Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJames Randi foredrag og andre diverse klipp

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Tror jeg skjønner tankegangen din, takk for at du tar deg tid til å gi meg gjennomtenkte svar!
(selv om vi ikke nødvendigvis er enige, men det tåler vi vel begge to :) )
Når jeg pratet om hva som er riktig for meg, mente jeg en indre tilfredstillelse om at "dette føles riktig", etter år med søken. Ikke nødvendigvis rett ang "treff". Jeg tror på mine evner, men mener dette er utslag av intuisjon som jeg prøver å videreutvikle.
La meg sette ting litt på spissen:
Jeg VET at veggene i stuen min er, la oss si, grønne. Du befinner deg på et sted der du ikke har mulighet til å se stuen, og der du er finnes ikke farven grønn. Men du har hørt om den.(eller du er farveblind, og ikke kan se den, selv om du er i stuen min)
Du kan velge å tro meg, og du kan la være. Da lurer jeg på: hva er sant? Vi har jo begge rett?

Kan det finnes flere sannheter om samme emne? Er du helt fremmed for at det kan finnes noe mer? Er vi kanskje begge på villspor? Er du og science samme person? ( jeg bare prøver å få deg til å skjønne poenget mitt, ikke å være ekkel)

For meg blir det litt som at flere ser på et maleri: noen liker det, andre ikke. noen hverken liker eller misliker det.

Mulig jeg er helt ute på prærien nå :mozilla_tongue:

Skulle til å fortelle noe selvopplevd, men det holder å si at jeg har opplevd ting som ikke har latt seg forklare(til nå hvertfall).
Antall ord: 274
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Stua di er blå. Eller en annen farge. Vi sier blå. Det er sannheten. Det finnes ingen annen sannhet. Det er fakta og håndgripelig.

Et maleri er noe annet. Eller hva man synes om det er individuelt. Selv om 2 personer er uenige om hva man synes om bildet, så bør man være enige om hva man ser. Ser man en skog så ser man en skog. Selvfølgelig gjelder det konkrete bilder. Er det abstrakt så kan man argumentere for noe annet, så lenge man forklarer hvorfor.

Skjønner du poenget? Altså, sannheten ER! Den er rundt oss. Gravitasjonen eksisterer selv om man benekter den. Jorden har aldri vært sentrum i universet, selv man trodde det før 1500 tallet. Det var sannheten for 10 000 år siden og det er sannheten i dag. I den perioden har man trodd mye rart, men det influerer ikke sannheten.

Enten så finnes gud eller så finnes han ikke. Om alle tror på gud eller ikke betyr ingenting.
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

okai. tror jeg skjønner deg: sannhet = beviselige fakta

Men:
Selv om noe ikke er bevist, betyr det at det ikke er? Kan det tenkes at om en stund lar seg bevise? Finnes det ikke før det er bevist? Jeg mener ikke å kverulere, men det som noen ble brent på bålet for, er allment akseptert i dag?
(mange spørsmål)

Det finnes jo mange troende i verden i dag, men det er jo "moderne" å finne sin egen vei å gå. Hvem har rett? Kan alle ta feil? Hva skjer med oss som tar feil?
Min tro tar for seg menneskeverd og toleranse. Mange relogioner påberoper seg det. Så har vi fanatikerene. De finnes jo i alle leirene. Tenk hvis det er de som har rett?

Eller skal vi velge det som føles riktig for oss selv, og overlate det samme valget til alle andre? Selv om vi tror de tar feil? (koser meg litt nå, får brukt "nøtta" litt :) )
Antall ord: 165
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

nei nei nei nei

Sannheten er sannheten. Vi trenger ikke vite sannheten, men den er der bare. Uansett. Skjønner?

Det er masse som ikke lar seg bevise i dag som er sant. Det er også masse vi tror på i dag som senere vil vise seg å være feil. Så nei, bevis vil komme. Selv om paranormale fenomener ikke er bevist så er det en sjanse for fenomenene kan eksistere. Dvs ånder osv. Stort sett så benekter ikke skeptikere opplevelsen, men tolkningen. Det kan også komme vitenskapelige svar på klarsyn og healing som beviser at det ikke er noe gudommelig med i bilde.

Hvem har rett?
Vet ikke. Ingen vet det. Men det finnes 1 sannhet som er sann. 1 stor virkelighet. Alle kan ikke ha rett, men alle kan teoretisk ta feil.

Ja, tenk om fundamentalistene har rett? Egentlig er jeg ikke bekymret for det. La oss si at bibelen er skrevet av Gud. Er det en Gud du vil tilbringe evigheten med? Han er jo en dobbelmoralistisk tulling. Da takker jeg meg heller til satan og trøster meg med at jeg tok det rette valget uansett. Men for meg er ikke tro viktig. Det betyr ingenting. Tro gir ikke meg trygghet. Jeg må vite så langt det lar seg gjøre.

Selvfølgelig skal folk få tro det de vil. Vi vet ikke hva som er sant. Ingen vet det, derfor er det etter min mening galt å rettlede andre i det hele tatt.

