Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJames Randi foredrag og andre diverse klipp

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

James Randi foredrag og andre diverse klipp

Innlegg av science »

Derren Brown: Russisk rulett. Dette programmet fikk masse oppmerksomhet i England. Spesielt negativ omtale. Her velger Derren ut 5 stykker av totalt 12 000 søkere. Til slutt sitter han igjen med 1 person som han kjenner godt. Når man ser hvor dyktig Derren er til å lese mennesker så skjønner man at det er mer med den menneskelige psyke enn vi aner, uten at noe gudommelig er med i bildet. For de som ikke er kjent med Derren Brown så er han ikke klarsynt, men bruker illusjoner, triks og psykologi. Allikevel gjør han det bedre enn mange medier på "deres" felt.
Advarsel: Denne videoen er ganske ekkel på slutten. Fra 40 min og ut driver han med dette. Det er plass til 6 kuler. Jeg skal ikke si resultatet, men jeg trodde seriøst at han bare kom til å trekke av 1 gang, men det gjorde han ikke. Dette ble sendt live på tv og jeg skjønner reaksjonen, selv om jeg har meget stor respekt for denne mannen.
Tid: 50 min
http://video.google.com/videoplay?docid ... rren+brown

Her et et klipp på halvannet minutt som viser at Uri Geller jukser når han bøyer en skje. Ikke nok med det, men har lyver så det renner av han om det helt i slutten av klippet. http://www.youtube.com/watch?v=ZrYa75GM ... =debunking

James Randu tester folk med søkepinner. Veldig bra video. Døm sjøl.
http://video.google.com/videoplay?docid ... ames+randi

Dette foredraget er verdt å få med seg. Det varer i 1,5 time, men han kommer med utrolig mange bra poeng.
http://video.google.com/videoplay?docid ... ames+randi

Dette klippet er delt. Her har vi JR og ei synsk dame. Mediumet mener at JR er ond osv så han får ikke deltatt i showet hennes, men prøver å avsløre henne kun ved å se videoen. Denne videoen viser tydelig forskjellen på troende og de som har rett :mozilla_cool:
Tid: 16 min
http://video.google.com/videoplay?docid ... ames+randi

JR om Uri Geller
Jeg synes ikke Geller kommer særlig bra ut i denne videoen.
Tid: 7:41 min
http://www.youtube.com/watch?v=jYrBAMau ... es%20randi

Korte klipp
JR and the fairies
Dette er bare hysterisk morsomt og latterlig. Neste gang noen sier, "hvorfor skal jeg lyve om noe sånt", så husk på denne videoen.
Tid: 1:22 min
http://video.google.com/videoplay?docid ... ames+randi

JR om astrologi
Kort klipp som sier mer om menneskers kritiske tenking enn astrologi
Tid: 1.35 min
http://www.youtube.com/watch?v=3Dp2Zqk8 ... es%20randi

Man finner mange videoer i tillegg til dette på:
http://video.google.com/
http://www.youtube.com/

Hvis noen har noen flere morsomme klipp både for og imot så post.
Sist redigert av science på 14 Jul 2006 22:49, redigert 6 ganger totalt. Antall ord: 473

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Skal se dette nå, takk for at du deler! :)
Antall ord: 9
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Det var mye spennende her! Jeg skal se litt nærmere på det,og gleder meg til å høre /lese dine meninger om dette. :)
Antall ord: 24
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Astarte skrev:Det var mye spennende her! Jeg skal se litt nærmere på det,og gleder meg til å høre /lese dine meninger om dette. :)
Takk for at du tar deg tid. Jeg synes dette bør være pensum for alle. Det er jo så vesentlig. Jeg skal se om jeg får skrevet noe om det. Må tenke først.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Jeg skal prøve å få sett på det når jeg får tid, akkurat nå får jeg gjester snart, så passer litt dårlig, men skal se det en gang.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 509
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

