Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisStakkars troende mennesker

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

>wiz

Stakkars troende mennesker

Innlegg av >wiz »

Her inne på paranormal er det bare skeptikere. Hvorfor er det bare negative folk som ikke tror her?

Sånne uttaleser leser jeg hver uke og det har sjelden direkte årsakssammenheng med antall skeptiske innlegg. Det handler om at 1-3 mennesker på forumet ikke tror en enkelt opplevelse er paranormalt.

For det første lykkelige troende. Dette forumet handler om det paranormale. Det er ikke gitt at det skal være flere troende enn skeptikere. Men det er det. Forskjellen er temmlig lik forskjellen mellom Norge og Kina i folketall så uttalelser om at det bare er skeptikere viser bare hvorfor troende er troende. De er så preget av sin egen oppgitthet at de lar reinspikka fakta være fakta og går for den berømte magefølelsen.

Og hvorfor er det nagativt å være skeptisk? Det er ikke det. Det er eneste måten å være vitenskapelig på. Men vitenskap er også fyfy. Vitenskapen har jo blitt parapsykologiens fiende. Bør man ikke da ta hintet?

Og hvorfor er dere troende her? Dere tror jo allerede. Tro betyr jo mangel på viten. Når man i tillegg fornekter skeptiskhet og ignorerer åpenbar fakta, hva pokker gjør dere her? Ikke dele erfaring iallefall. Dele tro? Jaja. Jo flere som tror på det jo bedre er det. Det har blitt en slags verifikasjonsmetode.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Re: Stakkars troende mennesker

Innlegg av snuppedilla »

>wiz skrev:Her inne på paranormal er det bare skeptikere. Hvorfor er det bare negative folk som ikke tror her?

Sånne uttaleser leser jeg hver uke og det har sjelden direkte årsakssammenheng med antall skeptiske innlegg. Det handler om at 1-3 mennesker på forumet ikke tror en enkelt opplevelse er paranormalt.

For det første lykkelige troende. Dette forumet handler om det paranormale. Det er ikke gitt at det skal være flere troende enn skeptikere. Men det er det. Forskjellen er temmlig lik forskjellen mellom Norge og Kina i folketall så uttalelser om at det bare er skeptikere viser bare hvorfor troende er troende. De er så preget av sin egen oppgitthet at de lar reinspikka fakta være fakta og går for den berømte magefølelsen.

Og hvorfor er det nagativt å være skeptisk? Det er ikke det. Det er eneste måten å være vitenskapelig på. Men vitenskap er også fyfy. Vitenskapen har jo blitt parapsykologiens fiende. Bør man ikke da ta hintet?

Og hvorfor er dere troende her? Dere tror jo allerede. Tro betyr jo mangel på viten. Når man i tillegg fornekter skeptiskhet og ignorerer åpenbar fakta, hva pokker gjør dere her? Ikke dele erfaring iallefall. Dele tro? Jaja. Jo flere som tror på det jo bedre er det. Det har blitt en slags verifikasjonsmetode.
Nuh.. det kan være like slitsomt med skeptikere som troende :D
Antall ord: 238
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Det handler vel om hva som er sannheten, ikke bare hva som er behaglig. Tro er ganske fint for da slipper man å sjekke opp og bekymre seg for hva som kan skje. Troen på reinkaransjon feks. En fin tanke. Når vasen knuses gjennoppstår den fra søpla.

Dessverre for mange så er sannheten der ute og den er som den er og alltid har vært. Derfor er tro unødvendig. Vi kan ikke lure verden til å gi oss noe vi ikke har/er.
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 03 Aug 2005 13:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av snowfall »

