Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSannheter fra evigheten

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Sannheter fra evigheten

Innlegg av mordecai »

Jeg vil at du som leser dette forsøker å få tak i det jeg prøver å meddele med et åpent hjerte;

Jeg vil formidle at det er et mysterium skjult i evangeliene, men likevel ingen hemmelighet. De som ikke vil tro kan aldri fatte det. Det er en kraft som er like virkelig som at du leser dette nå, enten du tror det eller ikke. Jeg vet det i min sjel. Det er guds evige Ånds kraft. Det er noe virkelig stort som griper, men som man likevel ikke fullt ut begriper. Bibelen forteller oss at guds rike består ikke av ord, men i kraft. Du begynner å ”forstå” siden at du stolte på Ham, at Gud i sannhet eksisterer og at de gamle evangliene har alltid hatt rett. Du kan virkelig få muligheten til å ”kjenne” og ”erfare” den ubeskrivelige, hellige kjærligheten og freden fra Gud som fyller hjertet og hele ditt vesen, noe som overgår all menneskelig forstand. Den kraften er virkelig. Men den er skjult for de vantro.

Vil du virkelig oppleve Gud? Men så er det er et problem. Din synd! Den står i veien for at du skal ha muligheten til å komme i kontakt og få relasjon med Ham. Men Jesus står i hjertedøra og banker og vil møte deg i dag. Vil du åpne døren? Ta et valg! Ikke tenk hva folk skulle mene og tro om deg. Når en blind leder en blind havner man alltid i grøfta.

Inviter Jesus inn i ditt hjerte nå i dag. Han gir deg fred og evig liv, med den Hellige Ånd i pant.

Be denne bønnen;

”Jeg kommer til deg sånn som jeg er - Gud. Jeg erkjenner at jeg er en synder som trenger frelse. Tilgi alle mine synder og mistak og omvender meg fra dem. Jeg tror at du kom ned til jorden og ofret deg selv for våre synder på korset, døde og sto opp igjen etter den tredje dagen. At du for opp til himmelen og skal igjen komme og dømme de levende og døde. Takk at du taler til mitt hjerte og jeg setter min lit til deg fra idag av, i Jesu navn. Amen!”

I det øyeblikket du ba denne bønnen skjedde det en forvandling i ditt hjerte. Gud flyttet inn med all sin fylde. Du ble født på ny. Du vil se at du blir aldri den samme igjen! :mozilla_smile:

Pust støvet vekk fra din gamle Bibel. Start å meditere over Gud med musikk.. f.eks. Third Day og Sonic Flood
Antall ord: 438
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sivastar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 146
Startet: 02 Jan 2006 17:51
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av sivastar »

Amen...
Antall ord: 1
Vær forandringen, og du vil se verden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Takk, men ellers takk ;)

Jeg hadde nok ikke vært den samme uten mine synder :D
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Enig/uenig

Innlegg av kaja43 »

Jeg er enig i at ved å åpne seg å be Gud inn i hjertet får en kontakt med en
kjærlighet og en energi som kan løfte oss ut av de største plager.
Men er helt uenig i at en behøver lese bibelen for å oppnå dette, og enda mer uenig
i at en må legge bort sine synder for å komme dit. Gud dømmer ingen. Dypest
sett er alt skapt av Gud om en tror på denne kjærlighetskraften og hvordan kan han
dømme noe han selv har skapt?
Så kan en mene at synder og onde gjerninger er menneskeskapt og det er kanskje sant, men Gud har gitt oss muligheten til å erfare og lære av våre feil. Om vi kun gjør gode gjerninger vil vi ikke lære noe. Og jeg må si at det er temmelig langt mellom de som ikke synder.
En synd kan være noe så normalt som å dømme ett annet menneske eller gjøre noe som
ikke er til beste for alle. Så, sånn jeg ser det er det umenneskelig å ikke synde og jeg tror
Gud vil vi skal gjøre det også. Han vil vi skal ha disse erfaringene sånn at vi senere kan forstå andre i samme situasjon.
Antall ord: 216
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Trøndergut
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 84
Startet: 29 Jul 2006 18:27
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Trøndergut »