Hahaha. Så utrulig bra :lol:
Antall ord: 4
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

science skrev:
Astarte skrev:Det var mye spennende her! Jeg skal se litt nærmere på det,og gleder meg til å høre /lese dine meninger om dette. :)
Takk for at du tar deg tid. Jeg synes dette bør være pensum for alle. Det er jo så vesentlig. Jeg skal se om jeg får skrevet noe om det. Må tenke først.
Jeg må se det en gang til.Engelsken min er ikke så bra for tiden, og jeg vil ikke starte en debatt uten å ha fått med meg alt :) Jeg synes slike innlegg er vel så viktige som alle "observasjoner" som er gjort, og synes det skal bli morsomt og lærerikt å diskutere dette. Er veldig nyskjerrig på dine teorier! :)
Antall ord: 125
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Jeg sitter ikke med så mye svar. Klart, disse klippete har jeg valgt ut selv. Man kan linke til millioner av forsøk som viser at folk med påstått paranormale evner ikke klarer å gjennomføre forsøk hvor de treffer så bra at det er langt over det som kan kalles tilfeldig.
Disse evnene kan eksistere fordet, men sjansen for det blir mindre jo flere tester man utfører.

Feks i videoen hvor JR tester sølepinner så sier alle sammen at de har en nøyaktighet på 80-100%. Testen viser at alt i alt så treffer de 12%. Tilfeldig gjetning gir 10%. Allikevell trodde alle eller flesteparten på evnene sine etter at resultatet ble fremvist.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Har ikke fått sett klippene ennå, men bare et spørsmål til det du skrev, science: Tror folk at de har evner fordi søkepinnene slår ut? Å få et utslag med søkepinner beviser jo null og niks uansett...?!



Skal se de klippene en dag, jeg :mozilla_oops:
Antall ord: 49
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Heia skrev:Har ikke fått sett klippene ennå, men bare et spørsmål til det du skrev, science: Tror folk at de har evner fordi søkepinnene slår ut? Å få et utslag med søkepinner beviser jo null og niks uansett...?!



Skal se de klippene en dag, jeg :mozilla_oops:
Mange tror det, tror jeg. Men det var klipp i begynnelsen av filmen der en av deltagerne klarer å finne en liten sak. Tilfeldighetssjansen for det er så liten at det tror jeg vi kan luke vekk. Dette var ikke under vitenskapelige forhold. Hvordan han fant den er uvisst, men det er mest nærliggende å tro at han brukte andre midler enn søkepinner. Spesielt når ingen i testen gjorde det bra, selv om de fleste sa de hadde en nøyaktighet på 100%.
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Takk for svar :)
Antall ord: 3
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

science skrev:Jeg sitter ikke med så mye svar. Klart, disse klippete har jeg valgt ut selv. Man kan linke til millioner av forsøk som viser at folk med påstått paranormale evner ikke klarer å gjennomføre forsøk hvor de treffer så bra at det er langt over det som kan kalles tilfeldig.
Disse evnene kan eksistere fordet, men sjansen for det blir mindre jo flere tester man utfører.

Feks i videoen hvor JR tester sølepinner så sier alle sammen at de har en nøyaktighet på 80-100%. Testen viser at alt i alt så treffer de 12%. Tilfeldig gjetning gir 10%. Allikevell trodde alle eller flesteparten på evnene sine etter at resultatet ble fremvist.
Hmmm,det reiser nye spørsmål hos meg:virker søkepinnene pga at personen har evner til det,det tror jeg. Men Hvorfor virker de? kan man bruke hva som helst?
Hvis 99,99 % er svindlere..hva med resten?
Når jeg opplever ting, er jeg syk? (provoserer litt her :) )
Hvis min tro er feil, hvorfor "stemmer" alt så godt for meg?
Hvorfor har vi "tro", og hvorfor kan vi tro så forskjellig?


Forventer egentlig ikke å få svar på dette, men det er tanker jeg jobber litt med... :mozilla_undecided:


Hva er egentlig sannhet? Kan vi ha ulik oppfatning av samme situasjon, og begge ha rett?

