Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterparallelle univers

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:
Mjølnir skrev:
BA skrev:
JUNE skrev:vi har nok vår egen frie vilje, men samtidig ligger valgene vi kommer til å ta i fremtiden hele tiden der og venter på oss. det går ikke an å komme fra.
De valgene du gjør i dag bestemmer hvilke valg du får i framtiden. Slik sett går det an å slippe unna noen valg senere.

F.eks. hvis du forteller noen at du er vegetarianer, vil du ikke få spørsmålet om du vil ha svin eller kylling neste gang dere samler sammen til grillfest.

På samme vis vil man ikke om velger ikke jobbe på skolen, ikke kunne velge mellom de mest kunnskapskrevende linjene på videregående skole, og yrkesvalget blir adskillig begrenset.

Noen valg går du glipp av uten å vite det. Hvis du velger å gå på kino en kveld istedenfor å gå en tur på stranden, går du kanskje glipp av å møte en spennende partner som kunne bli en fin livsledsager resten av livet.
Hva om valgene allerede er gjort da? At man bare blir penset inn på valgene og nye valg og situasjoner dukker opp?
Da har man ikke fri vilje. Hvis valgene våre har forhåndsbestemt utfall kan man ikke velge selv, og impulshandlinger må være en myte.
var vell det eg sku frem til tidligere.. :p
Antall ord: 227
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gladiatoren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 31 Mai 2006 21:54
17

Innlegg av Gladiatoren »

:D :D :D Det første man blir blind på er øynene !!!
Hint: Pinealkjertel (pr. moderne medisin) + humanbiologi + astrofysikk = sant !!! :mozilla_wink:

JA ! Det finnes MAANGE (og enda flere) andre tid/rom, rett foran menneskets øyne. I moderne vitenskap er dette kjent, så jeg våger å si det !

Wakey wakey rise and shine !
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jovian:

Universet er ikke evig. Det er 13,7 milliarder år gammelt, og 13,7 milliarder lysår i "radius". Utenfor der er verdensrommet som er evig, men det kan være evig tomt, eller det kan være flere univers. Før Big Bang var det kanskje tomt, eller kanskje andre univers rundt. Iallefall ser det ut til at tid er en dimensjon en må regne med.

Hvis resultatet av et valg er forhåndsbestemt har du tilsynelatende mange muligheter, men ikke reell mulighet til å velge.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

BA skrev:
JUNE skrev:vi har nok vår egen frie vilje, men samtidig ligger valgene vi kommer til å ta i fremtiden hele tiden der og venter på oss. det går ikke an å komme fra.
De valgene du gjør i dag bestemmer hvilke valg du får i framtiden. Slik sett går det an å slippe unna noen valg senere.

F.eks. hvis du forteller noen at du er vegetarianer, vil du ikke få spørsmålet om du vil ha svin eller kylling neste gang dere samler sammen til grillfest.

På samme vis vil man ikke om velger ikke jobbe på skolen, ikke kunne velge mellom de mest kunnskapskrevende linjene på videregående skole, og yrkesvalget blir adskillig begrenset.

Noen valg går du glipp av uten å vite det. Hvis du velger å gå på kino en kveld istedenfor å gå en tur på stranden, går du kanskje glipp av å møte en spennende partner som kunne bli en fin livsledsager resten av livet.
dette er jeg klar over, men valgene vi tar i fremtiden ligger og venter på oss uansett. hvis jeg velger kylling, ja så får jeg kylling. tror ikke du forstår helt hva jeg mener, og det er vanskelig å forklare med ord. hvis det er bestemt på forhånd at jeg velger kyllingen så kommer det til å skje...
hvis jeg skal si det litt dumt da..... hvis jeg har et valg, så vet fremtiden hva jeg velger. ble det dumt?
Antall ord: 247

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:Jovian:

Universet er ikke evig. Det er 13,7 milliarder år gammelt, og 13,7 milliarder lysår i "radius". Utenfor der er verdensrommet som er evig, men det kan være evig tomt, eller det kan være flere univers. Før Big Bang var det kanskje tomt, eller kanskje andre univers rundt. Iallefall ser det ut til at tid er en dimensjon en må regne med.

