Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSannheter fra evigheten

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Re: Enig/uenig

Innlegg av kaja43 »

MikkelRev skrev:
kaja43 skrev: ...
Så, sånn jeg ser det er det umenneskelig å ikke synde og jeg tror
Gud vil vi skal gjøre det også. Han vil vi skal ha disse erfaringene sånn at vi senere kan forstå andre i samme situasjon.
Hvorfor vil denne kjærlige guden at vi skal gjøre ondskap? Du sier synd er en nødvendighet for erfaring. Men hva skal vi med denne erfaringen når målet ikke er å ikke synde mer, iom at synd er jo nødvendig? Vi trenger heller ikke gjøre bankran for å gjøre psykologisk analyse over ranerne.
Sånn jeg ser det og føler det så er vi her på jorden for å gjøre erfaringer. Erfaringer vi ikke kan få på de indre plan forde det der ikke finnes det mange kaller ondskap. Det er en innsikt vi skal få nedfellt i oss for å bruke senere. Du kan godt analysere en bankraner, men om du ikke har vært i hans sko kan du likevel ikke egentlig vite innerst i deg hvordan han føler det. Hva handligen gjør med han og hvilke konsekvenser det får for hans psykiske liv i fremtiden.
Når vi tar på oss den byrden det er å være menneske får vi samtidig den gaven det er å lære gjennom erfaring.Jeg tror Gud vet hvor vanskelig det er å være menneske, han ønsker sikkert at vi skal være så gode vi kan, men han ser hvor vi er i utviklingen og hvilke forutsetninger vi er gitt i dette livet og når vi dømmer noen for å ha gjort en dårlig handlig tror jeg Gud klapper den personen på skulderen og sier, "nå har du erfart dette, lær og gjør bedre neste gang"
Antall ord: 302
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Re: Enig/uenig

Innlegg av Atmi »

kaja43 skrev:Jeg er enig i at ved å åpne seg å be Gud inn i hjertet får en kontakt med en
kjærlighet og en energi som kan løfte oss ut av de største plager.
Men er helt uenig i at en behøver lese bibelen for å oppnå dette, og enda mer uenig
i at en må legge bort sine synder for å komme dit. Gud dømmer ingen. Dypest
sett er alt skapt av Gud om en tror på denne kjærlighetskraften og hvordan kan han
dømme noe han selv har skapt?
Så kan en mene at synder og onde gjerninger er menneskeskapt og det er kanskje sant, men Gud har gitt oss muligheten til å erfare og lære av våre feil. Om vi kun gjør gode gjerninger vil vi ikke lære noe. Og jeg må si at det er temmelig langt mellom de som ikke synder.
En synd kan være noe så normalt som å dømme ett annet menneske eller gjøre noe som
ikke er til beste for alle. Så, sånn jeg ser det er det umenneskelig å ikke synde og jeg tror
Gud vil vi skal gjøre det også. Han vil vi skal ha disse erfaringene sånn at vi senere kan forstå andre i samme situasjon.
Jeg er litt frem og tilbake. Jeg ser ikke det store problemet med Kristendommen da jeg oppfatter den som en menneskeliggjøring av (la oss kalle det) åndelighet.

Men en ting jeg reagerte på her. Det er at du mener vi ikke skal legge bort syndene våre? Hva som er synd blir jo en diskusjon for seg selv. Men jeg må si at selvfølgelig skal vi legge bort syndene våre. Selvfølgelig skal vi prøve å bli bedre å bedre, renere og renere - det er jo en del av selvutvikling og åndelig utvikling det. Om vi klarer å legge bort alle, det er spørs. Men at vi jobber med det som mål - et syns jeg faktsik er essensielt i all åndelig utvikling. Det er jo også hva vi forventer av åndelige ledere, at de har en større ro, en større innsikt, visdom enn oss. At de er rettferdige og klarer å forstå syndere. Er det ikke?

