Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenvar dette kun et mareritt?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

var dette kun et mareritt?

Innlegg av miss 24/7 »

Da jeg var ganske liten og frem til jeg var ca 10-11 år så hadde jeg et såkalt mareritt som gjentok seg veldig ofte,var nesten litt redd for å sove for godt.
Saken er at jeg ikke kan forklare det.har aldri klart å sette ord på hva det var,det var bare en grusom tilstand,vist man kan kalle det det.
jeg kunne våkne å komme til meg selv på kjøkkenet,der min mor sto og trøstet meg ,siden jeg gråt.
prøvde etter hvert å tenke å huske dette.men det var som om det bare var visket ut etter at jeg våknet,eller kom til meg selv,noen ganger når jeg kom til meg selv og våknet så kunne jeg ikke røre kroppen min,hørte alt som skjedde rundt meg,men jeg klarte ikke å røre lillefingeren engang,rett før panikken tok meg så skvatt jeg til,me hele meg,som om jeg skulle ha falt eller noe...

Har alltid lurt på dette men aldri snakket så mye om det,har liksom skjøvet det bort
å ikke har jeg opplevd dette i ettertid heller.
Men jeg synes det er merkelig,å har ikke hørt om et sånt mareritt noen gang.
Så jeg lurer på om noen har opplevd noe lignende,å kan gi meg bedre forklaring.
det kan jo være helt normalt for det jeg vet,bare det ikke blir snakket så mye om.ikke vet jeg :mozilla_undecided:
Antall ord: 249
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

har lest litt om søvnparalyse her inne. kan minne litt om det. men jeg har aldri opplevd det selv, så jeg vet jo ikke sikkert. søk på det, så finner du nok noen svar. :)
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 520
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

Ganske ofte, når jeg ligger og skal sove, så plutselig "skvetter" jeg til så jeg nærmest hopper i senga. Og da får jeg også den samme følelsen, som om jeg skal ha falt eller snublet. Jeg for min del har alltid tenkt at dette skjer idét astralkroppen går inn i den fysiske kroppen igjen, men at skvette-delen kun skjer om jeg ikke "lander" helt riktig ellerno.

Inatt hadde jeg også for første gang på mange, mange måneder en skikkelig ubehagelig drøm mens jeg var våken i hodet og kroppen sov.
Kjente noen som tok tak i henda mine og klemte til. En på hver side. Hardere og hardere.
Ville ikke slippe. Prøvde å slippe løs og prøvde å rope "slipp meg", men dette ble bare mumling.
Vanskelig å få lyden ut på en måte.
Kroppen var som spent fast i senga!
Plutselig bare slapp det og jeg fikk satt meg opp.
Var litt bekymret for å legge meg til å sove igjen med det første, i tilfelle det skulle skje igjen.
Men det gikk takk og lov greit, sov gjennom resten av natten uten flere "forstyrrelser".
Antall ord: 197
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

jo jeg fant litt om dette,det kan se ut som om det er noe sånt,men jeg må nok lese litt mere om det,har ikke hørt så mye om søvnparalyse for å være helt ærlig,hørt ordet men ikke så mye om hva det er....


men om noen kan gi bedre forklaring så setter jeg pris på det :mozilla_smile:
eller om det i det hele tatt er det da... :mozilla_undecided:
Antall ord: 76
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

Pusejenta skrev:Ganske ofte, når jeg ligger og skal sove, så plutselig "skvetter" jeg til så jeg nærmest hopper i senga. Og da får jeg også den samme følelsen, som om jeg skal ha falt eller snublet. Jeg for min del har alltid tenkt at dette skjer idét astralkroppen går inn i den fysiske kroppen igjen, men at skvette-delen kun skjer om jeg ikke "lander" helt riktig ellerno.

Inatt hadde jeg også for første gang på mange, mange måneder en skikkelig ubehagelig drøm mens jeg var våken i hodet og kroppen sov.
Kjente noen som tok tak i henda mine og klemte til. En på hver side. Hardere og hardere.
Ville ikke slippe. Prøvde å slippe løs og prøvde å rope "slipp meg", men dette ble bare mumling.
Vanskelig å få lyden ut på en måte.
Kroppen var som spent fast i senga!
Plutselig bare slapp det og jeg fikk satt meg opp.
Var litt bekymret for å legge meg til å sove igjen med det første, i tilfelle det skulle skje igjen.
Men det gikk takk og lov greit, sov gjennom resten av natten uten flere "forstyrrelser".

jeg opplever også rett som det er å våkne i det jeg drømmer at jeg har falt eller noe sånt,men den opplevelsen fra barndommen er noe annet,altså det var en annen måte å skvette til på. først ikke i stand til å røre meg ,snakke eller noe som helst,men så i det jeg nesten fikk panikk så fik jeg liksom kroppen igjen ,å da virket jo alt på en gang ,om jeg skal si det sånn...
men det var ikke hele tiden det var på denne måten,for andre ganger kunne jeg våkne rundt på forskjellige plasser i huset,gråtende,og livredd for en ekkel følelse,noe rart jeg ikke kan beskrive ....veldig gla for at det ikke har skjedd i ettertid,for det var grusomt :mozilla_sealed:
Antall ord: 335
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Innlegg av BMFLEX »

Dette blir jo ikke det samme, men i går natt drømte jeg at jeg ble skutt i ryggen, og da våknet jeg umiddelbart og da lå jeg i senga helt stiv med skikkelig "vondt" i ryggen og klarte ikke bevege meg på en 5-10 sekunder selvom jeg jo så alt på rommet mitt klart og visste det kun hadde vært en drøm. Er jo ikke noe paranormalt, men var litt "funny":)
Antall ord: 77
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Luna Ane
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 46
Startet: 10 Okt 2004 02:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Luna Ane »

Kan det være NATTSKREKK som plaget deg?

