Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDerren Brown bedre enn alle medier

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Derren Brown bedre enn alle medier

Innlegg av science »

Jeg vil anbefale dere alle å se på noen av disse klippene med Derren Brown. Spesialt link nummer1 der Derren rett og slett driter ut "profesjonelle" medier. Det er egentlig ikke sant da, de ødelegger for seg sjøl. Men rart at mediene ikke fikk inn "dårlige vibber" med han.


I dette klippet kan du se Derren som medium på scenen. Det er vondt å se på.
For de som ikke kjenner Derren Brown kan jeg si at han ikke har overnaturlige evner overhodet.

Derren driter ut medium: http://www.youtube.com/watch?v=rEj5PT0P ... %20messiah

Derren som medium: http://www.youtube.com/watch?v=EDCrXNVC ... %20messiah

Flere klipp med Derren, og jeg anbefaler dere alle å se dette da det er vesentlig og kunne for alle som kaller seg seriøse.
http://www.youtube.com/results?search=d ... rch_videos
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

veldig bra! På dette forumet finner man mange slike overtroiske iq-dotter
Sist redigert av mordecai på 17 Jun 2006 12:15, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 12
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

mordecai skrev:veldig bra! Bare på dette forumet finner man mange slike overtroiske iq-dotter
De finner man overalt.
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 03 Aug 2005 13:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av snowfall »

Denne mannen går rett og slett rundt og er synsk uten at han har forstått det selv.
Uansett,veldig interessant dette.Sprøtt,merkelig,morsomt...vet ikke helt hva jeg skal tenke og tro om dette. :-k
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

mordecai skrev:veldig bra! På dette forumet finner man mange slike overtroiske iq-dotter

oj gjør man??
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

=D> =D>

DB greidde å lure desse oxo. Herlig moro å sjå og kanskje ein tankevekker for nokre av dåkke åndelige spirituelle her på para'n.
Antall ord: 23
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

madjava skrev:=D> =D>

DB greidde å lure desse oxo. Herlig moro å sjå og kanskje ein tankevekker for nokre av dåkke åndelige spirituelle her på para'n.


tja, åndelig og spirituell kan man vel være likevel, om man ikke akkurat ser spøkelser ved høylys dag, hehe. Kan ikke akkurat si at det rokker ved livssynet mitt dette her da...
sunnhet sannhet og skjønnhet, det er åndelighet for meg, og jeg kunne ikke se at noen av delene var til stede der.
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Enig, Sparrow. Åndelighet har etter mitt syn svært lite med paranormale evner å gjøre, men desto mer med selvinnsikt og indre balanse å gjøre. Tror f.eks. ikke det er så mange nonner eller munker, uansett religion, som gidder å bry seg med slikt som i disse klippene, men er superåndelige og har en høyere utviklet bevissthet enn gjennomsnittet. De har jo trossalt møtt Gud i seg selv. :mozilla_wink:
Antall ord: 73
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

:) veldig enig i at åndelighet i grunn har lite med hvor mange spøkelser man ser, eller andre ting som er blitt målestokker her inne på paranormal. Likevel er det her inne litt annerledes. Her ine vieker det som om folk måler åndelighet i hvem som kan gjøre ting på den måten "jeg" syns er best. Og hvis de gjør det på en annen måte, da er de ikke kommet så langt som resten :) Og det var vel her inn på paranormal at madjava hintet til (tror jeg).

Uansett har vi ikke vondt av å legge merke til at de som virkelig ofrer sitt liv til åndeverden og lever på et riskorn til dagen - de prater lite om hvor mange ånder de ser. Det er helt andre ting de driver med. Og jeg er også av den mening at de virkelig åndelige, de har et litt annet fokus enn å vise andre hvor flinke de er :)

Atmi
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Enig med dere jeg også, sparrow og Heia. Derren Brown er helt rå da, det skal han ha for :D
Antall ord: 19
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Grunnet deres egen naivitet prøver dere å bortforklare og nøytralisere Derren Brown
Antall ord: 13
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Åndelighet har ingenting med dette å gjøre.
Å være åndelig betyr ingenting rent vitenskapelig.
Det vi snakker om her er parapsykologi som ikke er parapsykologi, men psykologi, illusjoner og mindgames.

At noen i det hele tatt blander inn åndelighet i denne debatten viser bare at man har svært lite å komme med. Fra et vitenskapelig synspunkt er det fenomenene som er interessante, ikke åndeligheten folk føler inni seg. Det er ikke vitenskap.
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

science skrev:Åndelighet har ingenting med dette å gjøre.
Å være åndelig betyr ingenting rent vitenskapelig.
Det vi snakker om her er parapsykologi som ikke er parapsykologi, men psykologi, illusjoner og mindgames.

At noen i det hele tatt blander inn åndelighet i denne debatten viser bare at man har svært lite å komme med. Fra et vitenskapelig synspunkt er det fenomenene som er interessante, ikke åndeligheten folk føler inni seg. Det er ikke vitenskap.
Like fullt vert åndelighet og fenomen blanda saman i ei new age suppe som mange ganger dukker opp i forskjellige tråder.

For å ta dette DB tok for seg, hadde han kontakt med folk som såg på si eiga overbevisning og DB sitt bidrag som noko åndelig, sjølv om det vitenskapelig vert sett på som fenomen bygd på psyklologi og illusjoner.

Greit å seie at det ikkje går på det åndelige, men like fullt vert det åndelige blanda inn og i ein debatt skal ein ikkje legge for strenge føringer for kor grensa skal strekkast når mange har forskjellige syn på dette.

Vitenskapen blander jo sjølv inn åndelig overbevisning i mange av undersøkelsane rundt påståtte fenomen.

Eg vil forsatt meine at dette er ein tankevekker for åndelige spirituelle her på para'n fordi her er grensene enda mindre synlige og mange blander si eiga suppe på sin eigen spiker. Eg har eg mine tanker rundt det meste kokt på mi spikersuppe, sjølv om det DB kunne vise til her er ein tankevekker for nokon, så er det ikkje noko nytt for mitt heksebrygg(les ei form for livssyn) :D
Antall ord: 272
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Det kan fint være åndelig, men for vitenskapen er det ganske uinteressant. Enkelte dyrker fotball og andre penger uten at det gjør noen av delene til overnaturlige fenomener.

Poenget her er at DB klarer å utføre forsøk med like bra eller bedre resultat enn de med såkalte evner. Da spiller det liten rolle hva man kaller det. DB sine teknikker er velkjente fordi han er åpen om det. Han kunne garantert gått for å være en Gud i newage miljøer hvis det var planen hans.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Det DB gjere viser jo bare at dei fleste av aktørane på markedet er sjarlanter som tjener seg rike på lettlurte folk.

For å seie det slik, eg har enda til gode å treffe nokon som har evner utover vanlige triks og kunnskap om mennesker. Av alt det rusket eg har truffe gjennom livet har den eine etter den andre avslørt seg som juks og bløff. Difor vert eg veldig overraska over kor mange som innehar evner utover det normale eller trur på all denne new age svadaen som bare har eit mål om å gjere aktørane rike.
Antall ord: 100
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links