Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDerren Brown på tv2 lørdag

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Derren Brown på tv2 lørdag

Innlegg av science »

Det har det latterlige navnet tanketyven og begynner klokka 20:00. Er det mulig å kalle et program noe sånt? Bare i Norge asså. Uansett, det er verdt å få med seg. Dagens program er jo perfekt for paranormal. Her er hva det handler om:
På TV 2 i kveld får vi være vitne til et unikt eksperiment der Brown samler tolv publikummere fra salen for å gjenskape en spiritiskisk seanse. De tolv frivillige bruker en rekke forskjellige tradisjonelle spiritiskiske metoder, som automatisk skriving og åndebrett. Derren leder dem gjennom de forskjellige stadiene i en seanse, og utfordrer noen av de mest alminnelige mytene knyttet til spiritisme, samtidig som han får testet hvor effektiv en spiritistisk seanse kan fungere på et moderne publikum
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Takk for tips!
Jeg hadde nok aldri koblet Derren Brown med det latterlige navnet på programmet, så dette hadde jeg nok gått glipp av hadde det ikke vært for deg!
Antall ord: 32
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

ÅÅ vil se på! Men skal i bursdag til venninna mi. Jaja, vi får se.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Heia skrev:Takk for tips!
Jeg hadde nok aldri koblet Derren Brown med det latterlige navnet på programmet, så dette hadde jeg nok gått glipp av hadde det ikke vært for deg!
Ikke jeg heller. Ikke har jeg sett reklame for det og tanken på at de sender dette som lørdagsunderholdning på sommeren viser at de ikke tar dette programmet som en suksess. Stort sett går det bare crap om sommeren. Men jeg er glad til. Jeg fant det ut på derrenbrownforum faktisk.

Forøvrig, vil jeg anbefal Derren Brown linken i JR tråden min. Dere kan bare streame til 47 min, det tar 2 sekunder. Hele programmet viser hva denne mannen er laget av.
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Gleder oss.... :)
Antall ord: 2
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Takk for tipset!! Dette skal jeg ha med meg! Klem
Antall ord: 10
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jepp, dett var dett! Det var jo ganske snedig utført. Han er jo likevel rå på massesuggesjon og manipulasjon. Jeg vil også ha sånne superevner! :D
Antall ord: 27
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helen

Innlegg av helen »

Jeg såg kun siste halvdelen. Fikk ikke med meg helt hva det gjekk ut på. Men fikk forståelse av at alt bare var tull? for på slutten av programmet hentet han jo hun som visttnok skal være ånden de fikk kontakt med. noen som kan forklare meg som såg hele programmet? Var i hvertfall spennende å se :mozilla_wink:
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Irriterende at han ikke forklarer hvordan hun klarte å få frem at faren var bygningsarbeider og at katten het harry?

Men jeg tipper det er Derren selv ordna det. Jeg har sett han gjøre tilsvarende før.

Skal jeg være helt ærlig vil jeg påstå at det ikke lenger finnes noen felt innen det alternative som vitenskapen ikke har funnet rasjonelle forklaringer på.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet__Spirit_

Innlegg av Slettet__Spirit_ »

Jepp! Intressant program! :mozilla_smile: var allt bare tull egentli..? :o
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet__Spirit_

Innlegg av Slettet__Spirit_ »

Jepp! Intressant program! :mozilla_smile: var allt bare tull egentli..? :o
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Heia skrev:Jepp, dett var dett! Det var jo ganske snedig utført. Han er jo likevel rå på massesuggesjon og manipulasjon. Jeg vil også ha sånne superevner! :D
Ja, skulle likt å kunne litt av det han kan... hehe

Merket dog 1 plass hvor han "ledet" svaret ;

"Bestemoren er ikke frisk" - da svarer jenta ; " Nei- hun var syk" . . .

der i lå 2 av opplysningene direkte i spørsmålet...

Å manipulere folk er ikke så vanskelig, det beviser jo Darren Brown ganske tydelig.
Likevel er ikke dette et bevis på at paranormale fenomen ikke eksisterer,
det beviser bare en avansert måte å jukse på.

Og det er jo noe vi vet allerede, JUKS - DET YRER det av innen den gjengen som skal sko seg på det paranormale. ( dvs lure til seg penger ). . .

Så man skal ikke ta alt for god fisk det er mye juks og bedrag, noe som til fulle ble bevist her.

( jeg hadde ganske tidlig en mistanke om at dette "gruppeselvmordet" aldri har funnet sted, noe som ble bevist da han hentet jenta på slutten.
Men det lå kansje i kortene som ble vist til oss tv-seere ? ;-) )

mvh Asbjørn
Antall ord: 193

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Han ledet dem vel også inn på bildet av Jane ved å instuere dem i hvordan de skulle fokusere på forskjellige bilder. Det er jo et matematisk triks.
Det med katten Harry og bygningsarbeider....tja, han har nok hypnotisert henne før showet og hvisket det til henne hehe
Antall ord: 48
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Asbjørn skrev:
Heia skrev:Jepp, dett var dett! Det var jo ganske snedig utført. Han er jo likevel rå på massesuggesjon og manipulasjon. Jeg vil også ha sånne superevner! :D
Ja, skulle likt å kunne litt av det han kan... hehe

Merket dog 1 plass hvor han "ledet" svaret ;

"Bestemoren er ikke frisk" - da svarer jenta ; " Nei- hun var syk" . . .

der i lå 2 av opplysningene direkte i spørsmålet...

Å manipulere folk er ikke så vanskelig, det beviser jo Darren Brown ganske tydelig.
Likevel er ikke dette et bevis på at paranormale fenomen ikke eksisterer,
det beviser bare en avansert måte å jukse på.

Og det er jo noe vi vet allerede, JUKS - DET YRER det av innen den gjengen som skal sko seg på det paranormale. ( dvs lure til seg penger ). . .

Så man skal ikke ta alt for god fisk det er mye juks og bedrag, noe som til fulle ble bevist her.

( jeg hadde ganske tidlig en mistanke om at dette "gruppeselvmordet" aldri har funnet sted, noe som ble bevist da han hentet jenta på slutten.
Men det lå kansje i kortene som ble vist til oss tv-seere ? ;-) )

mvh Asbjørn
Kan du komme med en måte som beviser at paranormale fenomener ikke er paranormale? Det finnes nemlig ikke en slik måte. Men søkepinner, klarsynte, medier i alle former, healing, ouija og astrologi har blitt plukket fra hverandre og knust gang på gang.

Husk, det er dere som har bevisbyrden. Hvordan kan man stole på medier når ikke-medier gjør samme jobben ved diverse triks og "juks". Hvor mange eksempler trenger dere?
Antall ord: 272

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Heia skrev:Han ledet dem vel også inn på bildet av Jane ved å instuere dem i hvordan de skulle fokusere på forskjellige bilder. Det er jo et matematisk triks.
Det med katten Harry og bygningsarbeider....tja, han har nok hypnotisert henne før showet og hvisket det til henne hehe
De fleste fikk Jane. 10 av 12. Jeg fikk ikke det. Men det er enkelt å gjøre det sånn.

Det er det jeg alltid har visst. Mn dytter planchetten selv. Og alle som sto der hadde Jane i tankene. Derfor kommer Jane frem. Dette er typisk. Folk spør ofte om spørsmål de vet svaret på og tar det som et bevis. Det er jo ingen som kan bruke ouija til noe fornuftig i det hele tatt.
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links