Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppen"Opplevelser" som skyldes Søvnforstyrrelser,

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Communicado
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 17 Jan 2006 19:20
18

"Opplevelser" som skyldes Søvnforstyrrelser,

Innlegg av Communicado »

Det er tragisk at samfunnet generelt vet så lite om søvn og søvnforstyrrelser. Mange millioner mennesker kunne vært spart forferdelig mye angst og redsel om de bare fikk riktig informasjon om årsaken til de s.k. "ut-av-kroppen"-opplevelsene, "synene" og paralysene også flere her på forumet beskriver.

Slike (og lignende) opplevelser skyldes nevrologiske forstyrrelser knyttet til (REM-)søvn. "Fenomenene" kalles søvnparalyse og hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og kan opptre samtidig eller hver for seg. Det er helt ufarlig og er verken tegn på galskap eller overnaturlige evner/utenomjordisk kontakt.

Mange mennesker med søvnlidelsen narkolepsi opplever dette mer eller mindre hver natt og/eller dag, men også mennesker uten søvnforstyrrelser kan ha slike opplevelser i perioder av livet. Opplevelsene kommer i alle former og varianter, - for de fleste grusomt skremmende, men for noen også gode.

Opplevelsene blir som regel langt mindre voldsomme/skremmende når man *vet* hva de skyldes.
Tro meg, jeg har levet historiene deres i nesten 40 år.

Under finner dere klipp fra og adresser til noen få norske informasjonssider på nettet.
Søk på ordene "søvnparalyse", "hypnagoge hallusinasjoner", "hypnopompe hallusinasjoner", "narkolepsi", "katapleksi", "REM-søvn" eller engelsk "sleep paralysis", "hypnagogic hallusinations", "vivid dreams", "narcolepsy", "cataplexy", "REM-sleep" vil gi dere hundrevis av sider med informasjon, forklaringer og diskusjoner rundt det dere opplever.


Fra http://www.soevnforeningen.no/artikkel.shtml?id=90

Drømmesøvnen begynner normalt ca. 1 1/2 time etter innsovning. Som beskyttelse for at vi ikke skal leve ut drømmene, blir alle skjelettmuskler paralysert.

Hos pasienter med narkolepsi begynner som regel søvnen med drømmesøvn. Hjernen synes ikke å være skikkelig i søvn når drømmene begynner, og de oppleves derfor mer som hallusinasjoner. Slike drømmeperioder kan også finne sted i løpet av dagen.

Hypnagoge hallusinasjoner er drømmer som oppstår idet hjernen faller i søvn (i ferd med å våkne: hypnopompe..). Hos narkolepsipasienter oppstår slike drømmer fordi deres søvn starter med drømmesøvn i stedet for de normale, overfladiske søvnstadier. Avhengig av den som opplever hallusinasjonene og forholdene, kan hallusinasjonene ofte virke skremmende.

Dersom vedkommende blir forklart hvorfor anfallene oppstår, synes hallusinasjonene å virke mindre skremmende.


Fra http://www.omniahelse.no/sovnsenter/www ... Narkolepsi

Søvnparalyse: Oppleves oftest i forbindelse med innsovning / oppvåkning og det kan være en ganske skremmende opplevelse.
Man opplever at man ikke kan snakke, at man ikke kan bevege seg eller åpne øynene selv om man er ved full bevisthet. Det kan vare i flere minutter og det er ofte ledsaget av hallusinasjoner.

Hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner: Livaktige drømmer i halvveis våken tilstand. Det er ofte kraftige sanseintrykk som kan være vanskelig å skille fra virkelighet, oftest synsinntrykk, men det kan og forekomme lyd og stemmer.

Hallusinasjonene kan komme ved innsovning og kalles da hypnagoge hallusinasjoner eller ved oppvåkning og kalles da hypnopompe hallusinasjoner.


