Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHat

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 167
Startet: 01 Jun 2005 02:13
18

Hat

Innlegg av skytte »

Åssen vil dere definere hat? Har dere eller føler dere hat? Jeg har aldri hatet noen..trodde jeg kanskje visste hva det var å hate noen..Nå vet jeg virkelig det!Føler at jeg virkelig kjenner jeg kan mislike noen så sterkt at jeg ikke vet hvordan jeg skal få det ut..jeg har knust å herpet mye.Men den følelsen jeg har inni meg synes jeg er så forferdelig ubehagelig..samtidig som jeg føler meg skikkelig råtten!!Den personen det gjelder bringer alt det dårlige jeg har inni meg.En gang gikk det så langt at jeg angrep personen..har faktisk skjedd 2 ganger.Vet at for at jeg ikke skal ha det sånn. .er det best for begge parter å kutte ut all kontakt.Det som gjør at jeg ikke greier det er den konstante hevnen som pågår mellom oss..Man blir nesten avhengig.Temperamant har jeg alltid hatt..men jeg er en typisk skytte som blir sint der å da..men blir fort blid igjen å bærer det ikke inni meg..Noe jeg synes er en bra egenskap, istendenfor at jeg skal bære nag.Vet at for å komme videre uten disse forferdelige konfrontasjonene må jeg heve meg over det..Men det er ikke lett.De følelsene som jeg har som gjør meg hinsides sint har jeg aldri følt!Noe jeg faktisk ikke trodde var mulig..Synes det er innmari trist å hate..Hat er det motsatte av kjærlighet.Jeg har forsovet har aldri elsket denne personen..Men det er jo så mye snakk om at å hate er en forferdelig ting..nesten tabu.Det jeg vil spørre om har dere noen gang følt ett så sterkt hat til noen??Føler meg som ett forferdelig menneske for tiden..energien min er ikke bra til tider.Mennesker virker nesten skremt..innvendig er det veldig styggt kan man si..
Antall ord: 321

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Delayed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 24
Startet: 22 Jun 2005 18:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Delayed »

hat -et (norr hatr) heftig motvilje være full av h- / bære, nære h- til en / legge en for hat.

Har ikke noen god definisjon av hat, så orboka er en fin ting å ha. Selv trodde jeg at jeg visste hva hat var for noen år siden. Men nå som enda verre ting har skjedd, vet jeg at jeg ikke er i nærheta av å skjønne hva det er for noe. At noen mennseker prøver å gjøre livet mitt ulevelig, er ikke så vondt mere. Jeg bare ler av dem. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatet noen så sterkt at jeg faktisk ville dem vondt, uansett hvor masse smerte dem har påført meg.

Du sier at hat er det motsatte av kjærlighet, jeg trodde at likgyldighet var det motsatte av kjærlighet. Masse følelser mot ingen følelser, liksom.
Antall ord: 154
When It Starts Getting Serius, I Go Ooooooooooooh! ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 167
Startet: 01 Jun 2005 02:13
18

Innlegg av skytte »

Delayed skrev:hat -et (norr hatr) heftig motvilje være full av h- / bære, nære h- til en / legge en for hat.

Har ikke noen god definisjon av hat, så orboka er en fin ting å ha. Selv trodde jeg at jeg visste hva hat var for noen år siden. Men nå som enda verre ting har skjedd, vet jeg at jeg ikke er i nærheta av å skjønne hva det er for noe. At noen mennseker prøver å gjøre livet mitt ulevelig, er ikke så vondt mere. Jeg bare ler av dem. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatet noen så sterkt at jeg faktisk ville dem vondt, uansett hvor masse smerte dem har påført meg.

Du sier at hat er det motsatte av kjærlighet, jeg trodde at likgyldighet var det motsatte av kjærlighet. Masse følelser mot ingen følelser, liksom.
Jeg å trodde jeg kanskje jeg visste hva hat var..Men å ville den personen noe vondt klarer jeg ikke helt jeg heller.Bare at personen kan bringe så mye styggt inni meg at jeg kan angripe..som har skjedd.Men må ærlig innrømme at det har vært så heftig at jeg har ønsket vedkommende vondt..men går som regel over.Det er heller de konfontasjonene..ha siste sårende ord som gjelder.Det er noe som tar all energien min.Husker en gang vi hadde hatt ett skikkelig opprør..tror jeg nesten sov 16timer uten å glimte til engang..all energi legger jeg i det.Så det er ganske krevende å skremmende at man kan tappe seg så mye.Det du sier om at kjærlighet er det motatte av likegyldighet..vil jeg jo si meg enig i.Men kanskje rettere sagt kjærlighet kan gå over til hat å vice verca...Hat å blir på en måte det motsatte av likegyldighet..det kanl jeg skrive under på..
Antall ord: 324

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Delayed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 24
Startet: 22 Jun 2005 18:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Delayed »

skytte skrev:
Delayed skrev:hat -et (norr hatr) heftig motvilje være full av h- / bære, nære h- til en / legge en for hat.