Blir litt ivrig jeg..får kanskjre ikke helt fram alt riktig, men håper dere forstår :mozilla_wink:

Selv om vi kanskje ikke er like enige alltid, science, så er jeg takknemlig for at du tar dette opp. og jeg gleder meg til en (forhåpentligvis) fruktbar debatt. Som du skrev: dette bør være pensum. For oss alle. :)
Antall ord: 288
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg tror alle kan bruke søkepinner på samme måte som pendel. Så enten har alle eller ingen evner, det avhenger av hva som egentlig får pinnene/pendelen til å gi utslag. Har ikke prøvd pinner, men jeg ser ikke på det som noe annerledes enn en pendel. Her er det muskelbevegelser som gir utslaget. Skyldes det underbevisstheten eller en ubevisst påvirkning av finmotorikken i hånden, vet jeg ikke.
Antall ord: 73
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Heia skrev:Jeg tror alle kan bruke søkepinner på samme måte som pendel. Så enten har alle eller ingen evner, det avhenger av hva som egentlig får pinnene/pendelen til å gi utslag. Har ikke prøvd pinner, men jeg ser ikke på det som noe annerledes enn en pendel. Her er det muskelbevegelser som gir utslaget. Skyldes det underbevisstheten eller en ubevisst påvirkning av finmotorikken i hånden, vet jeg ikke.
Selv har jeg god erfaring med begge deler,tror også de fungerer litt på samme prinsipp. Men hva er underbevissheten egentlig? Og intuisjon? Jeg tror det er evner som ligger i oss alle mer eller mindre, og kan utvikles.
Antall ord: 114
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Astarte skrev:Hmmm,det reiser nye spørsmål hos meg:virker søkepinnene pga at personen har evner til det,det tror jeg. Men Hvorfor virker de? kan man bruke hva som helst?
Hvis 99,99 % er svindlere..hva med resten?
Når jeg opplever ting, er jeg syk? (provoserer litt her :) )
Hvis min tro er feil, hvorfor "stemmer" alt så godt for meg?
Hvorfor har vi "tro", og hvorfor kan vi tro så forskjellig?


Forventer egentlig ikke å få svar på dette, men det er tanker jeg jobber litt med... :mozilla_undecided:


Hva er egentlig sannhet? Kan vi ha ulik oppfatning av samme situasjon, og begge ha rett?

Blir litt ivrig jeg..får kanskjre ikke helt fram alt riktig, men håper dere forstår :mozilla_wink:

Selv om vi kanskje ikke er like enige alltid, science, så er jeg takknemlig for at du tar dette opp. og jeg gleder meg til en (forhåpentligvis) fruktbar debatt. Som du skrev: dette bør være pensum. For oss alle. :)
La meg prøve å gi noen svar på noe av det du spør om.
Søkepinner eller hva man bruker virker slik at man har noe som er vanskelig å holde i balanse. Utslag får man når det ikke lenger er i balanse. Man kan bruke hva som helst, bare det balanserer hårfint.
Dette er såpass fintfølende instrument at man i mange tilfeller ikke kan påvirke instrumentet bevisst, men ubevisst gjør man utslaget selv. Altså er det ens egne utslag som vises, og søkepinnene er viserne kan man si.
Når man får utslag kommer det av at man forventer utslag, og man påvirker selv utstyret.

Hvis 99,9% er svindlere, jeg tror ikke det er på langt nær så mange, men resten tror faktisk at deres evner kan finne vann eller metall eller andre ting med søkepinner.

De som tror de kan bruke søkepinner er ikke syke på noen måte, de behøver heller ikke være lettlurte, men de er faktisk lurt av omstendighetene. Da kommer vi også inn på hvorfor du synes ting stemmer så godt for deg. Det kan nemlig være sånn at du husker bedre de genger du fikk treff enn de ganger du ikke gjorde det, eller at du er flink til å se muligheter for å kalle det treff. Se f.eks på tråden nå nylig om den ettersøkte nettbankdingsen.
Her var det mange som var veldig flinke til å finne slike muligheter. :)

Tja, tro kan være et resultat av at man tidligere ikke hadde samme kildekritikk som man har i dag. Dermed var mange påstander om ting man ikke visste akseptert i forskjellige miljøer. I dag er kildekritikk viktigere, og vi finner fler folk uten tro.

Mitt syn på sannhet er at selv om man ikke vet hva sannheten er, kan ike alltid flere forskjellige versjoner være riktig. 2 epler og 2 epler til kan etter min mening ikke bli sju pærer, selv om det skulle være noen som tror noe slikt.
Antall ord: 520

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links