Fra http://www.astrazeneca.no/azmedica/CNS/ ... sovne.html

Ubehagelig følelse av lammelse
Når man sovner inn slappes muskulaturen omtrent samtidig som bevisstheten forsvinner. Det hender at bevisstheten fortsatt er såpass intakt at man merker avslapningen. Man kan oppleve en følelse av vektløshet, svimmelhet eller fall; en ubehagelig følelse av at man blir lam. Dette kalles søvnparalyse. Når denne søvnparalysen blir sterk, kan det bero på at muskelslappheten skyldes en komponent fra REM-søvnen som er koplet fra selve REM-fasen og når bevisstheten. Dette finner vi ofte hos pasienter som lider av narkolepsi.

Liknende fenomen kan vi også finne hos friske mennesker som er i en stressperiode.
Små barn har ofte en spesiell atferd ved innsovningen. De kan dunke hodet i veggen, skjære tenner eller rote rundt med sengetøyet.

Både barn og voksne kan snakke i søvne, s.k. somnilokvens, ved innsovningen. Det meste av somnilokvens skjer i stadium 1.

Når man sovner inn og bevisstheten blir uklar, når det oppstår en gradvis desorientering i tid og sted og tankene frigjøres fra en høyere kontroll, kan man skape flyktige, drømmeliknende sekvenser av synsinntrykk. Sekvensene innholder ofte fragmenter fra dagens hendelser. Disse stadium-1 drømmene er karakterisert av mangel på tema og handling. De engasjerer ikke følelsene. Den sovende personen er heller en tilskuer enn en deltaker i drømmen og kan i blant styre drømmene bevisst.

Drømmene som forekommer ved REM-søvnen er tematiske, innvolverer den sovende og kan engasjere hørsel, synet og følelser. Drømmebildene kan være hallusinatoriske, dvs. realistiske. REM-drømmene kan koples fra den vanlige REM-søvnen og gi hypnagoge hallusinasjoner. Dette ser man ofte ved narkolepsi og av og til ved depresjon.


Exploding head syndrome
Det mest dramatiske av innsovningsfenomen er «exploding head syndrome». Personen opplever et kort og kraftig smell i hodet som man til og med kan høre. Man kjenner ingen smerte. En slik opplevelse er selvfølgelig truende og mange søker lege for å få svar på alle sine spørsmål: Hva er egentlig dette? Hvem er det som rammes? Hvordan utløses dette og hvorfor opplever jeg slikt? Kan man se det på EEG? Er det farlig? Kan det behandles?

I litteraturen er det beskrevet 59 slike tilfeller og ytterligere tolv er fortalt muntlig. Trolig er det ganske vanlig.
Det kan ramme folk i alle aldre, mest vanlig hos middelaldrende og eldre. Grunnen til det kan være at man sover lettere med årene og mye av tiden i sengen tilbringes i en halvvåken tilstand.

Anfallets mønster varierer fra person til person. Vanligst er ett eller flere anfall om natten i noen uker eller måneder.
Anfallene blir færre med tiden og slutter så helt. Likevel kan de komme tilbake etter en tid. Det synes som om stressperioder kan være en utløsende faktor.

----------------------

Lykke til! :mozilla_smile:


P.S Bør understreke at jeg stiller meg åpen til både reinkarnasjon, utenomjordiske vesener, "Den andre siden" mm., men *dette* har altså høyst "jordnære" målbare og beviselige forklaringer.
Antall ord: 1029

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

tusen takk for utfyllende informasjon!! :)
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Innlegg av BMFLEX »

Bra innlegg.

Fakta som kan forklare mange av historiene her inne.
Antall ord: 11
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

Sitat.
Det er tragisk at samfunnet generelt vet så lite om søvn og søvnforstyrrelser. Mange millioner mennesker kunne vært spart forferdelig mye angst og redsel om de bare fikk riktig informasjon om årsaken til de s.k. "ut-av-kroppen"-opplevelsene, "synene" og paralysene også flere her på forumet beskriver.

Svar.
Det som er tragisk er vel at det faktisk ikke er noen som kan si med nøyaktiget hva søvnforstyrrelser egentlig er, noen forskere mener de har det rette svaret og kan hjelpe millioner, andre har et annet svar.

