Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterfarger

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

farger

Innlegg av JUNE »

sitter å filosoferer litt i min ensomhet i kveld...

så lurer jeg på da... finnes det egentlig farger, eller er det bare øyet som oppfatter ting ulikt? har ikke så god greie på sånt, men en ting er jo sammensatt av så mye. atomer og slikt...sammen med lyset kanskje denne sammensetningen gjør at vi oppfatter en farge som egentlig ikke er der. for i mørket finnes det jo ikke farger.

håper det kommer noen teorier på dette...for jeg grubler fælt nå... :D
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: farger

Innlegg av BA. »

JUNE skrev:sitter å filosoferer litt i min ensomhet i kveld...

så lurer jeg på da... finnes det egentlig farger, eller er det bare øyet som oppfatter ting ulikt? har ikke så god greie på sånt, men en ting er jo sammensatt av så mye. atomer og slikt...sammen med lyset kanskje denne sammensetningen gjør at vi oppfatter en farge som egentlig ikke er der. for i mørket finnes det jo ikke farger.

håper det kommer noen teorier på dette...for jeg grubler fælt nå... :D
Fargene finnes. Hvitt lys er lys med alle synlige bølgelengder, og forskjellige bølgelengder på lyset ses av oss som forskjellige farger. Lys med bølgelengder utenfor det synlige området finnes også, da har vi ultrafiolett på den ene siden og infrarødt på den andre. Innenfor det synlige området har vi regnbuens farger, Rød, Orange, Gul, Grønn, Blå. Indigo, Fiolett.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Re: farger

Innlegg av JUNE »

BA skrev:
JUNE skrev:sitter å filosoferer litt i min ensomhet i kveld...

så lurer jeg på da... finnes det egentlig farger, eller er det bare øyet som oppfatter ting ulikt? har ikke så god greie på sånt, men en ting er jo sammensatt av så mye. atomer og slikt...sammen med lyset kanskje denne sammensetningen gjør at vi oppfatter en farge som egentlig ikke er der. for i mørket finnes det jo ikke farger.

håper det kommer noen teorier på dette...for jeg grubler fælt nå... :D
Fargene finnes. Hvitt lys er lys med alle synlige bølgelengder, og forskjellige bølgelengder på lyset ses av oss som forskjellige farger. Lys med bølgelengder utenfor det synlige området finnes også, da har vi ultrafiolett på den ene siden og infrarødt på den andre. Innenfor det synlige området har vi regnbuens farger, Rød, Orange, Gul, Grønn, Blå. Indigo, Fiolett.
takk skal du ha!! :D
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Re: farger

Innlegg av madjava »

JUNE skrev:sitter å filosoferer litt i min ensomhet i kveld...

så lurer jeg på da... finnes det egentlig farger, eller er det bare øyet som oppfatter ting ulikt? har ikke så god greie på sånt, men en ting er jo sammensatt av så mye. atomer og slikt...sammen med lyset kanskje denne sammensetningen gjør at vi oppfatter en farge som egentlig ikke er der. for i mørket finnes det jo ikke farger.

håper det kommer noen teorier på dette...for jeg grubler fælt nå... :D
Er ikkje sikker på om dette er til hjelp, men sia du grubla i din ensomhet, grubla eg litt oxo.

Farger finnes, men vil ikkje være mulig å sjå utan lys(kvitt eller gult lys). Om fargen som lyser opp er noko anna enn kvitt/gult vil gjerne fargane vi ser i naturen være annleis oxo.

Auge vårt er ikkje i stand til å oppfatte så veldig mykje av det spekteret som går på stråling, men det vi menneska oppfatter av spekteret er ganske likt med nokre små avvik som igjen gjere at nokre ikkje greie å oppfatte raudt/grønt og nokre har betre nattesyn enn andre osv.

Som du er inne på vil ikkje fargane være mulige å sjå i mørket av våre auger, men hjernen vår kan framkalle fargane og plassere dei på kjente gjenstander(viss du er i eit mørkt rom og tek på ein gjenstand som du veit er grønn) slik at vi opplever/ser ein fornemmelse av at denne gjenstanden er grønn sjølv i mørket.

Viss vi fornemmer at det er noko i rommet eller ute i mørket, kan vi gje dette "objektet" ein farge/samansetning for å finne ut om det er det vi trur/håper/frykter det er. Hjernen vår vil i dei fleste tilfelle gjere det den kan for å forklare kva vi opplever/ser/trur at vi ser, men er heile tida påvirka av vår fantasi og det vi trur på og har erfart.
Antall ord: 346
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Det er da ikke noe å spekulere på ?

Vi VET at farger finnes, og kan MÅLES elektronisk... :

Se bare på noe så banalt som FARGE TV...

Den bygger på 3 grunnfarger, RØD, GRØNN og BLÅ...

Siden vi alle gjenkjenner RØD som solnedgangens farge, GRØNN som Gresset, og Blå som himmelen, så betyr det at vi gjenkjenner fargene.

Fargene er der også om det er så mørkt at vi ikke ser det med våre øyne, måleinstrumenter finner de...