Eller er det det som har slått feil ettersom jeg den siste tiden syns det åndelige har blitt veldig skjevt. Fordi jeg opplever at den åndelige kursen har endret seg fra ønske om åndelig fred og visdom, til ønsket om å være den som har sett mest, ved best og flydd lengst ute av kroppen. :)=

Atmi
Antall ord: 435

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Enig/uenig

Innlegg av MikkelRev »

Atmi, nei vi må ikke legge vekk syndene. For som Kaja kan fortelle, har vi ikke flere synder igjen, da har vi heller ikke noe mer å erfare. Og meningen med livet er å erfare. Derfor trenger vi å synde, så vi kan lære/erfare.
Antall ord: 43
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Enig/uenig

Innlegg av Gjest »

MikkelRev skrev:Atmi, nei vi må ikke legge vekk syndene. For som Kaja kan fortelle, har vi ikke flere synder igjen, da har vi heller ikke noe mer å erfare. Og meningen med livet er å erfare. Derfor trenger vi å synde, så vi kan lære/erfare.
Greit at me må erfare, men det må jo bli slutt på denne runddansen av negative erfaringer.

Målet må jo være å bli opplyst, og leve i gode og lyse erfaringer.

Eg trur heller ikkje på synd, er enig med kaja43.

Trur ikkje det er så mykkje å lære, trur det heller er å erindre/oppdage kem me egentlig er.
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Re: Enig/uenig

Innlegg av kaja43 »

Atmi skrev:
kaja43 skrev:Jeg er enig i at ved å åpne seg å be Gud inn i hjertet får en kontakt med en
kjærlighet og en energi som kan løfte oss ut av de største plager.
Men er helt uenig i at en behøver lese bibelen for å oppnå dette, og enda mer uenig
i at en må legge bort sine synder for å komme dit. Gud dømmer ingen. Dypest
sett er alt skapt av Gud om en tror på denne kjærlighetskraften og hvordan kan han
dømme noe han selv har skapt?
Så kan en mene at synder og onde gjerninger er menneskeskapt og det er kanskje sant, men Gud har gitt oss muligheten til å erfare og lære av våre feil. Om vi kun gjør gode gjerninger vil vi ikke lære noe. Og jeg må si at det er temmelig langt mellom de som ikke synder.
En synd kan være noe så normalt som å dømme ett annet menneske eller gjøre noe som
ikke er til beste for alle. Så, sånn jeg ser det er det umenneskelig å ikke synde og jeg tror
Gud vil vi skal gjøre det også. Han vil vi skal ha disse erfaringene sånn at vi senere kan forstå andre i samme situasjon.
Jeg er litt frem og tilbake. Jeg ser ikke det store problemet med Kristendommen da jeg oppfatter den som en menneskeliggjøring av (la oss kalle det) åndelighet.

Men en ting jeg reagerte på her. Det er at du mener vi ikke skal legge bort syndene våre? Hva som er synd blir jo en diskusjon for seg selv. Men jeg må si at selvfølgelig skal vi legge bort syndene våre. Selvfølgelig skal vi prøve å bli bedre å bedre, renere og renere - det er jo en del av selvutvikling og åndelig utvikling det. Om vi klarer å legge bort alle, det er spørs. Men at vi jobber med det som mål - et syns jeg faktsik er essensielt i all åndelig utvikling. Det er jo også hva vi forventer av åndelige ledere, at de har en større ro, en større innsikt, visdom enn oss. At de er rettferdige og klarer å forstå syndere. Er det ikke?