Jeg prøvde, vi får se om det virker.Jeg vet ikke om bibelens historier er sanne, men hevder heller ikke at Gud ikke eksisterer. Det kan ikke jeg bedømme, vi får se om jeg finner det ut senere. Må innrømme at jeg egentlig liker en del av de syndefulle egenskapene mine, og at jeg har en følelse av at livet mitt ville blitt utrolig kjedelig uten dem. Interessen for det paranormale har f. eks bragt meg opp i en del minnerike situasjoner, det samme med sansen for råkkenråll- livet og musikken. Nå skal det være sagt at det finnes en del kule, kristne metal-band da, hehe!!
Antall ord: 116
MM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Trøndergut skrev:Må innrømme at jeg egentlig liker en del av de syndefulle egenskapene mine, og at jeg har en følelse av at livet mitt ville blitt utrolig kjedelig uten dem.
Hvilke egenskaper er det? Å begå synd er gå gå imot livet, fordi det har negative konsekvenser.
Nå skal det være sagt at det finnes en del kule, kristne metal-band da, hehe!!
Stemmer det :mozilla_smile:
Feks. Sacred Warrior, Saint, Trouble, Leviticus, Tourniquet, Bride, Barren Cross
Antall ord: 81
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Jeg synes det er fint å diskutere tro og tvil rundt forskjellige religioner, men jeg blir litt provosert når du sier at du vet istedet for at du tror. Egentlig vet ingen av oss hele sannheten om vår eksistens eller hvem/hva "gud" er.

Fint for deg at du har funnet meningen med livet ditt, Mordecai, og at du har en sterk tro, men ikke kall troen din for "sannheter" er du snill...

Jeg synes forresten Kaja43 har mange fine tanker om temaet, og ikke minst; hun sier at hun tror...
Antall ord: 92
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Enig/uenig

Innlegg av MikkelRev »

kaja43 skrev: ...
Så, sånn jeg ser det er det umenneskelig å ikke synde og jeg tror
Gud vil vi skal gjøre det også. Han vil vi skal ha disse erfaringene sånn at vi senere kan forstå andre i samme situasjon.
Hvorfor vil denne kjærlige guden at vi skal gjøre ondskap? Du sier synd er en nødvendighet for erfaring. Men hva skal vi med denne erfaringen når målet ikke er å ikke synde mer, iom at synd er jo nødvendig? Vi trenger heller ikke gjøre bankran for å gjøre psykologisk analyse over ranerne.
Antall ord: 100
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Svartepus skrev:Jeg synes det er fint å diskutere tro og tvil rundt forskjellige religioner, men jeg blir litt provosert når du sier at du vet istedet for at du tror. Egentlig vet ingen av oss hele sannheten om vår eksistens eller hvem/hva "gud" er.

Fint for deg at du har funnet meningen med livet ditt, Mordecai, og at du har en sterk tro, men ikke kall troen din for "sannheter" er du snill...

Jeg synes forresten Kaja43 har mange fine tanker om temaet, og ikke minst; hun sier at hun tror...
Fordi det er en flytende grense mellom tro og viten. En bibelsk (som mordecai tar utgangspunkt i) definisjon på tro er "full visshet". Alle tror på det de vet. Ting som igår var vitenskap, er idag overtro. Og allikevel visste vi "igår" at det var sant. Og det som vi vet idag, er overtro imorgen. Sånn sett kan man jo ikke vite noenting. Og når man mener noe er helt sikkert sant, trenger man ikke si at "jeg tror at røyking er farlig". Det holder med å si hva en mener.
Antall ord: 189
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sashaian
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 126
Startet: 28 Jan 2005 16:09
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Re: Sannheter fra evigheten

Innlegg av Sashaian »

Men så er det er et problem. Din synd!
Det finnes ingen synd. Ingen er syndere! :D juhuuuuuuuu
Antall ord: 17
Du er et spirituelt vesen som har valgt å ha en menneskelig erfaring.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Sannheter fra evigheten

Innlegg av MikkelRev »

