Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSett at reinkarnasjon og karma ble bevist

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Coralin skrev:
madjava skrev:Er det mulig!!!

Greit at tråden starter med "Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist" men at det i påfølgande svar tek utgangspunkt i at reinkarnasjon/karma/sjel er noko definert som har noko med oss menneska å gjere, syns eg er å tøye strikken vel langt.

Dette vert jo det samme som desse tidlige kristne og mange religiøse gjere i dag, opphøyer seg sjølv til noko meir enn dei er. Eit godt døme er jo jødedommen som skal arve jorda, vi andre er ikkje verdt noko.

Kor tid vart vi menneska noko meir enn resten av dyra som lever i naturen?? Kor tid vart vi noko meir enn naturen vi er ein del av?

Ser jo at du wiz har opphøya deg ein smule...hehe...og det gjeve meg eit val...enten tru at du har mista taket på noko(realiteten)...eller...tru at du er spøkeful i ditt mørke hjørne(ironisk osv).

Ikkje lett val... :D
Jeg må si at jeg ikke skjønte dette helt....så jeg spør like greit..Tror du ikke på reinkarnasjon?!
Tror du da helelr ei på at mennesker har en sjel? og det har da ikek vært snakk om at vi er noe mer enn dyra i naturen? har det vel, mulig jeg har gått glipp av noe, men dyr har og sjel og inkarnerer i like stor grad som mennesker gjør. Og hva i dette innlegget opphøyer noe som helst, nei jeg kan ikke si at jeg helt skjønner dette. Alle mennesker er like mye verdt. Og gud(eller lyset, kilden, hva du nå vil kalle det) som holder hele denne prosessen i gang(slik jeg ser det) bryr seg fint lite om hvilker religion man tilhører. Det er da ikke slik at de som er kristne kommer til himmelen de som er buddhister kommer til nirvana(etterhvert) osv. og Karma har ingen ting med helvette å gjøre. det er som wiz sier man sår som man høster derfor er det ofte slik at overgriper har vært/blir offer og omvendt i forskjellige evt i samme liv. MAn kan vel si at det meste handler om balanse. har man levd et liv som fattig er det stor sannsynlighet at man får et liv som rik, fordi man skal kunne se begge sidene av en sak.
Tek denne kjapt.

Trur ikkje på sjel eller reinkarnasjon.

Verken menneske eller dyr har sjel eller kan verte reinkarnert ut frå mitt syn.

Alle mennesker er ikkje like mykje verdt. Det viser vi over alt på jorda i form av drap, voldtekt osv. Menneska er ikkje lenger i harmoni med naturen.

For å seie det rett ut, balansen er noko vi menneska har henta fra naturen, men eg slite alvorlig med å sjå att balansen pr dags dato. Karma/reinkarnasjon/sjel er tilført etter at balansen vart oppdaga. Kanskje fordi vi menneska ikkje gjere det vi burde for å oppretthalde balansen. Ved å tilføre karma/reinkarnasjon/sjel har vi tilført balanse i teorien. Men eg greie ikkje å sjå at det har noko effekt.

Og ja, eg trur at vi har evner ut over våre 5 sanser. Oxo ein grunn til at eg er her. Kjem sikkert på fleire. :D

*I eit luftslott kan alt byggast og aldri gå sundt*
Antall ord: 567
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
>wiz

Innlegg av >wiz »

Madjava;

Veldig interessante tanker du har. Jeg tror på at vi har en sjel, men den er uavhengig av kroppen. Pr dags dato er vi mennesker av kjøtt og blod. Akkurat som dyrene. For meg er det heller ikke ulogisk at vi bare blir født og dør uten noe som helst form for høyere mening. Det kan faktisk hende du har rett.

Leste om en annen forsker som også trodde på klarsyn ol uten at han trodde på en sjel eller det overnaturlige. Jeg har også vært inne på de tankene. Alt vi opplever som overnaturlig kan bare være en komplisert sammensatt tilfeldig rekke av hendelsen som vi ikke kan forklare i vitenskapelig term. Vi vet tross alt ikke hvor bevisstheten sitter. Noe mener at vår bevissthet er hele kroppen. At den sitter i hver celle. Det er så jeg på discovery channel etter at noen hadde fått transplantert organer fra andre mennsker og tatt til seg deler av dems personlighet.

