Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDerren Brown på tv2 lørdag

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Desverre så jeg ikke begynnelsen på showet. (Jeg så fra da hun ene ble sendt ut til det ene rommet alene.)

Dette var bare triks, DB er en ekspert på slikt, som så mange andre. Forskjellen er at DB avslører triksene sine selv, mens slike som Uri Geller blånekter når andre avslørte hans triks. :)

Som Asbjørn er inne på, finnes ikke bevis for at DB ikke har jukset. Nei, og DB sier selv at han jukser. Det er hele poenget.

De 12 som ble valgt ut til dette showet var sannsynligvis noen som var lettpåvirkelige, og lette å hypnotisere. Her kan du lese noe om hvordan DB vet å finne de som er lettpåvirkelige.

Etter å ha redigert litt hjemmevideo selv vet jeg at det er mye arbeid bak filmsekvenser. Man filmer mye mer enn det som er interessant å vise andre, så av en times filming blir det omtrent fem minutters klipp vi ser. I et TV-show med publikum i salen blir det annerledes. Der krever også publikum at det hele tiden skjer noe, så derfor vil det meste være interessant, og det vil bli lite å klippe bort.

Sanndrømthet kan forklares både med fantasi, forventninger, og med hukommelsens feilbarlighet.
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg har vært hos et medium en gang. Jeg må si jeg blir skeptisk når jeg ser hvor lett DB kan hente informasjon tilsynelatende ut av luften. Men hun jeg var hos sa noe som fikk meg til å lure, for det kunne hun ikke vite om på forhånd og det var veldig fjernt fra mine tanker der og da. Så hvor hun fikk den informasjonen fra, aner jeg ikke.
Det hadde vært interessant å vite hvordan DB kunne fortelle om den ene jentas avdøde slektning dersom han ikke hadde noe informasjon på forhånd.
Alt det andre han drev med, var jo opplagt at var fiksa, men hvordan klarer han å lese folk så til de grader godt? Hvilken superevne er det? Han får jo t.o.m. folk han stopper på gaten til å lese hverandre uten at de vet noe om hverandre på forhånd. Hypnotiserer han dem på forhånd eller er det virkelig telepati han behersker??
Antall ord: 163
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Heia skrev:Jeg har vært hos et medium en gang. Jeg må si jeg blir skeptisk når jeg ser hvor lett DB kan hente informasjon tilsynelatende ut av luften. Men hun jeg var hos sa noe som fikk meg til å lure, for det kunne hun ikke vite om på forhånd og det var veldig fjernt fra mine tanker der og da. Så hvor hun fikk den informasjonen fra, aner jeg ikke.
Det hadde vært interessant å vite hvordan DB kunne fortelle om den ene jentas avdøde slektning dersom han ikke hadde noe informasjon på forhånd.
Alt det andre han drev med, var jo opplagt at var fiksa, men hvordan klarer han å lese folk så til de grader godt? Hvilken superevne er det? Han får jo t.o.m. folk han stopper på gaten til å lese hverandre uten at de vet noe om hverandre på forhånd. Hypnotiserer han dem på forhånd eller er det virkelig telepati han behersker??
Det nok ikke telepati, selv om jeg noenganger begynner å lure. Jeg innbiller meg at han aldri hadde klart det samme med meg som han gjør med ofrene sine på tv. Men nå vet vi ikke hvor mange ganger han bommer heller? Men når mannen tar en pistol og trekker av 3 ganger mot eget hode har han stor tro på seg selv. Det ene skuddet trakk han av i luften så det siste skuddet mot eget hodet var 4 forsøk. Det sier det meste. Samtidig tror jeg ikke han hadde gjennomført ruletten hvis han som la kulen i kammeret ikke hadde vært tilstede i rommet. Kulen lå i kammer nr 1 og Derren sa høyt at han ville starte på nr 3. Hadde kulen vært der ville han nok plukket opp noen nervøse signaler.

