 09 Mai 2005 22:53
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sandefjord

Innlegg av rita »

Har lest tråden , og må bare si, HELT ENIG med deg WIZ!!
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 306
Startet: 12 Mai 2005 07:40
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Steinkjer
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Thyrin »

Taimi:

Du skjønner at dette
når du sier "hyggelige, greie og hardtarbeidende personer", mener du da "de snille innvandrerne" som tar alle drittjobbene normenn ikke vil ha?
faktisk sier langt mere om dine holdninger enn mine?

Om jeg sa til deg "Du virker som en hyggelig, grei og hardtarbeidende person" , ville du virkelig tatt det som en fornærmelse?

Men slik at det ikke skal bli så vanskelig å forstå for deg;

Jeg mener de som jobber på butikker, på utesteder, som vasker gulv eller eier eget firma.
Eller som kjører taxi, jobber som leger, eller hva som helst annet!

Det jeg derimot ikke er særlig begeistret for er det faktum at folk (spesielt innvandrere) ikke får stillinger som står til den utdannelsen og de kvalifikasjonene de faktisk har.
Det synes jeg faktisk er rimelig latterlig........

Forøvrig synes jeg også det er ganske latterlig med folk som på død og liv må kvervulere, diskutere og vri ting i værste mulige (eller umulige) mening uansett hva, bare noen faktisk tar et annet standpunkt enn dem.
Antall ord: 182
Think evil thoughts ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
qinqong

Innlegg av qinqong »

Ja se hvordan disse svina underminerer våre dejlige lønninger og stjeler tilogmed jobbene våres:

http://www.nesteklikk.no/20051125/73603.html
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 306
Startet: 12 Mai 2005 07:40
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Steinkjer
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Thyrin »

Ja se hvordan disse svina underminerer våre dejlige lønninger og stjeler tilogmed jobbene våres:

http://www.nesteklikk.no/20051125/73603.html
Er det rart man blir forbanna?!?!
Antall ord: 30
Think evil thoughts ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Takk. :)

Her var det mange interessante linker.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links