Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppen"Opplevelser" som skyldes Søvnforstyrrelser,

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

>wiz

Innlegg av >wiz »

Eksempelvis refererer én til et av mine innlegg og sier:"Jeg har opplevd alt sammen, men..." for så å avslutte med :"Når det gjelder det at man tror man er våken så finner man fort ut om det stemmer eller ei. Alle mennesker klarer å skille drømmer fra virkeligheten, ...".
Det siste bekrefter at det han/hun har opplevet ikke er hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner (m/søvnparalyse).
Jeg har opplevd søvnparalyse flere ganger. Et par ganger med hallusinasjon. Hvis det ikke var hallusinasjon så var det faktisk et monster på rommet mitt.
Det jeg sier er at når man opplever søvnparalyse så tror man at det er ekte, men man skjønner jo at det ikke er det når man kommer til seg sjøl.

Jeg synes ikke du skal uttale deg om hva jeg har opplevd eller ikke. Jeg vet nok det best sjøl. Du har teorien i orden, men jeg har faktisk erfaring. Det har kanskje du også?
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Communicado
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 17 Jan 2006 19:20
18

Innlegg av Communicado »

Snuppedilla; Tusen takk for hyggelig tilbakemelding til deg også! :)

Det er sundt å være skeptisk, uansett om det gjelder parapsykologi eller nevrofysiologi!
Verden er tross alt ikke statisk, ei heller videnskapelig forskning. Uten åpenhet, ingen fremskritt!
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Communicado
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 17 Jan 2006 19:20
18

Innlegg av Communicado »

Wiz; Jeg uttaler meg ikke om hva du faktisk har opplevd, men om hva du beskriver å ha opplevd. Det er to forskjellige ting.

Du sammenblander begrepene. Selvfølgelig er søvnparalyse "ekte", - paralysering av skjelettmusklene skjer jo alle mennesker/dyr hver gang man går inn i REM-søvn! Det å gå/snakke i søvne er eks. på søvnforstyrrelser forårsaket av svikt i nettopp denne funksjonen. Dette dreier seg imidlertid om tilfeller hvor REM-søvn/søvnparalyse opptrer mens den delen av hjernen som styrer bevisstheten enda er våken.

For det første sier du nå at du snakker om dét i eftertid rent intellektuelt å forstå at monsteret på rommet ikke var ekte. Det er ikke det samme som å kunne skille drøm fra virkelighet under opplevelsen. Dette kriteriet burde jeg kanskje presisert tydeligere i beskrivelsen av hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner (m/søvnparalyse).

For det andre - og som tidligere beskrevet - MÅ ikke hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner nødvendigvis være skremmende, de kan også omhandle helt dagligdagse hendelser. I slike tilfeller er det helt vanlig at man heller ikke i eftertid er i stand til å skille drøm fra virkelighet. Dette er internasjonalt alment akseptert ikke bare innenfor den medisinske, men efterhvert også den juridiske/rettsmedisinske verden.

At "Alle mennesker klarer å skille drømmer fra virkeligheten, ..." er følgelig ikke korrekt.
Påstanden måtte derfor nødvendigvis være basert på egne opplevelser, uten hensyn til "resten-av-verden's" erfaringer. Når den så heller ikke bygget på hva som faktisk ligger i begrepet 'hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner (m/søvnparalyse)', kunne det ikke forstås på annen måte enn at dine opplevelser er av annen karakter.

Når "Alle mennesker klarer å skille drømmer fra virkeligheten, ..." her efterfølges av "Jeg synes ikke du skal uttale deg om hva jeg har opplevd eller ikke. Jeg vet nok det best sjøl", kan en jo undres om du mener andre mennesker ikke har samme evne?

"... men jeg har faktisk erfaring. Det har kanskje du også?" er et helt unødvendig spørsmål dersom du også har lest det du kommenterer.