Men jeg tror nok DB bruker alle midler også ren juks. Feks i begynnelsen av programmet igår da han snakket om bestemoren til jenta osv. Det kan han ha plukket ut fra søknaden hennes + eventuelt annen info han har plukket opp før kameraet var skrudd på. Dessuten var alle håndplukket.
Antall ord: 361

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det er klart at noe har han sikkert plukket her og der, men når han stopper folk på gaten og får dem til å "lese" hverandre, så må det være noe som gjør at de klarer å fange opp den samme informasjonen? Jeg kan godt tenke meg at han leser ansiktsuttrykk og nærmest vet hva de prøver å formulere bare ved å se på ansiktsmimikken, men at folk på gata klarer det samme i hans nærvær er ganske interessant. Hypnotiserer han dem på forhånd, tro?
Antall ord: 90
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Heia skrev:Det er klart at noe har han sikkert plukket her og der, men når han stopper folk på gaten og får dem til å "lese" hverandre, så må det være noe som gjør at de klarer å fange opp den samme informasjonen? Jeg kan godt tenke meg at han leser ansiktsuttrykk og nærmest vet hva de prøver å formulere bare ved å se på ansiktsmimikken, men at folk på gata klarer det samme i hans nærvær er ganske interessant. Hypnotiserer han dem på forhånd, tro?
Jeg tror ikke de fanger opp samme informasjon. Det han gjør er å gi de samme informasjon. Du har sikkert sett at DB prøve å gjette hva slags kort en person tenker på. Et enkelt kort er Ruter 3. Det er ikke slik at de tenker på ruter 3 og at Derren bruker telepatike evner for å se det. Det han gjør er å bruke ubevisste signaler som gjør at personen tenker på det kortet han vil de skal tenke på. Det er ikke like lett med alle kort, men det går på de fleste og er når han gjør det 90% sikkert.

Jeg så et klipp av DB( skal se om jeg finner det igjen) hvor han tipper under hvilken kopp en gjenstand ligger. Han starter først med få kopper så øker han etterhvert. Han treffer. Men så skjer det noe morsomt. Istedenfor å la koppene stå på rekke slik de egentlig skulle, så satte han de i klynge. Da DB snudde seg ble han satt ut for han forventet ikke det. Allikevel dro han trikset iland. Men han måtte få den andre personen til å telle fra 1-6 først. Det er noe har gjør ofte. Nettopp fordi man sender signaler når man sier det korrekte tallet. Det fanger DB opp og det er det som er imponerede med han.
Antall ord: 320

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Her er et klipp hvor DB bare forsyner seg av andre gjenstander. Var vel Asbjørn som mente at det var umulig å få folk i transe så fort. Dette er kanskje ikke transe, men helt klart endret bevissthetstilstand hos den stakkars karen. Jegår ut fra at han gjør noe tilsvarende med folk når han skal ha infomasjon eller når han vil få de til å tenke i riktig bane.

http://www.youtube.com/watch?v=hwthqRJ1 ... en%20brown

Det andre klippet med koppene finner jeg ikke.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Helt klart at han kan å manipulere folk, ingen tvil om det....

Det er så grotesk at man bare må flire av han andre....

Det var nok ikke hypnose i hypnotisk forstand, men at han påvirket den andre, og fikk "trillet ham rundt lillefingeren", ja, helt klart.

Dette er ikke noe "hvermansen" klarer å få til , dette må han ha trent mye på , regner med at han har ekstremt mange treningstimer / lesetimer for å få all den kunnskapen som trengs.

Hadde vært artig å bli utsatt for ham, for å se hvordan det hadde gått...
Men jeg er vel kansje en av de som hadde blitt "silt vekk"...

Men se nøye på denne filmen, på faktene, han får den andre til å "speile seg selv" på en måte, eller speiler den andre, for på den måten få den andre over i en form for endret bevissthet / falsk trygghet . . tror jeg..

At han har en egen evne og helt spesielle kunnskaper, er jeg ikke i tvil om i det heletatt...

mvh Asbjørn
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 829
Startet: 17 Jul 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Jeg så denne episoden med Derren på Lørdag.

Nå er jeg ganske skeptisk, men ble imponert over denne seansen på en måte.
Spesielt bør vel de som ønsker og ha en seanse selv lære litt av det de så her.

Deltakerne var rimelige shaky etter denne seansen hehe....
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links