Sitat
Slike (og lignende) opplevelser skyldes nevrologiske forstyrrelser knyttet til (REM-)søvn. "Fenomenene" kalles søvnparalyse og hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og kan opptre samtidig eller hver for seg. Det er helt ufarlig og er verken tegn på galskap eller overnaturlige evner/utenomjordisk kontakt.

Svar.
REM -søvn? Flott navn men kan de si med sikkerhet at dette er den endelige fasitt? Hvordan kan de forklare at enkelte da ser ting gjennom en drøm for og deretter oppleve det?

Det er jo mye de kan måle med moderne medisin idag, men det er ikke noe bevis for at de har et 100% svar , er det ?
De er ikke det at jeg har kunskap til og si at de du har skrevet her er tull, men jeg tror ikke det er så enkelt, for min del så har jeg drømt mye rart, men du vet liksom når det er en drøm av betydning og ikke.
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Innlegg av BMFLEX »

jaktmann skrev: Hvordan kan de forklare at enkelte da ser ting gjennom en drøm for og deretter oppleve det?
Er vel ikke snakk om det i det hele tatt, er det det da?

(REM= Rapid Eye Movement)
Antall ord: 38
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Malin li fredriksen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 33
Startet: 23 Des 2005 00:04
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Skien

Innlegg av Malin li fredriksen »

men når du veit at du er våken og folk sier at du må ha drømt.. er det lov til å bli fortvila da?? bare lurer.
Antall ord: 28
lev livet så lenge du kan :)
smil og vær glad..
smil til verden så smiler verden tilbake til deg!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Jeg må vel først bare få si at dette sier jo igrunn ingenting om fenomenet i seg selv. Selv om man kan lese av hvilke deler av hjernen som påvirkes av de forskjellige fenomenene, betyr ikke at det ikke ligger noe mer bak opplevelsene. Før man vet hva en tanke og følelser er, så anser jeg for vitenskapen å ha begynnt i feil ende når det kommer til akkurat dette med drømmer og ut av kroppen opplevelser. Spørsmålene blir stilt feil, og at hjernen som instrument blir brukt for å lage jordnære forklaringer på en opplevelse på bakgrunn av elektriske impulser og kategorisering blir feil synes jeg. Du kan plukke en datamaskin fra hverandre og finne ut hvordan "hardwaren" fungerer, men alle vet at en datamaskin ikke fungerer uten energi, i dette tilfellet strøm. Jeg håper folk skjønner hvor jeg vil hen. Selv om vitenskapen har fine termer på hvordan hjernen tolker og behandler de forskjellige opplevelsene, så forklarer de ingenting om de faktiske fenomenene.

Mvh Horus^
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1693 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Horus^ skrev:Selv om vitenskapen har fine termer på hvordan hjernen tolker og behandler de forskjellige opplevelsene, så forklarer de ingenting om de faktiske fenomenene.
Nettopp.

Man er av og til så opptatt av å finne forklaringer på at motoren ikke vil gå, at man plukker motoren i småbiter.
Hadde man istedet fylt bensin, så...

Nei, selvfølgelig ; endel merkelige fenomener er helt klart ting som skjer inne i hjernen, og IKKE har forankring i virkeligheten.
Men å låse seg til slike forklaringer på alt som skjer, det er å føre seg selv bak lyset.
Mye er falske ting som oppleves som paranormale fenomen, men til tross for at man har funnet endel forklaringer på fenomener, så er det mye som faktisk er paranormalt.

Problemet er å forklare de som ikke har opplevet slike ting, om hvordan dette er.

Så uansett hva man sier eller mener ; vi har fire hovedgrupper mennesker :
- De som HAR opplevelser som vi ikke har rasjonelle og naturlige forklaringer på
- De som har opplevelser som kan forklares med fysiske og psykiske men dog så naturlige fenomen
- De som er åpne, men ikke slev har oppplevet ting.
- De som aldri har opplevet noe, og egentlig ikke tror på noe av dette

Og jo mer man IKKE tror på at slike ting forekommer innimellom, jo MER jobber man for å finne rasjonelle forklaringer og urasjonelle bortforklaringer.


Jeg har ikke alltid rett, men jeg har alltid rett !
hehe... Litt motsigelse ? ja, motsigelser gjennomsyrer det EKTE paranormale.