Nei Wiz,det er ikke noe negativt i å være skeptisk.Det er vel heller enkelte svar man får som gjør at en tviholder på troen om paranormal opplevelse?(Sier ikke at det ikke kan være det.)Om man har opplevd noe ordentlig skremmende og uforståelig så kan det være vanskelig å finne roen.For man vet jo selv at man har opplevd noe,bare ikke hva.Da er det litt kjedelig om noen svarer kort:"Yeah,right....fint det du." Ikke bare et svar,men flere.( Bare som eks.) Ellers synes jeg det virker som om det er bedre/oftere samarbeide mellom vitenskapen/parapsykologien nå enn før.Sakte men sikkert. Prøver å få med meg en del fra bl.a. Disc. Science,men ofte henger jeg ikke helt med i svingene:Vitenskapens forklaringer virker ofte mer "paranormalt" på meg enn omvendt...lol.Men spennende!
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Der er forskjell på skeptiker og skeptiker. Noen er skeptiker og bare det. De tror ikke på noe paranormalt og jobber masse for å sørge for at alle vet akkuarat hvor teite de er som tror på det.

Men så har vi også noe som heter sunn skepsis, som handler om å ikke ta alt til seg. Som wiz sier, det handler om hva som er rett, ikke hva som er behagelig. (Han sa i hvertfall noe som ligner).

Mange vil tro og leter etter noe å tro på. Det blir nærmest som et rop etter å få være synsk, gå ut av kroppen, prate med hjelpere, være besatt av en klebeånd eller lignende.

Jeg har en venn som sa - de sitter med dataen hele dagen, og når de reiser seg for å gå på do tror de at de har en uko.

Der er en del i det han sier. Og for å holde det paranormale sånn noenlunde seriøst er det viktig å ha en sunn skepsis som innebærer å kunne skille litt mellom hva man tror på, og også kanskje klare luke ut de verste lurendreierne.

Atmi
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jeg har en venn som sa - de sitter med dataen hele dagen, og når de reiser seg for å gå på do tror de at de har en uko.
Å fy søren. Den der går i filen med geniale sitater.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Tror ikke du selv da?
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

karina skrev:Tror ikke du selv da?
Jeg...?
Nei igrunn tror jeg lite. Jeg har teorier som jeg holder åpne, ellers baserer jeg meg på viten.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jumbo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 27
Startet: 23 Feb 2006 07:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ellingsrudåsen

spøkelser

Innlegg av Jumbo »

synes det er trist at folk ikke tror på spøkelser, jeg har både set hjelpere og spøkelser.
tror du på spøkelser wiz?
Antall ord: 26
Let us see what you can

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

ja, for jeg har sett det sjøl. Men jeg synes det er feil å tro på spøkelser fordi andre sier de har sett det. Det er der mye av problemet ligger. Det er blir en uheldig spiraleffekt.

Men hvorfor synes du det er trist med folk som ikke tror?
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

>wiz skrev:ja, for jeg har sett det sjøl. Men jeg synes det er feil å tro på spøkelser fordi andre sier de har sett det. Det er der mye av problemet ligger. Det er blir en uheldig spiraleffekt.

Men hvorfor synes du det er trist med folk som ikke tror?
Du..
Hvorfor er det greit at DU har sett og tror, mens andre ser og det blir problem?
Jeg synes du har tendenser til å heve deg selv wiz.. hvorfor?
Antall ord: 81
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Lone skrev:
>wiz skrev:ja, for jeg har sett det sjøl. Men jeg synes det er feil å tro på spøkelser fordi andre sier de har sett det. Det er der mye av problemet ligger. Det er blir en uheldig spiraleffekt.

Men hvorfor synes du det er trist med folk som ikke tror?
Du..
Hvorfor er det greit at DU har sett og tror, mens andre ser og det blir problem?
Jeg synes du har tendenser til å heve deg selv wiz.. hvorfor?
Hever meg ikke over. Men jeg løper ikke inn på dataen og skriver med en gang et eller annet faller ned fra en hylle heller. Nettopp fordi jeg vet at de aller aller fleste tilfeller der man ser noe, er det faktisk noe helt annet. Derfor må man utelukke det opplagte. Det har jeg gjort med meg selv også. Jeg er mye mer kritisk til mine egne opplevelser enn andres så jeg føler ikke at jeg hever meg over.

