Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisBegrave VS kremering

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Begrave VS kremering

Innlegg av *Velvet* »

Hva vil dere velge? Hvorfor?

Hva sier diverse religioner om disse to? Hva om man donerer bort organer?
Antall ord: 18
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

Ortodoks kristendommen tillater ikke kremering, heller ikke islam og jødedommen, i følge jødisk tradisjon er organdonasjon og balsamering forbudt. Hinduer mener derimot at det er best å dø på bakken siden kroppen skal tilbake til de grunnleggende elementer som jord, luft, vann, energi og rom. Norge fikk sitt første krematorium i Bergen i 1907. Jeg velger kremering, synes det er ekkelt å måtte ligge i jorda og råtne sakte men sikkert, vet ikke hvor lenge en sånn prosess tar, men det vet sikkert andre her.
Antall ord: 90
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Re: Begrave VS kremering

Innlegg av *Lille* »

*Velvet Vamp* skrev:Hva vil dere velge? Hvorfor?

Hva sier diverse religioner om disse to? Hva om man donerer bort organer?
Jeg vil bli kremert, med tanke på at jeg ikke vil la kroppen min ligge i gjorden å rottne, og sikkert bli spist på av snegler og sånne ekle mark. Dessuten har jeg sinnsykt klaustrofobi (ordbok?) og kunne ikke tenke meg å ligge innesperret i en kiste heller. Min religion, altså kristendommen da, om jeg må gå utifra noe (er egentlig ikke så kristen heller, men er vel den jeg ville snudd meg til om jeg måtte velge en fast) sier Fra jord har du kommet, til jord skal du bli... Så er vel d å skulle bli lagt i gjorden, begravet, som teller der.

Syns d er så trist jeg. Når man endelig er ferdig m sermonien inne i kirken, må man ut å se sine kjære bli senket ned i gjorda :( :mozilla_cry:


Donere bort organer... Sånn etter at man er død, tenker du på? Hmmm... Ja, kunne kanskje d. Men ikke hjernen eller hjerte. Men når du er død har vel ikke folk bruk for disse to uansett eller?
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
evamystikk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Feb 2006 15:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Avsides

Innlegg av evamystikk »

Kremering! uten tvil. Enig med sosja, liker ikke tanken på at jeg må ligge i bakken og bli oppspist av larver og mark som har forvirret seg gjennom en sprekk i kista. Selv om jeg ikke kjenner noe, synes jeg tanken er fæl. Eller å bli gravd opp igjen etter 100 år eller noe, det er heller ikke noe jeg godtar, da vil jeg heller bli kremert, strødd utover havet og bare synke til bunns...
Antall ord: 76
When Hell Is Full, The Dead Will Walk The Earth..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Uæh... Nå fikk jeg dødsangst... For en teit tråd å starte! Jeg vil ikke dø jeg!!!
Antall ord: 18
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

*Velvet Vamp* skrev:Uæh... Nå fikk jeg dødsangst... For en teit tråd å starte! Jeg vil ikke dø jeg!!!
:mozilla_tongue: Om d er noen trøst har du nok rundt en 60-70 harde menneske år igjen å leve...
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

*Velvet Vamp* skrev:Uæh... Nå fikk jeg dødsangst... For en teit tråd å starte! Jeg vil ikke dø jeg!!!
Enig med deg, men vi må nok den veien vandre enten vi vil eller ikke. Sier som Evamystikk jeg, det hadde vært fint å bli strødd over havet, men jeg tenker egoistisk nå, men allikevel har jo eventuelle barn et sted å gå til, for å minnes sine kjære. Huff, nå er jeg fæl altså, men tenker også at de etterlatte ikke trenger å tenke på at graven skal stelles og sees til. (Var jeg veldig stygg nå)?
Antall ord: 99
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

sosja skrev:
*Velvet Vamp* skrev:Uæh... Nå fikk jeg dødsangst... For en teit tråd å starte! Jeg vil ikke dø jeg!!!
Enig med deg, men vi må nok den veien vandre enten vi vil eller ikke. Sier som Evamystikk jeg, det hadde vært fint å bli strødd over havet, men jeg tenker egoistisk nå, men allikevel har jo eventuelle barn et sted å gå til, for å minnes sine kjære. Huff, nå er jeg fæl altså, men tenker også at de etterlatte ikke trenger å tenke på at graven skal stelles og sees til. (Var jeg veldig stygg nå)?
Litt bare...
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