Jeg er neppe alene om verken å ha tid eller ønske om å diskutere for diskusjonens egen skyld og foreslår derfor at vi dropper ordgyteri og heller bruker energien positivt og konstruktivt. Skulle det være tvil om begreper/jeg uttaler meg uklart, håper jeg derfor det kan oppklares gjennom spørsmål snarere enn unødvendige misforståelser.
Antall ord: 417

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

I rest my case.
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Communicado
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 17 Jan 2006 19:20
18

Innlegg av Communicado »

>wiz; Med et smil, håper jeg? :mozilla_wink:
Det er ikke lett å kommunisere på nett...
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

Communicado skrev:>wiz; Med et smil, håper jeg? :mozilla_wink:
Det er ikke lett å kommunisere på nett...

Nei, det er sant. Ikke noe sure miner her.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Communicado
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 17 Jan 2006 19:20
18

Innlegg av Communicado »

Kramer73; Eeh?????????????????????
Nå har du nok forhastet deg grundig. Ingen av de antagelsene du baserer innlegget ditt på har relevans til noe som er skrevet her.
Kanskje du vil være snill å lese hele diskusjonen/evt. én gang til?
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Tutta

Innlegg av Tutta »

Communicado:

Av rein nyskjerrighet..(og med fare for å gjenta meg selv noe) hvordan vil du logisk forklare det at en person får info og detaljer om ting som enda ikke er skjedd,i en av de tilstandene du har beskrevet i første innlegg?
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Luna Ane
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 46
Startet: 10 Okt 2004 02:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Luna Ane »

Communicado: Jeg synes du har hatt veldig bra innlegg her, og jeg synes det er FLOTT at du har lagt ut denne informasjonen. !

Jeg har selv hatt mange rare opplevelser knyttet til søvn i årevis, siden jeg var barn, faktisk- og lett og lett etter informasjon.
Dette med hypnogage hallusinasjoner tok det mange år før jeg fant ut av hva var- ja, for dette var lenge før internettes tid.

Og jeg er også utredet for søvnforstyrrelser, narkolepsi og diverse , på nevrologisk og av søvnspesialist til slutt. Men det tok lang tid før noen lege gjorde det.

Nå har jeg inntrykk av at det ha kommet mye mer informasjon heldigvis, som kan gjøre det enklere for andre med lignende opplevelser og lidelser.

Og jeg oppfatter deg slik, at du ser at det også kan handle om andre ting, enn nevrologiske. For også jeg har opplevd ting gjennom drøm, som ikke er nevrologisk basert, men det er som du sier- en annen diskusjon.

Så det gjelder om å sortere, hva vi snakker om til enhver tid.

:)
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Snupii*
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 03 Jan 2006 16:17
18

Innlegg av Snupii* »

Det er jo mye de kan måle med moderne medisin idag, men det er ikke noe bevis for at de har et 100% svar , er det ?
De er ikke det at jeg har kunskap til og si at de du har skrevet her er tull, men jeg tror ikke det er så enkelt, for min del så har jeg drømt mye rart, men du vet liksom når det er en drøm av betydning og ikke.[/quote]

Helt enig! Det finnes mer mellom himmel og jord enn det forskerne noen gang kan klare å finne ut. Når man opplever enn så kalt UKO, så vet man hva man opplever. Man bare vet det inni seg at det ikke bare var en vanlig drøm. Man kan ikke helt beskrive hvorfor man vet det, men man er ikke i tvil!
ps.sier ikke at jeg ikke tror på forskeren osv, men jeg tror ikke det finnes En fasit på alle de søvn analysene!
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
rita
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 09 Mai 2005 22:53
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sandefjord