Asbjørn
Antall ord: 247

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Communicado: Takk. Dette var masse informasjon.
Horus^ skrev:Jeg må vel først bare få si at dette sier jo igrunn ingenting om fenomenet i seg selv. Selv om man kan lese av hvilke deler av hjernen som påvirkes av de forskjellige fenomenene, betyr ikke at det ikke ligger noe mer bak opplevelsene. Før man vet hva en tanke og følelser er, så anser jeg for vitenskapen å ha begynnt i feil ende når det kommer til akkurat dette med drømmer og ut av kroppen opplevelser. Spørsmålene blir stilt feil, og at hjernen som instrument blir brukt for å lage jordnære forklaringer på en opplevelse på bakgrunn av elektriske impulser og kategorisering blir feil synes jeg.
Man prøver å nærme seg kunnskapen fra alle kanter. Når man har mulighet til å finne ut hvor i hjernen spesielle følelser eller funksjoner dannes er det selvfølgelig riktig å gjøre det.
Selv om man ikke vet nøyaktig hva som trigger følelsen, eller hvordan den trigges, vet man hvor i hjernen det skjer, og man har dermed mer kunnskap enn om man ikke visste det heller.
Horus^ skrev:Du kan plukke en datamaskin fra hverandre og finne ut hvordan "hardwaren" fungerer, men alle vet at en datamaskin ikke fungerer uten energi, i dette tilfellet strøm. Jeg håper folk skjønner hvor jeg vil hen.
Nei, kan du prøve igjen?
Horus^ skrev:Selv om vitenskapen har fine termer på hvordan hjernen tolker og behandler de forskjellige opplevelsene, så forklarer de ingenting om de faktiske fenomenene.
Jo, det gjør det, det forklarer ganske mye om hva som kan være årsaken til veldig mange av disse opplevelsene.
Det er likevel ikke mulig å si at en opplevelse som beskrives her være det ene eller det andre, men det er mulig å si at det kan være eller sannsynligvis er slik eller så.

Asbjørn: Når ikke bilmotoren går, bør man undersøke først før man begynner å reparere. Et lite blikk på bensinmåleren vil hindre at man plukker motoren fra hverandre, og man risikerer heller ikke å fylle bensin på full tank. :)

Det er som du sier viktig å ikke låse seg på noen som helst forklaringer, men ha et åpent sinn.
Men til tross for at man ikke har funnet forklaringer på alle opplevelser har man ikke funnet noe som er paranormalt heller.

Problemet er å forklare de som tror opplevelsen deres må være paranormal om hvordan dette er.

Så uansett hva man sier eller mener ; vi har fire hovedgrupper mennesker :
- De som HAR opplevelser vi har rasjonelle og naturlige forklaringer på
- De som HAR opplevelser vi har rasjonelle og naturlige forklaringer på, men som ikke vil vite disse.
- De som Har opplevelser vi ikke har funnet rasjonelle og naturlige forklaringer på, og som mener det betyr at det paranormale er bevist
- De som Har opplevelser vi ikke har funnet rasjonelle og naturlige forklaringer på, men som aksepterer at de ikke vet alt
- De som ikke selv har opplevd noe merkelig, men som likevel tror andre gjør det, og ikke vil vite de rasjonelle og naturlige forklaringene

Oops, det ble visst 5 ;)
Antall ord: 538

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lille-my
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Nov 2005 20:44
18

Innlegg av lille-my »

Malin li fredriksen skrev:men når du veit at du er våken og folk sier at du må ha drømt.. er det lov til å bli fortvila da?? bare lurer.
Selvfølgelig er det lov å bli fortvilet, innleggsskriveren har kommet med en god forklaring på mange ting. At noe som skjer faktisk kan være paranormalt kan man ikke utelukke, men det er ikke alt som er paranormalt noe er det fornuftige forklaringer på.

mvh my
Antall ord: 78
Take care

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Communicado
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 17 Jan 2006 19:20
18

Innlegg av Communicado »

Aller først vil jeg takke og si jeg er veldig glad for at dere har fattet interesse og tatt dere tid til å svare på innlegget mitt! :)
Jeg skal forsøke å kommentere i hvert fall noe av det dere har tatt opp, så håper jeg dere tilgir om ting kommer litt hulter til bulter.