Hvis resultatet av et valg er forhåndsbestemt har du tilsynelatende mange muligheter, men ikke reell mulighet til å velge.
det var jo berre vårt solsystem det.
det er jo mange andre solsystemer.
Antall ord: 103
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Jovian skrev:
Dj_Devil skrev:
BA skrev:Ser ikke bort fra at det kan finnes flere univers, men noen parallellitet tviler jeg på fordi det da må være en form for kommunikasjon imellom universene, og den frie vilje må utelukkes.
men hva om vår fri vilje er en ilusjon.
vi trur vi gjør det vi selv vill. men tingen er at valget vi tar er basert på sitvasjonen vi er i.
å hva om sitvasjonen er satt inn for at du skal ta akkuratt det valget? da eksisterer ikke vår fri vilje som vi trur den gjør.
Jo, den frie vilje er nok kanskje en illusjon i den forstand at ettersom universet er evig og ikke har noen start eller slutt, slik vi forstår det, kan dette bety at alle valg du noensinne tar og alle resultatene og følgende av disse valgene, allerede er gjort. Fordi det finnes kanskje ikke noe som heter " i går " eller " i morgen ", i universet. Dersom "tid" kun er i hodet vårt, betyr dette at alt du gjør, skjer akkurat NÅ, i dette øyeblikk. Dermed er den frie vilje og alle valg en illusjon, ettersom oppgavene allerede er fullført og at vi er del av en evig prosess hvor disse hendelsene erfares og oppleves av oss som mennesker.

Jovian
føler meg som en tråd i det uendeliga. eg berre følger tråden som allerede er lakt der å ser hva som skjer :p
Antall ord: 249
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jovian skrev:
JUNE skrev: hvis jeg skal si det litt dumt da..... hvis jeg har et valg, så vet fremtiden hva jeg velger. ble det dumt?
Kanskje "fremtiden din" ikke vet noe, men at fremtiden din skapes ut i fra hvilke valg du faktisk velger. Forklart med andre ord; Kanskje er det slik at alle mulighetene ligger der, det er bare til å velge, og når du foretar det valget, skaper du din egen fremtid, inkludert din egen eksistens.
Jepp, slik ser jeg det i allefall. Alle muligheter er tilstede, men du har fri vilje til å velge din vei. Det er ingenting som heter gale valg heller, selvom egoet synes det. Alt er viktig for helheten.
Antall ord: 116
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

JUNE skrev:
BA skrev:
JUNE skrev:vi har nok vår egen frie vilje, men samtidig ligger valgene vi kommer til å ta i fremtiden hele tiden der og venter på oss. det går ikke an å komme fra.
De valgene du gjør i dag bestemmer hvilke valg du får i framtiden. Slik sett går det an å slippe unna noen valg senere.

F.eks. hvis du forteller noen at du er vegetarianer, vil du ikke få spørsmålet om du vil ha svin eller kylling neste gang dere samler sammen til grillfest.

På samme vis vil man ikke om velger ikke jobbe på skolen, ikke kunne velge mellom de mest kunnskapskrevende linjene på videregående skole, og yrkesvalget blir adskillig begrenset.

Noen valg går du glipp av uten å vite det. Hvis du velger å gå på kino en kveld istedenfor å gå en tur på stranden, går du kanskje glipp av å møte en spennende partner som kunne bli en fin livsledsager resten av livet.
dette er jeg klar over, men valgene vi tar i fremtiden ligger og venter på oss uansett. hvis jeg velger kylling, ja så får jeg kylling. tror ikke du forstår helt hva jeg mener, og det er vanskelig å forklare med ord. hvis det er bestemt på forhånd at jeg velger kyllingen så kommer det til å skje...
hvis jeg skal si det litt dumt da..... hvis jeg har et valg, så vet fremtiden hva jeg velger. ble det dumt?
Nei, jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener. Det ser ut til at du ikke mener vi har fri vilje, fordi alle valgene er gjort, og vi ikke har muligheter til å velge oss bort fra den stien som ligger der.
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dj_Devil skrev:
BA skrev:Jovian:

Universet er ikke evig. Det er 13,7 milliarder år gammelt, og 13,7 milliarder lysår i "radius". Utenfor der er verdensrommet som er evig, men det kan være evig tomt, eller det kan være flere univers. Før Big Bang var det kanskje tomt, eller kanskje andre univers rundt. Iallefall ser det ut til at tid er en dimensjon en må regne med.