Det jeg derimot føler er at det er vanskelig for folk å putte enkelte i bås. Feks meg. Jeg føler at jeg får mer pepper enn BA nettopp fordi jeg er kritisk samtidig som jeg tror på det. Hadde jeg vært hardbarka negativ til alt paranormalt ville det vært lettere for folk å akseptere det jeg sier. Når det er sagt så føler jeg at det er en slags uskreven regel her inne som sier at om man tror på det paranormale og har egne opplevelser så må man automatisk tro på alle som sier de har sett noe. Hvis ikke får man en slags dobbemoral. Det er jo selvfølgelig hårreisende. Forskere krangler så busta fyker seg i mellom. Hvorfor kan ikke vi også være uenig? Når alle er enige om et tema som er så omstridt så sier det noe, og jeg liker det ikke.
Antall ord: 321

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

>wiz skrev:
Lone skrev:
>wiz skrev:ja, for jeg har sett det sjøl. Men jeg synes det er feil å tro på spøkelser fordi andre sier de har sett det. Det er der mye av problemet ligger. Det er blir en uheldig spiraleffekt.

Men hvorfor synes du det er trist med folk som ikke tror?
Du..
Hvorfor er det greit at DU har sett og tror, mens andre ser og det blir problem?
Jeg synes du har tendenser til å heve deg selv wiz.. hvorfor?
Hever meg ikke over. Men jeg løper ikke inn på dataen og skriver med en gang et eller annet faller ned fra en hylle heller. Nettopp fordi jeg vet at de aller aller fleste tilfeller der man ser noe, er det faktisk noe helt annet. Derfor må man utelukke det opplagte. Det har jeg gjort med meg selv også. Jeg er mye mer kritisk til mine egne opplevelser enn andres så jeg føler ikke at jeg hever meg over.

Det jeg derimot føler er at det er vanskelig for folk å putte enkelte i bås. Feks meg. Jeg føler at jeg får mer pepper enn BA nettopp fordi jeg er kritisk samtidig som jeg tror på det. Hadde jeg vært hardbarka negativ til alt paranormalt ville det vært lettere for folk å akseptere det jeg sier. Når det er sagt så føler jeg at det er en slags uskreven regel her inne som sier at om man tror på det paranormale og har egne opplevelser så må man automatisk tro på alle som sier de har sett noe. Hvis ikke får man en slags dobbemoral. Det er jo selvfølgelig hårreisende. Forskere krangler så busta fyker seg i mellom. Hvorfor kan ikke vi også være uenig? Når alle er enige om et tema som er så omstridt så sier det noe, og jeg liker det ikke.
Jeg husker veeldig godt den første tiden med det spirituelle. Jeg fikk ikke nok altså. Livet var bare helt!! sånn--- :mozilla_cool: ---
Jeg gikk helt i min egen verden, hørte lyder, syntes det skjede små hendelser som KUNNE ha noe med den åndelige verden å gjøre.

Spør du meg i dag tenker jeg andeledes. Jeg ønsket nok mer enn jeg opplevde :mozilla_innocent:
Jeg tror det er sånn for mange i begynnelsen wiz, noe du også vet -eller? :mozilla_tongue:

Mennesker treger tid å modne seg vettu, å man ser ofte nick forsvinner.. kansje en teori er at man bruker sin utvikling i den "virkelige verden"? :mozilla_smile:

Ang bås og sånn dah.. jeg har aldri satt deg i bås wiz.. du er og blir deg selv samma hva du vel :mozilla_tongue:
Å pepper å sån.. jeg holder meg unna de helt stoore diskusjonene jeg.. begynner vel å bli gammal :D
Antall ord: 472
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Fikk jeg egentlig med poenget mitt mon tro? :mozilla_cool:
wiz..
Man trenger kansje den perioden med å springe til tastaturet å dele med "hele verden" at.. at.. at..

Så er det dem vises oppgave da vettu.. støtte og og gi tips
Erru der? :mozilla_cool:
Antall ord: 45
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Lone skrev:Fikk jeg egentlig med poenget mitt mon tro? :mozilla_cool:
wiz..
Man trenger kansje den perioden med å springe til tastaturet å dele med "hele verden" at.. at.. at..

Så er det dem vises oppgave da vettu.. støtte og og gi tips
Erru der? :mozilla_cool:
jada, er her jeg. Skjønner hva du mener.
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links