Innlegg av rita »

jaja, forskere og leger finner jo en logisk forklaring på alt!! Sannheten for en selv betyr mest!! :mozilla_innocent:
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Snupii* skrev:Det finnes mer mellom himmel og jord enn det forskerne noen gang kan klare å finne ut. Når man opplever enn så kalt UKO, så vet man hva man opplever. Man bare vet det inni seg at det ikke bare var en vanlig drøm. Man kan ikke helt beskrive hvorfor man vet det, men man er ikke i tvil!
ps.sier ikke at jeg ikke tror på forskeren osv, men jeg tror ikke det finnes En fasit på alle de søvn analysene!
Man vet jo ikke hva forskerne kan klare å finne ut i framtiden. :)
Når man opplever en UKO, så vet man som du sier hva man opplever. Det betyr ikke at man vet hvorfor man opplever dette. Å være sikker på at det ikke er en drøm nevner vel Communicado her også, og det er en vanlig del av denne typen drømmer.

Om jeg husker rett, har også noen her på forumet, som er sikre på at de har UKO'er og astralreiser testet dette litt, og de har kontrollert noe av informasjonen de har fått på slik reise.

Den har ikke stemt, men likevel mener vedkommende fortsatt at han har astralreiser.
Antall ord: 201

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Communicado
Det virker som du er vant med og utrykke deg skriftelig for du skriver ryddig slik at man klarer og lese all tekstmassen. Ikke værst bare det.
Det er forøvrig også svært innteresant det du skriver og det skulle heller ikke forundre meg om det kan forklare noen av innleggene her inne.

Når det gjelder og forklare all verdens paranormale fenomener fra UFO bortføringer til NDO`er er den nok ikke utømmende som forklaring.
Når det gjerlder UFO bortføringer er det en del av dem som samsvarer med ulike vitneutsagn fra mennesker som er fysisk fra hverandre til og beskrive hendelsene, samt fenomener som sår, merker på kroppen samt inplantater.
Før det er bedre forklart er ikke søvnforstyrelser nok til og forklare med.

Også NDO èr har en del rapporter som ikke kan forklares med NDO èr.
Vietnamsoldater i likposer som beskriver tilbaketransportene sine i detalj, barn i hundrevis som forklarer slektforhold de ikke kan kjenne til, folk som ser operasjonssaler og kan berette hva som ble sagt under tung narkose f.eks.
Og det er mere til.

Derfor har vi ett stykke og gå før vi lener oss tilbake, åpner ølet og sier at ,"sånn var det alltså".

Men bidragene dine er gode og interessante.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Communicado
Det virker som du er vant med og utrykke deg skriftelig for du skriver ryddig slik at man klarer og lese all tekstmassen. Ikke værst bare det.
Det er forøvrig også svært innteresant det du skriver og det skulle heller ikke forundre meg om det kan forklare noen av innleggene her inne.

Når det gjelder og forklare all verdens paranormale fenomener fra UFO bortføringer til NDO`er er den nok ikke utømmende som forklaring.
Når det gjerlder UFO bortføringer er det en del av dem som samsvarer med ulike vitneutsagn fra mennesker som er fysisk fra hverandre til og beskrive hendelsene, samt fenomener som sår, merker på kroppen samt inplantater.
Før det er bedre forklart er ikke søvnforstyrelser nok til og forklare med.

Også NDO èr har en del rapporter som ikke kan forklares med NDO èr.
Vietnamsoldater i likposer som beskriver tilbaketransportene sine i detalj, barn i hundrevis som forklarer slektforhold de ikke kan kjenne til, folk som ser operasjonssaler og kan berette hva som ble sagt under tung narkose f.eks.
Og det er mere til.

Derfor har vi ett stykke og gå før vi lener oss tilbake, åpner ølet og sier at ,"sånn var det alltså".

Men bidragene dine er gode og interessante.
Slike søvnforstyrrelser er mer enn gode nok til å forklare det det skal forklare med.

Det er ikke slik at alle UFO-bortføringer forklares med søvnforstyrrelser, men veldig mange kan forklares godt med det. Ikke alle NDO'er kan forklares med søvnforstyrrelser, men veldig mange. Ikke alle bilers fremdrift kan forklares med bensinmotor, men veldig mange kan.

