Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenDäniken

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
LilleFm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 12 Des 2005 17:30
18
Blitt takket: 2 ganger

Däniken

Innlegg av LilleFm »

Har noen av dere lest bøkene til Däniken?
(Dette temaet burde kanskje stå under temaet om bøker og det, men jeg vil diskutere teoriene hans, ikke selve bøkene;))
Hva synes dere om teorien om at Jesus kanskje er en alien?
Er det noe der dere mener kan stemme?
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Nei.

Däniken har bevisst holdt alt som strider mot hans teorier skjult, og han har jukset med de såkalte bevisene sine, så han har liten troverdighet nå.

Det finnes ingen grunn til å tro at Jesus var en astronaut heller. Det vi har funnet ut om Jesus og hans tilhengere var at han sannsynligvis var en helt vanlig mann som hadde uvanlige synspunkter på en del ting, og brukte humor til å prøve å endre samfunnet.
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Har lest ei bok. Tror ikke på teoriene hans.
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
LilleFm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 12 Des 2005 17:30
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av LilleFm »

BA skrev:Nei.

Däniken har bevisst holdt alt som strider mot hans teorier skjult, og han har jukset med de såkalte bevisene sine, så han har liten troverdighet nå.
Virkelig? Dette visste jeg ikke.
Nå brast de teoriene..
Jeg syntes dette virket litt okay, det ga svar på en del spørsmål.
BA skrev:Det finnes ingen grunn til å tro at Jesus var en astronaut heller. Det vi har funnet ut om Jesus og hans tilhengere var at han sannsynligvis var en helt vanlig mann som hadde uvanlige synspunkter på en del ting, og brukte humor til å prøve å endre samfunnet.
Jeg har/hadde to teorier om Jesus.

Jeg har (etter at jeg leste Margit Sandemos bøker) tenkt meg at Jesus egentlig bare var en vanlig mann, og når han ble hengt på korset antok de at han døde. Men sett at han ikke gjorde det, og at han bare gikk ut av hulen?
Men da jeg leste Dänikens bøker måtte også jeg spekulere, men nå brast jo det håpet.

Men hva med det andre han skrev?
At hulemaleriene av romfarere og hjelmer og alt det han skrev om og viste frem i bøkene - Er alt dette fake?
Antall ord: 209

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

LilleFm skrev:
BA skrev:Nei.

Däniken har bevisst holdt alt som strider mot hans teorier skjult, og han har jukset med de såkalte bevisene sine, så han har liten troverdighet nå.
Virkelig? Dette visste jeg ikke.
Nå brast de teoriene..
Jeg syntes dette virket litt okay, det ga svar på en del spørsmål.
BA skrev:Det finnes ingen grunn til å tro at Jesus var en astronaut heller. Det vi har funnet ut om Jesus og hans tilhengere var at han sannsynligvis var en helt vanlig mann som hadde uvanlige synspunkter på en del ting, og brukte humor til å prøve å endre samfunnet.
Jeg har/hadde to teorier om Jesus.

Jeg har (etter at jeg leste Margit Sandemos bøker) tenkt meg at Jesus egentlig bare var en vanlig mann, og når han ble hengt på korset antok de at han døde. Men sett at han ikke gjorde det, og at han bare gikk ut av hulen?
Men da jeg leste Dänikens bøker måtte også jeg spekulere, men nå brast jo det håpet.

Men hva med det andre han skrev?
At hulemaleriene av romfarere og hjelmer og alt det han skrev om og viste frem i bøkene - Er alt dette fake?
For det første. Ikke tro på alt det jeg sier heller. Vær kritisk. Sjekk om det stemmer det jeg sier, og det andre sier. :)

Uten å gå inn på alle hans "bevis", kan jeg nevne en helleristning fra Sverige han bruker som bevis. Han viser et bilde av et skip med små kuler over skipet, som beviser at de hadde sett UFO den gangen.
Det han holder tilbake er resten av bildet. Der ville det nemlig kommet fram at det var snakk om groper og ikke kuler, og at gropene var rundt hele skipet. Også under, slik at det ikke kan ha vært snakk om UFO'er.
Antall ord: 320

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
LilleFm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 12 Des 2005 17:30
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av LilleFm »

Nei, jeg tror ikke på alt jeg hører, men noe av det faller i god jord.
Det høres på en måte litt riktig ut.
Jeg - blandt mange andre - søker stadig etter ny informasjon innen det paranormale.
Og når jeg kommer over sånne teorier tar jeg dem gjerne til meg etter som de kanskje gir svar på en del. :)
Det er kanskje også derfor jeg legger dem ut her - for å høre andres meninger om temaet.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
smokken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 201
Startet: 12 Apr 2006 13:30
18
Kjønn (valgfri): Kar
Lokalisering: Telemark

Innlegg av smokken »

Erik von d er en mann som har peiling på en god del, men det som er viktig å bemerke seg er at i hver setning han skal antyde noe skriver han : JEG TROR på begynnelsen av setningen
Antall ord: 37
Enlighten your mind...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

I en av bøkene sine inviterer Erik von Däniken den som måtte ønske det til å delta på en ekspedisjon dersom man selv dekker utgiftene sine. Jeg tok ham på ordet og prøvde å kontakte ham pr telefon, men dessverre forgjeves da han var i Egypt på det aktuelle tidspunktet. Derimot fikk jeg en hyggelig samtale med hans kone og datter.

Nå er dette riktignok snart tjue år siden, så kanskje man skulle prøve igjen. Burde være en del enklere i disse mobil/epost/telefaks tider ...

