Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSannheter fra evigheten

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA skrev:
misty-gutt skrev:Overflod av liv. Hvem vil ikke ha det?
Jeg.
De får bli opp til deg det, BA.

Vet ikke om du forstår hvilken overflod jeg snakker om, men jeg tenker på dette skriftstedet: "Tyven kommer bare for å stjele og myrde og ødelegge; jeg er kommet forat de skal ha liv og ha overflod." det er det altså Jesus som sier.

Tror ikke du helt vet hva du sier nei til. Men på den andre side, så står det skrevet "Troen er ikke alles sak" og i dette er du nok enig BA.
Jeg vil ha nok, tilstrekkelig, passe. Ikke overflod av hverken det ene eller det andre.
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA skrev:Jeg vil ha nok, tilstrekkelig, passe. Ikke overflod av hverken det ene eller det andre.
Dette får meg til å tenke på politikerne, de politisk-korekte og slike. De sitter der i all sin materialistiske overflod, mens de på samme tid snakker om å dele med de fattigstilte, fattig på verdens gods og gull.

Nå er det slik at mange av de som er fattig på gods og gull er rike i Ånden, ja de har overflod.

Om Jesus, som ikke var rik på verdens gods, står det, fritt etter hukommelsen;"Hos en rik var han i sin død" Den som forstår dette til fulle er rik i Ånden, ja h*n har overflod på de virkelige og evige verdier.
Antall ord: 124
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Yvain el FuchsiaS
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 72
Startet: 01 Apr 2006 13:54
18

Re: Sannheter fra evigheten

Innlegg av Yvain el FuchsiaS »

mordecai skrev:Jeg vil at du som leser dette forsøker å få tak i det jeg prøver å meddele med et åpent hjerte;

Jeg vil formidle at det er et mysterium skjult i evangeliene, men likevel ingen hemmelighet. De som ikke vil tro kan aldri fatte det. Det er en kraft som er like virkelig som at du leser dette nå, enten du tror det eller ikke. Jeg vet det i min sjel. Det er guds evige Ånds kraft. Det er noe virkelig stort som griper, men som man likevel ikke fullt ut begriper. Bibelen forteller oss at guds rike består ikke av ord, men i kraft. Du begynner å ”forstå” siden at du stolte på Ham, at Gud i sannhet eksisterer og at de gamle evangliene har alltid hatt rett. Du kan virkelig få muligheten til å ”kjenne” og ”erfare” den ubeskrivelige, hellige kjærligheten og freden fra Gud som fyller hjertet og hele ditt vesen, noe som overgår all menneskelig forstand. Den kraften er virkelig. Men den er skjult for de vantro.

Vil du virkelig oppleve Gud? Men så er det er et problem. Din synd! Den står i veien for at du skal ha muligheten til å komme i kontakt og få relasjon med Ham. Men Jesus står i hjertedøra og banker og vil møte deg i dag. Vil du åpne døren? Ta et valg! Ikke tenk hva folk skulle mene og tro om deg. Når en blind leder en blind havner man alltid i grøfta.

Inviter Jesus inn i ditt hjerte nå i dag. Han gir deg fred og evig liv, med den Hellige Ånd i pant.

Be denne bønnen;

”Jeg kommer til deg sånn som jeg er - Gud. Jeg erkjenner at jeg er en synder som trenger frelse. Tilgi alle mine synder og mistak og omvender meg fra dem. Jeg tror at du kom ned til jorden og ofret deg selv for våre synder på korset, døde og sto opp igjen etter den tredje dagen. At du for opp til himmelen og skal igjen komme og dømme de levende og døde. Takk at du taler til mitt hjerte og jeg setter min lit til deg fra idag av, i Jesu navn. Amen!”