Akkurat som med bensinmotorene kan søvnforstyrrelser forklare de aller fleste fenomener, enten alene eller i kombinasjon med andre forklaringer. Som f.eks. hybridmotor, der man har både bensin- og elektrisk motor.

Hvor ofte sjekker du hele kroppen din etter merker? Jeg gjør det aldri. Derfor hender det også at jeg plutselig oppdager merker på kroppen, og jeg oppdager flere liknende merker samtidig.

Det betyr ikke at jeg har fått disse samtidig, men at når jeg først oppdager ett merke, kikker litt mer enn vanlig etter slike merker, og finner fler.

Etter at en UFO-troende har drømt om en bortføring, vil vedkommende straks lete etter merker på kroppen, og SURPRISE vedkommende vil finne det også.

Communicados mål var ikke å sette punktum for debattene her, men å opplyse litt om de vanligste grunnene til slike opplevelser.
Antall ord: 425

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

BA. skrev:
Metodisten skrev:Communicado
Det virker som du er vant med og utrykke deg skriftelig for du skriver ryddig slik at man klarer og lese all tekstmassen. Ikke værst bare det.
Det er forøvrig også svært innteresant det du skriver og det skulle heller ikke forundre meg om det kan forklare noen av innleggene her inne.

Når det gjelder og forklare all verdens paranormale fenomener fra UFO bortføringer til NDO`er er den nok ikke utømmende som forklaring.
Når det gjerlder UFO bortføringer er det en del av dem som samsvarer med ulike vitneutsagn fra mennesker som er fysisk fra hverandre til og beskrive hendelsene, samt fenomener som sår, merker på kroppen samt inplantater.
Før det er bedre forklart er ikke søvnforstyrelser nok til og forklare med.

Også NDO èr har en del rapporter som ikke kan forklares med NDO èr.
Vietnamsoldater i likposer som beskriver tilbaketransportene sine i detalj, barn i hundrevis som forklarer slektforhold de ikke kan kjenne til, folk som ser operasjonssaler og kan berette hva som ble sagt under tung narkose f.eks.
Og det er mere til.

Derfor har vi ett stykke og gå før vi lener oss tilbake, åpner ølet og sier at ,"sånn var det alltså".

Men bidragene dine er gode og interessante.
Slike søvnforstyrrelser er mer enn gode nok til å forklare det det skal forklare med.

Det er ikke slik at alle UFO-bortføringer forklares med søvnforstyrrelser, men veldig mange kan forklares godt med det. Ikke alle NDO'er kan forklares med søvnforstyrrelser, men veldig mange. Ikke alle bilers fremdrift kan forklares med bensinmotor, men veldig mange kan.

Akkurat som med bensinmotorene kan søvnforstyrrelser forklare de aller fleste fenomener, enten alene eller i kombinasjon med andre forklaringer. Som f.eks. hybridmotor, der man har både bensin- og elektrisk motor.

Hvor ofte sjekker du hele kroppen din etter merker? Jeg gjør det aldri. Derfor hender det også at jeg plutselig oppdager merker på kroppen, og jeg oppdager flere liknende merker samtidig.

Det betyr ikke at jeg har fått disse samtidig, men at når jeg først oppdager ett merke, kikker litt mer enn vanlig etter slike merker, og finner fler.

Etter at en UFO-troende har drømt om en bortføring, vil vedkommende straks lete etter merker på kroppen, og SURPRISE vedkommende vil finne det også.

Communicados mål var ikke å sette punktum for debattene her, men å opplyse litt om de vanligste grunnene til slike opplevelser.
Ja, det var omtrent det jeg mente.
Det kan ikke forklare alle UFO rapportene eller NDO tilfellene.
Det hadde vert interessant og vite sånn ca. hvor stor størrelsesorden den KAN forklare i forhold til de den ikke kan forklare.
Antall ord: 468

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !