Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNoen tanker om "nåtid"

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Noen tanker om "nåtid"

Innlegg av Hecate »

Jeg prøver å forstå dette med "nåtid".
På den andre siden eksisterer ikke tid slik vi oppfatter den, men som et uendelig "nå".
Sånn sett foregår jo alt på én gang og vi lever alle livene våre parallellt. Er da hele planeten vår fanget i denne lineære tidssonen vi oppfatter? Hva med de andre livsformene vi utgjør?
Hvor lenge varer en inkarnasjon sett fra den andre siden? Hvordan har det seg at vi finner våre tidligere levninger nå og samtidig lever det livet i en annen oppfatning?

Er det noen som har gjort seg noen tanker rundt dette? Eller er jeg virkelig i ferd med å bli gal? ](*,)
Antall ord: 115
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

det er en kul bbc dokumentar som tar for seg tid..
farsken om jeg husker hva den hete, men den er i flere deler vel og merke.
den tar ikke opp de spørsmåla du ar her, men den er kul fordeom, om du er intressert i
tid... ( ? ) f.eks.. de ser på den greia med at personer som er i bilulykke f.eks.. oppfatter at tia går
sakte når man er i en bilulykke situasjon..

ska sjekke ut hva den hete når jeg kommer hjemmat.
kan jo evt ta en kopi og ta med på det derre treffet lizzm, om du er hypp ?
Antall ord: 108
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Yeeees! Tusen takk! Det hadde vært snilt av deg. Så du kommer deg sørover? Det blir koselig. :)
Antall ord: 19
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Er det noen som har gjort seg noen tanker rundt dette? Eller er jeg virkelig i ferd med å bli gal?
Ja du er virkelig iferd med å miste forstanden!
Neida :mozilla_wink:

Jeg prøver å forstå dette med "nåtid".
Hvortid er nåtid? Det virker ikke som det finnes, for "nåtid" er jo stadig "fortid" (isted, nå nettopp). Hvorlenge varer nåtid? bestemmer man selv, etter hva konteksten er, eller varer det i et øyeblikk (ca.1 sekund)? Men 1 sekund kan jo også deles opp i uendelig antall mindre tidsenheter. Kanskje det bare er for- og fremtid.

Er da hele planeten vår fanget i denne lineære tidssonen vi oppfatter? Hva med de andre livsformene vi utgjør?
Ja, uansett om tiden er lineær, spiral, sirkulær, trekantet eller uformet, så
er tid og rom ett. Dvs alle fysiske objekter (et mann, en planet, en stein, et katt, en ert osv) består av 4 uadskillelige dimensjoner; lengde, bredde, høyde og tid. Tid er den 4. dimensjon, som sørger for at objektet er i forandring/utvikling. For alt er i forandring, noe forandrer seg bare i et saktere tempo enn andre ting.
Hvor lenge varer en inkarnasjon sett fra den andre siden? Hvordan har det seg at vi finner våre tidligere levninger nå og samtidig lever det livet i en annen oppfatning?
Jeg vet ikke helt om jeg tror på reinkarnasjon, hadde jo vært litt pussig om du hadde møtt deg selv i døren, i en annen inkarnasjon. Hadde du ikke kjent deg selv igjen da? Det må jo være noen som har funnet seg selv?
Men tidsoppfattelsen sett fra "den andre siden", tror jeg kan sammenlignes ved å sammenligne f.eks. vår tidsoppfattning og et insekts tidsoppfattning.For oss er 70-110 år ok levealder. For en flue, er det helt enormt lang tid. Hvem har rett?
Antall ord: 319
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg forstår din tankegang og har tenkt slik selv, men begrepet "nåtid" er det de bruker på den andre siden.
Jeg tror nok ikke det er så underlig å møte seg selv, for vi har jo mange aspekter og fasetter. Det jeg synes er vanskeligere å fatte er dersom jeg lever i år 300 f.kr., 1850, 2006 og 2321 på én og samme gang. Det må jo nesten bli slik dersom det kun er ett "nå", eller hva? M.a.o. det finnes ikke fortid, presens eller fremtid, bare "nå". Jeg lurer på hvor mange inkarnasjoner vi har på én gang. siden vi hele tiden dør et eller annet sted i en eller annen tid. Uff, må meditere litt mer på dette hehe :D
Antall ord: 126
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kev
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 22
Startet: 10 Jun 2006 23:03
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: møre
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av kev »

når det er nåtid er i stor grad et spørsmål hvor svaret avhenger
av om en benytter seg av syklisk eller kronologisk tid.

