Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNaturfenomen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Meum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 182
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Naturfenomen

Innlegg av Meum »

Stilte et spørsmål i en annen tråd til forumets skeptikere. Det lød som følger:
”Hvilke forklaring har dere skeptikere på at fugleflokker og fiskestimer reagerer kollektivt som om de var styrt av en felles bevissthet? Den eneste ”naturlige” forklaring er at fuglers og fiskers reaksjonstid er lik null. Gi i så fall en forklaring på det.”

Svaret fra BA var dette:
Eller at de som stim svømmer i samme retning, og ser samme fare samtidig. Nå begynner du å begrense mulighetene her også. Det synes jeg du bør slutte med. Ha et åpent sinn, slik at du ser muligheter istedet for bare begrensninger.

Den viftende pekefinger ser jeg bort fra, men svaret ellers er så tynt at her får dere som avviser alle paranormale fenomener komme opp med noe bedre. Når vi kjører i en bilkø og den forreste bilen bråbremser, så vil det ta tid før den bakerste bilen bremser på grunn av reaksjonstiden fra vi ser bremselysene til bilen foran og til vi reagerer ved å trykke inn bremsen. Heldigvis for oss har vi noe som heter bremselengde og tre-sekundersregelen. Hvis ikke ville resultatet bli en kjedekollisjon.

En fiskestim reagerer kollektivt og momentant. Ikke bare med enkle bevegelser som å tråkke inn en brems, men kursendring i alle retninger. Det de reagerer på kan bare bli sanset av de forreste fiskene. Hvordan kan samtlige fisker reagere momentant på samme måte?

Som nevnt kan det ha sin ”naturlige” forklaring i at fisk har en reaksjonstid lik null. I så fall vil jeg gjerne ha det dokumentert.
Antall ord: 269

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Her kan det være 2 forklaringer eller en blanding.

Men først må jeg si at selv om vi ikke finnes en forklaring på dette spørsmålet eller at verken jeg er BA har nok kunnskap om emnet så betyr ikke det at det ikke finnes en vitenskapelig forklaring på dette. Og selv om det ikke finnes en forklaring så betyr ikke det at det er bevist at telepati eksisterer.

Forklaring 1:
Fiskene reagerer så fort at det er vanskelig å se med det blotte øynet at det er en liten forskjell.

Forklaring 2:
De reagerer på lyder eller vibrasjoner. Lyd går 3 ganger fortere i vann enn luft. Derfor vil fisken så og si motta informasjonen samtidig. Deres instinkt går ut på å forsvinne vekk fra lyden. Dvs 180 grader.


Hvis man har noen marsvin i bur og man lager en høy lyd så de skvetter vil de alle løpe bort i det samme hjørnet. Det gjør de samtidig. Om det stemmer vet jeg ikke for de er så raske. Kanskje følger de bare førstemann?

Man kan også sammenlignde dette med den kongelige garde. Hvis du ser deres drillopptredner så beveger de seg så og si likt. Det er etter bare et halvt år trening. Der er det heller ikke noe reaksjonstid som i trafikken. Egentlig var trafikken et dårlig eksempel. Ser man videoopptak fra krig feks og det blir skyting i Bagdad sentrum så er reaksjonstiden til befolkningen rimelig rask.
Antall ord: 251

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg tor nok at dyr kan kommunisere på måter vi ikke ennå har kartlagt, men jeg tror også science har et vikitg poeng her. Vi kan jo ikke si at alle dyrene er like dumme eller like smarte for det er nok individuelle forskjeller, men alle har vel mer eller mindre samme reaksjonsmønster når de fanger opp trykk og vibrasjoner o.l. i det mediet de beveger i. Uten å være noen zoolog, så er de nok bygget for å dra nytte av slik informasjon kroppslig enn hva vi mennesker er.
Antall ord: 93
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

De har et hurtig reaksjonsmønster basert på instinkt, akkurat som når vi trekker fingrene til oss etter å ha brent oss på en varm kokeplate. Reaksjonen kommer før hjernen oppfatter hva som egentlig foregår.

Vi kan se mye av de samme hos jagerpiloter som flyr i formasjoner. Noe av hemmeligheten bak en perfekt formasjon, uansett hvilken vei de flyr ligger i at de er konsentrert på sidemannen. Alt annet er uinteressant. Dette betyr i praksis at det ikke spiller noen rolle hvilken fisk i en stim som stikker ut, så vil alle de andre følge etter. Det samme gjelder i fugleflokker. Alle er konsentert på sidemannen og følger denne. På den måten unngår de også kollisjoner.

Litt enkelt forklart, men så en lang dokumentar på Diskcovery om temaet (hvorfor dyrene ikke flyr/svømmer inn i hverandre)

Ikke noe hokus-pokus med det.

Mvh Dan
Antall ord: 152
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Som jeg skrev i den andre tråden også, hvorfor begrense årsaken til en eller få muligheter. Min kommentar der begynte med 'Eller', noe som indikerer at dette er ett alternativt forslag. Det var aldri ment å være hele forklaringen. Jeg kan nevne flere årsaker til slikt.

1. Det stemmer ikke. Man vet også at fiskestimer og fugleflokker deler seg av og til, altså at de ikke opptrer som en samlet flokk med samme tanke.

2. Flere oppdager (ser, som jeg skrev i den andre tråden) faren samtidig og reagerer likt, slik som i Sciences kanineksempel.

3. Alle følger med på de rundt seg, slik Dan sier. Dermed vil man ikke ha en lederskikkelse, men en gruppe som reagerer spontant likt. Når en liten gruppe fisk ser en fare, og bråvender, følger fiskene rundt disse eksemplet og stadig fler ser dette og hele stimen har endret retning lynraskt.

Se også http://www.imr.no/aktuelt/kronikker/200 ... _dyreriket

Imidlertid var pekefingeren myntet på Meum, som har hatt en lei tendens til å stille spørsmål med kun feil svaralternativer.
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links