Har ikke noen god definisjon av hat, så orboka er en fin ting å ha. Selv trodde jeg at jeg visste hva hat var for noen år siden. Men nå som enda verre ting har skjedd, vet jeg at jeg ikke er i nærheta av å skjønne hva det er for noe. At noen mennseker prøver å gjøre livet mitt ulevelig, er ikke så vondt mere. Jeg bare ler av dem. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatet noen så sterkt at jeg faktisk ville dem vondt, uansett hvor masse smerte dem har påført meg.

Du sier at hat er det motsatte av kjærlighet, jeg trodde at likgyldighet var det motsatte av kjærlighet. Masse følelser mot ingen følelser, liksom.
Jeg å trodde jeg kanskje jeg visste hva hat var..Men å ville den personen noe vondt klarer jeg ikke helt jeg heller.Bare at personen kan bringe så mye styggt inni meg at jeg kan angripe..som har skjedd.Men må ærlig innrømme at det har vært så heftig at jeg har ønsket vedkommende vondt..men går som regel over.Det er heller de konfontasjonene..ha siste sårende ord som gjelder.Det er noe som tar all energien min.Husker en gang vi hadde hatt ett skikkelig opprør..tror jeg nesten sov 16timer uten å glimte til engang..all energi legger jeg i det.Så det er ganske krevende å skremmende at man kan tappe seg så mye.Det du sier om at kjærlighet er det motatte av likegyldighet..vil jeg jo si meg enig i.Men kanskje rettere sagt kjærlighet kan gå over til hat å vice verca...Hat å blir på en måte det motsatte av likegyldighet..det kanl jeg skrive under på..
Skjønner at hat kan ta masse av energien til folk. Sånn sett er det vel motsatt av kjærlighet, der man får utrolig masse energi. Det med å ha siste sårende ordet har jeg også vært borti, men da følte jeg meg egentlig like patetisk som den andre personen var. Dessuten gadd jeg ikke følge med på hvilke nye rykter som var blitt satt ut om meg hele tiden. Skjønner ikke hvorfor alle sier at jeg er en dramaqueen. Huh..

Men den personen det gjelder, er det en person som sto deg veldig nær? Gikk det fra kjærlighet til hat? Uansett så er det leit at all energi går med til å hate noen. Det må være tungt.
Antall ord: 454
When It Starts Getting Serius, I Go Ooooooooooooh! ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 167
Startet: 01 Jun 2005 02:13
18

Innlegg av skytte »

Ja, må si jeg føler meg veldig patetisk til tiderTenker jeg må heve meg over det å være likegyldig.Men går ikke å tenker på rykter å sånn..vi er ikke 14år!Hehe selv om jeg føler det sånn av å til!!Er mer den psykiske delen...sliter seg jo ut.Personen står meg nær, det som er det vonde.Det blir hele tiden skal ikke la vedkommende få tråkke på meg..ett mønster som går igjen.Nesten som om vi skulle stå å kaste en ball til hverandre..jeg har`n..haha ikke du.Nei..sprøe greier!
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Delayed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 24
Startet: 22 Jun 2005 18:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Delayed »

skytte skrev:Ja, må si jeg føler meg veldig patetisk til tiderTenker jeg må heve meg over det å være likegyldig.Men går ikke å tenker på rykter å sånn..vi er ikke 14år!Hehe selv om jeg føler det sånn av å til!!Er mer den psykiske delen...sliter seg jo ut.Personen står meg nær, det som er det vonde.Det blir hele tiden skal ikke la vedkommende få tråkke på meg..ett mønster som går igjen.Nesten som om vi skulle stå å kaste en ball til hverandre..jeg har`n..haha ikke du.Nei..sprøe greier!
Hehe, det hadde jo vært enklere om man bare skulle kaste en ball på hverandre :p
Men om den personen tar så mye energi av deg, hvorfor ikke prøve å ta en skikklig oppvask og prøv å bli venner med hun? Hvis ikke, hvorfor ikke drite i hele personen? Det første høres jo best ut, etter min mening. Vis at du er den voksne av dere, og prøv å ordne opp. Krangling og drittkasting MÅ jo ta slutt engang, uansett. Ta en prat og finn ut av ting, dere har tydeligvis mye mellom dere som dere vil ha ut. Jeg sier ikke at det kommer til å skje forbedringer med en gang, men er vel verdt et forsøk.. Eller hørtes det heeelt fjærnt ut?

Ikke noe morro med uvenner hvertfall. Jeg har selv vært den personen som skulle ta oppvask, gikk bra til å starte med men etterhvert fikk jeg bare slengt styggord midt i tryne av den personen, så da fannt jeg ut at det ikke var verdt det.