Og hvis det er slik at det er en gud, hva så? Skal han straffe meg for å ha søkt sannheten og belønne de troende som sviktet som selvstendigemennesker?

Jeg tror jo jeg også. Jeg tror ikke. Det er en tro. Men jeg tror på bakgrunn av viten. Det er en forskjell.
Antall ord: 300

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Jeg elsker å bli utfordret litt!! Trenger å få røsket litt opp i topplokket.. :)
Egentlig er vi tydeligvis ikke uenige i det store og hele. (takk for tolmodigheten din, forresten :) )

Det er sant som du skriver, og vi har vel en form for tro alle sammen? Enig med deg; jeg velger djevelen før gud anytime...da kan vi jo møtes og finne ut hvem av oss som hadde rett? Det blir en interessant evighet!! ;) Djevelen har ikke noe med min religion å gjøre, men jeg stoler på at alle skjønte meningen..

Har også behov for å vite så langt det lar seg gjøre; det er nok derfor jeg er så nyskjerrig på hva andre tenker, og håper å lære mest mulig!
Det betyr ikke nødvendigvis at jeg tar alt for god fisk, men jeg tror det er sunt å se ting fra flere sider. Det er så mange spennende mennesker der ute, og alle har sine erfaringer å øse kunnskap av. Du virker som om du har satt deg mye inn i menneskenaturen, og det er morsomt å se at du provoserer for å få folk til å tenke selv..(jeg innbilder meg at det er det du gjør) Jeg tror at vi har utrolig godt av å bli tvunget til å reagere litt, for jeg og mange andre blir litt for opptatt av at vi har rett..Eller?

Jeg savner litt innspill fra de andre her; hva tror dere?

Selv om du får mye pepper for dine meninger her, science, så er jeg glad for å "sparre" mot deg iblandt! :)

Det jeg blir mest forbannet over, er disse som utnytter personer i nød, sorg og sykdom. Hvis ikke DET er djevelskap, så vet ikke jeg.. Jeg har mange fantasier om hva de kan fortjene.. :evil: :badgrin:
Antall ord: 294
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Hvis du er helt nøytral og kun ser på fakta og bevis, vil du påstå at det er sannsynlig at folk har overnaturlige emner?
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

science skrev:Hvis du er helt nøytral og kun ser på fakta og bevis, vil du påstå at det er sannsynlig at folk har overnaturlige emner?
Nei, jeg synes ikke det er sannsynlig.
Men jeg har det...
Det er et eksestensielt spørsmål for meg.Logikken i meg kan ikke forklare det, for i utgangspunktet tror jeg ikke på det, med fornuften. Men min livserfaring og kjennskap til noen mennesker tilsier at det finnes. Kan ikke bli helt personlig, men håper du forstår litt hva jeg mener.

Hva tror du? Rart jeg føler meg litt "gal" 8-[ :roll:
Antall ord: 102
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Denne kan du ta en titt på.....tror den varer over en time

http://video.google.com/videoplay?docid ... 9864&q=NDE
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Re: hei

Innlegg av science »

Rose78 skrev:Denne kan du ta en titt på.....tror den varer over en time

http://video.google.com/videoplay?docid ... 9864&q=NDE
Takk.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: hei

Innlegg av Astarte »

Rose78 skrev:Denne kan du ta en titt på.....tror den varer over en time

http://video.google.com/videoplay?docid ... 9864&q=NDE
Takk for at du deler!! Skal se den nå! :)
Antall ord: 33
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Haha, elsker Derren Brown. Er interessert i psykologi generelt. Takk for linker.

Randi er en artig fyr. Det er Geller også. ^^ Begynner egentlig å bli litt lei av de, men det er bare meg. Leste en bok av JR en gang, blant annet. Og Uri har vel blitt avslørt litt vel mange ganger nå. :P
Antall ord: 55
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: hei

Innlegg av BA. »

Rose78 skrev:Denne kan du ta en titt på.....tror den varer over en time

http://video.google.com/videoplay?docid ... 9864&q=NDE
Jeg har ikke tid til å kikke en time på det der. Kan noen gi meg et lite resyme?
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Re: hei

Innlegg av science »

BA skrev:
Rose78 skrev:Denne kan du ta en titt på.....tror den varer over en time

http://video.google.com/videoplay?docid ... 9864&q=NDE
Jeg har ikke tid til å kikke en time på det der. Kan noen gi meg et lite resyme?
Jeg streamet bare gjennom hele. Mulig jeg tar feil, men dette var bare kristendomspropaganda. Hvis jeg tar feil så beklager.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Så den første med Derren Brown nå. Han er ufattelig god. Ekkelt på slutten der han bare sitter rolig kjempelenge. Utrolig hvertfall.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 165
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

Jeg elsker når skeptikere åpenlyst tar folk som mener de har paranormale krefter.
Og hvor mye rart de som blir motbevist sier i sitt forsvar.

Hvis noen har inntresse av det så kan jeg finne fram noen Lydopptaker av Ateisten Dan barker Mot prester og andre kristne.
Antall ord: 48
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links