Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenÅ styre drømmene sine

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Meigofirst

Å styre drømmene sine

Innlegg av Meigofirst »

Jeg kan styre drømmene mine, og snakket litt med en fyr om det som påstå at det var kalt noe spesielt, og var ting folk brukte en livstid på å trene opp, som de færreste kan osv.

Det kommer bla. av at jeg oftest skjønner at jeg drømmer, og når du gjør det kan du styre verdenen der selv.

Kjenner noen til noe rundt denne med å kunne styre sine egne drømmer?
(og da mens man er i "ordentlig søvn", å styre drømmene når man er så våken at man beveger på armer og bein etter hva som skjer i en drøm kan alle, og er en ganske annen sak.)

Jeg er usikker på hva som egentlig er "heftig" med det, men det skal vistnok være det.

Har noen svar?
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Det kalles klardrøm eller lucid drøm, og er ikke så veldig skjeldent fenomen. Mange opplever slikt flere ganger iløpet av livet. Astral projeksjon derimot er langt skjeldnere, der du i innsovningsfasen går ut av kroppen bevisst.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meigofirst

Innlegg av Meigofirst »

Horus^ skrev:Det kalles klardrøm eller lucid drøm, og er ikke så veldig skjeldent fenomen. Mange opplever slikt flere ganger iløpet av livet. Astral projeksjon derimot er langt skjeldnere, der du i innsovningsfasen går ut av kroppen bevisst.
Men hva er så spesielt med det. Hva kan jeg gjøre med det.

Fikk inntrykket av at det er en del jeg lett kan videreutvikle, og utforske når jeg har denne evnen...
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Jeg vil ikke si det er en evne, for det er noe alle kan klare om de har nok viljestyrke og tålmodighet. Hva som er spesielt med det, kommer vel an på øyet som ser. Det er vel bare din egen fantasi som setter grenser for hva du kan gjøre mens du har en ut av kroppen opplevelse.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Alvejenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 28 Jan 2006 18:17
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Senja
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Å styre drømmene sine

Innlegg av Alvejenta »

Meigofirst skrev:Jeg kan styre drømmene mine, og snakket litt med en fyr om det som påstå at det var kalt noe spesielt, og var ting folk brukte en livstid på å trene opp, som de færreste kan osv.

Det kommer bla. av at jeg oftest skjønner at jeg drømmer, og når du gjør det kan du styre verdenen der selv.

Kjenner noen til noe rundt denne med å kunne styre sine egne drømmer?
(og da mens man er i "ordentlig søvn", å styre drømmene når man er så våken at man beveger på armer og bein etter hva som skjer i en drøm kan alle, og er en ganske annen sak.)

Jeg er usikker på hva som egentlig er "heftig" med det, men det skal vistnok være det.

Har noen svar?
Vet ikke om dette kan være til hjelp for deg, men i Parkers drømmeleksikon står det:

Sitat start
Hva skjer når det midt i en drøm går opp for meg at jeg drømmer?
Da opplever du det som kalles klare drømmer. Noen mennesker klarer å trene seg opp til å delta i drømmen omtrent som en skuespiller deltar i et teaterstykke - bortsett fra at de kan avvike fra manuskripet og styre handlingen slik de ønsker.
Det har vært forsket relativt lite på dette området, men det er mulig at klare drømmer ikke fyller samme funkjon som "frie" drømmer. Hvis du styrer drømmen, kan den ikke springe fritt frem av det ubevisste.
Det gjør ingenting om du opplever slike drømmer av og til. Det gjør de fleste mennesker (vanligvis like etter at de er sovnet). De er som regel mer "realistiske" enn vanlige drømmer, og ikke så fantastiske og merkelige. Det kan selvfølgelig være greit når du har mareritt å kunne vite at alt det fryktelige du opplever "bare er en drøm".
Sitat slutt
Antall ord: 335
Mystica Eterna

Carpe diem quam minimum credula postero

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Alvejenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 28 Jan 2006 18:17
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Senja
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Alvejenta »

Her er et til utdrag fra samme bok;

De fleste av oss opplever en sjelden gang å ha en drøm hvor vi er bevisst at vi drømmer.
Det kan være en svært interessant opplevelse.
Noen ganger fører det til "ut av kroppen" opplevelser der vi kan se oss selv ligge i sengen eller reise til andre rom og steder.
Med en del øvelse er noen mennesker i stand til å ha slike klare drømmer når de vil.
I denne typen drømmer kan man kaste seg utfor stup fordi man vet at man drømmer og derfor kan fly, eller man kan styre utviklingen i drømmen.
Noen psykologer mener (og vi tror de har rett) at slike drømmer ikke har den samme funksjonen som vanlige drømmer. Når vi kan styre drømmen, kan ikke drømmen være et talerør for det ubevisste, men blir et redskap for bevisstheten, akkurat som fantasiene når vi er våkne.
Antall ord: 168
Mystica Eterna

Carpe diem quam minimum credula postero

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Tror ikke man skal blande en UKO og en klardrøm. Har man hatt begge deler, så kan man se ett klart skille mellom de to. Så jeg vil si det er to forskjellige fenomener, som har mye til felles.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links