I det øyeblikket du ba denne bønnen skjedde det en forvandling i ditt hjerte. Gud flyttet inn med all sin fylde. Du ble født på ny. Du vil se at du blir aldri den samme igjen! :mozilla_smile:

Pust støvet vekk fra din gamle Bibel. Start å meditere over Gud med musikk.. f.eks. Third Day og Sonic Flood

Jeg tror det er sant det du opplever som kristen, men jeg blir litt provosert over måten du formulerer deg på, nesten krevende og allvitende. Dette er den ignoransen, den delen av kristendommen jeg alltid har vært skeptisk på.
Det finnes mange religioner, og jeg tror de alle beslekter hverandre og at Lyset fra "Gud" omfavner de alle. =)
Antall ord: 500

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
triaz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 14 Nov 2006 19:28
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av triaz »

Å du som mette liten fugl velsign vår bla bla bla!
Antall ord: 11
"How do you achieve and maintain an enlightened sense of existence when you are surrounded by those whose consciousness is stuck in an inferior state?"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 42
Startet: 31 Jan 2007 04:25
17

Innlegg av Pan »

O du som metter liten fugl, velsign vår mat o Gud
tror jeg... personlig synger jeg denne sangen svææært så sjelden.
Antall ord: 23
“We feel free when we escape - even if it be but from the frying pan to the fire.”

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

Hallo der, mordecai

Du maler gode bilder, og ditt første her i tråden er brukbart å ta med på samleplata di..

Ellers vil jeg bare få anføre at mitt bilde på noen som har fanget en smule av den sannheten du søker her, - er dette:

For noen år siden kom en underfundig film tatt opp på sydlige breddegrader. Den het:
Gudene må være gale!

Handlingen er (noe forenklet) følgende: Det er noen som kommer til dette landet langt sør på jordkloden, - og kaster fra seg en tom flaske Coca Cola. En liten gutt finner denne og den bringes frem for Den Vise, som selvfølgelig sier: "Dette er djevelens verk. Den må bringes til verdens ende og kastes utfor kanten - slik at den ikke kan gjøre noe galt her i denne verdenen!"

Den lille gutten reiser så til verdens ende (sammen med lillebroren sin, som lurer seg til å bli med: Men det er for såvidt en annen historie, det) for å kaste denne styggedommen ut i evighetens gjemsel..

Sannhet er noe overdrevet, - og VELDIG relativ.. :mozilla_wink:
Antall ord: 184
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Sannheter fra evigheten

Innlegg av Dj_Devil »

mordecai skrev:Jeg vil at du som leser dette forsøker å få tak i det jeg prøver å meddele med et åpent hjerte;

Jeg vil formidle at det er et mysterium skjult i evangeliene, men likevel ingen hemmelighet. De som ikke vil tro kan aldri fatte det. Det er en kraft som er like virkelig som at du leser dette nå, enten du tror det eller ikke. Jeg vet det i min sjel. Det er guds evige Ånds kraft. Det er noe virkelig stort som griper, men som man likevel ikke fullt ut begriper. Bibelen forteller oss at guds rike består ikke av ord, men i kraft. Du begynner å ”forstå” siden at du stolte på Ham, at Gud i sannhet eksisterer og at de gamle evangliene har alltid hatt rett. Du kan virkelig få muligheten til å ”kjenne” og ”erfare” den ubeskrivelige, hellige kjærligheten og freden fra Gud som fyller hjertet og hele ditt vesen, noe som overgår all menneskelig forstand. Den kraften er virkelig. Men den er skjult for de vantro.

Vil du virkelig oppleve Gud? Men så er det er et problem. Din synd! Den står i veien for at du skal ha muligheten til å komme i kontakt og få relasjon med Ham. Men Jesus står i hjertedøra og banker og vil møte deg i dag. Vil du åpne døren? Ta et valg! Ikke tenk hva folk skulle mene og tro om deg. Når en blind leder en blind havner man alltid i grøfta.