syklisk tid er (re)sirkulert tid delt inn i faser (dager, uker, måner, år,
millennia og annet) hvor sirkelen stadig "begynner på nytt", slik som
eksempelvis med allehelgensnatt som for noen var og er en natt
hvor sirkelen slutter og begynner slik at "portene er åpne" akkurat
når 'overgangen' skjer.

syklisk tid kan teoretisk sett virke som en argumentasjon for
predestinasjon, men sirkelprinsippet innebærer kun at "objektet"
passerer den samme rute på sin runddans, men hendelsene og
tiden i seg selv er nye og kan aldri skje igjen eller to ganger.
det absolutte nå kan kun oppstå for et individ med syklisk tid.

det motsatte av syklisk tid er det vi har her i norge; kronologisk tid.
dette er troen på at tiden beveger seg fra et punkt til et annet;
altså at det er en reise med forskjellig begynnelse og slutt, hvor
det, ulikt fra den sykliske oppfatning, "tidsmessige" aspektet
ikke følger planet/univers-bevegelsen(e), men går for seg selv.
kronologisk tid benytter 'nå' som bindeledd mellom da og snart.
slik som vi kan se her til lands blir "troen" på fortiden absolutt,
men for alle som tar seg tid til å tenke på tid, blir det helt
klart at verken fortid eller fremtid finnes, kun øyeblikket.
(eller som en sanger i malcolm in the middle sa; "everyday I
like to give myself a gift, I call it "The Present!"

forholdet mellom de som benytter seg av syklisk og kronologisk
(heretter kronisk) tid er veldig anstrengt og historisk sett virker
det som om kronologisk tid (24/7) fører til vold og aggresjon da
de kulturer som har benyttet, og fortsatt med, denne form
for tidsregning er materialistiske, voldelige, fanatiske, snevre,
kjøttetende, overfladiske og imperialistiske.
(såkalte oppdagelsen av amerika, england i india,
belgia i kongo, øst/vest-problematikken, ny utbytting)
Faktisk har de fleste folkeslag som har benyttet en
syklisk tidsregning blitt brutalt behandlet og ofte utryddet
av de voldelige, som oftest monoteistiske, folkeslag som
har levd under den farlige illusjon om kronisk tid.
(Kronos - Saturn).

forbindelsen mellom tiden og klokken
er som den mellom forbrytelsen og loven.
den ene skaper og forutsetter den andre samtidig.

når det gjelder inkarnasjoner finnes det i syklisk tid kun en
og det er aldri snakk om overlapping, da tiden aldri "går".
det er som inne i fjellet, blant de smeltende bergmasser,
en slags evig status praesens, uten begynnelse og slutt.
Antall ord: 434
keep it surreal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Heia skrev:Jeg forstår din tankegang og har tenkt slik selv, men begrepet "nåtid" er det de bruker på den andre siden.
Jeg tror nok ikke det er så underlig å møte seg selv, for vi har jo mange aspekter og fasetter. Det jeg synes er vanskeligere å fatte er dersom jeg lever i år 300 f.kr., 1850, 2006 og 2321 på én og samme gang. Det må jo nesten bli slik dersom det kun er ett "nå", eller hva? M.a.o. det finnes ikke fortid, presens eller fremtid, bare "nå". Jeg lurer på hvor mange inkarnasjoner vi har på én gang. siden vi hele tiden dør et eller annet sted i en eller annen tid. Uff, må meditere litt mer på dette hehe :D
Henge ikkje heilt med her, kva meiner du med "andre siden"?

Nåtid er for kvar person livet slik det opplevast i stadig forandring. Dermed oppstår fortid i form av vår mulighet til å minnast det vi har opplevd og vi kan skape forventningar om det vi trur vi vil oppleve i framtid. Men uannset korleis vi vrir på det vil vi bare kunne oppleve livet i nåtid. Det har med vår virkelighetsoppfatning å gjere, dvs korleis vi tolker desse 4 dimensjonane vi oppfatter.

