Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSe det man forventer å se

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Se det man forventer å se

Innlegg av BMFLEX »

For mange år siden skøyt ett amerikansk marinefartøy ned ett saudi arabisk (hvis jeg husker riktig) passasjerfly som de trodde var ett militært fly.
Etterforskningen viste at flyet faktisk ikke hadde stupt ned mot fartøyet slik som soldaten som satt ved radaren hevdet (gått i angrepsposisjon). Soldaten ble frifunnet fordi han oppriktig trodde at flyet stupte ned mot fartøyet.

Det viste seg at det var mulig at man i pressede, stressende og spente situasjoner ser det man forventer å se, selvom det faktisk ikke er reelt. Og det var pga. dette han ble frifunnet.

Er det noen som vet hva dette fenomenet\tilstanden heter/kalles?

(Og nei, jeg leter ikke etter "å se syner". Jeg lurer på hva det heter på fagspråket)
Antall ord: 127
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

I denne videoen får Derren Brown to jenter til å innbille seg/hallusinere at de bøyer en gaffel med 'tankekraft'. Bare et annet eksempel.. Som er litt nærmere relatert til denne siden. ;)
Antall ord: 34
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Innlegg av BMFLEX »

Blir ikke helt det jeg tenker på, men inne i samme gate.

Det fenomenet jeg prøver å finne navnet på er jo høyst relevant for denne siden. Da det kan forklare mange av disse såkalte "spøkelsene" folk driver å ser overalt:)
Antall ord: 43
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Står det ikke noe om dette i en eller annen ud-bok fra forsvaret? Jeg hadde en bok om takling av kriser i strid da jeg var san.befal i HV, men det er jeg ikke lenger, så jeg har ikke boka... :mozilla_tongue:
Uansett så er det jo et kjent fenomen, men jeg kommer ikke på noen spesiell terminologi som er dekkende. Regner med at du har googlet?
Antall ord: 68
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Innlegg av BMFLEX »

Heia skrev:Står det ikke noe om dette i en eller annen ud-bok fra forsvaret? Jeg hadde en bok om takling av kriser i strid da jeg var san.befal i HV, men det er jeg ikke lenger, så jeg har ikke boka... :mozilla_tongue:
Uansett så er det jo et kjent fenomen, men jeg kommer ikke på noen spesiell terminologi som er dekkende. Regner med at du har googlet?
Jeg gjorde ett lite forsøk, men er ikke tidenes på denne googlingen. Så gjør gjerne ett forsøk om du får tid:)

Vet at det i hvertfall står om (i forsvarets soldatbøker) at man kan se ting som ikke er reelt når det er mørkt ute (ell inne). Men det blir ikke helt det samme.
Antall ord: 132
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Hmmm... jeg så en dokumentar for en stund siden der dette fenomenet ble tatt opp. Mulig det ikke var akkurat det samme, for det gikk på dette med at mennesker noen ganger ikke ser ting som faktisk er der. Det gikk uansett ut på at man så de tingene man trodde var der. Husker desverre ikke hvilken dokumentar det var, men er ganske sikker på at det var noe fra Nova.
Antall ord: 71
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Innlegg av BMFLEX »

Ok. Hva er Nova?
Antall ord: 4
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Nova gir ut dokumentarer fra et vitenskapelig synspunkt. De har utrolig mye interessant det er verdt å ta en titt på. Dette er hjemmesiden deres:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/

NOVA is the highest rated science series on television and the most watched documentary series on public television. It is also one of television's most acclaimed series, having won every major television award, most of them many times over.
Antall ord: 70
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Innlegg av BMFLEX »

zind skrev:Nova gir ut dokumentarer fra et vitenskapelig synspunkt. De har utrolig mye interessant det er verdt å ta en titt på. Dette er hjemmesiden deres:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/

NOVA is the highest rated science series on television and the most watched documentary series on public television. It is also one of television's most acclaimed series, having won every major television award, most of them many times over.
Ok. Stilig. Da får jeg ta en titt på det når jeg får tid.
Antall ord: 89
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links