Ikke alle kan få viljen sin i konflikter heller, så noen ganger må man nesten bare bøye seg i støvet for noen andre for at noe skal ha sjangs til å funke. Men det er opp til hver enkelt om man kan bøye seg etter andre.
Antall ord: 330
When It Starts Getting Serius, I Go Ooooooooooooh! ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 167
Startet: 01 Jun 2005 02:13
18

Innlegg av skytte »

Skal si jeg har prøvd..men fått dritt tilbake.Vi har prøvd også..men så mye vondt som ikke kan repareres ..tror nå jeg.Å drite i en person er lettere sagt enn gjort.Situasjonen er ikke bra for noen av oss..vi harmonerer rett å slett ikke.Det er mye vondt som binder oss sammen, derfor blir det veldig sårbart..Uff..det ble mye om meg her nå :mozilla_sealed: Vil gjerne høre om andre har hatt de hat følelsene?Er ikke ofte man er så åpene om det..eller forhåpentligvis..at det ikke er mange som opplever det!
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lille-my
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Nov 2005 20:44
18

Innlegg av lille-my »

Jeg kan utmerket forstå de følelsene du har . Har også følt et sterkt hat til en person. Det ble bedre når jeg fikk personen ut av mitt liv, det er en deilig befriende følelse å være kvitt personen. Så det er mitt råd til deg kvitt deg med personen. Du sier det er mye mellom dere, prøv og finn ut hvorfor du absoludt vil ha personen i ditt liv. Hvis det er mye sorg som binder dere sammen blir det feil , man skal bindes sammen fordi man ønsker det ikke fordi man har en fortid. Du skriver ikke så mye om forholdet ditt til den personen det er snakk om så det er litt vanskelig å gi deg noe råd, men jeg skjønner at du ikke vil blottlegge deg. Trenger du noen å snakke med så send meg en pm.
Antall ord: 146
Take care

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Tror ikke at jeg noen gang har hatet noen.
For å hate må man elske......tror jeg
Hat er jo en sterk følelse slik som elske er....å jeg tror ikke man kan hate noen man ikke
kjenner eller som man ikke er følelses messig knyttet til.
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Har dere ikke hørt sangen der celine dion synger ( i love you,but i hate you)
tror i hvertfall at det er hun som synger den sangen
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HellsAngel

Visdomsord?

Innlegg av HellsAngel »

Det motsatte er kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet.

Å hate noen så sterkt at man holder på å klikke. Det er ikke noe morsomt, har selv hatet en person så sterkt at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. det var helt sykt. Men så snudde jeg meg om til likegyldighet, og det føltes bedre, selv om det er helt forferdelig for den personen. Jeg ville i alle fall følt meg værre om noen ikke brydde seg, enn om de hatet meg.

Kanskje jeg ikke har opplevd like sterkt hat som deg?
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Jeg mener at kjærlighet ikke har noe med hat å gjøre.
Jeg hater en person så hardt at det er meg riv ruskende likegyldig om vedkommende får ei kule i hode og dør!
Jeg ønsker at denne personen ikke får en eneste fin dag i resten av hele sitt liv... ynkelige pest av en person!
Antall ord: 59
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
annatherese
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 76
Startet: 09 Okt 2005 22:02
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: porsgrunn

Innlegg av annatherese »

når jeg ser det spørsmålet hva legger du i hat lissom så tenker jeg sånn

hat er det like sterkt for ikke og like noe,
som og elske er for og være glad i noen.?

er hat og elske det motsatte av værandre?
Antall ord: 49
Root: under-active (0%)
Sacral: over-active (69%)
Navel: under-active (13%)
Heart: open (25%)
Throat: over-active (69%)
Third Eye: open (19%)
Crown: under-active (6%)

-Therese-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
annatherese
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 76
Startet: 09 Okt 2005 22:02
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: porsgrunn

Innlegg av annatherese »

der var jeg kansje en sånn som skrev ut det jeg tengte uten og lese hva andre hadde skrevet føre meg...

sorry folkens :mozilla_surprised:
Antall ord: 27
Root: under-active (0%)
Sacral: over-active (69%)
Navel: under-active (13%)
Heart: open (25%)
Throat: over-active (69%)
Third Eye: open (19%)
Crown: under-active (6%)

-Therese-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Jeg hater noe. Og det er nådeløshet. Men jeg hater ingen personer, selv om jeg har opplevd å føle hat i sitausjoner.

Hvordan man skal definere hat. Som trangen til å pine? Hat innebærer ønske om å skade, tror jeg. Fordi at dersom man vipper over til likegyldighet, som nevnt over - da er det noe annet. Hat er når vi blir så såret eller skuffet at vi har lyst å gjøre det samme mot den personen - og ikke bagateller, men når det er så sterkt at vi får mord i blikket :)

Ellers tror jeg ikke det går å hate noen med mindre der er en god porsjon følelser i bildet. Trenger ikke være kjærlighet i form av mann/kvinne forhold, kan være foreldre, barn, venner osv. Men det er når vår egen sårbarhet blir truet - altså er det noe vi bryr oss mye om. Det er derfor at det motsatte av kjærlighet er likegyldighet, ikke hat. Fordi at både kjærlighet og hat er to sider av samme sak, mens likegyldighet er det motsatte.

Atmi
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links