Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenHvordan blir drømmene til?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Meigofirst

Innlegg av Meigofirst »

Nostradamus2 skrev::D

Her kunne jeg skrevet en bok.

For å svare på det siste først: Ja, du skulle bare "sett" mine drømmer du..

Ellers, her må jeg prøve å unngå demagogiske og vitenskapelige vendinger for å bli kortfattet nok:
Det er en utbredt teori at drømmer er vår sikkerhetsventil for hjernen til å kunne få sortert ut "slagg", og dermed også sette oss i stand til å møte utfordringer.
Det er også en populær mening at drømmetyding kan settes i bestemte båser slik at en kan både forstå og finne forutsigelser i drømmene.

Det første kan jeg nok sluke ganske rått.

Men, dette med drømmetyding er en vanskelig sfære å si noe bastant om, tror jeg. Skal ikke komme mere inn på det, uten at jeg bare vil si at en ellers "trygg" hjerne ser ut til å finne på mange sprell i drømmer. At alt skal kunne tydes meningsfullt, stiller jeg meg tvilende til..

Drømmer videre, jeg. :D

Selv, og jeg sikkert kan gjøre meg opp teorier lignende dine, og at man ikke skal se på skam med den kunnskap som ikke er basert på en-dimensjonal moderne vitenskap så tar du faktisk feil.

Ingen av disse to, og ovhodet ikke det siste er allment akseptert.

Når det gjelder drømmetydning av den typen Bla. Freud og Eriksen skrev om som du her viser til har nærmest blitt avvist som det reneste tøv av fagpsykologien, men er derimot SVÆRT utbredt i "populærlitteraturen" hvor du stort sett selger mer på en god skrøne, enn vitenskapelige teorier.

Når det er sagt så har jeg faktisk veldig lyst til å begynne å studere drømmetydning innen forskjellige tradisjoner, og mener at man har noe å lære av de fleste av dem.

Men den type "drømmespråk" du henviser til er altså regnet som kvasi-psykologi, og totalt uvitenskapelig.
Antall ord: 322

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meigofirst

Innlegg av Meigofirst »

Jeg tror... Og da snakker jeg om TRO, ikke vitenskap.

At:

- Drømmer er en av måtene Gud kommuniserer med oss mennesker på. (eventuelt med hjelp av engler, ånder o.l.)
- Drømmer har en viktig terapautisk funksjon.

Man vil ha stort utbytte av å analysere dem utifra sitt eget tankesystem. Noe veldig gennerelt drømmespråk som er felles for alle mennesker stiller jeg meg derimot mer kritisk til.

(Den type drømmetydning hvor alle gjenstander, dyr o.l. har sin faste betydning, og ikke den betydning det har for DEG.)

Alikevel vil en erfaren drømmetyder kunne hjelpe deg til å finne en del svar gjennom gennerelle ting som F. eks en hendelse i drøm du knytter en følelse til, og hva den følelsen prøver å fortelle deg.

Jeg tror drømmer kan gi deg budskap, profetier, tale fra din ubevissthet, advarsler, ren fantasi, fantastisk underholdning, Gudommelig\åndelig inspirert kreativitet osv.

En vane du burdte få deg hvis du skal fordype deg i dette er å skrive ned dine drømmer med en gang du våkner om morgenen. Spesielt hvis drømmene på noen måte har skilt seg ut fra en vanlig grå intetsigende masse.

Svaret vil alltid finnes inni DEG, hvor din ånd, din sjel, og Gud er som alle sammarbeider om å finne svaret du søker, eller eventuelt svaret som søker deg.
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Alvejenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 28 Jan 2006 18:17
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Senja
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Alvejenta »

karina skrev:En venninne av meg drømte sjokkert at hun hadde sex med faren sin.(!)

Dette er jo også en ganske ekkel og teit drøm og hun lurte fælt på hva som gikk av henne.

Min teori er at følelsen av å være glad i pappa'n sin og erotiske følelser som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre, at de liksom ikke skilles fra hverandre i drømme da, fordi vi ikke har fornuft i drømme, og dermed mikses sammen med heller uheldig resultat.

Jeg tror det er det samme med sånne andre rare uforklarlige utolkbare drømmer, at mange forskjellige ting mikses sammen ute system og mening. Noen av drømmene har nok en dypere mening også, men jeg tror mange er bare tullball også, rett og slett.
Vet ikke om det kan være til noen hjelp å vite dette, (og vet ikke hvor pålitelig en slik bok kan være) men kan sitere fra Parkers drømme leksikon, der det under Far, blandt annet står skrevet;

Mange kvinner drømmer om faren når de begynner å få seksuelle følelser ovenfor andre menn. Slike drømmer kan ofte føre med seg skyldfølelse (Freud har mye å si om far/datter forholdet og dets betydning for den kvinnelige seksualitet.)
Antall ord: 222
Mystica Eterna

Carpe diem quam minimum credula postero

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Hvordan blir drømmene til?