Hver enkelt farge har en frekvens.
Ved å blande farger ( frekvenser) får vi nye farger fordi blandingen da gir nye frekvenser.

Siden alle ( som ikke er ute etter å provosere, eller er fargeblinde) er enig i at gresset er grønt, og himmelen blå,
så er saken grei ; farger finnes.

Asbjørn
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

det var disse frekvensene jeg tenkte på da asbjørn. men kom ikke på ordet i farta... at ting sender ut frekvenser som vi oppfatter som farger, men i realiteten er ikke fargene der tenkte jeg... var sikkert helt på blåbærtur når jeg skrev innlegget, men jeg er nå engang en grubletype... :D
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

JUNE skrev:... men i realiteten er ikke fargene der tenkte jeg... ... :D
Vel, det er et definisjonsspørsmål :

PÅ den ene side så betegnes lys som et mylder av frekvenser.
Så har vi det som heter FOTONER - som betegnes som partikler...
HVA er da rett ? ;-)

Asbjørn
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

I mørket er alle katter grå.

Om det er totalt mørkt, finnes ikke fargene. Som Madjava var inne på er det lysrefleksene vi ser. Objekter som selv sender ut lys vil vi se fargen fra som den er, mens andre ting, som f.eks. gresset kun reflekterer lyset. Pigmenter i gresset filtrerer lyset, og returnerer grønt lys, slik vi oppfater det.

Foton er både partikkel og bølge, Asbjørn. Noe sier meg at du allerede visste dette. ;) Men siden du tok det opp, bør det sies for at andre ikke skal tro det er enten eller her.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Er det ikke bare slik at lyset brytes på en slik måte at det ser ut som det har en farge, dvs. bølgelengdene har forskjellig brytningsindeks?...Litt rusten i fysikk :lol:
Antall ord: 32
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

BA skrev:I mørket er alle katter grå.

Om det er totalt mørkt, finnes ikke fargene. Som Madjava var inne på er det lysrefleksene vi ser. Objekter som selv sender ut lys vil vi se fargen fra som den er, mens andre ting, som f.eks. gresset kun reflekterer lyset. Pigmenter i gresset filtrerer lyset, og returnerer grønt lys, slik vi oppfater det.

Foton er både partikkel og bølge, Asbjørn. Noe sier meg at du allerede visste dette. ;) Men siden du tok det opp, bør det sies for at andre ikke skal tro det er enten eller her.
noe sier meg at jeg ikke var helt lost her allikevel... :mozilla_undecided:
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Heia skrev:Er det ikke bare slik at lyset brytes på en slik måte at det ser ut som det har en farge, dvs. bølgelengdene har forskjellig brytningsindeks?...Litt rusten i fysikk :lol:
Nå er jeg ikke sikker på hva du mener.

Vi har tre typer tapper i netthinnen i øyet, en for rødt, en for grønt og en for blått. Derfor kan vi se disse fargene og kombinasjoner av disse. F.eks. gult ser vi med både "røde" og "grønne" tapper.
Fargeblindhet er når noen av tappene ikke virker skikkelig. F.eks. de "røde" og "grønne" fører til at man ikke ser forskjell på rødt og grønt.

De forskjellige bølgelengdene på lyset brytes forskjellig i prismer o.l. Derfor vil hvitt lys (som består av elle fargene) splittes i vanndråper, og vi får regnbuen.
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

JUNE skrev:noe sier meg at jeg ikke var helt lost her allikevel... :mozilla_undecided:
:) Neida, og vi vet jo heller ikke om vi oppfatter fargene likt. Vi har lært at gresset er grønt, og dermed vil det vi oppfatter likt som gressets farge for oss være grønt.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Bare mente at lyset brytes på en slik måte at det ser farget ut for vårt øye.
Antall ord: 19
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: farger

Innlegg av Hecate »

JUNE skrev:sitter å filosoferer litt i min ensomhet i kveld...

så lurer jeg på da... finnes det egentlig farger, eller er det bare øyet som oppfatter ting ulikt? har ikke så god greie på sånt, men en ting er jo sammensatt av så mye. atomer og slikt...sammen med lyset kanskje denne sammensetningen gjør at vi oppfatter en farge som egentlig ikke er der. for i mørket finnes det jo ikke farger.

håper det kommer noen teorier på dette...for jeg grubler fælt nå... :D
Hmmm..hadde farger eksistert dersom vi ikke kunne se dem? :roll:
Antall ord: 99
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: farger

Innlegg av BA. »

Heia skrev:Bare mente at lyset brytes på en slik måte at det ser farget ut for vårt øye.
Tja, tror kanskje jeg besvarte dette i forrige innlegg.
Heia skrev:Hmmm..hadde farger eksistert dersom vi ikke kunne se dem? :roll:
Schrødingers katt?

Det er vel vanlig å tenke at lyset fortsatt eksisterer selv om en skulle være blind, men at en selv ikke oppfatter fargene da.

Vi vet jo at fugler har fire typer tapper, som gjør at de også ser i det ultrafiolette området som ikke vi kan se.
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links