Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSett at reinkarnasjon og karma ble bevist

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

>wiz

Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist

Innlegg av >wiz »

...ville det ført til mer eller mindre kriminalitet med tanke på karma, men også med tanke på at et mord ikke lenger vil være drap? Se for deg rettsystemet; Jeg dømmer deg til 2 år fengsel for urettmessig har frigjort to sjeler fra sitt legme!
Folk ville risikert straff i lang lang tid og et selvmord ville ikke lenger løst noen problemer.
( det gjør ikke det idag heller, men det vet jo ikke dem stakkar)

Ville folk tatt flere sjanser siden de vet de blir gjenfødt? Jeg tenker da på risikosport og andre sinnsyke ting som bilkjøring og fjellklatring uten sikkerhetsutstyr.
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Joda, du sier noe Wiz....
Likevel kan det hende at denne opplysningen også hadde gjort at det hadde blitt mindre kriminalitet, fordi man følte at det kanskje var en litt større sammenheng i ting. Det er ikke godt å si, men at folk hadde vært mer uforsiktig i forhold til risikosporter og slikt er ikke utenkelig. Likevel vil man fortsatt ha familie man er glad i, og vil sikkert fortsatt verne godt om livet sitt. Selv om man hadde visst at man ville få en ny sjanse, så får man aldri akkurat DENNE sjansen igjen. Hvis karma i tillegg var bevist, ville man kanskje tenke seg nøyere om fordi man visste man hadde en "lekse å lære". Kanskje ville det være enklere å takle motgang også..

Ikke godt å si du, men om det nå en gang er slik at reinkarnasjon og karma er svaret så er jeg sikker på at det er gode grunner til at vi på ingen måte kan bevise det. Nye, blanke ark med fargestifter til. Hvert liv. Slett ingen dårlig deal det heller
Antall ord: 183
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
angel87
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 25 Des 2004 01:47
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: litt overalt

Innlegg av angel87 »

jeg tror at ting vil forandre seg etter hvert..mange mennesker vil nok ikke tenke over det, eller tro på det heller.. selv om det blir besvist vil det ikke nødvendigvis si det at det blir trodd på uansett. folk vil nok ta flere sjanser og ikke vare like redd.. selv om det er en litt skummel tanke på å bli gjenfødt i den verden vi lever i i dag.. hmm
ikke helt sikker på om jeg skjønte hva jeg skrev der selv men :mozilla_tongue:
Antall ord: 86
jeg lever livet mitt 400 meter av gangen,og og i de 10 sekundene eller mindre, er jeg virkelig lykkelig!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hadde det blitt bevist, tror jeg det hadde vært mange mennesker som hadde blitt skuffet. Noe så bittert å vite at en selv er skyld i sin egen elendighet!


Det var ment ironisk :mozilla_wink:

Men hva er karma da? Er det rett og slett at en får igjen for urett en har begått, eller er det en predisposisjon for å overkomme et problem eller "test"?
Jeg tror det er det siste, og at karma har fått et verre rykte enn det fortjener. Selvsagt kan jeg ta feil for det finnes ingen bevis, men jeg personlig tror ikke at en bli drept eller gjennomgå en forferdelig skjebne for å ha "syndet" mot menneskethetens moral ved å f.eks. drepe noen i et tidligere liv. Kanskje en snarere må jobbe i "andre enden" som en som redder liv i neste omgang?
Antall ord: 141
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Jeg tror jo på dette da. Eller ikke karma og sånn, men gjenfødelse. Er ganske pinglete av meg likevel, og jeg tror faktisk at folk ikke hadde gjort særlig mye mer av risikofylte ting, ettersom de aller fleste er redde for fysisk eller psykisk smerte.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

karina skrev:Jeg tror jo på dette da. Eller ikke karma og sånn, men gjenfødelse. Er ganske pinglete av meg likevel, og jeg tror faktisk at folk ikke hadde gjort særlig mye mer av risikofylte ting, ettersom de aller fleste er redde for fysisk eller psykisk smerte.
Tror ikke man får langvarige psykiske problemer av å hoppe i fallskjerm uten fallskjerm.
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