Innlegg av Minsinn »

Svennis skrev:Jeg drømmer utrolig mye dumt.
Hvordan kan hjernen (eller hva det nå enn er) lage så dårlige "filmer" hver natt?

Drømmene mine er en suppe uten sidestykke, veldig fjernt fra virkeligheten, og mine ønsker. Livet mitt fortoner seg svært så normalt, men det tar jammen drømmene igjen på.

Er det andre som plages ofte med rett og slett teite og absurde drømmer?
Et spørsmål jeg har stilt meg ofte, ja - hvordan i all verden klarer man å finne på så mye dritdårlig "underholdning" mens hjernen hviler? :mozilla_undecided:

Har hatt mange, og flere enn mangt, av det jeg vil kalle for "rett og slett teite og absurde drømmer" - en som jeg av en eller annen grunn fortsatt husker etter femten år er den natta det kom en indianer inn på soverommet mitt og slo meg i hodet med ei stekepanne (av støpejern - for øvrig min egen...) :mozilla_cool:

Kan ikke forstå med min beste vilje at alle drømmer skal ha et dypt og seriøst innhold, nei, men at NOEN har det tviler jeg ikke på. F.eks. har jeg blitt vaslet i drømme om bortgang både blant venner og familie. Også uka før jeg traff han som i dag er mannen min (for ti år siden) fikk jeg varsel om det - i drømme.
Stiller heller større spørsmål om hvor de drømmene kommer fra... :mozilla_cool:
Antall ord: 245
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
black rose
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 26 Jan 2005 16:26
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: nes

Re: Hvordan blir drømmene til?

Innlegg av black rose »

Dan skrev: Drømmene betales med sokker og strømper, så hver gang du mister en i vaskemaskinen har den fungert som en slags betalingsterminal som har trukket et avdrag på de drømmene du har mottatt.


Håper dette var oppklarende.

mvh Dan
det forklarer jo hvor alle sokkene mine blir av... trodde det var små troll som bodde i vaskemaskinen jeg da...
Antall ord: 64
*det er moro hvordan man kan møte mennesker som i løpet av et par sekunder viser seg å stå en nærmere enn dem som man omgås med nesten hver dag*

*black rose*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
daron malakian
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 06 Okt 2005 18:41
18

Innlegg av daron malakian »

er det noen som tenker grundig igjennom drømmen de drømte når de har våknet?..
jeg synes det er ganske interresant og tenke i gjennom hva jeg drømte..
er det noen her som klarer og vekke seg selv inne i drømmen sånn at man våkner på ordentlig ,hvis dere skjønner hva jeg mener..
Antall ord: 61
smart people outsmart each other

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Linni
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 06 Nov 2005 04:03
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fredrikstad

Innlegg av Linni »

Mye av drømmene er en oppsummering av hva du har opplevd den dagen, hva du har tenkt på osv.. men drømmer er merkelige.. ifjor lånte jeg en bok om drømmer, stod hva de forskjellige drømmene betyr osv..:)
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ThaSpirit

Innlegg av ThaSpirit »

Meigofirst skrev:Jeg tror... Og da snakker jeg om TRO, ikke vitenskap.
At:

- Drømmer er en av måtene Gud kommuniserer med oss mennesker på. (eventuelt med hjelp av engler, ånder o.l.)
Så når man har fryktelig blodige mareritt - er det da Guds verk?


Jeg har meget makaber fantasi - kan gjerne skrive lange noveller med underlige / rare / makabre / stygge (o.l) hendelser.

I fare for å gjenta noe som allerede er sakt her vil jeg tørre å påstå at;
Jeg tror at når vi drømmer gjenspeiler vi evt. dagens handlinger og følelser på en litt mer drastisk måte.
Kanskje hun som drømte ta hun hadde sex med faren sin drømte om dette fordi hun ga faren sin en klem tidligere?
De aller fleste ting blir overdrevent når man skal fortelle dem om igjen - dette skjer kanskje med drømmer også?
Dessuten kan det hende at man i løpet av en dag tenker masse rart og spinner mange merkelige fantasier, og om natten får du utløp for disse tankene - via drømmer.

Dette er min teori, men for alt jeg vet kan det være som Meigofirst skrev; at det er en høyere makt som kommuniserer med oss.
(Jeg velger å skrive Høyere makt etter som jeg tror ikke på Gud, men for å ikke støte de som evt. tror så velger jeg et ganske vidt begrep)

Dette er et lite utdrag fra mine meninger :)
Antall ord: 248

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links