Overgangen mellom søvn og våkenhet er så glidende at man ikke alltid selv kan avgjøre om man er våken eller sover.

For noen år siden deltok jeg (som forsøkskanin) i et omfattende studium om drømmer/søvn. Det ble utført av en norsk psykolog og i tilknytning til nevrofysiologer med spesialkompetanse innen søvn/søvnsykdommer. Husker jeg ikke feil gjaldt det en doktorgradsavhandling vedkommende gjennomførte ved et amerikansk universitet (det kommer seg sakte, men Norge er desverre fremdeles et U-land når det gjelder kunnskap om og forskning på søvn).

De forskjellige søvnfasene (og våkenhet, selvsagt) kan enkelt måles/registreres vha. elektroder som er festet til hodet og i motsatt ende forbundet med en datamaskin med programvare utviklet for slik registrering. Hjernens aktivitet endres under de forskjellige søvnfasene og hver fase har sitt eget helt karakteristiske "mønster" (svingninger; alphabølger, deltabølger osv.).

Undersøkelsen jeg deltok i strakk seg over et knapt døgn. Jeg lå i sengen hjemme på mitt eget soveværelse med lukket dør. Forskeren satt i naborommet og kunne vha. elektroder og PC følge med på når jeg var våken, når jeg sovnet og hvilke søvnstadier jeg befant meg i. Såsnart jeg begynte å drømme, ble jeg vekket for å besvare div. spørsmål om drømmen.

Og jada, selv jeg som burde vite bedre protesterte iherdig flere ganger!
What? Jeg hadde jo ikke rukket å sovne engang! Drømt, jeg? No way, - jeg lå jo der lys våken og tenkte! :mozilla_wink:
Men registreringene av hjerneaktiviteten fortalte noe helt annet. Jeg hadde både sovet og drømt. Hver gang.

Dette "fenomenet" er ganske vanlig blandt mennesker som mener å lide av søvnløshet (insomni). Når de utredes for evt. diagnostisering, viser det seg ofte at de i virkeligheten sover et tilnærmet normalt antall timer til tross for at de selv opplever det som om de har vært våkne omtrent hele tiden.

Vedr. hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og søvnparalyse har jeg levet med disse anfallene siden jeg var 5-6 år gammel. I perioder mange ganger hver natt. Anfallene er så skrekkelige, så morbide og så angstfylte at ingen som ikke selv har opplevd det har mulighet til å fatte; Ondskapen selv i sort kutte som står ved fotenden og stirrer (gjenganger hos mange med søvnforstyrrelser); å bli levende begravet i leire sammen med råtnende, larvefylte, krabbende babylik; å ligge fastklemt under en enorm dør mens vannet stiger og jeg drukner sakte, osv. osv.
Og hver gang "tar jeg av" og svever fullstendig lammet rundt i rommet. Lenge, helt til jeg "lander" i et annet værelse hvor jeg endelig klarer å bevege meg og skru på lyset.
Men like fullt våkner jeg hver gang i mørket i min egen seng.

Og ja, jeg kunne ”sverget” på at jeg var lys våken og at det måtte handle om både UKO og gjenferd. Jeg forstår mennesker som tror de blir kidnappet av UFO'er annenhver natt. Når man har slike skrekkelige opplevelser, griper man fatt i enhver mulig forklaring man er i stand til å akseptere. Alternativet - ikke å forstå NOE - er ganske enkelt FOR skremmende. Det ligger i menneskets natur å ønske å vite og forstå.

Jeg fortalte heldigvis ikke noen om mine opplevelser før efter at jeg hadde fått diagnosen narkolepsi og dermed kunne lese, lytte, lære og bli en smule klokere. 'Heldigvis' fordi det ville skremt meg til galskap om jeg hadde fått andres "bekreftelser" på at det jeg opplevde var "overnaturlig virkelighet".