Eller er det det som har slått feil ettersom jeg den siste tiden syns det åndelige har blitt veldig skjevt. Fordi jeg opplever at den åndelige kursen har endret seg fra ønske om åndelig fred og visdom, til ønsket om å være den som har sett mest, ved best og flydd lengst ute av kroppen. :)=

Atmi
Det er mulig jeg uttaler meg klomsete her. Selvsagt mener også jeg at åndelig utvikling er det samme som å gi slipp på de egobaserte tingene vi gjør som kan kalles synder. Det jeg mener er at vi er der vi er akkurat nå med både feil og flotte egenskaper og jeg tror Gud akspeterer oss sånn vi er.
Det er ikke det samme som at en skal gjenta de samme feilene gang på gang. Snarere lære og gå videre og se at en har tatt ett lite steg videre på veien til opplysthet som du kaller det. Og ser vi inn i oss selv eller i andre så er det vel sånn at den hardeste dommeren er oss selv. Det er vel det jeg vil frem til. Godta deg selv som du er og samtidig se at det finnes en enda bedre deg der fremme. Og at Gud godtar og elsker alle uansett ståsted.
Antall ord: 597
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Re: Sannheter fra evigheten

Innlegg av madjava »

mordecai skrev:Jeg vil at du som leser dette forsøker å få tak i det jeg prøver å meddele med et åpent hjerte;

Jeg vil formidle at det er et mysterium skjult i evangeliene, men likevel ingen hemmelighet. De som ikke vil tro kan aldri fatte det. Det er en kraft som er like virkelig som at du leser dette nå, enten du tror det eller ikke. Jeg vet det i min sjel. Det er guds evige Ånds kraft. Det er noe virkelig stort som griper, men som man likevel ikke fullt ut begriper. Bibelen forteller oss at guds rike består ikke av ord, men i kraft. Du begynner å ”forstå” siden at du stolte på Ham, at Gud i sannhet eksisterer og at de gamle evangliene har alltid hatt rett. Du kan virkelig få muligheten til å ”kjenne” og ”erfare” den ubeskrivelige, hellige kjærligheten og freden fra Gud som fyller hjertet og hele ditt vesen, noe som overgår all menneskelig forstand. Den kraften er virkelig. Men den er skjult for de vantro.

Vil du virkelig oppleve Gud? Men så er det er et problem. Din synd! Den står i veien for at du skal ha muligheten til å komme i kontakt og få relasjon med Ham. Men Jesus står i hjertedøra og banker og vil møte deg i dag. Vil du åpne døren? Ta et valg! Ikke tenk hva folk skulle mene og tro om deg. Når en blind leder en blind havner man alltid i grøfta.

Inviter Jesus inn i ditt hjerte nå i dag. Han gir deg fred og evig liv, med den Hellige Ånd i pant.

Be denne bønnen;

”Jeg kommer til deg sånn som jeg er - Gud. Jeg erkjenner at jeg er en synder som trenger frelse. Tilgi alle mine synder og mistak og omvender meg fra dem. Jeg tror at du kom ned til jorden og ofret deg selv for våre synder på korset, døde og sto opp igjen etter den tredje dagen. At du for opp til himmelen og skal igjen komme og dømme de levende og døde. Takk at du taler til mitt hjerte og jeg setter min lit til deg fra idag av, i Jesu navn. Amen!”

I det øyeblikket du ba denne bønnen skjedde det en forvandling i ditt hjerte. Gud flyttet inn med all sin fylde. Du ble født på ny. Du vil se at du blir aldri den samme igjen! :mozilla_smile:

Pust støvet vekk fra din gamle Bibel. Start å meditere over Gud med musikk.. f.eks. Third Day og Sonic Flood
Evangelia som utgjere NT er for det meste eventyr, men med nokre gode tanker som menneska gjerne kunne lært av. Det negative ved NT er at å lese den utan å være litt kritisk, ofte medføre total hjernevask med det til følge at ein innbiller seg å ha fått del i "guds eveige ånds kraft". Det som da skjer er gjerne eit uragerande behov for å "forkynne" om gud og synd og fordømmelse av alle som ikkje er troende, nett slik du her gjere.

Religiøse er etter mi meining stokk døve og blinde gjennom si tru, og som du seie; "Når en blind leder en blind havner man alltid i grøfta".