Hvis resultatet av et valg er forhåndsbestemt har du tilsynelatende mange muligheter, men ikke reell mulighet til å velge.
det var jo berre vårt solsystem det.
det er jo mange andre solsystemer.
Neida, det er hele universet. Galaksene og solsystemene i disse igjen er dannet etter Big Bang, og vårt solsystem er ca 4,5 milliarder år gammelt.
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jovian skrev:Vel, etter min mening blir dette "reelle muligheter" da vi mennesker isåfall har uendelige valg å velge mellom. Skjønner? En reel mulighet for mennesket er kanskje ikke det samme som en universell mulighet.. ?

13,7 milliarder år gammelt, ja, med vår beregning, som garantert er tilnærmet korrekt i forhold til vår oppfattelse av "tid". Jeg tror derimot at på et helhetlig nivå (som vi ikke forstår) er universet evig. Hva som faktisk var i og før singulariteten, regner jeg som en del av det hele, men allikevel tror jeg dette er elementer som er utenfor vår forståelse.. Dersom universet feks. gjentar seg, at alt kollapser igjen, og deretter ekspanderer, og denne prosessen gjentas, "i evig tid", da er den dimensjonen vi kaller "tid" en helt annen og faktisk ikke en faktor som betyr noe for den fullstendige helheten og forståelsen av universet, men kun i våre hoder her på kloden
Hvis vi har reell mulighet til å velge blant alle disse alternativene har vi fri vilje, men dersom alternativene ligger der, og vi bare kan velge det ene er ikke viljen lenger fri.

Det som eventuelt er utenfor og før universet er en del av helheten, men det vet vi ingenting om.

Universet ble dannet (ifølge den suverent beste modellen vi har i dag) ved Big Bang, og å snakke om noe før dette blir bare spekulasjoner for det har vi ingen mulighet til å vite noe om.

Pulserende univers er en levende teori, men har mistet mange tilhengere nå som vi har fått såpass mye mer informasjon om universet i forhold til hva vi hadde få år tilbake.
Antall ord: 282

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Santana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 31 Mai 2006 22:45
17

Innlegg av Santana »

Om det finnnes paralelle univers ? Vi vet jo rent teoretisk at det finnes univers utenfor vårt eget ;)
Jeg gå ut fra at det egentlige spørsmålet er om det eksisterer paralelle sfærer utenfor vår virkelighet, og da mener jeg definitivt at svaret er ja. En av begrunnelsene for dette er våre egne drømmer. Et annet er astralreiser og ut-av-kroppen-opplevelser. Og til slutt; hvorfor kan enkelte mennesker se gjengangere eller bygninger fra en svunnen tid om ikke tiden kan være paralell ?
Kvantefysikken kan være løsningen på dette, men så vidt meg bekjent er ikke de kloke hodene kommet så langt ennå at det er mulig å reise i tid. Men jeg vet at av og til tar fortiden, eller fremtiden for såvidt, kontakt med meg, enten jeg vil det eller ikke.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Paralelle univers? Meeeget tvilsomt. Grei fantasi, men knapt noko meir enn det.

Har aldri vore, er ikkje og vil aldri verte. Universet likner eit mareritt av ein Gud i form av nokre statiske utladninger. Tid eksisterer bare mellom kvar utladning. I utladninga lever alt det døde. Det døde er ikkje deg eller meg, vår eksistens er oppskrytt. Fantasien derimot...
Antall ord: 62
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:
Dj_Devil skrev:
BA skrev:Jovian:

Universet er ikke evig. Det er 13,7 milliarder år gammelt, og 13,7 milliarder lysår i "radius". Utenfor der er verdensrommet som er evig, men det kan være evig tomt, eller det kan være flere univers. Før Big Bang var det kanskje tomt, eller kanskje andre univers rundt. Iallefall ser det ut til at tid er en dimensjon en må regne med.