Re: Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist

Innlegg av Kittana »

>wiz skrev:...ville det ført til mer eller mindre kriminalitet med tanke på karma, men også med tanke på at et mord ikke lenger vil være drap? Se for deg rettsystemet; Jeg dømmer deg til 2 år fengsel for urettmessig har frigjort to sjeler fra sitt legme!
Folk ville risikert straff i lang lang tid og et selvmord ville ikke lenger løst noen problemer.
( det gjør ikke det idag heller, men det vet jo ikke dem stakkar)

Ville folk tatt flere sjanser siden de vet de blir gjenfødt? Jeg tenker da på risikosport og andre sinnsyke ting som bilkjøring og fjellklatring uten sikkerhetsutstyr.
Jeg tror ikke det , fordi de vil jo ikke komme tilbake til sitt samme liv og de samme meneskene , man vil heller ikke huske noe fra sitt tidligere liv, men når det gjelder folk som tar selv mord så vet jeg ikke helt, fordi man kan ikke velge hvordan liv man kommer til å få .

Vanskelig spørsmål i grund , men hver har vel sin mening om saken. Jeg tror i vi er her for å lære noe og at vi ikke får gå vidre før vi har lært eller utført det vi er ment til å gjøre eller skjønne ,der av flere liv .
Karma derimot burde få folk til å tenke på hvordan demmes neste liv blir,balanse er en fin ting .

Mvh kira

P.s det hadde nok vært et litt annet syn men tror ikke det hadde hadt noen større forandring.
Antall ord: 261

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

>wiz skrev:
karina skrev:Jeg tror jo på dette da. Eller ikke karma og sånn, men gjenfødelse. Er ganske pinglete av meg likevel, og jeg tror faktisk at folk ikke hadde gjort særlig mye mer av risikofylte ting, ettersom de aller fleste er redde for fysisk eller psykisk smerte.
Tror ikke man får langvarige psykiske problemer av å hoppe i fallskjerm uten fallskjerm.
Altså, da snakker vi rent selvmord. Men jeg mener, fallskjermhopping MED fallskjerm skremmer ihvertfall meg med tanke på eventuell fysisk smerte, og når det gjelder det å ta sjanser, kan man risikere psykisk smerte om det du hopper i, slår feil. Du skjønner nok hva jeg mener.
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Uten å påstå at jeg har greie på det ( for det har jeg jo egentlig ikke, bare tanker om det ) , så tror jeg at karma kan være vår livsplan...

At vi får lagt en plan før vi trer inn i dette livet, og den planen innehar diverse ting vi skal igjennom før vi er ferdig med "skoleåret"...
Dvs vi skal lære i praksis - diverse ting.

På andre siden ( i Lyset), tror jeg vi har tilgang til absolutt all kunnskap !
Men det vi ikke har, det er erfaring på alt...

For de fleste av oss, vet vi at å slå oss selv på kneskåla med en hammer - vil gjøre vondt.
Men hvor mange av oss forsøker det ? Eller har prøvet det ?
Allikevel er det folk som opplever tilsvarende - kneskåla blir knust.
Disse ERFARER hvordan dette føles, de erfarer hvilke smerter, følelser, og prosess de må igjennom etter at skaden har skjedd.

Altså eksempelet viser at Disse som får kneskålen knust - er de som har karma som sier at den skal knuses, slik at de får den erfaringen.

Andre har ikke dette med i sin karma, og har etpar ok knær igjennom hele livet.

På samme måte tror jeg at karmaen til hver og en av oss, er individuelt tilpasset,
ikke fordi vi tidligere har gjordt sånn eller slik, men fordi det er ting vi skal erfare...

Hva mener Dere om de tankene ???