Inviter Jesus inn i ditt hjerte nå i dag. Han gir deg fred og evig liv, med den Hellige Ånd i pant.
BildeBildeBilde
høres ut som noe den falske pastoren som på død å liv skulle frelsa meg en gang kunne ha sakt..

det høres ut som eit godt budskap. å eg vil takka for at du delte...
men.... ja... det er for mye "du skal ikke leve som du vil for da synder du, gå guds vei så han ikke kan dømme deg i ettertid"
Antall ord: 342
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 03 Jan 2007 08:39
17

Re: Sannheter fra evigheten

Innlegg av elia »

mordecai skrev:Jeg vil at du som leser dette forsøker å få tak i det jeg prøver å meddele med et åpent hjerte;

Jeg vil formidle at det er et mysterium skjult i evangeliene, men likevel ingen hemmelighet. De som ikke vil tro kan aldri fatte det. Det er en kraft som er like virkelig som at du leser dette nå, enten du tror det eller ikke. Jeg vet det i min sjel. Det er guds evige Ånds kraft. Det er noe virkelig stort som griper, men som man likevel ikke fullt ut begriper. Bibelen forteller oss at guds rike består ikke av ord, men i kraft. Du begynner å ”forstå” siden at du stolte på Ham, at Gud i sannhet eksisterer og at de gamle evangliene har alltid hatt rett. Du kan virkelig få muligheten til å ”kjenne” og ”erfare” den ubeskrivelige, hellige kjærligheten og freden fra Gud som fyller hjertet og hele ditt vesen, noe som overgår all menneskelig forstand. Den kraften er virkelig. Men den er skjult for de vantro.

Vil du virkelig oppleve Gud? Men så er det er et problem. Din synd! Den står i veien for at du skal ha muligheten til å komme i kontakt og få relasjon med Ham. Men Jesus står i hjertedøra og banker og vil møte deg i dag. Vil du åpne døren? Ta et valg! Ikke tenk hva folk skulle mene og tro om deg. Når en blind leder en blind havner man alltid i grøfta.

Inviter Jesus inn i ditt hjerte nå i dag. Han gir deg fred og evig liv, med den Hellige Ånd i pant.

Be denne bønnen;

”Jeg kommer til deg sånn som jeg er - Gud. Jeg erkjenner at jeg er en synder som trenger frelse. Tilgi alle mine synder og mistak og omvender meg fra dem. Jeg tror at du kom ned til jorden og ofret deg selv for våre synder på korset, døde og sto opp igjen etter den tredje dagen. At du for opp til himmelen og skal igjen komme og dømme de levende og døde. Takk at du taler til mitt hjerte og jeg setter min lit til deg fra idag av, i Jesu navn. Amen!”

I det øyeblikket du ba denne bønnen skjedde det en forvandling i ditt hjerte. Gud flyttet inn med all sin fylde. Du ble født på ny. Du vil se at du blir aldri den samme igjen! :mozilla_smile:

Pust støvet vekk fra din gamle Bibel. Start å meditere over Gud med musikk.. f.eks. Third Day og Sonic Flood
Fint å se at du har funnet det som fungerer i den åndelige utviklingen din. Det respekterer jeg, og takk for at du vil dele dette med andre. Håper du og har respekt for andres måte å tro på. :)

Til en del som har uttalt seg:
Jeg synes det er fint å kunne dele med andre og det er jo bare å si takk eller nei takk uten for mye blæ og usaklige innlegg. Ser dere andre ikke hvordan ett ganske uskyldig innlegg kan utvikle seg til å bli veldig respektløse etterhvert som folk uttaler seg?

Når det gjelder synd så meldte jeg meg ut av statskirken og ble automatisk fritatt for synd, skam, himmel og helvete. Det eneste som er synd nå er måten en tråd kan utvikle seg til å bli.

Elia.
Antall ord: 574

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 467
Startet: 18 Okt 2006 23:09
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Follo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

....

Innlegg av green eyes »

Det er bra at din tro gjör deg lykkelig, mordecai!
Antall ord: 11
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 192
Startet: 26 Apr 2005 22:43
19

Innlegg av Frokost »

Jeg har mine egne tanker om denne dommedagen, men det kommer til å dreie seg om alt annet enn kjærlighet. Men heldigvis slipper de fleste her inne å se det ;) En form for Gud finnes i grunn ikke, bare en altomfavnende kraft. Den vil for alltid være nøytral, og ingen ond eller god side vil noensinne "vinne"
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