Dess mer jeg har lært å forstå og akseptere at dette er en naturlig del av meg og min genetisk relatert "feilkoblede" hjerne, dess lettere og færre har anfallene blitt. De siste to-tre årene har jeg faktisk ikke hatt ett eneste ett :-)
Men de dukker nok opp igjen en dag og da er det godt å ha den kunnskapen som gjør meg i stand til å takle dem!


Mange av de andre spørsmålene dere stiller lar seg besvare, men det ville kreve milelange avhandlinger jeg verken har nok kunnskap til eller på andre måter er i stand til å besvare her ("min" narkolepsi medfører også kognitiv svikt, - å omsette tanker til skrift er derfor en aldri så liten utfordring).

Det jeg kan si er at søvnforskningen har gjort enorme fremskritt de siste årene, ekspertene vet og kan enormt mye vi legfolk knapt er i stand til å forestille oss. Det er allerede mange år siden "min" genforsker/nevrofysiolog og hans team ved Stanford Universitet i California ble i stand til å avle frem hunder med narkolepsi. Man har forlengst kartlagt hvilke gener, hvilke nevrotransmittere, hvilke peptider osv. som er involvert, - de vet tom. nøyaktig hvilke ca. 12.000! hjerneceller som forårsaker problemene!
Grunnen til at det forskes så intenst på narkolepsi er fordi de mener denne dysfunksjonen gjemmer nøkkelen til endelig og fullstendig forståelse av søvn.

Til dere som sliter med slike anfall vil jeg nok en gang presisere det som var hovedintensjonen med å legge inn mitt første innlegg; Ikke være redd! Uansett hvor voldsomme og skremmende opplevelsene er, det er IKKE farlig!

Enkle råd som kanskje kan hjelpe;
Noen har nytte av å sove med lyset på (antagelig sammenheng med at lys starter/stopper hjernens produksjon av div. stoffer relatert til søvn/våkenhet, f. eks. melatonin).
Om du bor slik at det er mulig, bør du slippe inn morgenlyset fremfor å trekke for gardinene på soveværelset (ref. parentes over).
Det kan også hjelpe å sove med hodet liggende høyere enn resten av kroppen.

Og sist men ikke minst; Hvis slike anfall er et *vedvarende* problem bør du be fastlegen henvise deg til et søvnlaboratorium/nevrofysiolog med spesialkompetanse på søvn slik at du kan utredes for evt. søvnforstyrrelse.

(Andre vanlige symptomer på narkolepsi-/katapleksisyndrom og/eller andre søvnforstyrrelser er bl.a.; unormal søvnighet/tretthet på dagtid, plutselige søvnanfall, sove mer enn de normale ca. 7-9 t., sove på feil tid av døgnet, *lange* og hyppige pustepauser under søvn, tanngnissing under søvn, rykninger i bena under søvn. Flg. gjelder KUN narkolepsi; katapleksi = spontane tap av muskelkraft - alt fra skjelving i en finger til det å falle helt om - mens du er våken og spesielt ifm. emosjonelt stress som latter, at man skvetter/blir skremt, blir trist/glad o.l.).

Som jeg skrev i P.S'et under mitt første innlegg er jeg åpen for (og ydmyk ift.) at "fenomener" vi ikke kjenner årsaken til kan ha rot i en "annen virkelighet" enn vår.
Imidlertid håper jeg å ha kunnet bidra til at noen har fått en kunnskap som kan gjøre deres verden litt mindre skremmende.

Sov godt i natt!
:mozilla_smile:
Sist redigert av Communicado på 19 Jan 2006 10:38, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 1218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Communicado skrev:Aller først vil jeg takke og si jeg er veldig glad for at dere har fattet interesse og tatt dere tid til å svare på innlegget mitt! :)
Det er vi som bør takke for at du deler med deg av din kunnskap. :)
Mange av de andre spørsmålene dere stiller lar seg besvare, men det ville kreve milelange avhandlinger jeg verken har nok kunnskap til eller på andre måter er i stand til å besvare her ("min" narkolepsi medfører også kognitiv svikt, - å omsette tanker til skrift er derfor en aldri så liten utfordring).
Dette ser det også ut til at du har blitt bedre med. Det du har skrevet her og i første innlegg synes jeg var fullt forståelig.
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