Jeg har lenge kranglet med andre om alle mennesker er like mye verdt. Jeg er enig med deg. Vi er ikke like mye verdt. Vi er summen av våre handlinger og enkelte handlinger er bedre enn andre ergo er det mennesket mer verdt. Hvis alle er like mye verdt så betyr ikke det noenting.

Men dette handler ikke om mennesker og dyr. Dyr er også endel av naturen. De har også en verdi selv om menneskerasen behandler dyr som dritt. Jeg mener alt har en sjel ergo skal man behandles med respekt uavhengig av utviklingsnivå.

Men jeg synes reaksjonen din på åpningsinnlegget var merkelig. Det var et hypotetisk spørsmål.
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hvis sjelen er bevisstheten og bevisstheten sitter i hver celle, da må sjelen være noe felles for alle celler som DNA.
Hva med RNA? Den lille syreenheten som er så viktig for hele cellen, mRNA f.eks.?
Dersom DNA er interdimensjonalt er det jo teoretisk mulig, da....?
Men personlig tror jeg bare DNA er sjelens "hukommelsesbrikke".....

En annen ting; jeg har helt i mot at sjelen ikke har noe med den fysiske kroppen å gjøre, men jeg begynner å vingle litt nå. Jeg tror nok deler, som det høyere selvet, sjelsfragmenter (ånder/gjenferd) kan eksistere utenfor legemet, men en del av sjelen må være i oss. Jeg tror det er energien i aura/chakra som utgjør en stor del av sjelen vår...kanskje? :roll: :D Se hva jeg skrev i den andre tråden.
Antall ord: 136
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

>wiz skrev:Madjava;

Veldig interessante tanker du har. Jeg tror på at vi har en sjel, men den er uavhengig av kroppen. Pr dags dato er vi mennesker av kjøtt og blod. Akkurat som dyrene. For meg er det heller ikke ulogisk at vi bare blir født og dør uten noe som helst form for høyere mening. Det kan faktisk hende du har rett.

Leste om en annen forsker som også trodde på klarsyn ol uten at han trodde på en sjel eller det overnaturlige. Jeg har også vært inne på de tankene. Alt vi opplever som overnaturlig kan bare være en komplisert sammensatt tilfeldig rekke av hendelsen som vi ikke kan forklare i vitenskapelig term. Vi vet tross alt ikke hvor bevisstheten sitter. Noe mener at vår bevissthet er hele kroppen. At den sitter i hver celle. Det er så jeg på discovery channel etter at noen hadde fått transplantert organer fra andre mennsker og tatt til seg deler av dems personlighet.

Jeg har lenge kranglet med andre om alle mennesker er like mye verdt. Jeg er enig med deg. Vi er ikke like mye verdt. Vi er summen av våre handlinger og enkelte handlinger er bedre enn andre ergo er det mennesket mer verdt. Hvis alle er like mye verdt så betyr ikke det noenting.

Men dette handler ikke om mennesker og dyr. Dyr er også endel av naturen. De har også en verdi selv om menneskerasen behandler dyr som dritt. Jeg mener alt har en sjel ergo skal man behandles med respekt uavhengig av utviklingsnivå.

Men jeg synes reaksjonen din på åpningsinnlegget var merkelig. Det var et hypotetisk spørsmål.
Godt vi ikkje er enige om alt. Det er kjedelig det. :D

Sjøl om eg ikkje trur på ei sjel, så bør alt levande behandlast med respekt.

Har bare ein ting å tilføye, reaksjonen min kom av at eg følte både du og fleire tek det for gitt at reinkarnasjon/karma/sjel(fra1 til alle 3 variantane) er noko viktig for oss menneska. Ditt hypotetiske spørsmål og mange av innlegga vart farga av dette. Klart eg lyt legge inn noko som vekter den andre vegen sia det er det eg står for. Om du og eventuellt andre føler at reaksjonen min er merkelig er jo opp til deg og eventuellt andre. :)
Antall ord: 401
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links