Sashaian skrev:
Men så er det er et problem. Din synd!
Det finnes ingen synd. Ingen er syndere! :D juhuuuuuuuu
Jo dessverre, for alle begår synd. Ellers hadde vi hatt paradis på jord.
Antall ord: 33
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Jeg er enig i at ved å åpne seg å be Gud inn i hjertet får en kontakt med en
kjærlighet og en energi som kan løfte oss ut av de største plager.
Men er helt uenig i at en behøver lese bibelen for å oppnå dette, og enda mer uenig
i at en må legge bort sine synder for å komme dit. Gud dømmer ingen. Dypest
sett er alt skapt av Gud om en tror på denne kjærlighetskraften og hvordan kan han
dømme noe han selv har skapt?
Så kan en mene at synder og onde gjerninger er menneskeskapt og det er kanskje sant, men Gud har gitt oss muligheten til å erfare og lære av våre feil. Om vi kun gjør gode gjerninger vil vi ikke lære noe. Og jeg må si at det er temmelig langt mellom de som ikke synder.
En synd kan være noe så normalt som å dømme ett annet menneske eller gjøre noe som
ikke er til beste for alle. Så, sånn jeg ser det er det umenneskelig å ikke synde og jeg tror
Gud vil vi skal gjøre det også. Han vil vi skal ha disse erfaringene sånn at vi senere kan forstå andre i samme situasjon.
Hva er synd? Bibelen forteller at alle har syndet, untatt Jesus. Det kan virke som en umulighet å ikke vandre i synd. Er det umulig? Svaret er ja! Men man kan bli forvandlet med Guds kraft til å klare å snu 180grader. Det betyr ikke automatisk at livet blir stivt og kjedelig. Tvert imot, du vil begynne å se klarere hva synd egentlig er og hva det gjør med oss. Hvorfor slik stor fokus på synd? Jeg er overbevist at om vi vandrer i synd, så har vi ingen mulighet til å ”se” og ”kjenne” Gud fordi Han er hellig, dvs. totalt ren og strålende perfekt vesen i sin natur. Fordi han er hellig, så kan ikke noe som helst form for synd omgis Ham. Hvis dette hadde vært tilfellet, så hadde Han vært langtifra hellig. Bibelen snakker også om å la seg helliggjøre.

Jeg tror at Gudsfrykt i positiv forstand er nøkkelen til visdom. Derfor tror jeg det er viktig at hvert enkelt individ makter å tenke på evigheten samtdig som å se sin posisjon stilt foran Gud, før man virkelig kan forstå Jesu’ verk på korset. For å forstå det, må man se på guds 10bud og spørre seg selv ærlig; ”Har jeg syndet mot guds bud?”, ”Har jeg noensinne fortalt en løgn, stjelt noenting, osv.” Det burde være bekymringsfullt for hvert enkelt person hvis en har noe uoppgjort med Gud.. Hvorfor spille russisk rullett med Gud? Hvorfor gamble med livet? Hvis det ikke eksisterer en Gud, da har man har ingenting å tape. Men hvis det faktisk finnes en Gud.. da risikerer man å tape absolutt alt.
Det blir lik en som ser seg overskitten på speilet. Han forstår umiddelbart at han trenger en vask og går derfor til vaskenet for å rense seg. Han forsto ved å se i speilet at han var skitten, derfor gikk han for å vaske seg. Forestill deg at speilet er de 10bud og vaskenet er Jesus Kristus.
Antall ord: 541
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Jeg prøvde, vi får se om det virker.Jeg vet ikke om bibelens historier er sanne, men hevder heller ikke at Gud ikke eksisterer. Det kan ikke jeg bedømme, vi får se om jeg finner det ut senere. Må innrømme at jeg egentlig liker en del av de syndefulle egenskapene mine, og at jeg har en følelse av at livet mitt ville blitt utrolig kjedelig uten dem. Interessen for det paranormale har f. eks bragt meg opp i en del minnerike situasjoner, det samme med sansen for råkkenråll- livet og musikken. Nå skal det være sagt at det finnes en del kule, kristne metal-band da, hehe!!
Jau, d’ e berre lekkert :mozilla_smile:

p7.no spiller også nyere kristen musikk hele døgnet - et voksende radioformat i mange land. Om du tror at kristen musikk er dårlig eller kjedelig - start p7.no og hør på pop, rock, R&B & Nu Worship! p7.no er Norges første kristne 24/7 webradio.

http://www.minradio.com/channel_details.aspx?i=37##
Antall ord: 182
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Jeg synes det er fint å diskutere tro og tvil rundt forskjellige religioner, men jeg blir litt provosert når du sier at du vet istedet for at du tror. Egentlig vet ingen av oss hele sannheten om vår eksistens eller hvem/hva "gud" er.

Fint for deg at du har funnet meningen med livet ditt, Mordecai, og at du har en sterk tro, men ikke kall troen din for "sannheter" er du snill...

Jeg synes forresten Kaja43 har mange fine tanker om temaet, og ikke minst; hun sier at hun tror...
Det er en visshet ved tro, fordi man virkelig kan ”kjenne” KRAFTEN. Den kraften er veldig ekte. Troen forblir ikke lenger bare ord, men det manifisteres i en slik intens kraft at man VET at det er noe supernaturlig.
:mozilla_smile:
Antall ord: 133
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

kan noen forklare meg hvorfor de 10 bud som står i det gamle testamentet er viktig for kristendommen, når andre ting som er nedskrevet i det gamle testamentet ikke betyr noe? slik som at man ikke skal spise gris, fordi det er et skittent dyr? mennesker kommer alltid til å leve i synd, da det er naturlig for menneskene å synde..
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links