Dan
Antall ord: 91
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
smokken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 201
Startet: 12 Apr 2006 13:30
18
Kjønn (valgfri): Kar
Lokalisering: Telemark

Innlegg av smokken »

Dan skrev:I en av bøkene sine inviterer Erik von Däniken den som måtte ønske det til å delta på en ekspedisjon dersom man selv dekker utgiftene sine. Jeg tok ham på ordet og prøvde å kontakte ham pr telefon, men dessverre forgjeves da han var i Egypt på det aktuelle tidspunktet. Derimot fikk jeg en hyggelig samtale med hans kone og datter.

Nå er dette riktignok snart tjue år siden, så kanskje man skulle prøve igjen. Burde være en del enklere i disse mobil/epost/telefaks tider ...

Dan
Interessant ;)
Antall ord: 94
Enlighten your mind...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Innlegg av Myntenes Dronning »

Ja jeg leste noen bøker av han for mange år siden. Jeg synes det er interessante teorier om Jesus uansett om han har jukset på de bildene.
Hvis Jesus var av en annen verden, kan det jo forklare parallellen mellom jomfrufødselen og det at noen påstår de har blitt bortført og befruktet oppi et romskip. Dessuten er det jo beskrevet noen himmelferder i bibelen. Og det skrives om kjemper i mosebøkene. Absolutt teorier det er moro å filosofere rundt.
Antall ord: 84
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Daniken har bare formidla eventyr forma av egen fantasi. :D
Antall ord: 9
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

madjava skrev:Daniken har bare formidla eventyr forma av egen fantasi. :D
Er ikke HELT enig, da....
Ja, Han har noen vidløftige teorier, det er jeg med på...
Men det ligger sannsynligvis noe i bunnen, som drukner i fantasiens utbroderinger.

Det ER noe MER der, men akkurat hva er DET ?

mvh Asbjørn
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Asbjørn skrev:
madjava skrev:Daniken har bare formidla eventyr forma av egen fantasi. :D
Er ikke HELT enig, da....
Ja, Han har noen vidløftige teorier, det er jeg med på...
Men det ligger sannsynligvis noe i bunnen, som drukner i fantasiens utbroderinger.

Det ER noe MER der, men akkurat hva er DET ?

mvh Asbjørn
Vel...eg har ikkje funne noko meir, så viss du finner noko hadde det vore fint å fått vite kva det er. :)
Antall ord: 77
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Myntenes Dronning skrev:...Jeg synes det er interessante teorier om Jesus uansett om han har jukset på de bildene....
:D Verden vil bedras. :D

Hva gjør egentlig disse påstandene så interessante? Det er sansynliggjort ved sammenligninger av Jesusfortellingene og ved kunnskap om hvordan historier skrives i de forskjellige tidsperiodene at Jesus var en vanlig mann av menneskeætt.

Når man så påpeker juks i en pseudoforskers bøker, i tillegg til at disse bøkene legger fram usannsynlige, men fantastiske påstander, lurer jeg på hvorfor disse påstandene (Det er nemlig ikke teorier) er verdt å lese?

Asbjørn skrev:Er ikke HELT enig, da....
Ja, Han har noen vidløftige teorier, det er jeg med på...
Men det ligger sannsynligvis noe i bunnen, som drukner i fantasiens utbroderinger.

Det ER noe MER der, men akkurat hva er DET ?
Ja, hva er det, og hvorfor mener du det er noe mer?

Däniken er avslørt i sin selektivitet innen sin "forskning". Bevisst juksing og bevisst tilbakeholding av bevis gjør ham til en svindler.

Å få noe som er enkelt til å virke fantastisk gjør ikke en usannsynlig påstand sannsynlig. Uansett hvor mange falske bevis man legger fram blir ikke påstanden mer sannsynlig, heller motsatt.
Antall ord: 209

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

BA skrev:
Asbjørn skrev:Er ikke HELT enig, da....
Ja, Han har noen vidløftige teorier, det er jeg med på...
Men det ligger sannsynligvis noe i bunnen, som drukner i fantasiens utbroderinger.

Det ER noe MER der, men akkurat hva er DET ?
Ja, hva er det, og hvorfor mener du det er noe mer?

Däniken er avslørt i sin selektivitet innen sin "forskning". Bevisst juksing og bevisst tilbakeholding av bevis gjør ham til en svindler.

Å få noe som er enkelt til å virke fantastisk gjør ikke en usannsynlig påstand sannsynlig. Uansett hvor mange falske bevis man legger fram blir ikke påstanden mer sannsynlig, heller motsatt.
Det er ting som ligger i bunnen ( nå tenker jeg UFO og spor som kan være ufo relatert - KAN...) - som gjør at jeg finner noen av "bevisene hans" triggende for egen fatasi...
Ikke bare for fantasien, men hvorfor iallverden laget Inkaene disse enorme figurene ?
( som et eksempel ).

Men ei fjær blir lett til 5 høns, og det tror jeg Danniken her har gjordt...
iallfall deler av det.

At han og er selektiv, gjør jo at han har funnet "sine bevis" som han vil utbrodere.

Danniken ser jeg på en som har funnet visse mulige ledetråder, og deretter presenterer sin teori.
Men samtidig overser andre bevis - fordi de ikke passer helt...

Grunntankene hans - ja, de følger jeg med på, fordi jeg tror det ligger noe i bunnen av det hele.
Noe er det . Det er jeg overbevist om.
Men om han har rett i sine teorier ? det er en annen sak.

Hva er det f.ex som skjer i Hessdalen ? ;-)
Det OG kalles for UFO... Kansje DET er gudene som leker seg ????

mvh Asbjørn
Antall ord: 293

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links