Hvis resultatet av et valg er forhåndsbestemt har du tilsynelatende mange muligheter, men ikke reell mulighet til å velge.
det var jo berre vårt solsystem det.
det er jo mange andre solsystemer.
Neida, det er hele universet. Galaksene og solsystemene i disse igjen er dannet etter Big Bang, og vårt solsystem er ca 4,5 milliarder år gammelt.
men aldså. big bang må ha starta en plass uansett. fordi at eit smell kan ikke lage stein. å uten stein (metiorer) som sirkler å skaper planeter som får gravitasjon som drar med seg flere matroider som skaper at planeter blir støre så blir ikke planeter til.
så da må jo big bang vert en diger planet i så fall. som da må ha eksistert med eit solsystem av seg selv. som da må ha eksistert i eit univers.

for big bang var vell en død stjerne/sol/planet som eksploderte såvitt eg husker.

noe di sier skjer når vår sol har brent opp. så vil den explodere og ødlegge di nermeste planetene. så er det påen igjen.
Antall ord: 258
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Santana skrev:Om det finnnes paralelle univers ? Vi vet jo rent teoretisk at det finnes univers utenfor vårt eget ;)
Jeg gå ut fra at det egentlige spørsmålet er om det eksisterer paralelle sfærer utenfor vår virkelighet, og da mener jeg definitivt at svaret er ja. En av begrunnelsene for dette er våre egne drømmer. Et annet er astralreiser og ut-av-kroppen-opplevelser. Og til slutt; hvorfor kan enkelte mennesker se gjengangere eller bygninger fra en svunnen tid om ikke tiden kan være paralell ?
Kvantefysikken kan være løsningen på dette, men så vidt meg bekjent er ikke de kloke hodene kommet så langt ennå at det er mulig å reise i tid. Men jeg vet at av og til tar fortiden, eller fremtiden for såvidt, kontakt med meg, enten jeg vil det eller ikke.
Dette er jo bare nonsens. Vi vet overhodet ikke, hverken i teori eller praksis at det finnes andre univers utenfor vårt eget.

For alt vi vet er astralreiser, UKO, drømmer bare forskjellige former av det samme. Det er vel egentlig det mest sannsynlige, at alt dette bare forgår i hodene våre, og ikke har noe med omverdenen å gjøre. Av og til kommer fortiden og tar igjen meg også, da opplever jeg at det jeg glemte kommer og sørger for at jeg ihvertfall ikke glemmer det en gang til. ;)

Når folk ser gjengangere eller historiske ting kan det ha så mange naturlige forklaringer at det vil jeg ikke begynne å ramse opp.
Antall ord: 261

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dj_Devil skrev:men aldså. big bang må ha starta en plass uansett. fordi at eit smell kan ikke lage stein. å uten stein (metiorer) som sirkler å skaper planeter som får gravitasjon som drar med seg flere matroider som skaper at planeter blir støre så blir ikke planeter til.
så da må jo big bang vert en diger planet i så fall. som da må ha eksistert med eit solsystem av seg selv. som da må ha eksistert i eit univers.

for big bang var vell en død stjerne/sol/planet som eksploderte såvitt eg husker.

noe di sier skjer når vår sol har brent opp. så vil den explodere og ødlegge di nermeste planetene. så er det påen igjen.
Ut fra kvantefysikken vet vi at partikler kan plutselig oppstå. Da oppstår like mengder med partikler og antipartikler. Hvis disse kolliderer nøytraliseres de, og forsvinner igjen.

Big Bang kan ha blitt dannet ved slik spontan tilblivelse, og hvis det kan ha vært litt ubalanse i antallet partikler og antipartikler kan det forklare hvordan massen har oppstått.

Man mener BB var et resultat av et partikkel på størrelse med et atom eksploderte. Ikke en planetstørrelse altså. Og dette kan fint ha foregått i tomt rom, slik at det er ikke nødvendig med noen flere univers.

Man mener at når solen nærmer seg slutten, vil den vokse seg større, og vokse forbi de nærmeste planetene, deriblant jorden, og deretter kollapse og eksplodere i en supernova. (Nå er ikke hukommelsen lenger slik den aldri har vært, så om noen finner noen feil i denne fremstillingen setter jeg pris på å få vite om det.) :)
Antall ord: 289

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links