Sjølv om du prøve å få fram noko positivt, ligg det tjukt utanpå kor negativ du egentlig er mot dei som ikkje er med, dvs dei som ikkje tror på gud, jesus osv. Typiske trekk som viser egoismens negative utvikling hjå religiøse.
Antall ord: 601
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Synd er forresten religionens måte å undertrykke menneska, og innført for å styre oss som sauer.
Antall ord: 16
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

madjava skrev:Synd er forresten religionens måte å undertrykke menneska, og innført for å styre oss som sauer.
Hvis det er slik så syntes jeg det er fint at man har klart å holde mennesker i sjakk på den måten. De ti bud stiller vel ikke så helt urimelige krav... eller?


Takk for at du deler mordecai ;)
driver fortsatt å tenker på den filmen du la ut her om dagen...
Antall ord: 69
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Seraphim
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 07 Nov 2005 22:36
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Seraphim »

Enig med madjava gitt.




Jeg hadde barnetroen, men har likevel aldri kjent noe til denne 'guddommelige kraften og nærværet' som religiøse snakker om - heller ikke da jeg som tenåring begynte å tvile på det jeg hadde blitt oppdratt til å tro, og desperat trengte et tegn på at Han faktisk eksisterte.
Så for meg finnes det ingen Gud beskrevet sånn som i Bibelen.

Og jeg kan jo ikke be den bønnen hvis jeg egentlig ikke tror på det den sier?
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

mordecai skrev:
Jeg synes det er fint å diskutere tro og tvil rundt forskjellige religioner, men jeg blir litt provosert når du sier at du vet istedet for at du tror. Egentlig vet ingen av oss hele sannheten om vår eksistens eller hvem/hva "gud" er.

Fint for deg at du har funnet meningen med livet ditt, Mordecai, og at du har en sterk tro, men ikke kall troen din for "sannheter" er du snill...

Jeg synes forresten Kaja43 har mange fine tanker om temaet, og ikke minst; hun sier at hun tror...
Det er en visshet ved tro, fordi man virkelig kan ”kjenne” KRAFTEN. Den kraften er veldig ekte. Troen forblir ikke lenger bare ord, men det manifisteres i en slik intens kraft at man VET at det er noe supernaturlig.
:mozilla_smile:
Da er det jo mange som går rundt med hver sin visshet... Hvem sin visshet er den riktige?

Man trenger ikke være kristen for å oppleve en intens supernaturlig kraft, så da må jo andres ikke-kristne visshet være like sann som din og andre kristnes? Hvorfor bør da andre følge din overbevisning?
Mitt poeng er at uansett hvor sterkt du føler kraften, kan du faktisk aldri vite sikkert at akkurat din overbevisning er den "rette" som andre bør følge... Du kan si hva du vil; tro er tro uansett hvor mye du enn kjenner "kraften". Ingen mennesker vet hele sannheten, så vi burde alle være ærlige nok til å innrømme at vi tror, ikke at vi vet.

Når det gjelder synd, synes jeg enkelte regler er litt merkelige... Hvem skader man ved f.eks. å ha sex før ekteskapet?

Jeg har min tro som er sammensatt av forskjellige religioner og filosofier, så for meg er bibelen en menneskeskrevet bok med leveregler man kan bruke som generell veiledning, ikke noe man bruke for å slippe inn i det aller helligste på "dommedag"... Jeg tror på en "Kardemommekraft" som ber oss alle være snille med hverandre og gjøre så godt man kan på veien mot personlig og åndelig utvikling.

Mine foreldre sa alltid til meg: Uansett hva galt du gjør, må du aldri være redd for å komme til oss! Vi vil aldri slutte å være glad i deg og du vil alltid være velkommen hjem! En slik tilgivende kjærlighet tror jeg på ved "dommedag" (hvis den noen gang kommer...), ikke en slags forskrudd kjærlighet der du kan risikere evig straff for feil valg i livet, ala "du er ikke lenger min sønn/min datter"...