De forskjellige søvnfasene (og våkenhet, selvsagt) kan enkelt måles/registreres vha. elektroder som er festet til hodet og i motsatt ende forbundet med en datamaskin med programvare utviklet for slik registrering. Hjernens aktivitet endres under de forskjellige søvnfasene og hver fase har sitt eget helt karakteristiske "mønster" (svingninger; alphabølger, deltabølger osv.).
Du sier at hjernebølgene måles ved hjelp av elektroder festet til hodet. Kan du fortelle litt mer om hvordan apparatet registrerer hjernebølgene? Kanskje du også kan forklare hva en hjernebølge er?.

Nå skal jeg være veldig ærlig og direkte. Vitenskapen vet at drømmer og følelser ligger på theta bølgen som går fra 4-8 Hz, men den vet ikke noe om den eteriske substansen "hjernebølge", og hva den er for noe.

Vi er veldig flinke til å katalogisere. La oss si at femten testpersoner er med i ett hjernebølge eksperiment. Vi har utstyr til å måle svingninger, altså frekvensen til de forkskjellige sinnstilstandene. Det er veldig lett å se at en person sover, og måle dette til 4-8 Hz, eller at vi er våken og har en frekvens på 8-13 Hz. Har vi da knekt gåten drømmer? Nei, vi har bare katalogisert hvilken frekvens en drøm opererer på, men ingenting om hva en "drøm" egentlig er.(og nå tenker jeg ikke på den klassiske forklaringen at det er våre inntrykk iløpet av en dag som bearbeides når vi sover)

Vi vet ennå ikke hva bevissthet er, så de teoriene som vitenskapen legger til grunn, er langt ifra holdbare om man først tenker seg litt ekstra nøye om. Alt er snakk om energier, men ikke bare hvordan vi bruker dem, men hva de faktisk er.

Om det finnes en paralell dimensjon som fungerer på en annen frekvens (åndeverden), så trenger man ikke annet enn hjernebølgene, eller den eteriske energien som styrer hjernen, IKKE den fysiske hjernen, og da er vitenskapen på bar bakke igjen. Den bruker en fysisk forklaringsmodell på noe ikke fysisk.
Antall ord: 353

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

Men de er bevist at hjernen nesten er like aktiv under søvn som når vi er våkne, men i søvnen gir ikke hjerneaktiviteten seg utrykk i tanker.Det har lenge undret ekspertene, men nå har blant annet Marcello massimini ved unerversity of Wisconsin funnet forklaringen.
Forskerene lot testpersoner sove med en spesiell hatt som gjorde det mulig å aktivisere små områder i hjernen ved hjelp av elektomagnetiske bølger og følge utbredelsen av dem. Det viste seg at når en testperson var våken eller bare sov lett, gikk bølgene ut over store deler av hjernen. Men i dyp søvn ble bølgene mindre og holdt seg i et avgrenset område.
Konklusjonen er at hjernen er som isolerte øyer med broer. Når man sover , er det forsatt aktivitet på hver enkelt øy, men broene er stengt.


Dette er det forskerene vet pr. dags dato og det må jeg si, dette er vel ikke noe som verken avkrefter eller bekrefter en dritt.

Jaktmann
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Communicado
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 17 Jan 2006 19:20
18

Innlegg av Communicado »

Nei Horus og jaktmann, det er selvfølgelig ikke så enkelt.

Hensikten med å fortelle om måling/registrering av de forskjellige søvnstadiene var for å forklare at og hvorfor man ikke alltid selv kan avgjøre om man er våken eller sover.

Jeg har verken ønske om å involvere meg i en endeløs metafysisk diskusjon eller behov for å bevise noe, mitt ønske er utelukkende å viderebringe medisinsk informasjon til de som måtte være åpne for at temaet har andre årsakssammenhenger enn teorier om det paranormale.

Å diskutere hjernens aktivitet i Hz under de forskjellige søvstadier, utstyrsspesifikasjoner eller overføring av elektriske impulser er neppe av generell interesse. Dessuten blir det meningsløst fordi man da trekker fragmenter ut av en langt større helhet og isolerer dem i fremmed kontekst.