Asbjørn
Antall ord: 252

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Nå sier ikke jeg at Kryonmaterialet er sannheten (selv om de hevder det selv), men i følge dette, noe som jeg synes virker fornuftig selv, er ikke livet forutbestemt, men forutdisponert. Det er ulike faktorer som disponerer, men som ikke nødvendigvis inntreffer. Dette er hva jeg tror karma er. Energi som vi har med oss fra tidligere liv, men som ikke behøver å bli et problem fordi vi kun er disponerte for dem, ikke destinerte for dem. Frykt er en disposisjon vi alle har, f.eks., men kanskje mennesker som utvikler angst har dette som karmaenergi. Når de overvinner angsten, frigjøres de også fra denne karmaen og virkningen opphører uansett årsaken. (Bare noen tanker her på slutten.)
Antall ord: 122
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

Hadde nok ikke levd så mye annerledes tror jeg. man aner jo ikke hva man blir i et eventulet neste liv!
Og det å leve ut risikosport ect,,,,, med tanke på at man jo blir født påny, vil jo automatisk gå utover noen hvis man forulykker. Og da blir vel karmaen reduset/dårligere vil jeg tro, ergo man får det ikke noe bedre i et eventuelt "neste liv"??
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Livet er ikke bestemt på forhånd, det er tilrettelagt. Det er jeg rimelig sikker på. Å si at noe er forutbestemt blir merkelig. Da trengs det iallefall ordentlige definisjoner.

Jeg tror det er enkelte ting som er bestemt i den forstand at det er lagt opp til det.
Hvis man sitter i big-brother komiteen og bestemmer at når skal vi ha inn
1: 2 Islamske fundamentalister
2: 2 ekstreme jøder
3 Et homsepar
4 Du blitzere
5 og 2 nynazister

Hva som skjer i huset er ikke bestemt. Alle har en fri vilje til å gjøre hva man vil. Men scenen er forberedt. Alle brikkene er plassert.

Karma er for meg ikke annet en summer av dine kvaliteter. Karma gir og karma tar.
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

Er det slik at vi får tildelt en norm som vi kan følge i livet men vi gjør valgene selv? Synnest det hadde hvert urettferdig om det er slik iallefall. Hva om mine foreldre da var noen avdankende narkomane som gir meg en start som bare gir meg et helvete? Det blir jo nesten like dumt som det som mangen kristne sier, at om du ikke lever etter guds ord kommer du til helvete. Det må jo være nivåer i dette ?
Det blir nesten som og bli født inn i helvete det hvis ikke foreldrene gir deg den starten du må ha.
Nei dette blei vanskelig får tenke litt mer og komme tilbake. :mozilla_wink:
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

jaktmann skrev:Er det slik at vi får tildelt en norm som vi kan følge i livet men vi gjør valgene selv? Synnest det hadde hvert urettferdig om det er slik iallefall. Hva om mine foreldre da var noen avdankende narkomane som gir meg en start som bare gir meg et helvete? Det blir jo nesten like dumt som det som mangen kristne sier, at om du ikke lever etter guds ord kommer du til helvete. Det må jo være nivåer i dette ?
Det blir nesten som og bli født inn i helvete det hvis ikke foreldrene gir deg den starten du må ha.
Nei dette blei vanskelig får tenke litt mer og komme tilbake. :mozilla_wink:
Det er ikke noe norm vi må følge. Hva er urettferdig? Hva om dine foreldrene hadde vært narkomane? Det er jo noe som skjer hver dag i hele verden. Man får igjen for alt. Uansett, hva er et enkelt liv? Kommer ingen vei uten motgang iallefall.
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Jeg vet ikke om jeg tror det hadde endret så veldig mye. Liksom, hvis jeg dør i dag, da er det jo ikke Atmi som kommer tilbake uansett. Det er bare sjelen min som gir liv til en ny person, en helt annen person.

Kanskje jeg tenker slik fordi jeg tar som en selvfølge at reinkarnasjon er - hvorfor skulle det endre noe? Jeg har lyst å leve videre nå selv om jeg får flere liv. Fordi jeg husker ikke de andre livene, og i neste liv vil jeg ikke huske dette. Det er liksom ikke jeg som lever på ny.

Men så tror jeg og at personer dør og lever kun ett liv da. Mens sjelen vår er med å flere liv, flere steder og også flere parallellt. Så det har liten forskjell på det genelle livssyn å gjøre.

Nå babler jeg. Men noe sånn

Atmi
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links