Puuh, mange tanker og ideer her. Beklager hvis det ble rotete. Tror likevel jeg fikk frem noen av mine meninger rundt tro og tvil... :mozilla_smile:
Antall ord: 461
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Utrolig bra skrevet Svartepus. Det siste du skrev. Det er så viktig å tenke sånn!
Hvis du gjør det, så får du det kjempebra med deg selv.
Når / hvis dommedag kommer og de vi mennesker kaller guder kommer ned hit, så "tror" jeg de vil kalle OSS guder... Jeg "tror" vi er svært priviligerte vesener i dette universet. Og jeg nekter å "tro" at vi er alene :mozilla_smile:
Antall ord: 72
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Deep Space skrev:Utrolig bra skrevet Svartepus. Det siste du skrev. Det er så viktig å tenke sånn!
Hvis du gjør det, så får du det kjempebra med deg selv.
Når / hvis dommedag kommer og de vi mennesker kaller guder kommer ned hit, så "tror" jeg de vil kalle OSS guder... Jeg "tror" vi er svært priviligerte vesener i dette universet. Og jeg nekter å "tro" at vi er alene :mozilla_smile:
Tull og tøys.
Hvortid ble aliens synonymt med gud(er)? Kommer gudene ned hit og kaller oss guder, da er de neppe guder.
At vi er svært priviligerte, universets sentrum og er i besittelse av den høyeste bevissthet har vi vel alltid visst?
Antall ord: 121
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Legger inn en link som jeg vet noen vil finne svært interessant og lærerik.

http://www.mamut.com/homepages/Norway/3 ... ubdet1.htm

Mennesker trenger kunnskap, og i dagens samfunn er det stor forvirring om det åndelige.

Djevler og demoner fryder seg over all forvirringen blandt folk flest, for det er jo fra den kanten alt slikt kommer.

Hør du som søker! at får Sønnen frigjort deg, da blir du virkelig fri!

Overflod av liv. Hvem vil ikke ha det? Bare en kan gi oss det, og det er den korsfestede og oppstandene Jesus Kristus, Guds veldige Sønn.
Antall ord: 105
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:Overflod av liv. Hvem vil ikke ha det?
Jeg.

Overflod vil jeg ikke ha. Jeg tar gjerne en normal mengde, men vil ikke oversvømmes heller. Da mister jeg kontrollen og vil kun følge med strømmen. - Hvis jeg kan holde meg flytende og ikke drukner.

Tro og viten er diskutert i andre tråder, og vi må skille mellom den daglige troen, som er gjetning med et visst grunnlag, og religiøs tro, som er aksept av andres påstander uten noen grunnlag for troen.

Det som var vitenskap er ikke overtro i dag. Det som var vitenskap i går er fortsatt vitenskap i dag selv om teoriene kan være mer eller mindre korrigert.

Det som var tro i går er overtro i dag. F.eks. polskiftet som skulle komme i 2003. Dette er nå regnet som overtro, mens noen (stort sett de samme) nå tror det kommer polskifte i 2012.

Ettersom verden går framover og kunnskapen øker ser vi at mer og mer av de religiøse skriftene må tilpasses ny kunnskap. Man endrer betydningen av stadig flere skriftsteder.
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA skrev:
misty-gutt skrev:Overflod av liv. Hvem vil ikke ha det?
Jeg.
De får bli opp til deg det, BA.

Vet ikke om du forstår hvilken overflod jeg snakker om, men jeg tenker på dette skriftstedet: "Tyven kommer bare for å stjele og myrde og ødelegge; jeg er kommet forat de skal ha liv og ha overflod." det er det altså Jesus som sier.

Tror ikke du helt vet hva du sier nei til. Men på den andre side, så står det skrevet "Troen er ikke alles sak" og i dette er du nok enig BA.
Antall ord: 100
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links