MikkelRev skrev:
Deep Space skrev:Utrolig bra skrevet Svartepus. Det siste du skrev. Det er så viktig å tenke sånn!
Hvis du gjør det, så får du det kjempebra med deg selv.
Når / hvis dommedag kommer og de vi mennesker kaller guder kommer ned hit, så "tror" jeg de vil kalle OSS guder... Jeg "tror" vi er svært priviligerte vesener i dette universet. Og jeg nekter å "tro" at vi er alene :mozilla_smile:
Tull og tøys.
Hvortid ble aliens synonymt med gud(er)? Kommer gudene ned hit og kaller oss guder, da er de neppe guder.
At vi er svært priviligerte, universets sentrum og er i besittelse av den høyeste bevissthet har vi vel alltid visst?
Hvor "stor" synes du selv du er når du ser i speilet. MikkelRev?

Det fallt meg bare inn å spørre, siden det ser ut som du tror du bestemmer hvilke eneste sann(e) gud(er) andre enn du selv har..

Hvor priviligert eller høy bevissthet et vesen har mot andre, vil jeg nok tro kommer an på øyet som ser: Det meste er relativt, sett ut fra en målestokk..
Min er større enn din - er jo en' slik en - hvilket nok er avhengig av hvilket vesen som måler. Hvorfor nøye seg med en, forresten..?

Tro aldri din er størst, MikkelRev .. for ulvens er myye større enn din sin.. :D
Antall ord: 239
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mick Wild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 138
Startet: 23 Jan 2007 13:03
17

Re: Enig/uenig

Innlegg av Mick Wild »

kaja43 skrev:Jeg er enig i at ved å åpne seg å be Gud inn i hjertet får en kontakt med en
kjærlighet og en energi som kan løfte oss ut av de største plager.
Men er helt uenig i at en behøver lese bibelen for å oppnå dette, og enda mer uenig
i at en må legge bort sine synder for å komme dit. Gud dømmer ingen. Dypest
sett er alt skapt av Gud om en tror på denne kjærlighetskraften og hvordan kan han
dømme noe han selv har skapt?
Så kan en mene at synder og onde gjerninger er menneskeskapt og det er kanskje sant, men Gud har gitt oss muligheten til å erfare og lære av våre feil. Om vi kun gjør gode gjerninger vil vi ikke lære noe. Og jeg må si at det er temmelig langt mellom de som ikke synder.
En synd kan være noe så normalt som å dømme ett annet menneske eller gjøre noe som
ikke er til beste for alle. Så, sånn jeg ser det er det umenneskelig å ikke synde og jeg tror
Gud vil vi skal gjøre det også. Han vil vi skal ha disse erfaringene sånn at vi senere kan forstå andre i samme situasjon.
Beste kommentaren på paranormal.no jeg har sett.
Du har en utrolig sunn og riktig holdning til Gud. Gud dømmer ingen, ikke engang Hitler eller GW Bush. Han elsker alle, akkurat som han vil at mennesker skal elske alle.
Peace.
Antall ord: 259
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mick Wild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 138
Startet: 23 Jan 2007 13:03
17

Innlegg av Mick Wild »

BA skrev:
misty-gutt skrev:Overflod av liv. Hvem vil ikke ha det?
Jeg.

Overflod vil jeg ikke ha. Jeg tar gjerne en normal mengde, men vil ikke oversvømmes heller. Da mister jeg kontrollen og vil kun følge med strømmen. - Hvis jeg kan holde meg flytende og ikke drukner.

Tro og viten er diskutert i andre tråder, og vi må skille mellom den daglige troen, som er gjetning med et visst grunnlag, og religiøs tro, som er aksept av andres påstander uten noen grunnlag for troen.

Det som var vitenskap er ikke overtro i dag. Det som var vitenskap i går er fortsatt vitenskap i dag selv om teoriene kan være mer eller mindre korrigert.

Det som var tro i går er overtro i dag. F.eks. polskiftet som skulle komme i 2003. Dette er nå regnet som overtro, mens noen (stort sett de samme) nå tror det kommer polskifte i 2012.

Ettersom verden går framover og kunnskapen øker ser vi at mer og mer av de religiøse skriftene må tilpasses ny kunnskap. Man endrer betydningen av stadig flere skriftsteder.
Enig med polskifte saken :mozilla_cool:
Antall ord: 197
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links