Jeg vil heller peke på andre fakta om søvn/narkolepsi ift. hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og søvnparalyse som forhåpentlig kan være mer forklarende;

5-10% av "normalbefolkningen" opplever hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og søvnparalyse.
85% er det tilsvarende tall for mennesker med narkolepsi-/katapleksisyndrom.
Human leukocytt antigenmarkøren HLA DQB1*0602 finnes hos 85% av pasientgruppen, - mot 0 i den øvrige befolkning.
90% har nærmest totalt fravær av cerebral-spinalvæsken hypokretin, - mot 0 i den øvrige befolkning.

Hypokretinnevronene produseres i hypothalamus. Deres oppgave er i hovedsak å signalisere til cellekjerner i hjernestammen at de skal produsere norepinephrin, serotonin, histamin og dopamin. Sistnevnte nevrotransmittere er alle direkte involvert i våken/søvn-prosessene, ergo også i non-REM (Rapid Eye Movement) og REM-søvn (begge drømmesøvn).

En normal søvnsyklus består av 5 stadier i denne rekkefølgen;
1. Innsovning
2. Lett søvn
3. Lettere dyp søvn
4. Dyp/Deltasøvn
3. Lettere dyp søvn (non-REM)
2. Lett søvn (non-REM)
5. REM-søvn

En natts søvn inkluderer normalt fem slike sykluser.

(De s.k. 'bridges' mellom noen av hovedstadiene er ingen nyoppdagelse, jaktmann)

Hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner oppstår når søvnstadiene kommer i feil rekkefølge og REM-søvn inntrer under innsovning. Altså når man begynner å drømme mens hjernen enda er devis våken.
Søvnparalyse inntrer under REM-søvn, musklene paralyseres antagelig for at vi ikke skal utføre det vi drømmer. Dette skjer med alle hver natt, men man registrerer ikke lammelsene eftersom REM-søvnen jo normalt først inntrer på slutten av en søvnsyklus (første gang ca. 90 min. efter innsovning).

Noe av det mest karakteristiske (og et kriterium for diagnose) ved narkolepsipasienters søvn er at de går direkte fra våkenhet til REM-søvn. Følgelig opplever hele 85% hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og søvnparalyse.

Dersom hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og søvnparalyse var paranormale fenomener, kunne vi dermed konkludert at mennesker med narkolepsi-/katapleksisyndrom er en eksklusiv gruppe med "hyperparanormale" evner.
Når vi også vet at narkolepsi-/katapleksisyndrom skyldes organiske endringer som forutsetter tilstedeværelse av ett spesifikt gen, ville konklusjonen videre bli at paranormale evner (i disse tilfeller) var genetisk betinget og at mennesker med narkolepsi ergo var bærere av et *paranormalgen*.

Det står enhver fritt å velge hva de vil tro.

Denne nettsiden om søvn og forskjellige søvnsykdommer/symptomer er informativ og lettlest; http://www.sleepchannel.net/

På Sleep Bibliography Database finnes sammendrag av artikler fra verdenssamfunnets søvnforskere;;
http://bibliosom.univ-lyon1.fr/search.p ... &Submit=OK

Ift. hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner og søvnparalyse er denne artikkelen særlig interessant; "Individual differences in lateralisation of hallucinations associated with sleep paralysis", Girard TA, Cheyne JA / Laterality 9(1) 93-111 (2004)

Det har vært en interessant diskusjon og jeg setter oppriktig pris på at dere tvinger meg til å tenke anderledes og utenfor opptrådte stier. Når jeg velger å trekke meg fra videre "detaljstyrte" diskusjoner har dette sammenheng med alt annet jeg ellers ikke ville få tid til.

Om noen har spørsmål direkte knyttet til opplevelser ifm. søvnforstyrrelse/egen situasjon, vil jeg selvfølgelig forsøke å svare efter beste evne.

Ha en finfin dag!
:)
Sist redigert av Communicado på 19 Jan 2006 18:09, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 689

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links