Jeg har dessverre ikke tid til å skrive mer om det nå, men du kan søke på ggogle eller lignende, så finner du nok en del om det.. :)
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: var dette kun et mareritt?

Innlegg av BA. »

miss 24/7 skrev:Da jeg var ganske liten og frem til jeg var ca 10-11 år så hadde jeg et såkalt mareritt som gjentok seg veldig ofte,var nesten litt redd for å sove for godt.
Saken er at jeg ikke kan forklare det.har aldri klart å sette ord på hva det var,det var bare en grusom tilstand,vist man kan kalle det det.
jeg kunne våkne å komme til meg selv på kjøkkenet,der min mor sto og trøstet meg ,siden jeg gråt.
Lommelegen skriver dette om nattskrekk.
Jeg vil først fremheve skillet mellom mareritt og søvngjengeri. Mareritt er meget ubehagelige drømmer som oppstår i et søvnstadium som heter REM (rapid eye movement) søvn. Marerittene forårsaker normalt oppvåkning. Ved oppvåkning er personen ofte meget redd, men likevel fullt bevisst på omgivelsene rundt seg. REM-søvn kommer med 90-110 minutters mellomrom gjennom hele natten. De første periodene er som oftest meget korte, men utover natten og på morgenkvisten kan de være ganske lange. Dette innebærer at de fleste mareritt opptrer i siste halvdel av normal nattesøvn.

Nattskrekksanfall (night terror eller pavor nocturnus) er en såkalt aktiveringsforstyrrelse” og oppstår som regel når personen går fra et dypt til et lettere søvnstadium. Da de dypeste søvnstadiene stort sett opptrer i løpet av de første 3 timene av nattesøvnen er det også i denne fasen de fleste nattskrekksanfall oppstår. Dersom atferden du refererer til oppstår de første 2-3 timene etter at du har sovnet er det overveiende sannsynlig at det dreier seg om nattskrekksanfall. Slike "anfall" skyldes at det finner sted en aktivering av hjernen når en er i de dypeste søvnstadiene. Det er en sterk arvelig komponent bak dette.
miss 24/7 skrev:prøvde etter hvert å tenke å huske dette.men det var som om det bare var visket ut etter at jeg våknet,eller kom til meg selv,noen ganger når jeg kom til meg selv og våknet så kunne jeg ikke røre kroppen min,hørte alt som skjedde rundt meg,men jeg klarte ikke å røre lillefingeren engang,rett før panikken tok meg så skvatt jeg til,me hele meg,som om jeg skulle ha falt eller noe...
Dette høres ut til å være våkendrøm.
Pusejenta skrev:Ganske ofte, når jeg ligger og skal sove, så plutselig "skvetter" jeg til så jeg nærmest hopper i senga. Og da får jeg også den samme følelsen, som om jeg skal ha falt eller snublet. Jeg for min del har alltid tenkt at dette skjer idét astralkroppen går inn i den fysiske kroppen igjen, men at skvette-delen kun skjer om jeg ikke "lander" helt riktig ellerno.
Det er nok ikke riktig konklusjon.

Dette er et helt vanlig fenomen. Lommelegen skriver dette:
Det er faktisk ganske vanlig å oppleve litt "rare" fenomener i overgangen mellom våken tilstand og søvn. På medisinsk fagspråk kalles dette gjerne "innsovningsfenomener" eller "hypnagoge fenomener". En engelsk søvnundersøkelse viste at rundt 60 prosent av voksne opplever slike fenomener, ofte eller sjeldent.

Det vanligste er å oppleve at det rykker til i kroppen akkurat idet man sovner inn. Rykningene kan komme i armene, beina, hodet, eller i hele kroppen. Mange opplever samtidig en følelse av sjokk, eller det kjennes ut som om man faller. Noen opplever dessuten at de ser lysglimt eller hører lyder.
Pusejenta skrev:Inatt hadde jeg også for første gang på mange, mange måneder en skikkelig ubehagelig drøm mens jeg var våken i hodet og kroppen sov.
Kjente noen som tok tak i henda mine og klemte til. En på hver side. Hardere og hardere.
Ville ikke slippe. Prøvde å slippe løs og prøvde å rope "slipp meg", men dette ble bare mumling.
Vanskelig å få lyden ut på en måte.
Kroppen var som spent fast i senga!
Les det som står ovenfor om våkendrøm.
Antall ord: 692

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links