Det å påstå at det bare eksisterer "nå" ved å fjerne dimensjonen "tid" er som å påstå at jorda er flat. Faktisk trur eg at om vi kunne ta vekk "tid" ville heile universet stoppe opp og alt levande ville slutte å leve.
Antall ord: 255
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det er ikke snakk om tid vi oppfatter den. Det er snakk om et tidsbegrep som opererer kun med ett "nå". Ikke fortid, presens eller fremtid. Bare det ene øyeblikket som varer i en evighet.
Vi klarer ikke å fatte det dersom vi trekker inn vår menneskelige logikk og vår måte å trekke logiske slutninger på. Her må vi legge fysikken på hylla og bare være åpne for at det er noe vi ikke sett maken til. Det at jorden er flat...vi er ikke engang sikre på om jorden eksisterer her vi snakker om at tid og rom henger sammen: Fjerner vi tiden, så fjerner vi alt, gjør vi ikke? Kanskje det kun er et singulært punkt?
Jeg tror jeg går ut og får litt "frisk" luft :mozilla_yell:
Antall ord: 134
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Hvis det faktisk er slik at kun NÅ eksisterer (og du vet jeg heier på den jeg også heia!) så er jeg ikke sikker på om vi i det hele tatt er i stand til å skjønne det. Vi baserer jo ting daglig på at ting begynner og tar slutt, at alt har en begynnelse og en død. Likevel ser vi at energi ikke dør, men kun skifter form... Jeg har havnet borti en del stoff i det siste som presiserer dette med å leve i nuet, og jeg lurer på om ikke det er der nøkkelen til nåtid ligger. Det andre vet jeg om vi er i stand til å forså ennå?

Tiden beveger seg visstnok i "spiral", kosmologien har ganske grundige forklaringer på dette tror jeg. Du får spørre Kåre ;)
Antall ord: 137
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

kev skrev:
når det gjelder inkarnasjoner finnes det i syklisk tid kun en
og det er aldri snakk om overlapping, da tiden aldri "går".
det er som inne i fjellet, blant de smeltende bergmasser,
en slags evig status praesens, uten begynnelse og slutt.
Her er du inne på noe av det jeg mener. Men jeg har ikke hørt begrepet syklisk i denne sammenheng.
Antall ord: 66
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

zind skrev:Hvis det faktisk er slik at kun NÅ eksisterer (og du vet jeg heier på den jeg også heia!) så er jeg ikke sikker på om vi i det hele tatt er i stand til å skjønne det. Vi baserer jo ting daglig på at ting begynner og tar slutt, at alt har en begynnelse og en død. Likevel ser vi at energi ikke dør, men kun skifter form... Jeg har havnet borti en del stoff i det siste som presiserer dette med å leve i nuet, og jeg lurer på om ikke det er der nøkkelen til nåtid ligger. Det andre vet jeg om vi er i stand til å forså ennå?

Tiden beveger seg visstnok i "spiral", kosmologien har ganske grundige forklaringer på dette tror jeg. Du får spørre Kåre ;)
Ja, jeg har også hørt det om kosmologien, men jeg tenker heller på at tiden ikke beveger seg idet hele tatt, for det kan den ikke gjøre dersom den ikke har noen utstrekning utover "nå". Dermed må jo alt skje på én gang og derfor tenker jeg at inkarnasjonene våre må vare evig på den andre siden....men det hanger jo ikke på greip det heller....hjelp meg da, folkens. Dropp fysikk og logikk, bare tenk abstrakt....
Antall ord: 219
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Greit å tenke abstrakt og holde vekk logikk m.m. men samma kor mykje eg prøver å innbille meg sjølv at alt skjer nå, at fortid og framtid ikkje eksisterer, så sitter eg att med ein følelse av at eg vert lurt til å tru på det tankevås. Mest fordi ein her setter til side alt som forklarer at vi lever. Dernest får eg ein heller dårlig vibb om at dette er new age svada basert på ein dårlig forståelse av det universet vi lever i.

Mulig eg tek feil, i så fall greie eg sikkert å leve med det. :)
Antall ord: 104
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

madjava skrev:Greit å tenke abstrakt og holde vekk logikk m.m. men samma kor mykje eg prøver å innbille meg sjølv at alt skjer nå, at fortid og framtid ikkje eksisterer, så sitter eg att med ein følelse av at eg vert lurt til å tru på det tankevås. Mest fordi ein her setter til side alt som forklarer at vi lever. Dernest får eg ein heller dårlig vibb om at dette er new age svada basert på ein dårlig forståelse av det universet vi lever i.

Mulig eg tek feil, i så fall greie eg sikkert å leve med det. :)
Eller kanskje en bedre forståelse av Universet? Vi er jo trossalt hemmet av den såkalte dualiteten.
Jeg tror nok at du overlever helt fint, jeg også.
:D
Antall ord: 134
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

Heia skrev:Yeeees! Tusen takk! Det hadde vært snilt av deg. Så du kommer deg sørover? Det blir koselig. :)
http://www.bbc.co.uk/bbcfour/documentar ... time.shtml

her er den dokumentaren H..

uansett om det ikke er det du tenker ut her, så er det en trivelig dokumentar.
Antall ord: 51
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Tid, en illusjon som oppstår ved at fysisk masse er i forandring.
Hva hadde tid vert hvis ingen ting hadde eksistert?
Antall ord: 22
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links