*Lille engelen* skrev:
sosja skrev:
*Velvet Vamp* skrev:Uæh... Nå fikk jeg dødsangst... For en teit tråd å starte! Jeg vil ikke dø jeg!!!
Enig med deg, men vi må nok den veien vandre enten vi vil eller ikke. Sier som Evamystikk jeg, det hadde vært fint å bli strødd over havet, men jeg tenker egoistisk nå, men allikevel har jo eventuelle barn et sted å gå til, for å minnes sine kjære. Huff, nå er jeg fæl altså, men tenker også at de etterlatte ikke trenger å tenke på at graven skal stelles og sees til. (Var jeg veldig stygg nå)?
Litt bare...
Huff, ja, men det var ikke vondt ment. Fyssjom fæle meg. :mozilla_oops:
Antall ord: 118
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lille_mia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 19 Mar 2006 18:37
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av lille_mia »

Syns ikkje må me redda for å dø..Det e jo ein heilt naturlige del av livet...Det komme t å skje alle ein gang...Men forhåpentligvis leeenge t :mozilla_wink:
Eg vil bli kremert..Det samme grunn som * Lille engelen*...
Itte eg hørrte at heile kistå dettte sammen og all jorda og dritten kommer på den avdøde..Å tenkt då du blir jo spist opp av ekkle dyr og..Nei esj..
Då vil eg heller bli kremert også spre asken på et fint sted ( som eg ennå ikkje har komt så lang t å har valg), men ein fine plass.. :D
Antall ord: 100
Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
milla_86
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 14 Apr 2006 18:08
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hordaland

Innlegg av milla_86 »

Jeg vil bli kremert, av samme grunn som mange andre. Tanken på å ligge i en liten grav på en kirkegård med mange hundre andre lik, med larver og andre småkryp som eter deg opp, synes jeg ikke noe om.
Liker bedre tanken på å bli til aske, og ligge i en fin urne hos familie, eller bli strødd over hav eller strand.

Jeg vil og donere bort organene til noen som har bruk for dem. Hvorfor ha dem selv, når man kan redde liv..
Antall ord: 87
Ta vekk kjærligheten - og vår jord blir en grav.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

sosja skrev:
*Lille engelen* skrev:
sosja skrev:
*Velvet Vamp* skrev:Uæh... Nå fikk jeg dødsangst... For en teit tråd å starte! Jeg vil ikke dø jeg!!!
Enig med deg, men vi må nok den veien vandre enten vi vil eller ikke. Sier som Evamystikk jeg, det hadde vært fint å bli strødd over havet, men jeg tenker egoistisk nå, men allikevel har jo eventuelle barn et sted å gå til, for å minnes sine kjære. Huff, nå er jeg fæl altså, men tenker også at de etterlatte ikke trenger å tenke på at graven skal stelles og sees til. (Var jeg veldig stygg nå)?
Litt bare...
Huff, ja, men det var ikke vondt ment. Fyssjom fæle meg. :mozilla_oops:
Du ekke fæl, bare jeg som er oversårbar. Nettopp vært å gravlagt mormoren min, og syns d er litt trygt egentlig jeg, å ha en gra å gå til. Stelle litt m mormor selvom hun er død. Sikkert bare slik fordi d er vanskelig å gi slipp da vettu.
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mario andres
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 134
Startet: 31 Mar 2005 10:03
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trollheimen

Innlegg av mario andres »

jeg tenk også og bli kremert.....og blir bare asker....

og ligge under jorda fullt av kvitt markene som spise opp kroppen din .....bare tankene gjør meg kvalm.

mine kjære familien trenge ikke å gå til kirkegård....for ta kontakt med meg for å si sånt.

de kan tenk og snakke til meg hvor somhelst i verden uten å kommer til en kirkegård ,bare tull!! :mozilla_surprised:
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

*Lille engelen* skrev:
sosja skrev:
*Lille engelen* skrev:
sosja skrev:
*Velvet Vamp* skrev:Uæh... Nå fikk jeg dødsangst... For en teit tråd å starte! Jeg vil ikke dø jeg!!!
Enig med deg, men vi må nok den veien vandre enten vi vil eller ikke. Sier som Evamystikk jeg, det hadde vært fint å bli strødd over havet, men jeg tenker egoistisk nå, men allikevel har jo eventuelle barn et sted å gå til, for å minnes sine kjære. Huff, nå er jeg fæl altså, men tenker også at de etterlatte ikke trenger å tenke på at graven skal stelles og sees til. (Var jeg veldig stygg nå)?
Litt bare...
Huff, ja, men det var ikke vondt ment. Fyssjom fæle meg. :mozilla_oops:
Du ekke fæl, bare jeg som er oversårbar. Nettopp vært å gravlagt mormoren min, og syns d er litt trygt egentlig jeg, å ha en gra å gå til. Stelle litt m mormor selvom hun er død. Sikkert bare slik fordi d er vanskelig å gi slipp da vettu.
Kondolerer, glemte det jeg, beklager.
Antall ord: 177
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Jeg vil kremeres. Enkelt og greit :mozilla_smile:
Antall ord: 8
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links